[WN] zadelmak maken verpest door valpartij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: zadelmak maken verpest door valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:26

@hollywood86: doe es gewoon zeg :roll:

Inderdaad een paar stappen terug en het desensibiliseren weer oppakken. En vertrouwen houden :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:36

Zou je niet vaker begeleiding van je trainer kunnen krijgen?
Degene die je tussendoor helpt; het is belangrijk dat hij/zij ook rustig is, bij onzekerheid etc. slaat dat waarschijnlijk heel snel over op je paard. Ook als jij nerveus bent natuurlijk ;) Hij moet immers op jou vertrouwen! En ja, voor je kleuter is het doodeng als er iemand van zijn rug afvalt. Kijk gewoon wat hij momenteel wel aankan, zodra je merkt dat het te veel wordt doe je een stapje terug. Tijdens lessen van je trainer zou je dan een klein stapje verder kunnen proberen. Misschien een idee om iemand ernaast te laten lopen als je beenhulpen aanleert? Of iets met stemhulpen? Ohja, het kan ook nog dat je iemand anders je paard laat leiden aan een touwtje, dat hij/zij je paard laat stappen en dat jij dan tegelijk voorzichtig! beenhulp geeft.

Ook leuk voor je paardje om af en toe alleen maar iets te doen wat hij al kan, dat hij niet elke keer dingen hoeft te doen wat hij eigenlijk nog behoorlijk spannend vind.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:49

Vind dat je helemaal gelijk hebt Margee! *\o/*
Er zijn zelfs wedstrijdruiters die nooit buiten komen omdat ze niet durven... :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:27

net als dat er bosruiters zijn die geen show durven lopen..maar daar ging het hier niet om.
er is een verschil tussen beleren, trainen, en showklaar maken. als je je paard 1, of 2, of 3 maandjes wegbrengt, om te beleren, of te trainen, is het echt geen kwestie van erop zitten, en de blauwe lintjes aanpakken.degene die dat beweert, heeft er duidelijk geen kaas van gegeten. :n
zelfs als je paard door een ander showklaar word gemaakt, moet je nog zelf wel kunnen rijden, wil ie voor jou hetzelfde doen.
maar je kan je paard ook ergens zetten, en dan uitsluitend onder begeleiding van de trainer beleren.dat je aanwijzingen krijgt, maar er wel zelf opzit.

en kluisteren/opbinden is niet echt heel gebruikelijk bij paardjes, die gebracht worden om te beleren.gewoon een plekje zoeken, waar je wel vertrouwen in hebt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:33

waarom wordt hier nou duidelijk negatief gedaan over opbinden/kluisteren? de meeste "groten" in het "natural horsemanship" gebeuren zoals Hunt, Cameron, Parelli, ....... gebruiken het allemaal als tool.
opbinden : indien goed gedaan is de release veel directer en eerlijker dan van een hand
kluisteren : het is wel zo handig dat een paard restricties aan zijn benen kent en ook daar druk volgt
ik heb er zelf geen problemen mee met dat hele opbinden/kluisteren verhaal, integendeel.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:58

in welk plaatsje woon je. ik kan je helpen met je paard zadelmak maken. ik kan je ook stal verhoeven aanbieden. krijgen uit het hele land paarden om zadelmak te maken en om te corrigeren.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:29

spicegirl schreef:
net als dat er bosruiters zijn die geen show durven lopen..maar daar ging het hier niet om.
er is een verschil tussen beleren, trainen, en showklaar maken. als je je paard 1, of 2, of 3 maandjes wegbrengt, om te beleren, of te trainen, is het echt geen kwestie van erop zitten, en de blauwe lintjes aanpakken.degene die dat beweert, heeft er duidelijk geen kaas van gegeten. :n
zelfs als je paard door een ander showklaar word gemaakt, moet je nog zelf wel kunnen rijden, wil ie voor jou hetzelfde doen.
maar je kan je paard ook ergens zetten, en dan uitsluitend onder begeleiding van de trainer beleren.dat je aanwijzingen krijgt, maar er wel zelf opzit.

en kluisteren/opbinden is niet echt heel gebruikelijk bij paardjes, die gebracht worden om te beleren.gewoon een plekje zoeken, waar je wel vertrouwen in hebt.

