[WN] Gaan jullie hier op in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:09

renatevb schreef:
Ik vind dat hier nu zowat alle dressuurruiters (of amazones) afgetekend worden als domme, onwetende, betweterige wezens :P
Ik ben ook dressuuramazone en ik weet dat er verschillende takken zijn in de western, maar ik weet ook niet juist wat allemaal en hoe dat allemaal moet. Maakt voor mij ook niets uit, want mijn passie is de dressuur.
Maar ik zal nooit beweren dat western rondsjokken is hoor :n
Mensen die er echt mee bezig zijn, die het echt goed willen doen, die steken even veel bloed, zweet en tranen in het opleiden van hun paard als een dressuurruiter.
Wat het verschil wel is, is dat er veel mensen die recreatief rijden (beginnelingen vaak) wel western rijden (of het proberen, laat het mij zo zeggen) en deze mensen doen inderdaad niets anders dan rondsjokken. Ik zie ook vaak zo gezegde springruiters rijden, die ook totaal niet weten waarover het gaat.
Maar bij dressuurruiters is dat minder denk ik, of in elk geval in mijn omgeving zijn er bitter weinig recreatieruiters die beweren dressuur te rijden. Ik denk dat dat komt omdat vele dressuur maar saai vinden en western en springen zijn stoerder denk ik.
Ik denk dat het een beetje zo ontstaan is.
(snappen jullie m nog? :') )

Dat is ook geen western.. dat is reacreatie-rijden. alleen omdat er een zadel met knop op ligt is het western?
er zijn ook mensen die met een dressuurzadel alleen maar rondsjokken en bos rijden. Dat is dan toch ook geen dressuur?

en spatter je hebt gelijk met je quote. Zo zou ik het dus ook niet uitleggen. Ik heb wel contact met shanks als het nodig is (anders instellen e.d) en rijd er alleen mee als ik mijn paard al redelijk in frame kan laten lopen....

edit: die stukjes van iski zijn geniaal... echt!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Re: Gaan jullie hier op in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:10

Ik vind zulke opmerkingen net zo dom als mensen die verkondigen dat paardrijden geen sport is omdat je alleen maar mee lift :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:53

ik heb wel eens gezegd tegen iemand die ook vond dat het allemaal maar makkelijk was wat ik deed met mijn quarter: anders doe jij het zelf, met je hoog in het bloed paardje, gooi ook je teugels los en rij ook zo relaxed je oefeningen.
maar toen moest het toch niet meer.

ik heb absoluut niet het idee dat echte westernruiters harder moeten werken in de training als echte dressuur of spring ruiters, maar het zijn ook niet degene die op hoog niveau rijden of grote kennis hebben die met zulk soort statements aankomen.

helaas/gelukkig ben ik gezegend met een 8 jarige waar ik bijna niemand anders op kan zetten vanwege zijn history (voor dat hij bij mij kwam) en heb een 3,5 jarige en daar zet ik ook niemand anders zomaar op.
dus even als voorbeeld op een van mij zetten is voor mij niet van toepassing.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:19

Gypsy schreef:
Ik heb laatst gelachen..

"Goh zijn je teugels niet veel te lang, hoe kun je nou zo rijden?"
*Trekt hoofdstel van pony's koppie en rijd gewoon zo verder".*

Gnagnagna :P

_O-

Die opmerking heb ik ook al eens gehad, ga dat volgende keer ook maar doen denk ik :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:23

Mister01 schreef:
ik heb wel eens gezegd tegen iemand die ook vond dat het allemaal maar makkelijk was wat ik deed met mijn quarter: anders doe jij het zelf, met je hoog in het bloed paardje, gooi ook je teugels los en rij ook zo relaxed je oefeningen.

ik heb absoluut niet het idee dat echte westernruiters harder moeten werken in de training als echte dressuur of spring ruiters, maar het zijn ook niet degene die op hoog niveau rijden of grote kennis hebben die met zulk soort statements aankomen.

helaas/gelukkig ben ik gezegend met een 8 jarige waar ik bijna niemand anders op kan zetten vanwege zijn history (voor dat hij bij mij kwam) en heb een 3,5 jarige en daar zet ik ook niemand anders zomaar op.

