[WN] Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:30

Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik kan hier de deur uitlopen van de stoep af, struikelen en mijn nek breken.
Moet ik dan ook maar een cap dragen?????
Ik vind dat je de keuzes vrij moet laten in de mensen die ervoor kiezen
om op een paard te stappen.

Ik heb meegemaakt dat iemand met een cap van zijn paard viel en zijn schedel
gebroken had terwijl hij een cap op had.
Doordat de zwelling van zijn hoofd geen weg kon vinden omdat hij een cap op had
is hij gestorven.

Popstra

Re: Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:10

van mij hoeft die cap regel ook niet zo nodig!

als ik van mn paard lazer tijdens mijn run denk ik dat ik eerder een been, arm of ribbetjes zal breken maar dat terzijde

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:26

Tat_jana schreef:
tja ik heb het zelf altijd raar gevonden,, dat er in de dressuur wel een cap gedragen moet worden,, en in de western niet,, zou wel een beetje tegenovergestelde wereld zijn we rijden allemaal paard,, en kunnen allemaal lelijk vallen..

We rijden inderdaad allemaal paard, maar vergelijk voor de gein eens het inrijterrein van een dressuurwedstrijd met dat van een westernwedstrijd en het aantal paarden dat schrikt, gekke sprongen maakt etc.
Het grootste risico wordt veroorzaakt door juist dat soort paarden.

Verder ben ik van mening dat als je op een dergelijk niveau rijdt, ongeacht of het dressuur is of western (deze regel wordt namelijk ook ingevoerd voor de hogere niveaus van de dressuur), je je paard onder controle zou moeten hebben. En juist daarmee voorkom je ongelukken. En is een cap veel minder noodzakelijk.

Verder vind ik het belachelijk om volwassenen zoiets op te leggen. Echt eigen verantwoordelijkheid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:36

Werd eens tijd.

Geen uitzonderingen.. of je nou western doet, cross, springen, dressuur....

Gewoon een cap op. Klaar.
Dan neem je maar haargel & een borstel mee als je er zo nodig goed uit wilt zien op je paard.

In een Toyota doe je toch ook een gordel om net als in een Opel of Volvo!?
Veiligheid noemt men dat! :)

Eigen verantwoordelijkheid wordt altijd geroepen : Maar als er weer iemand dood is door een val o.i.d loopt iedereen weer op de achterste poten dat die persoon geen cap op had.

Schei toch uit zeg, verplichten die handel!
Wat men thuis doet, lekker zelf weten...dan val je er geen andere mee lastig(hooguit je familie als er iets gebeurt) maar openbaar op wedstrijd, jahoor verplicht het maar, prima! :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:03

bij zwelling van de hersenen maakt een cap geen verschil. het schedeldak geeft van zichzelf al niet mee. enigst wat men dan kan doen, is een drain aanleggen, en een stuk schedel tijdelijk verwijderen.dus met of zonder cap doet er niet toe. ook met cap kan je een aardige beschadiging op lopen,kijk maar naar christopher reeve (superman ).die droeg toch netjes zijn veiligheidshelm.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:11

''Met gordel kan je ook verzuipen als je m niet optijd los krijgt in het water ''

komop hey.. zo'n ding beschermd je hoofd.. ook bij een zachte val...
Dat is gewoon een FEIT :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:15

Jolliegirl schreef:
''Met gordel kan je ook verzuipen als je m niet optijd los krijgt in het water ''

komop hey.. zo'n ding beschermd je hoofd.. ook bij een zachte val...
Dat is gewoon een FEIT :)

Als je dan toch zo van de feiten bent: kom dan eens met de cijfers van het aantal mensen dat verongelukt tijdens een reining wedstrijd ten gevolge van het niet dragen van een cap?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:19

FEIT is dat we hem NIET op willen zetten <<)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:27

wendy, mijn gok? 0
ik kan me namelijk geen enkel geval voor de geest halen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:28

Wendy schreef:
Als je dan toch zo van de feiten bent: kom dan eens met de cijfers van het aantal mensen dat verongelukt tijdens een reining wedstrijd ten gevolge van het niet dragen van een cap?

Moeten er eerst ongelukken gebeuren dan voordat de veiligheid aangescherp wordt?? :wow:

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:31

Van mij mogen de western ruiters zelf bepalen of ze een hoed willen dragen of een cap. Je bent verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Maar ja ik ben de FEI niet :D

Tuurlijk hoort een hoed bij deze tak van sport. Maar als t verplicht wordt dan wen je er uiteindelijk wel aan, t ziet er raar uit en daar moet je aan wennen. Toch zie je bij rodeo's in Amerika (ja ik weet t, das geen vergelijking, maar ook dáár is een hoed mega traditie) dat steeds meer ruiters kiezen voor een beschermend hoofddeksel inclusief aangezichtsbescherming, je weet wel zoiets als American Football spelers dragen, zo'n verstevigt stuk gaas voor je gezicht. De eerste ruiter werd heel raar aangekeken, maar nu volgen er meer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:32

Als er een schaap over de dam is, zullen er meer volgen. :)

Wat mij betreft mogen ze er nog wel een regel inflikkeren : Geen cap op? Betaal je zelf de kosten als er iets gebeurt.
Moet je opletten hoeveel mensen een cap op zullen zetten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:35