Nee ik heb van wedstrijden geen kaas gegeten, sterker nog, ik moet zelfs altijd goed kijken wat de voor of achterkant is met voeren..... :+
Ik heb alleen de grootste bewondering voor iemand die zelf zijn paard de kunstjes op een hele eerlijke manier heeft geleerd. Diervriendelijk en consequent zijn is ook een gave. En je wilt toch je wedstrijden zelf winnen?!?! Daar kan ik dan langs een bakrand echt van genieten!
Wat inrijden betreft denk ik dat je het veel tijd moet gunnen, een paar maanden is bij sommige paarden echt niet genoeg. Dit is misschien net even te snel gegaan. Bovendien is het je eigen paard, daar ben je emotioneel veel meer bij betrokken dus banger om iets fout te doen. Kun je niet met hem/haar gaan wandelen en veel spannende dingen opzoeken? Daar heb je later heel veel profijt van en je wordt

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:36

Ik ben wel erg benieuwd naar de manier hoe jij het paard heb zadelmak gemaakt? Heb je dit in twee dagen gedaan (bijvoorbeeld) of heb je hier wat langer over gedaan? Heb je hem goed laten wennen aan het zadel, met evt de beugels? Wanneer dacht jij dat je erop kom en kon draven? Hoe is/was hij verder onder het zadel (zonder been) wel braaf?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 06:49

JayJay09 schreef:
Verder moet ik het misschien ergens anders zoeken; hij is rechts meer ontwikkeld. Hij kauwt rechts, rechtsachter trekt hij zijn achterbeen vaak in de kramp omdat hij hem zo hoog optilt, links de beugel tegen zijn lijf, niets aan de hand, rechts een extreme reactie. Dus ik kijk echt wel naar mijn paard.

Maar ook naar zijn natuur? Ik heb op een trainingsstal gewerkt en ik kan je vertellen dat 90% van de paarden schrikt van die rechterbeugel, omdat de meeste dingen links van ze gebeuren. Je oefent wel aan twee kanten, maar je begint vrijwel altijd links waardoor rechts vrijwel altijd een issue is in het begin.

Ik raad je echt aan om contact op te nemen met iemand die hier zijn werk van heeft gemaakt. Ik weet niet waar je woont, hier vlak bij mij in de buurt zit in ieder geval een hele goede trainingsstal waarbij je paard iedere dag ook gewoon lekker zijn uren maakt op de wei. In mijn vorige baan heb ik zó ontzettend veel paarden voorbij zien komen die een verkeerde start hadden gemaakt. Alles met de beste intenties van de ruiter, maar met een ontzettend verkeerd resultaat. Dan ben je alleen maar meer tijd en geld kwijt aan het op de rit krijgen van je paard, maar denk ook aan de schade die je er zelf bij krijgt: je vertrouwen in het dier is namelijk ook zo verdwenen als je eenmaal weet wat hij uit de kast kan trekken om jou er af te gooien. En ja, ook professionals vallen. Alleen voelen die wel aan of de explosie er aan zit te komen en wat ze moeten doen om die binnen de perken te houden en zullen daardoor minder snel vallen (en in de regel ook minder hard, want je weet hoe je moet vallen/ landen).

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:12

Mijn paard is ook een hele tijd knijperig geweest. En ging min of meer zitten als ik op stapte. Om vervolgens uit zijn stekker te schieten. ik heb ( we noemden haar anja geen idee waarom) een jogginsbroek gevuld met stro daar een trui op genaaid, gevuld met stro. bokt riempje aan het zadel daar de armen aan vast gezet ( stro touw). Onderste deel van de jogginsbroek opgevuld met flessen water ( gewicht) 2 kleine flesjes met steentjes ( rammelt) ( benen) vast gezet met stro touwtjes aan de singel stoten) en zo gaan longeren een week elke dag 20 min.. Paard was er zo aan gewend, kon na een week gewoon op stappen zonder dat mijn paard ging zitten, en zonder knijperig agstig en rennerig te zijn. Nu een jaar later is hij nog wle gevoelig op het been maar heb er echt een prima paard aan! :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:49

JayJay09 schreef:
Vind je buckskin geweldig Adrienne!
Dank je wel. :)

Gezond verstand is nu het belangrijkste.
Je moet een keuze gaan maken denk ik. Hoewel je die in principe voor je zelf denk ik al gemaakt hebt gezien de titel van je post!

