Inderdaad een paar stappen terug en het desensibiliseren weer oppakken. En vertrouwen houden
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Hij moet immers op jou vertrouwen! En ja, voor je kleuter is het doodeng als er iemand van zijn rug afvalt. Kijk gewoon wat hij momenteel wel aankan, zodra je merkt dat het te veel wordt doe je een stapje terug. Tijdens lessen van je trainer zou je dan een klein stapje verder kunnen proberen. Misschien een idee om iemand ernaast te laten lopen als je beenhulpen aanleert? Of iets met stemhulpen? Ohja, het kan ook nog dat je iemand anders je paard laat leiden aan een touwtje, dat hij/zij je paard laat stappen en dat jij dan tegelijk voorzichtig! beenhulp geeft.

spicegirl schreef:net als dat er bosruiters zijn die geen show durven lopen..maar daar ging het hier niet om.
er is een verschil tussen beleren, trainen, en showklaar maken. als je je paard 1, of 2, of 3 maandjes wegbrengt, om te beleren, of te trainen, is het echt geen kwestie van erop zitten, en de blauwe lintjes aanpakken.degene die dat beweert, heeft er duidelijk geen kaas van gegeten.![]()
zelfs als je paard door een ander showklaar word gemaakt, moet je nog zelf wel kunnen rijden, wil ie voor jou hetzelfde doen.
maar je kan je paard ook ergens zetten, en dan uitsluitend onder begeleiding van de trainer beleren.dat je aanwijzingen krijgt, maar er wel zelf opzit.
en kluisteren/opbinden is niet echt heel gebruikelijk bij paardjes, die gebracht worden om te beleren.gewoon een plekje zoeken, waar je wel vertrouwen in hebt.
JayJay09 schreef:Verder moet ik het misschien ergens anders zoeken; hij is rechts meer ontwikkeld. Hij kauwt rechts, rechtsachter trekt hij zijn achterbeen vaak in de kramp omdat hij hem zo hoog optilt, links de beugel tegen zijn lijf, niets aan de hand, rechts een extreme reactie. Dus ik kijk echt wel naar mijn paard.

JayJay09 schreef:Dank je wel.Vind je buckskin geweldig Adrienne!
Adrienne schreef:Zoek een goed iemand om je paard zadelmak te laten maken en wat basis in te rijden. Met een beetje mazzel ben je dan zelf binnen een maand onder begeleiding zelf weer aan het rijden. Ok dan kun je niet zeggen dat je hem zelf zadelmak gemaakt hebt maar seriously who cares! De kans dat je heel blijft is dan in elk geval een stuk groter!
Adrienne schreef:Ik blijf er bij dat sommige hier makkelijk roepen hebben met hun advies "doe een paar pasjes terug, begin weer opnieuw en nog meer van dat blabla". Zij zijn het niet die er af zijn gevlogen, zij zijn het niet die nu met een hyper reagerend paard zitten.
Wat als je nu van voor af aan begint en je toch weer gelanceerd wordt?? Gaan ze hier dan nog een keer roepen gewoon opnieuw beginnen??
Het is makkelijk om dat te roepen, stel het gaat goed de volgende keer zullen zij het zijn die roepen zie je wel dat je het zelf kon, maar wat als je zomeet wel degelijk weer vliegt en wat breekt??
Mijn advies blijft ga het niet meer opzoeken je hebt het geprobeerd, je paard is duidelijk niet zo heel zeker van zichzelf heeft een ruiter nodig met veel zelfvertrouwen om hem of haar hier overheen te helpen. Ik denk persoonlijk dat jij daar nu niet meer de aangewezen persoon voor bent gezien het voorval.
Zoek een goed iemand om je paard zadelmak te laten maken en wat basis in te rijden. Met een beetje mazzel ben je dan zelf binnen een maand onder begeleiding zelf weer aan het rijden. Ok dan kun je niet zeggen dat je hem zelf zadelmak gemaakt hebt maar seriously who cares! De kans dat je heel blijft is dan in elk geval een stuk groter!
spicegirl schreef:en een heleboel DENKEN dat ze op de goede weg zijn. je kan je eigen niet beoordelen, wel overschatten.wat is er mis met wat competitie, om te zien, of je net zo goed bent , als je denkt dat je bent ? of om te streven naar verbetering ?
en van winnen , en lintjes,kan je zeker ook wel genieten(en van verliezen leer je weer wat ). of geniet je alleen, als je recreatief bezig ben ? nee toch !
bij de fototopics is het onderscheid goed te zien.
