[WN] De wijsheden van Larry Trocha

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:54

spatter schreef:
hebben hier nu zoveel mensen paarden die slaan naar mensen?

ik ken dat helemaal niet
ze dreigen wel eens als ik iets wil als bijvoorbeeld een koker wassen
dat moeten ze dan nog leren maar echt uitslaan naar mij :n
volgens mij heb je dan al heel wat aanwijzinkjes van je paard gemist en ben je zelf ook niet echt duidelijk bezig voor je paard

dieren kennen geen liefde en geen vriendschap. dieren zijn per definitie oportunisten die 3 dingen in gedachte hebben :
- voldoende eten en drinken
- hun genen verspreiden door voortplanting
- al de tijd die niet aan 2 voornoemden besteed word zo prettig en comfortabel mogelijk doorkomen
dieren sluiten wel allianties om aan de 3 voornoemde zaken te voldoen, dus een paard kan ofwel een alliantie met jouw aangaan onder welke vorm dan ook, of besluiten dat jij voor 1 van voornoemde zaken ofwel niet noodzakelijk bent, ofwel zelfs een bedreiging dat hij niet het grootste deel krijgt

al de rest is imo BS

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 17:09

dofuzz schreef:
dieren kennen geen liefde en geen vriendschap. dieren zijn per definitie oportunisten die 3 dingen in gedachte hebben :
- voldoende eten en drinken
- hun genen verspreiden door voortplanting
- al de tijd die niet aan 2 voornoemden besteed word zo prettig en comfortabel mogelijk doorkomen
dieren sluiten wel allianties om aan de 3 voornoemde zaken te voldoen, dus een paard kan ofwel een alliantie met jouw aangaan onder welke vorm dan ook, of besluiten dat jij voor 1 van voornoemde zaken ofwel niet noodzakelijk bent, ofwel zelfs een bedreiging dat hij niet het grootste deel krijgt

al de rest is imo BS

Een hoop mensen willen dat niet aannemen en blijven in sprookjes geloven. Hun wereld zou wel eens kunnen instorten, als blijkt dat een (hun) paard deze eigenschappen niet bezit.
Dus die zeggen, ik denk het, het zit in mijn hoofd dat het zo is en ik wil dat het zo is, dus is het zo.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:29

dus een merrie voelt geen liefde/vriendschap voor haar veulen maar geeft dat alleen bescherming en melk om haar genen door te geven en doet dat (in de natuur) tot bijna een jaar

volgens mij heeft dofuzz een paar dingetjes gemist :=

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:47

spatter schreef:
dus een merrie voelt geen liefde/vriendschap voor haar veulen maar geeft dat alleen bescherming en melk om haar genen door te geven en doet dat (in de natuur) tot bijna een jaar

volgens mij heeft dofuzz een paar dingetjes gemist :=

om het veulen dan na een jaar te verjagen uit haar troep of kudde, behalve wanneer het een merrietje is, dan kan ze misschien blijven, omdat ze de genen van moeder draagt, als ze niet te veel aandacht krijgt van de kudde hengst??
ik denk dat jij wat mist als het over liefde bij paarden gaat.

AFGEZIEN VAN HONGER, DORST, GEILHEID EN OPPORTUNISME HEBBEN DIEREN IN HET ALGEMEEN EN PAARDEN IN HET BIJZONDER GEEEEEEEEN MENSELIJKE EMOTIES EN/OF GEVOELENS!!!!!!!!!

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:00

Er valt ergens wel te begrijpen dat mensen dat ideale plaatje graag zo willen zien, zeker in relatie tot mens/dier of mens/paard.
Door de verharding en verzakeling van de maatschappij.
Een bepaalde groep is teleurgesteld in de medemens, en zoekt dan een "maatje" in de vorm van bv een paard.

Dat is wel zo makkelijk, een paard zal niet zeiken dat je teveel zuipt of rookt, dat je stinkt, te dik bent, of afgrijselijke kleding draagt. Daar heb je dan allemaal geen last van.

Of dat nu de juiste oplossing is, dat waag ik te betwijfelen. Gezond vind ik het zelf niet helemaal maar ja, als men daar gelukkig mee is.