I dont think so.. Het is ánders. Maar minder hard werken? Een kennis van mij neemt paarden in training (dressuur) en die rijdt op hoger niveau, die traint ze goed door hoor :=

Met je 2e dikgedrukte stuk ben ik het wel eens.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:18

Ben er altijd vrij simpel in: Joh als jij dat denkt, wanneer kom je mijn poownie rijden dan :).

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:39

Been There Done That too!!

Wat nog erger word beweerd: Als je NIET kunt paardrijden ga je Western rijden............... 8)7

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:48

Auwwww WSW :P Heb ik ook eens gehoord:
"Als je western rijdt, hoef je niet te kunnen paardrijden" 8)7 8)7 8)7 8)7

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:45

Sonja schreef:
Ik vind het niet meer of minder irritant of dom dan westernruiters die opmerkingen over dressuur maken, over aan binnenteugel trekken om te sturen, en over paard in elkaar trekken.

Ik ben tegenwoordig dus voornamelijk geneigd gewoon uberhaupt geen paardenvolk meer serieus te nemen, tot evt. bewezen is dat ze 't waard zijn.

Daar kan ik mij goed in vinden.

Als mensen dingen aan mij vragen omdat ze nieuwsgierig zijn, interesse hebben, dus open staan voor mijn mening, dan ben ik bereid een hoop uit te leggen. :) En anders niet. Ik doe wat ik zelf goed vind en dat was het. :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:22

Wat ik niet helemaal begrijp, is dat men hier zo worked up raakt van de opmerking "het ziet er erg relaxed uit"?
Een goed gereden paard ziet er toch ook relaxed uit? Als ik met mijn (dressuurpaard) aan het werk ben en ik schuif hem wat uit, met een mooi ondertredend achterbeen en een lekkere losse rug, vind ik het een groot compliment als mij dit gezegd wordt. Vat het op als een veer in je r**t dat het er relaxed uit ziet. Zouden jullie liever horen dat iedere pas er uit ziet als een gevecht dan?

En ja, ik ben een dressuurmuts, ja ik vind een goed gereden western paard er relaxed (lees: ontspannen) uitzien, ja ik heb me ook verdiept in de westernsport, ja ik heb het geprobeerd en kon daarna een week niet normaal lopen van de spierpijn en JA, ik vind het er nog steeds relaxed uit zien! Maar als ik dit aan een westernruiter zeg schijn ik dus dom te zijn... :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:38

Da's vergelijkbaar met dat een dressuupaard altijd zo mooi loopt: het gaat niet vanzelf en zit er niet automatisch bij in... :D
Gok ik. :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:45

Tjonge hoe vaak heb ik wel niet moeten uitleggen dat mn paard niet kreupel liep maar dat zoiets TÖLT heet _O-

Ach weet je, gewoon een keer diep ademhalen en lekker laten gaan. Zo zonde van je energie om je er druk om te maken. :)

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:47

Als ze het niet willen snappen, laat ik ze mooi. Ze komen er van zelf wel achter hoe het zit;)

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:27

[/quote]Als mensen dingen aan mij vragen omdat ze nieuwsgierig zijn, interesse hebben, dus open staan voor mijn mening, dan ben ik bereid een hoop uit te leggen. :) En anders niet. Ik doe wat ik zelf goed vind en dat was het. :)[/quote]

AMEN! +:)+

SaskiaKa schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp, is dat men hier zo worked up raakt van de opmerking "het ziet er erg relaxed uit"?
Een goed gereden paard ziet er toch ook relaxed uit? Als ik met mijn (dressuurpaard) aan het werk ben en ik schuif hem wat uit, met een mooi ondertredend achterbeen en een lekkere losse rug, vind ik het een groot compliment als mij dit gezegd wordt. Vat het op als een veer in je r**t dat het er relaxed uit ziet. Zouden jullie liever horen dat iedere pas er uit ziet als een gevecht dan?

En ja, ik ben een dressuurmuts, ja ik vind een goed gereden western paard er relaxed (lees: ontspannen) uitzien, ja ik heb me ook verdiept in de westernsport!!

Goed gezien! Goed van je en Bedankt! +:)+

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:30

Western Dressuur-Klassieke Dressuur ;) Beide mooi, beide zeer moeilijk, beide het beste met een paard dat begrepen word en in balans is met de ruiter, die met de juiste mentaliteit plezier weet te houden in het werken met het paard! :o

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:52

VivaLaVida schreef:
Mister01 schreef:

ik heb absoluut NIET het idee dat echte westernruiters harder moeten werken in de training als echte dressuur of spring ruiters, maar het zijn ook niet degene die op hoog niveau rijden of grote kennis hebben die met zulk soort statements aankomen.