Waratje schreef:Maar competitie is niet een noodzaak als je wil streven naar verbetering, wel het willen zien van je eigen zwakke en sterke punten en die van het paard. En om die te kunnen zien heb je kennis nodig over wat fysiek optimaal is voor een combi en wat er allemaal invloed daarop kan hebben.
[/quote]Citaat:dofuzz schreef:Zoek een goed iemand om je paard zadelmak te laten maken en wat basis in te rijden. Met een beetje mazzel ben je dan zelf binnen een maand onder begeleiding zelf weer aan het rijden. Ok dan kun je niet zeggen dat je hem zelf zadelmak gemaakt hebt maar seriously who cares! De kans dat je heel blijft is dan in elk geval een stuk groter!
ik heb nog nooit geweten dat een jury navraag gedaan heeft of een ruiter zelf zijn paard zadelmak gemaakt heeft of niet. No one gives a flying hoot!!
ik prefereer ook een goed veilig paard waar ik plezier aan kan beleven en me niet al te veel zorgen over hoef te maken. het lijkt mij dat de mensen die zweren bij "alles zelf willen doen met of zonder begeleiding" dit credo vooral huldigen als excuus in de zin "ja, maar die 10 andere nonpro's die voor mij eindigden in de proef hebben het wel niet allemaal zelf gedaan, en dat is oneerlijk", en meer van dat soort zielige Calimero onzin.
imo heeft men ofwel een winners mentaliteit of wel een excuses mentaliteit. mij zal het verder aan mijn r**t roesten of iemand anders voor mij het (soms vuile) werk doet, zolang ze het maar beter doen dan mezelf en er resultaat is. zo laat ik bij mij thuis ook loodgietery over aan loodgieters, electriciteit aan electriciens,................
sliding schreef:Het zelf inrijden, hoeft niet een het zadelmak maken te zijn (wat voor mij dus inhoud, dat het paard aan een ruiter en een zadel op zijn rug gewend is en simpel stap draf en galop kan) maar het paard echt de oefeningen zelf te leren.
Ik vind het belangrijk dat de ruiters dat zelf leren, zodat ze echt weten wat ze doen als ze bepaalde oefeningen van het paard vragen.
Dit dan wel onder begeleiding van een goede instructeur of trainer.
sliding schreef:Als je het paard "klaar" van een trainer krijgt, dan krijg je wel les van hem maar dat is meer om te leren hoe je "de knopjes" bediend die deze trainer erop heeft gezet, in plaats van dat je leert hoe je deze knopjes er zelf op moet maken zodat je dan ook het probleem op kunt lossen als het eens niet goed meer gaat.
sliding schreef:Regelmatig lees ik wel opmerkingen van die ruiters met die "winners mentaliteit", maar als er dan rijtechnische vragen langskomen dan geven ze geen antwoordt (omdat ze het misschien niet weten??).
sliding schreef:Je moet wel weten wat je doet als je met zadelmak maken en inrijden begint, maar dat lijkt mij bij TS niet zo dat zij van niets weet.
sliding schreef:Het zelf inrijden, hoeft niet een het zadelmak maken te zijn (wat voor mij dus inhoud, dat het paard aan een ruiter en een zadel op zijn rug gewend is en simpel stap draf en galop kan) maar het paard echt de oefeningen zelf te leren.
Ik vind het belangrijk dat de ruiters dat zelf leren, zodat ze echt weten wat ze doen als ze bepaalde oefeningen van het paard vragen.
Dit dan wel onder begeleiding van een goede instructeur of trainer.
dofuzz schreef:zij hoeven het dus niet zelf te doen maar onder begeleiding , wat dat ook moge betekenen?
sliding schreef:Als je het paard "klaar" van een trainer krijgt, dan krijg je wel les van hem maar dat is meer om te leren hoe je "de knopjes" bediend die deze trainer erop heeft gezet, in plaats van dat je leert hoe je deze knopjes er zelf op moet maken zodat je dan ook het probleem op kunt lossen als het eens niet goed meer gaat.
dofuzz schreef:Het maakt niemand ene moer uit wie de knopjes erop zet, enkel hoe de knopjes bediend worden
sliding schreef:Regelmatig lees ik wel opmerkingen van die ruiters met die "winners mentaliteit", maar als er dan rijtechnische vragen langskomen dan geven ze geen antwoordt (omdat ze het misschien niet weten??).
dofuzz schreef:Misschien omdat een aantal van hun jarenlang door betweters hier bekritiseert werden of onderhand denken : ik heb hier jaren bloed, zweet, tranen en een fortuin in geïnvesteerd en ze bekijken het maar, ik word hier niet te technisch want zij weten het toch steeds beter.