[WN] jonge quarter naageflijk maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:23

Romkabouter schreef:
Of in de engelse sport [***] :)

Gelukkig ken ik een aantal westernruiters die een stuk hoger niveau hebben dan wij en ook vinden dat er veel gelijkenissen zijn :)

Daar ken ik er ook meer dan genoeg van en die lachen je vierkant uit als je aankomt met dat western en engels heel erg op elkaar lijkt. :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:25

quarterH schreef:
we streven toch een totaal ander doel na? een ttoaal aander plaatje??
dus is je weg erheen ook anders.

Nageven vind ik onafhankelijk van plaatje.

quarterH schreef:
sterker nog, er zijn zelfs grote verschillen tussen nageeflijkheid in pleasure en in reining.

Ik ben benieuwd naar wat jij de verschillen vindt :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:26

Niels schreef:
Daar ken ik er ook meer dan genoeg van en die lachen je vierkant uit als je aankomt met dat western en engels heel erg op elkaar lijkt. :)

Exact! En ik andersom ook, ik ken ook engelse ruiters die me uit zouden lachen.

Dat maak de western vs engels dus helemaal niet zo zwart-wit als er vaak gesteld wordt.

Anoniem

Re: jonge quarter naageflijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:27

Of wij hebben een andere definitie van westernruiters die beter zijn, dat lijkt mij in deze het meest waarschijnlijk.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:28

Nee hoor, ik denk dat dat wel meevalt in deze ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:31

Ik heb het idee dat de term nageeflijkheid bij een groot deel hier niet bekend is. Want nageeflijkheid heeft niets te maken met waar het hoofd van het paard zich bevind, en met hoeveel teugelcontact.

Nageeflijkheid
Dit betekent dat het paard loslaat in de kaken. Je voelt dat hij met het bit in de mond speelt. Het bit rammelt een beetje. Op dat moment dat het paard nageeft, komen de hulpen door. Dan kun je met hem praten. Als hij zijn kaken op elkaar houdt, dan komen je hulpen niet door.

Dit is kort gezegd nageeflijkheid.
Kan iemand mij hier uitleggen wat hier per discipline zou verschillen??? QuarterH? Niels?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:32

jee ik ben even weg en er is weer heel wat gepost maar inderdaad het is western-engels of andersom dat doet er ook niet ech toe het komt beide op hetzelfde neer en dan vooral de BASIS wat heel veel mensen vergeten kijk als je gaat richten op een tak van de sport dan hoort het totaal plaatje van die tak er inderdaad heel verschillend uit te zien hoog laag kort lang enz enz maar de basis komt heel veel overeen in welke vorm van paardrijden dan ook

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:32

zoals ik al zei, alles :-) van de manier van opstappen tot de manier van afstappen en alles ertussen :-)

en nee ik ga hier geen inhoudelijke rijtechnische duscussie voeren, geschreven, op een algemeen forum.
dat werkt niet.
en je hoeft het ook niet met me eens te zijn of te worden (doe je toch niet). ik wil je niet overtuigen.

en ga ook verder het topic niet verpesten.

voor mij is er een wezenlijk verschil. dat kan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:35

Ik wil juist graag de inhoud weten, zonder oordeel.

Ik wil er ook best een apart topic voor starten, waar je dan wel jou idee kan opschrijven.
Want je zegt wel altijd dat je dat niet vind, maar inhoudelijk wordt je nooit.

En ik sta juist wel open voor ideeen van anderen, ongeacht of ik het wel of niet met ze eens ben :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:41

die inhoud kan ik je niet uitleggen via een forum/ schrift.
dat moet ik laten zien met een paard ofzo erbij. ja, dat is mijn tekortkoming maar daarom zal ik dan ook noot rijles gaan geven :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:46

Wat een slecht excuus :D

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:50

quarterH schreef:
niet verkeerd bedoeld naar ts.
maar, als iemand een topic op bokt plaats, met de basis vraag 'hoe rijd je een jonge quarter nageeflijk' is dat voor mij een indicatie dat dit dus niet iemand is die veel goede rijervaring heeft met jonge paarden.
(want dan was de vraag er niet of was hij veel specifieker).
dus trek ik inderdaad de conclusie dat een goede trainer de beste oplossing is. als deze persoon het best zelf zou kunnen, had dit topic hier niet gestaan.
en of je dan je paard naar een trainer brengt om te laten rijden of samen met de trainer aan de gang is je eigen keuze.
wat je de meeste voldoending geeft is PERSOONLIJK dat is niet voor iedereen 'alles zelf doen'.

_/-\o_ _/-\o_

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:55

Needje schreef:
Ik heb het idee dat de term nageeflijkheid bij een groot deel hier niet bekend is. Want nageeflijkheid heeft niets te maken met waar het hoofd van het paard zich bevind, en met hoeveel teugelcontact.