Ik blijf er bij dat sommige hier makkelijk roepen hebben met hun advies "doe een paar pasjes terug, begin weer opnieuw en nog meer van dat blabla". Zij zijn het niet die er af zijn gevlogen, zij zijn het niet die nu met een hyper reagerend paard zitten.
Wat als je nu van voor af aan begint en je toch weer gelanceerd wordt?? Gaan ze hier dan nog een keer roepen gewoon opnieuw beginnen??

Het is makkelijk om dat te roepen, stel het gaat goed de volgende keer zullen zij het zijn die roepen zie je wel dat je het zelf kon, maar wat als je zomeet wel degelijk weer vliegt en wat breekt??

Mijn advies blijft ga het niet meer opzoeken je hebt het geprobeerd, je paard is duidelijk niet zo heel zeker van zichzelf heeft een ruiter nodig met veel zelfvertrouwen om hem of haar hier overheen te helpen. Ik denk persoonlijk dat jij daar nu niet meer de aangewezen persoon voor bent gezien het voorval.

Zoek een goed iemand om je paard zadelmak te laten maken en wat basis in te rijden. Met een beetje mazzel ben je dan zelf binnen een maand onder begeleiding zelf weer aan het rijden. Ok dan kun je niet zeggen dat je hem zelf zadelmak gemaakt hebt maar seriously who cares! De kans dat je heel blijft is dan in elk geval een stuk groter!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:06

Adrienne schreef:
Zoek een goed iemand om je paard zadelmak te laten maken en wat basis in te rijden. Met een beetje mazzel ben je dan zelf binnen een maand onder begeleiding zelf weer aan het rijden. Ok dan kun je niet zeggen dat je hem zelf zadelmak gemaakt hebt maar seriously who cares! De kans dat je heel blijft is dan in elk geval een stuk groter!

Helemaal mee eens!! En de echte uitdaging komt altijd pas na het zadelmak maken, als je echt de "fine tuning" gaat doen. Dat kan je allemaal helemaal zelf doen en waar nodig met begeleiding.

Verkijk je ook niet op het aantal mensen wat zelf zadelmak maakt. Het ene paard is nou eenmaal het andere niet. De een is zo zadelmak, en de andere heeft gewoon wat meer overtuiging nodig omdat hij dominanter is, of minder zelfverzekerd, bang, etc. Er zijn redenen genoeg om een wat ingewikkelder paard te hebben, dan is het helemaal geen schande om het eerste stapje in het rijden uit handen te geven zodat het voor zowel jou als je paard een stuk simpeler en prettiger verloopt.

Succes met je keuze!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:17

Adrienne schreef:
Ik blijf er bij dat sommige hier makkelijk roepen hebben met hun advies "doe een paar pasjes terug, begin weer opnieuw en nog meer van dat blabla". Zij zijn het niet die er af zijn gevlogen, zij zijn het niet die nu met een hyper reagerend paard zitten.
Wat als je nu van voor af aan begint en je toch weer gelanceerd wordt?? Gaan ze hier dan nog een keer roepen gewoon opnieuw beginnen??

Het is makkelijk om dat te roepen, stel het gaat goed de volgende keer zullen zij het zijn die roepen zie je wel dat je het zelf kon, maar wat als je zomeet wel degelijk weer vliegt en wat breekt??

