Teveel Seleen bijv is giftig. Via google is er genoeg over te vinden.
Rumpleteaser
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-11 11:53
Even heel kort gezegd: wiesencobs lijkt me wel een mogelijk goede aanvulling op zijn bestaande voerschema van biks en kuil. Want (nogmaals kort): ruwvoer heb je nooit genoeg en ik heb het idee (al heb ik nog geen specs) dat bijvoorbeeld Wiesencobs goede aanvullende elementen bevatten (t.o.v. kuil) , zonder aanvullende troep.
Ben me nog steeds aan het verdiepen, maar zoals ik het nu zie: - Hij functioneert vooralsnog prima op zijn bestaande voerschema - Gezien zijn voerschema krijgt hij ook voldoende eiwitten binnen. - Ik vraag me wel af of dit voldoende is op termijn, gezien zijn ontwikkeling/ groei/ training - Voorlopig kijken we het dus nog even aan, maar ga ik me wel vast verdiepen in een aanvulling.
Mogelijkheden voor aanvulling: - Geen: vet, geen suikers/zetmeel, geen melasse, geen granen - Mogelijk: eiwitten (krijgt hij nu voldoende), Vitamine E + selenium (oppassen!) - Wel: cellulose, vitamines/ mineralen (wellicht overbodig?), ruwvoer (nooit genoeg)
Op basis van die drie zakenn ben ik nu verder aan het lezen en leren en zoeken Heb ik het zo een beetje (voor mijn specifieke situatie) op een rijtje?
hallo onze quarter staat bij de trainer en die geeft haar marstall western meusli, ze is is niet houterig ofzo tijdens de training geweest en heeft mooi aanmaak van spieren. nu ben ik het ook gaan geven aan mijn eigen appaloosa en hij ontwikkeld heel mooi en is mooi in zijn vacht.
misschien ook wel iets voor jou paardje
Rumpleteaser
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-11 16:14
@ Jazzdancer: Dank je wel voor de tip, maar het is niet helemaal wat ik in dit specifieke geval zoek als ik naar de specs kijk. Ik twijfel een beetje aan het behoud van de goede stoffen in dit geval, met name door de wijze van verhitten van die muesli. Plus dat er melasse in zit en vrij weinig cellulose.
Overigens besef ik me dat er in de meeste muesli's wel een bindmiddel zoals melasse zit. Zit dat er niet in, dan is het wel een ander goedje Dat is 1 van de redenen dat ik niet per se voor een muesli wil gaan.
Naarmate ik verder lees neig ik steeds meer naar een aanvullend ruwvoerproduct met wat extra vitaminen/mineralen. Gezien het feit (?) dat hij het meeste wel haalt uit zijn brok en kuil, maar wellicht wat extra vitaminen kan gebruiken. Denk ik
@ Rahf: Dank je wel voor je tip, maar ook dit past niet bij wat ik zoek als ik de specs bekijk. Want ook hier zit melasse in en veel suiker+zetmeel
mirgino
Geplaatst: 10-08-11 17:11
ik ben vandaag begonnen om mijn paard te voeren met Equifyt en dan de natural base en de quarter
ik heb hier voor gekozen vanwege geen ballaststoffen en de extra magnesium wat hij nodig heeft. in overleg met de verkoper ben ik op 500 gr voer p/d uitgekoimen 400gr base en 100gr quarter mijn paard staat op de wei en s`nachts binnen en krijgt 2x voordroog werkt nog niet,en als we weer kunnen rijden is dat recreatief
ik laat over 3 mnd bloed prikken om te kijken of de waardes goed zijn en of dit dan het goede voer is voor hem.
superpony
Geplaatst: 10-08-11 17:12
Je moet even weten hoe de kwaliteit van je ruwvoer is ook. Ik geef lezerne van HugHo zonder melasse en daarbij een klein beteje muesli en ben op zoek naar een vitamine brokje om die te vervangen misschien. heb pony's, dus die moeten juist niet teveel hebben aan biks. Als je 2x per dag biks voert, zou ik die niet ophogen, want in biks zit al zoveel wat je juist niet wilt voeren zoals je aangeeft. Ik heb wel altijd een steen hangen en de zakruwvoer dus voor de benodigde zaken in ruwvoer en om langer te eten. Spcifieke problemen kun je altijd oplossen met tijdje kruiden bijvoeren waar nodig. Vind ik persoonlijk minder schadelijk, alleen je moet het wel een tijdje geven.