Nageeflijkheid
Dit betekent dat het paard loslaat in de kaken. Je voelt dat hij met het bit in de mond speelt. Het bit rammelt een beetje. Op dat moment dat het paard nageeft, komen de hulpen door. Dan kun je met hem praten. Als hij zijn kaken op elkaar houdt, dan komen je hulpen niet door.

Dit is kort gezegd nageeflijkheid.
Kan iemand mij hier uitleggen wat hier per discipline zou verschillen??? QuarterH? Niels?

??????????????

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:08

wat mij betreft, ik sluit mij aan bij qh. de verschillen tussen "western" en "engels" zijn groter dan enkel in de nuances. zoals al aangegeven zoek je een ander doel dus is meestal ook de weg daar naartoe anders. een paard is een paard, maar een mens is ook niet meer dan een mens en een basketballspeler beweegt nu eenmaal heel anders dan een ballerina, met een heel andere balans,..............

dat een paard pas nageeflijk is wanneer het bit beweegt is wat mij betreft je reinste onzin. als de ruiter zijn hand beweegt hoort het paard die hand te volgen zonder meer dan een paar gram gewicht op de teugel te plaatsen en het bit gebalanceerd in de mond te houden.

verder kun je stellen dat een pleasure trainer zijn paard zo conditioneerd dat hij niet te ver nageeft op de hand want paarden die constant te ver achter de loodlijn gaan worden daarop in die discipline op afgestraft door de jury's.

terwijl een reiner over het algemeen volledige nageeflijkheid op de hand verlangt omdat hoe verder het paard achter de loodlijn is, hoe makkelijker het is om een schouder op te richten in een gecompliceerd maneuver als een stop of een spin.

door in 1 zinnetje een essentie trachten weer te geven verlies je nuance en er zullen best een aantal bokkers over deze stellingen vallen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:57

mmm.ben het meestal wel eens met QuarterH en Niels,maar ik heb hoog dressuur gereden ( t/m Z) en doe het niet heel onverdienstelijk in de western.Ik begin maar meteen met toegeven dat ik als voormailg dressuurruiter te vaak,te lang mijn paard vasthou.Daar zit dus een wezenlijk verschil in western en engels.Maar veel oefeningen uit de dressuur gebruik ik om mijn quarter te gymnasticeren,zoals wijken,appuyeren,travers etc.In de dressuur begin je met laag en rond en ga je vervolgens vanuit de verzameling aan de oprichting werken, bij western ga je op dat punt aan verzameling aan een lange teugel werken.Als westernruiter wil je je paard rechtgericht hebben,als dressuuruiter zoek je stelling op,maar begin je ook met een rechtgericht paard. Er zijn dus duidelijk verschillen,maar ook wel overeenkomsten als je het mij vraagt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:57

dofuzz schreef:
als de ruiter zijn hand beweegt hoort het paard die hand te volgen zonder meer dan een paar gram gewicht op de teugel te plaatsen en het bit gebalanceerd in de mond te houden.

Dit heb ik idd geleerd van mijn dressuurintructrice :j

dofuzz schreef:
verder kun je stellen dat een pleasure trainer zijn paard zo conditioneerd dat hij niet te ver nageeft op de hand want paarden die constant te ver achter de loodlijn gaan worden daarop in die discipline op afgestraft door de jury's.

Is al lang voorbij het stadium "basis nageven"

dofuzz schreef:
door in 1 zinnetje een essentie trachten weer te geven verlies je nuance en er zullen best een aantal bokkers over deze stellingen vallen.

Hoeft niet in 1 zin, je mag er een heel relaas over houden, al dan niet in apart topic ;)

Ik vind vooral dat westernruiters onder ons vooral een heel erge aversie hebben tegen alles wat engels is en daarom alles zo zwart-wit willen zien.
Maar dat zal ook wel weer onzin zijn :D

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:53

catalyst1 schreef:
mmm.ben het meestal wel eens met QuarterH en Niels,maar ik heb hoog dressuur gereden ( t/m Z) en doe het niet heel onverdienstelijk in de western.Ik begin maar meteen met toegeven dat ik als voormailg dressuurruiter te vaak,te lang mijn paard vasthou.Daar zit dus een wezenlijk verschil in western en engels.Maar veel oefeningen uit de dressuur gebruik ik om mijn quarter te gymnasticeren,zoals wijken,appuyeren,travers etc.In de dressuur begin je met laag en rond en ga je vervolgens vanuit de verzameling aan de oprichting werken, bij western ga je op dat punt aan verzameling aan een lange teugel werken.Als westernruiter wil je je paard rechtgericht hebben,als dressuuruiter zoek je stelling op,maar begin je ook met een rechtgericht paard. Er zijn dus duidelijk verschillen,maar ook wel overeenkomsten als je het mij vraagt.