Mijn advies blijft ga het niet meer opzoeken je hebt het geprobeerd, je paard is duidelijk niet zo heel zeker van zichzelf heeft een ruiter nodig met veel zelfvertrouwen om hem of haar hier overheen te helpen. Ik denk persoonlijk dat jij daar nu niet meer de aangewezen persoon voor bent gezien het voorval.

ik heb nog nooit geweten dat een jury navraag gedaan heeft of een ruiter zelf zijn paard zadelmak gemaakt heeft of niet. No one gives a flying hoot!!

ik prefereer ook een goed veilig paard waar ik plezier aan kan beleven en me niet al te veel zorgen over hoef te maken. het lijkt mij dat de mensen die zweren bij "alles zelf willen doen met of zonder begeleiding" dit credo vooral huldigen als excuus in de zin "ja, maar die 10 andere nonpro's die voor mij eindigden in de proef hebben het wel niet allemaal zelf gedaan, en dat is oneerlijk", en meer van dat soort zielige Calimero onzin.

imo heeft men ofwel een winners mentaliteit of wel een excuses mentaliteit. mij zal het verder aan mijn r**t roesten of iemand anders voor mij het (soms vuile) werk doet, zolang ze het maar beter doen dan mezelf en er resultaat is. zo laat ik bij mij thuis ook loodgietery over aan loodgieters, electriciteit aan electriciens,................

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:25

@dofuzz - :j _/-\o_

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:36

Ach het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je hobby nou precies is. Sommigen hebben paardrijden als hobby, anderen het vullen van een prijzenkast :+

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:51

Waratje schreef:
Ach het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je hobby nou precies is. Sommigen hebben paardrijden als hobby, anderen het vullen van een prijzenkast :+

en sommigen kunnen dat ook nog eens combineren :j *\o/*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:17

sommige hebben paarden als hobby en het leuke dingen doen met je paard hoort daar bij
ook het opvoeden van je paard, wat zadelmak maken natuurlijk gewoon is

tig mensen hebben helemaal geen behoefte aan een lintje of beker ter bewijs dat ze iets kunnen, geen oordeel nodig van één of ander wazig figuur uit Amerika, Duitsland of zo, om te weten of ze op de goede weg zijn
maar genieten gewoon samen met hun paard van de dingen die ze doen en dat kan net zo goed aan de hand, onder het zadel, voor de kar of gewoon op en rond de stal zijn

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:38

en een heleboel DENKEN dat ze op de goede weg zijn. je kan je eigen niet beoordelen, wel overschatten.wat is er mis met wat competitie, om te zien, of je net zo goed bent , als je denkt dat je bent ? of om te streven naar verbetering ?
en van winnen , en lintjes,kan je zeker ook wel genieten(en van verliezen leer je weer wat ). of geniet je alleen, als je recreatief bezig ben ? nee toch !
bij de fototopics is het onderscheid goed te zien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:57

Tig mensen zijn gewoon stront eigenwijz en blijven nog jaren door kloten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:15

spicegirl schreef:
en een heleboel DENKEN dat ze op de goede weg zijn. je kan je eigen niet beoordelen, wel overschatten.wat is er mis met wat competitie, om te zien, of je net zo goed bent , als je denkt dat je bent ? of om te streven naar verbetering ?
en van winnen , en lintjes,kan je zeker ook wel genieten(en van verliezen leer je weer wat ). of geniet je alleen, als je recreatief bezig ben ? nee toch !
bij de fototopics is het onderscheid goed te zien.

Er is geen enkel probleem met competitie, zolang je eerlijk met je paard omgaat en je streven is om als combi te verbeteren en niet om lintjes te verzamelen. De lintjes zouden, wat mij betreft, volledig bijzaak moeten zijn, een leuk extraatje om je aan te moedigen op de goede weg door te gaan. Maar competitie is niet een noodzaak als je wil streven naar verbetering, wel het willen zien van je eigen zwakke en sterke punten en die van het paard. En om die te kunnen zien heb je kennis nodig over wat fysiek optimaal is voor een combi en wat er allemaal invloed daarop kan hebben.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:32