I dont think so.. Het is ánders. Maar minder hard werken? Een kennis van mij neemt paarden in training (dressuur) en die rijdt op hoger niveau, die traint ze goed door hoor :=

Met je 2e dikgedrukte stuk ben ik het wel eens.

mijn stelling is dat ZOWEL western als engelde ruiters hard moeten werken voor een goed getraind paard, niet minder hard!

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:30

ik heb zowel dressuur als western gereden en weet dus wel wat het verschil is

Als mensen zo iets tegen mij zeggen vraag ik altijd waarom wil je daar een western paardje voor hebben ??
Dat kan je ook gewoon met je eigen dressuur paardje lekker een relex buitenritje maken het vraagt alleen wat oefening en training van je zelf en je paard, ga gewoon een wat vaker naar buiten in plaats van in de stomme bak steeds de zelfde rondjes en oefening doen :P als je vaker naar buiten ga loopt jou paardje ook lekker buiten dat hebben ze juist nodig , en daar heb je geen ander paardje voor nodig.

ik rij nu zins aug dit jaar een paardje die nu langzaam omgeschoold word naar de western sport hier zijn we bewust heel langzaam mee bezig ( gezien ik zelf 6 maanden zwanger ben ) en hij nooit in de bak gereden werdt alleen maar buiten, maar buiten is hij niet bepaald relexd hoor daar wil hij het lief zo snel en hard mogelijk.
en dan ook nog het liefs met een paar scherpe bochten maar links of rechts als je het niet verwacht
dus ik rij zelf niet zo heel veel meer, en als ik er wel op stap doe ik alleen dingen in de bak in stap veel aan het werk op stem en zit/houding en van daaruit langzaam verder werken

heb gelukkig een bijrijdster die zelf al lang western rijd en zij doet dan de andere dingen die ik niet meer kan doen :P

even off topic weet iemand een zadel passer in de omgeving van den haag zuidholland om te kijken of me zadeltje nog goed ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:55

lido_4_ever schreef:
ik heb zowel dressuur als western gereden en weet dus wel wat het verschil is

Als mensen zo iets tegen mij zeggen vraag ik altijd waarom wil je daar een western paardje voor hebben ??
Dat kan je ook gewoon met je eigen dressuur paardje lekker een relex buitenritje maken het vraagt alleen wat oefening en training van je zelf en je paard, ga gewoon een wat vaker naar buiten in plaats van in de stomme bak steeds de zelfde rondjes en oefening doen :P
als je vaker naar buiten ga loopt jou paardje ook lekker buiten dat hebben ze juist nodig , en daar heb je geen ander paardje voor nodig.

ik rij nu zins aug dit jaar een paardje die nu langzaam omgeschoold word naar de western sport hier zijn we bewust heel langzaam mee bezig ( gezien ik zelf 6 maanden zwanger ben ) en hij nooit in de bak gereden werdt alleen maar buiten, maar buiten is hij niet bepaald relexd hoor daar wil hij het lief zo snel en hard mogelijk.
en dan ook nog het liefs met een paar scherpe bochten maar links of rechts als je het niet verwacht
dus ik rij zelf niet zo heel veel meer, en als ik er wel op stap doe ik alleen dingen in de bak in stap veel aan het werk op stem en zit/houding en van daaruit langzaam verder werken

heb gelukkig een bijrijdster die zelf al lang western rijd en zij doet dan de andere dingen die ik niet meer kan doen :P

even off topic weet iemand een zadel passer in de omgeving van den haag zuidholland om te kijken of me zadeltje nog goed ligt

Die snap ik niet... :o

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:20

Ach het kan altijd erger...
Zo was ik een tijdje geleden op zoek naar stalling en zeiden ze geen westernruiters te willen want ze wilden geen koeien ergens neerzetten en geen kogelgaten in de omheining... En dat bedoelden ze nog echt serieus ook.
Mag je eens raden hoe snel ik daar weg was :P

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:05

Adrienna schreef:
Zo was ik een tijdje geleden op zoek naar stalling en zeiden ze geen westernruiters te willen want ze wilden geen koeien ergens neerzetten en geen kogelgaten in de omheining... En dat bedoelden ze nog echt serieus ook.