ik heb ook tot het z dressuur gereden en doe het nu in de western ook niet onverdienstelijk en ik ben het met je eens alles waar je je paard mee kunt gymnasticeren gebruik ik inderdaad ook bij mijn westernpaardje, inderdaad zit er in teugeldruk en teugelvoering een groot verschil en inderdaad een dressuurpaard heeft veel meer stelling en buiging in hun proeven een westernpaardje wil je rechthouden in je proef (alhoewel ik wel train met stelling en buiging.........) dus inderdaad veel verschillen maar ook overeenkomsten en goed het is ieder zijn eigen idee of dat nou wel of niet zo is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:04

Todorien schreef:
catalyst1 schreef:
mmm.ben het meestal wel eens met QuarterH en [***],maar ik heb hoog dressuur gereden ( t/m Z) en doe het niet heel onverdienstelijk in de western.Ik begin maar meteen met toegeven dat ik als voormailg dressuurruiter te vaak,te lang mijn paard vasthou.Daar zit dus een wezenlijk verschil in western en engels.Maar veel oefeningen uit de dressuur gebruik ik om mijn quarter te gymnasticeren,zoals wijken,appuyeren,travers etc.In de dressuur begin je met laag en rond en ga je vervolgens vanuit de verzameling aan de oprichting werken, bij western ga je op dat punt aan verzameling aan een lange teugel werken.Als westernruiter wil je je paard rechtgericht hebben,als dressuuruiter zoek je stelling op,maar begin je ook met een rechtgericht paard. Er zijn dus duidelijk verschillen,maar ook wel overeenkomsten als je het mij vraagt.

ik heb ook tot het z dressuur gereden en doe het nu in de western ook niet onverdienstelijk en ik ben het met je eens alles waar je je paard mee kunt gymnasticeren gebruik ik inderdaad ook bij mijn westernpaardje, inderdaad zit er in teugeldruk en teugelvoering een groot verschil en inderdaad een dressuurpaard heeft veel meer stelling en buiging in hun proeven een westernpaardje wil je rechthouden in je proef (alhoewel ik wel train met stelling en buiging.........) dus inderdaad veel verschillen maar ook overeenkomsten en goed het is ieder zijn eigen idee of dat nou wel of niet zo is

En niet onverdienstelijk is?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:05

Ben dan toch naar aanleiding van je onderschrift benieuwd wat je precies doet en op welk nivo in de western?
He niels,zie je dat je net hetzelfde vraagt.Mijn prestaties ken je...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:08

@Niels: Leg jij dan eens inhoudelijk uit wat het verschil is in nagevelijk maken?
Aangezien QH het niet kan of wil :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:19

zie hier een voorbeeld van de nageeflijkheid van een 3 jarige reining quarter.
http://player.vimeo.com/video/32718427?autoplay=1

iets zegt mij dat als je dit bit in een 3 jarige top gereden dressuurpaard (ok 5 jarig mag ook) hangt je niet deze reactie krijgt met zo weinig contact.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:19

het gaat hier niet over mij dus daar hoef ik niet inhoudelijk verder op in te gaan dan kun je mij altijd pbén mocht je zo nieuwsgierig zijn wat ik in mijn meer dan 15 jaar in de paarden heb gepresteerd en gereden........

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:24

euh..je schrijft zelf L3 stargerechtigd,das nou niet echt een hoog nivo.gaat me alleen om een inschatting te maken van je westernervaring,niet om je kundigheid in twijfel te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:24

Todorien schreef:
het gaat hier niet over mij dus daar hoef ik niet inhoudelijk verder op in te gaan dan kun je mij altijd pbén mocht je zo nieuwsgierig zijn wat ik in mijn meer dan 15 jaar in de paarden heb gepresteerd en gereden........

Je zegt zelf dat je niet onverdienstelijk showed, dan maak je mensen nieuwsgierig :)

Cat; van jou kan ik het natuurlijk niet vergeten haha.

Qh; precies. Ik denk dat dit al aardig het verschil aangeeft. Ik vind het lastig om zo te omschrijven op een forum, ik denk dat het ook redelijk onmogelijk is om dit op een voldoende manier te kunnen doen.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:27

ik vind het best hoog als je begrijpt dat ik binnen anderhalf jaar van L5 naar L3 ben gegaan als je totaal geen kaas hebt gegeten nog van de western en ik daar dus totaal in moest worden omgeschoold van de dressuurpik die ik was/ben en in die tussentijd dat ik in anderhalf jaar dat heb bereikt nog een 3 jarige appaloosa westernbeleerd en gereden en die is verkocht en doet het nu heel goed in de wedstrijden en aangezien ik alles op 2 onderdelen doe alleen pleasure en horsemanship......................

zo dat ook weer uit de weg iedereen weer op de hoogte