Waratje schreef:
Maar competitie is niet een noodzaak als je wil streven naar verbetering, wel het willen zien van je eigen zwakke en sterke punten en die van het paard. En om die te kunnen zien heb je kennis nodig over wat fysiek optimaal is voor een combi en wat er allemaal invloed daarop kan hebben.

zou best kunnen maar jezelf constant onder de loep houden, constant anderen (pro's) je laten onder de loep nemen, en constant streven naar verbetering is WEL absoluut noodzakelijk om een competitie te kunnen winnen.

als deze doe-het-zelvers niet zichzelf wilden verbeteren zouden ze hier niet dergelijke vragen stellen, maar blijkbaar mag het ook niet te goed gaan want dan komt al snel het competitie gegeven om de hoek kijken en dat is kak hebben ze zichzelf wijsgemaakt.

iemand die recreatief fietst hoort niet iemand met een ander soort fiets af te kraken of iemand af te ze*ken die meer traint, zich professioneel laat begeleiden in trainingsschema's, dieet e.d. en daardoor die persoon niet langer kan volgen op zondagochtend. mij lijkt het veeleer op jaloezie op mensen die er gewoon meer voor doen, meer offers ervoor brengen en dan met het slappe Calimero geleuter te komen van "ja maar zij hebben het niet zelf gedaan en ik wel, en zij zijn groot en ik ben klein.............". iedere heug zijn meug, dus ook ik mijn meug.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:02

Citaat:
dofuzz schreef:

ik heb nog nooit geweten dat een jury navraag gedaan heeft of een ruiter zelf zijn paard zadelmak gemaakt heeft of niet. No one gives a flying hoot!!

ik prefereer ook een goed veilig paard waar ik plezier aan kan beleven en me niet al te veel zorgen over hoef te maken. het lijkt mij dat de mensen die zweren bij "alles zelf willen doen met of zonder begeleiding" dit credo vooral huldigen als excuus in de zin "ja, maar die 10 andere nonpro's die voor mij eindigden in de proef hebben het wel niet allemaal zelf gedaan, en dat is oneerlijk", en meer van dat soort zielige Calimero onzin.

imo heeft men ofwel een winners mentaliteit of wel een excuses mentaliteit. mij zal het verder aan mijn r**t roesten of iemand anders voor mij het (soms vuile) werk doet, zolang ze het maar beter doen dan mezelf en er resultaat is. zo laat ik bij mij thuis ook loodgietery over aan loodgieters, electriciteit aan electriciens,................
[/quote]

Het zelf inrijden, hoeft niet een het zadelmak maken te zijn (wat voor mij dus inhoud, dat het paard aan een ruiter en een zadel op zijn rug gewend is en simpel stap draf en galop kan) maar het paard echt de oefeningen zelf te leren.

Ik vind het belangrijk dat de ruiters dat zelf leren, zodat ze echt weten wat ze doen als ze bepaalde oefeningen van het paard vragen.
Dit dan wel onder begeleiding van een goede instructeur of trainer.

Als je het paard "klaar" van een trainer krijgt, dan krijg je wel les van hem maar dat is meer om te leren hoe je "de knopjes" bediend die deze trainer erop heeft gezet, in plaats van dat je leert hoe je deze knopjes er zelf op moet maken zodat je dan ook het probleem op kunt lossen als het eens niet goed meer gaat.

Regelmatig lees ik wel opmerkingen van die ruiters met die "winners mentaliteit", maar als er dan rijtechnische vragen langskomen dan geven ze geen antwoordt (omdat ze het misschien niet weten??)

Je moet wel weten wat je doet als je met zadelmak maken en inrijden begint, maar dat lijkt mij bij TS niet zo dat zij van niets weet.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:17

sliding schreef:
Het zelf inrijden, hoeft niet een het zadelmak maken te zijn (wat voor mij dus inhoud, dat het paard aan een ruiter en een zadel op zijn rug gewend is en simpel stap draf en galop kan) maar het paard echt de oefeningen zelf te leren.