Rumpleteaser
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-11 17:17
@ Superpony: ik ben het helemaal met je eens.
Weet je; hij doet het vooralsnog prima op 2x 1,5 kg biks en 2x kuil/ voordroog. Edit: hij heeft ook een rode KNZ steen hangen. Naar ik aanneem haalt hij dus vooralsnog voldoende uit die biks, die wil ik daarom ook niet verhogen. En ik ben zo wie zo geen voorstander van (te) veel krachtvoer.
Liever wat meer ruwvoer dus. Alleen maar meer kuil geven wordt het denk ik niet. Daarom neig ik dus naar een aanvullend ruwvoer product en iets met extra vitamines (bestaat dit gecombineerd?). Iets met kruiden zou inderdaad best een oplossing kunnen zijn.
Specifieke problemen heb ik gelukkig (nog) niet. Wel het 'gevoel' dat mijn opgroeiertje wat meer kan gebruiken.
Mijn paardje deed het toen niet goed op de equifyt. Ik zeg niks slechts over het voer, maar hij kreeg steeds minder uithoudingsvermogen. Ben toen weer overgetapt op de marstall. Je moet gewoon per paard kijken waar ze het het beste op doen.
@RT, ik vind dat best weinig voerbeurten, maar kan niet zien hoeveel ruwvoer hij krijgt. Ik heb liever meerdere keren ruwvoer en krachtvoer ook natuurlijk. Als het kan dus meerdere keren goed ruwvoer, dus goede kwaliteit. Liever ook minder biks per keer ( ik voer het helemaal niet ) en dan een voerbeurt extra, kun je bijv zelf doen. Als het ruwvoer niet van beste kwaliteit is wat gewoon vaak zo is, kun je zakruwvoer geven. Ik geef dus luzerne zonder melasse en om ze langer over hun eten te laten doen en goed ruwvoer tot zich te laten nemen. Vitamine tekort weet je alleen na bloed trekken natuurlijk. Voor opbouw van spieren kun je evt iets apart geven als dat nu echt in 1x hard gaat. Maar zolang je paard het zelf netjes doet zou ik me niet snel druk maken. Als je denkt dat ie van zijn eigen lichaam vreet als het ware wel.
VB, onze draver ooit lang geleden werd omgeschoold en kreeg wat bij voor sneller herstel en spieropbouw, in training staan is toch even anders. vergelijk het ongeveer met jezelf.
qua voer; Onze pony's stonden op gras en de shet die voor de kar liep werd toch wat mager. Toch wat meer gaan bijvoeren met veel luzerne en iets muesli. Hij is weer ontzettend netjes en glimt je tegemoet. Had ik dus verkeerd ingeschat, maar zo leer je weer.
@DD, zal eens kijken!
@chery, dat zei je toen. Het wordt nooit onderzocht, maar men scheert snel alle paarden over 1 kam en je kan er best vanuit gaan dat elk paard anders is, net als wij. Wij zouden ook allemaal hetzelfde kunnen eten en toch er anders uit zien en anders functioneren.
Ik heb zelf ook een jong paard, hij is net 5 geworden en lekker in training. Toen ik met hem begon wer hij ook iets slanker, toen hebben we zijn voer ook aan moeten passen.
Dit krijgt ie nu:
4 keer per dag een grote portie hooi, zo veel dat ie de hele dag hooi tot zn beschikking heeft. 3 keer per dag 1,5 kg speciale quartermuesli, de naam moet ik morgen op stal ff kijken.
Ik vind het erg belangrijk dat ze hooi de hele dag hebben en dat het krachtvoer mooi verdeeld is over de dag. Nu sta ik op een geweldige, kleine stal, hier is alles echt super geregeld! Hooi om 08:00, 12:00, 17:00 en 23:00 uur. Muesli om 08:00, 17:00 en 23:00 uur. De paarden staan de hele dag buiten, ook in de winter.
Mijn paardje doet het hier super op! Als je wilt kan ik ff kijken welk merk muesli ik heb?
Groetjes
Rumpleteaser
Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-11 11:41
@ RaichuHollow: dank je wel voor je tip!
Momenteel ben ik niet van plan om zijn voerschema anders te doen, omdat hij het hier vooralsnog prima op doet. Het enige is dat ik het gevoel heb dat ik hem wat meer moet ondersteunen bij z'n groei.