Jolliegirl schreef:
Moeten er eerst ongelukken gebeuren dan voordat de veiligheid aangescherp wordt?? :wow:

Natuurlijk, waarom denk je dat ze oot zijn begonnen met caps? Vast niet als modeverschijnsel..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:37

famke: klopt maar het risico bij bullriding (want daar heb je het over) is natuurlijk een heeeeeeel stuk groter dan bij reining. daar snap ik het. die mannen hebben na een paar jaar meer gebroken dan hele botten in hun lijf.
daar is het risico dusdanig dat ik het snap.
maar ook daar is het niet verplicht.

en voor de duidelijkheid, we hebben het hier niet voer heel western of heel reining.
we hebben het alleen over een paar fei wedstrijden. die maken de trend niet.
dus als het hier gaat moeten is dat nogsteeds maar een heel klein percentage van alle ritten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:39

Jolliegirl schreef:
Wendy schreef:

Je kunt een situatie alleen maar veiliger maken als er sprake is van risico....
Laatst bijgewerkt door Achterom op 17-11-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:40

troi schreef:
Jolliegirl schreef:

Natuurlijk, waarom denk je dat ze oot zijn begonnen met caps? Vast niet als modeverschijnsel..

Spreekt nu dus toch voor zich??
Waarom dan in de western nu ook wachten op ongelukken?

Je hebt toch ook veiligheids-hoeden?
Tenminste, die ik op mn kop had waren knoeterhard( het hoofddeksel zelf) incl keelbandje.

Wendy:
Bovenstaand ben ik het niet mee eens.
Een cap is niet overbodig. En ook zonder risico kun je risico's verkleinen. Elk paard kan schrikken, elk paard kan struikelen...

Van harte trouwens! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 17-11-11 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:41

Die hoeden voldoen niet aan de veiligheidseisen Jolliegirl.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:41

Wendy schreef:
Die hoeden voldoen niet aan de veiligheidseisen Jolliegirl.

Als ze die dingen nou eens zouden aanpassen...
Ik vond ze behoorlijk prettig... :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:42

Jolliegirl schreef:
Wendy:
Bovenstaand ben ik het niet mee eens.
Een cap is niet overbodig. En ook zonder risico kun je risico's verkleinen. Elk paard kan schrikken, elk paard kan struikelen...

Van harte trouwens! *\o/*

Dankje.

Maar wat ik schrijf is een feit. Maakt niet uit wat jij daar van vindt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:43

schrikken niet, struikelen wel.

haha met keelbandje... ik zie ze al gaan.....

ik snap sowieso niet waarom engels ruiters zich er zo nodig mee moeten bemoeien? wat maakt jou he tuit hoe wij rond rijden?

of is het iets van 'als wij voor banketstaaf moeten rijden moeten jullie dat ook'?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:43

@jolliegirl Ik gok dat dat de nieuwe trend wordt, doelgroep wordt door deze regel fiks groter.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:44

Met al die miljoenen reiningproeven per jaar, zouden ze toch wel met cijfers over ongevallen moeten kunnen komen. Als die tot nu toe niet gebeurd zijn, gaan ze ook niet gebeuren.

Wat we ook niet moeten vergeten is dat de wijze van kijken naar risico's in Amerika heel anders ligt. Zij gaan daar veel meer uit van je eigen risico. Niet alles proberen te voorkomen, niet alles strak in de hand houden. Dit aspect zit ook sterk verweven in de westernsport, zelfs in rijtechnische zin. Misschien is het wel veel meer die cultuur die hier in gevaar is, dan de hoed zelf.

Als dit wordt doorgevoerd is inderdaad het hek van de dam. Dan is er straks niks meer van de westernsport over. Want rijden met doorhangende teugels is ook een risico...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:44

Famke: allen de bull-riders dragen een helm !! de rest écht niet.....en ik heb er echt 3 dagen gezeten op de tribune, alle onderdelen zitten kijken en ben geen leek op Rodeo-gebied.
En ik denk dat ik alle dagen de helmen met vizier, traliewerk ervoor etc op 2 handen heb kunnen tellen....

Als de FEI het als regel doorvoert zullen we ons er gewoon aan te houden hebben; je start mét zo'n ding of je start níet.

Zelf vind ik dat iedereeen voor zich moet weten of je zo'n ding wel of niet opzet. Iedereen is volwassen genoeg om dat zelf te bepalen.
Ik wil hem in elk geval NIET op....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:45

Er is altijd risico dus. :)

Waarom betitel je mij als een engelse ruiter? :)

Sowieso snap ik niet waarom jullie je zo aangevallen voelen.

Ik denk dat ik deze discussie maar ga verlaten, als ik betiteld wordt als een Engelse ruiter. En dus totaal niet serieus genomen wordt. Laat me niet lachen.

:wave: :)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:14

Feit is dat dik in de 80% van de ongevallen met hoofd/nek letsel gebeuren tijdens springen en eventing, dan nog een dikke 10% als mensen niet op maar naast het paard bezig zijn en maar 1% ja je leest het goed maar 1% gebeurd tijdens dressuur/western rijden!

Voordat ze iedereen met een helm opzadelen is het misschien slimmer om eerst eens te gaan bekijken hoe het aantal incidenten tijdens springen en eventing naar beneden gebacht kan worden.