Ik vind het belangrijk dat de ruiters dat zelf leren, zodat ze echt weten wat ze doen als ze bepaalde oefeningen van het paard vragen.

zij hoeven het dus niet zelf te doen maar onder begeleiding , wat dat ook moge betekenen?

sliding schreef:
Als je het paard "klaar" van een trainer krijgt, dan krijg je wel les van hem maar dat is meer om te leren hoe je "de knopjes" bediend die deze trainer erop heeft gezet, in plaats van dat je leert hoe je deze knopjes er zelf op moet maken zodat je dan ook het probleem op kunt lossen als het eens niet goed meer gaat.

Het maakt niemand ene moer uit wie de knopjes erop zet, enkel hoe de knopjes bediend worden

sliding schreef:
Regelmatig lees ik wel opmerkingen van die ruiters met die "winners mentaliteit", maar als er dan rijtechnische vragen langskomen dan geven ze geen antwoordt (omdat ze het misschien niet weten??).

Misschien omdat een aantal van hun jarenlang door betweters hier bekritiseert werden of onderhand denken : ik heb hier jaren bloed, zweet, tranen en een fortuin in geïnvesteerd en ze bekijken het maar, ik word hier niet te technisch want zij weten het toch steeds beter.

sliding schreef:
Je moet wel weten wat je doet als je met zadelmak maken en inrijden begint, maar dat lijkt mij bij TS niet zo dat zij van niets weet.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:50

sliding schreef:

dofuzz schreef:
zij hoeven het dus niet zelf te doen maar onder begeleiding , wat dat ook moge betekenen?

Moeilijk he, goed lezen. >;)
De ruiter zit erop en leert zelf de "knoppen" er op te zetten, onder begeleiding van een trainer.
Zodat hij weet wat hij doet en waarom en het resultaat ervan ondervind.

sliding schreef:

dofuzz schreef:
Het maakt niemand ene moer uit wie de knopjes erop zet, enkel hoe de knopjes bediend worden

Dat denk jij. :)

sliding schreef:
Regelmatig lees ik wel opmerkingen van die ruiters met die "winners mentaliteit", maar als er dan rijtechnische vragen langskomen dan geven ze geen antwoordt (omdat ze het misschien niet weten??).

dofuzz schreef:
Misschien omdat een aantal van hun jarenlang door betweters hier bekritiseert werden of onderhand denken : ik heb hier jaren bloed, zweet, tranen en een fortuin in geïnvesteerd en ze bekijken het maar, ik word hier niet te technisch want zij weten het toch steeds beter.

Dat kan, maar het is mij opgevallen dat als er over techniek en rij oefeningen gepraat wordt, deze mensen duidelijk dan niet weten waar het over gaat.
En als daar naar gevraagd wordt, kan dat ook gewoon interesse zijn hoe deze personen tegen iets aankijken en waarom ze bijv een oefening doen en wat ze ermee willen bereiken.
En is het niet altijd een aanval, maar meer om te begrijpen hoe zij tot dat inzicht zijn gekomen.
Maar als je dan geen tot een vreemde reactie krijgt, geeft dit sterk het idee dat ze het niet uit kunnen leggen.

Je kunt wel met allerlei trucjes het paard dingen afdwingen maar dat zegt mij alleen maar dat deze ruiters het niet "gewoon" via het rijden voor elkaar kunnen krijgen.
Goed rijden is meer, dan je paard alleen maar trucjes aanleren.

Ik ga zelf heus niet met alleen maar zijden handschoentjes met mijn paarden om, en ik ben zeker ook geen nh er, maar ik denk toch wel dat ik aardig weet wat ik doe als ik aan het trainen ben.
Maar ik leer nog elke dag en sta zeker open voor meningen van anderen, maar dan moeten ze mij ook kunnen uitleggen waarom ze er zo over denken en hoe ze daar toe gekomen zijn.
En dan niet komen met "want die en die trainer doet het ook zo" maar met een goede uitleg wat er gebeurd in/met het paard qwa bijv spieren, resultaten enz

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:54

Bij het beleren is er een zin die bij mij naar boven komt als ik zoiets hoor:

Groen + Groen = Bont en Blauw.