Op dit moment denk ik aan een aanvullend ruwvoerproduct met daarin wat extra vitaminen en mineralen. Alleen een aanvullingen op vitaminen kan ook, maar ik denk dat een beetje extra ruwvoer geen kwaad kan. Dat heeft overigens niet zoveel te maken met kwantiteit (want hij krijgt zat), maar wel met kwaliteit. Op dit moment denk ik hieraan: http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Prod ... 23-Kg.html
Persoonlijk ben ik geen fan van muesli
shelty21
Geplaatst: 15-08-11 13:08
volgens mijn heb je ook speciale quarterbrok/musli
Anoniem
Geplaatst: 15-08-11 13:36
shelty21 schreef:
volgens mijn heb je ook speciale quarterbrok/musli
Joh!
Taniya
Geplaatst: 16-08-11 00:54
Er zijn verschillende ruwvoeders om bij te geven met de natuurlijke vit/min en zonder toevoegingen. B.v Agrobs Pre Alpin Aspero, Agrobs Compact, Equifyt Herbs, Agrobs Wiesenflakes. Allen zijn melasse vrij en vrij van conserveringsmiddel enz. En zijn allen ruwvoeders.
Ik vind 2x per dag 1,5 kg brok best wel veel voor een Quarter, het zijn toch sobere rassen. Maar ik ken je paard niet dus misschien heeft hij het wel nodig. Mijn Quarters en Paints doen het op 750 gram muesli per dag ook de jonge paarden.
@ Taniya: dank je wel voor je voorbeelden van ruwvoeders. Op dit moment heb ik van Healthy Herbs een proefverpakking aangevraagd. Agrobs leek me ook wel wat, daar kan ik alleen wat lastiger aankomen. Aspero ga ik nog eens opzoeken
Normaal krijgen onze paarden inderdaad minder brok, alleen de paarden in de groei krijgen 2x 1,5 kg. Naar mijn idee doet hij het hier goed op. Binnenkort komt iemand hem even nakijken, dan kan ik dat ook weer bevestigen.
De buitenkant is niet altijd een afspiegeling van de binnenkant. Wil je weten of een paard écht goed in zijn vel zit dan zul je een uitgebreid bloedbeeld moeten laten bepalen. 3 kilo voor een jong paard vind ik ook veel; wát voor brok voer je dan precies, want de meeste mensen kennen veulenbrok of opgroeibrok, maar stoppen daar te vroeg mee terwijl het paard dat tot zijn 3e mag hebben.
Ja, dan glimmen ze mooi aan de buitenkant en zijn ook dik genoeg Maar kunnen wel te weinig Vit-A binnen krijgen.
essiedepessie
Geplaatst: 16-08-11 09:38
Ik gaf altijd de cavalor westernmix erbij gecombineerd met lucerne zonder melasse, daar gaan ze lekker rustig van eten, en er ligt behoorlijk wat in de bak.
teveel sport/basis brok vind ik niks, is helemaal niet zo gezond voor ze.. ze moeten het toch uit het ruwvoer halen... (3kilo vind ik HEEL veel)
Hij is opgegroeid op veulenbrok en hij krijgt nu ruim een jaar basisbrok inderdaad. Glimmen doet-ie zeker, heel dik vind ik hem niet. Zoals ik schreef is hij juist een beetje afgevallen. Hij krijgt 2x per dag een flinke berg kuil (voordroog) daarnaast. En juist omdat ik heb geleerd dat daarin niet altijd alle vitaminen zitten, dacht ik eraan om hem bij te voeren (ruwvoerproduct met vitaminen/mineralen).
Dat is alleen nog maar gebaseerd op een gevoel. Hij doet het namelijk verder prima, zit lekker in zijn vel en is werklustig en blij. De andere Quarters (w.o. directe familie) krijgt zo'n beetje hetzelfde voer en doen het daar ook goed op. Op dit moment heb ik (nog) geen aanleiding om zijn voerschema aan te passen, alleen het gevoel om hem een extraatje te geven gezien zijn groei.
Of hij echt een tekort ergens aan heeft, dat zal inderdaad een bloedje-trekken moeten uitwijzen. Daar vind ik het nu nog eigenlijk een beetje te vroeg voor. Maar goed; volgende week krijgt hij een check-up. Misschien dat ik daar dan gelijk even naar informeer