Hahahahaha deze vind ik echt geweldig!!!!!!
Heb zelf nooit meer problemen gehad dan ; Jouw sporen zien er eng uit.... 'hmmm haal ze even over je arm en dan die van jou' (springruiter!)
Ga nu wel verhuizen naar een nieuwe stal du sben benieuwd.. aan jullie heb i gnoeg gehad.. ik zeg straks gewoon ; Spring er zelf maar even op!!
;-D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:30

Adrienna schreef:

hoezo kort door de bocht, hahaha. maar zoiets had ik ook al jaaaren terug ergens gelezen. hoop niet dat t de zelfde stalling is, want dan zijn ze wel standvast met hun plaat voor de kop %)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:24

Ik zeg dan altijd: Dat denk je maar hoor, wij prikken en trekken ook enorm veel, en we rollkuren nog beter dan dressuurruiters:) zonder gekheid, een paard is een paard, een ander ras betekent niet een andere soort he.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:53

Ik rij western op een stal met bijna alleen maar dressuur ruiters
Waarschijnlijk rijd ik mn paard dus zeer dressuurmatig want ik heb hier dus echt nooit last van :D
En ze zijn juist allemaal zeer geeintreseerd in t hoe en wat
Net als ik dat ben naar de dressuur ruiters toe!

Paardrijden is paardrijden
De tijd dat western paarden alleen maar vanuit hun voorhand lopen is echt verleden tijd
Ook de meeste western ruiters willen hun paard vanuit de achterhand laten lopen................

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:44

Ik durf wel eerlijk toe te geven dat ik er ook zo over dacht. Met enige schaamte nu hahaha. :o Op een gegeven moment was ik de dressuur zat, en vooral de instructie die erbij kwam, omdat ik overal om me heen mensen zag rukken en plukken en ik dat niet wilde doen.

Nu ben ik wel helder genoeg om te bedenken dat het zo niet hoeft, en dat het ook anders kan, maar ik kon geen instructie vinden die precies bij mijn ideeën aansloot. Had op dat moment ook een vrij moeilijk bijrijdpaard, dat je niet 1, 2, 3 mooi rond en ondertredend kon krijgen, zoals het dressuurplaatje gewenst is.

Toen heb ik besloten dat ik wat anders wilde, en voelde me altijd al wel aangetrokken door western. En waarom? Vanwege die altijd relaxed ogende paarden, lange teugels :D en ontzettende reactievermogen op kleine hulpen. Toen ben ik eens naar een wedstrijd geweest, heb ik wel een aantal niet vriendelijk ogende combinaties gezien. Maar toch ben ik van mening dat westernpaarden en /westernruiters over het algemeen een wat kalmere manier van werken hebben, en sluiten het hele idee gewoon meer aan bij wat ik van mijn paard wil kunnen vragen.

Inmiddels heb ik me zover verdiept, dat ik niet meer denk dat het 'la la laa' hobbelen is. ;) Maar ik blijf het wel een ontzettend mooi plaatje vinden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:51

Cassidy schreef:
Ik ga er van uit dat de persoon in kwestie open staat en bij wil leren.
Dus ja, ik ga er tegenin.
Zal me niet altijd in dank afgenomen worden....

Ik vraag me af of degene daar echt iets van leert. Ergens tegenin gaan klinkt niet als een open leer klimaat..

In dit geval zou ik degene die het zegt bedanken, dat is ook het doel van de western dat het er relaxt uitziet aan een los teugeltje. En daarna vraag ik subtiel hoe zij denk dat het er in de dressuur uit hoort te zien.

Ik denk dat de irritatiefactor naar boven komt omdat zo een opmerking het gevoel geeft dat je als westernruiter niet serieus aan het trainen bent. En dan wil je bewijzen dat het wel zo is en gaan uitleggen hoe moeilijk het wel niet is en dat het minsten zo moeilijk is als dressuur.

Voor mij... paardrijden moet niet moeilijk zijn. Je paard iets aanleren, dat is voor ons mentaal een uitdaging, maar de kunst van het rijden zelf is dat het zo makkelijk mogelijk moet zijn!