Zelf heb ik dieren omdat ik het leuk vind, leuk vind om ze te verzorgen en in geval van paarden, leuk vindt om er op te rijden oa.

Wederzijdse vriendschap en liefde, dat zoek ik er niet in. Want dat kan dus niet, dat is "make believe".

En dat sprookje wil mijn graag blijven geloven, immers zoals ik al zei, voor een hoop mensen stort hun wereld in als blijkt dat het niet mogelijk is.

Dus zelfs al zullen de grootste deskundigen ter wereld deze stelling verdedigen:
AFGEZIEN VAN HONGER, DORST, GEILHEID EN OPPORTUNISME HEBBEN DIEREN IN HET ALGEMEEN EN PAARDEN IN HET BIJZONDER GEEEEEEEEN MENSELIJKE EMOTIES EN/OF GEVOELENS!!!!!!!!!

sommige mensen blijven toch zeggen, nee hoor dat is niet zo.
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 31-07-11 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:03

Dus een merrie treurt niet om haar veulen als dat kort na de geboorte overlijdt...
Een paard mist ook niet zijn vaste gezelschap als die verkocht wordt c.q. dood gaat...
Dat beelden wij ons alleen maar in 8-)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:07

Dat is bijna wel aannemelijk ja, hoewel je dat niet voor 100% zeker kan zeggen.
Maar het ging niet zo zeer om dier/dier maar om de verhouding dier/ mens.

Er wordt een hele hoop onzin over de relatie paard/mens geschreven, voornamelijk omdat de mens het graag zo wil zien.
Een paard kan helaas niet praten, behalve Mr Ed, dus de mens legt al het gedrag al snel zo uit dat het in zijn straatje past.
Zie je wel, hij komt naar mij toe, dus hij houdt van mij.

Het staat natuurlijk een ieder vrij om in die mythe te blijven geloven, als men daar gelukkig mee is, what the heck.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:14

@Ge: ik reageerde eigenlijk meer hier op :)
dofuzz schreef:

Natuurlijk zullen de basis-emoties uit de basisbehoeften bestaan, maar daarbuiten hebben paarden wel degelijk op mensen-gelijkende emoties.
Het is meer dat dit mensen als LT niet in het straatje passen. Een paard is om de mens te dienen en daarom hoef je geen rekening te houden met wat een dier zoal aan emoties en gevoelens heeft 8-)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:23

DubbelDun schreef:
Dus een merrie treurt niet om haar veulen als dat kort na de geboorte overlijdt...
Een paard mist ook niet zijn vaste gezelschap als die verkocht wordt c.q. dood gaat...
Dat beelden wij ons alleen maar in 8-)

oh jawel. een merrie is geprogrammeerd door moeder natuur om haar genen te verspreiden en als dat niet lukt omdat het veulen sterft zal ze zich ongemakkelijk voelen
een paard is een kuddedier en mist gezelschap, ook zijn vaste gezelschap omdat daarmee een pikorde gevestigd is en daardoor het leven makkelijk. ik heb 4 fokmerries bij mekaar lopen en zolang er niet eentje alleen gelaten wordt maalt niemand om een individu dat wegvalt. gezelschap zorgt voor veiligheid en is dus trug te leiden naar opportunisme.
ik stel nergens dat een paard of enig ander dier er is om de mens te dienen, ik stel enkel dat zij geen menselijke emoties kennen en over dierlijke emoties is het laatste nog niet gezegd, maar ik geloof dat die allen terug te voeren zijn op honger, dorst, geilheid (klinkt te menselijk dus voortplantingsdrang) en opportunisme om zo makkelijk mogelijk zo lang mogelijk te overleven.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:54

Om het basic te stellen, ik geloof niet dat een paard van een mens kan houden, niet in die zin zoals een mens van een mens houdt.
Dat een paard zich niet lekker voelt na verhuizing/verkoop komt omdat hij uit een vertrouwde cq, veilige omgeving wordt gehaald.
Maar het zal geen heimwee kennen, nog iemand missen, liefdesverdriet kennen, dat soort gevoelens.

Waar ik altijd een beetje raar van opkijk zijn uitspraken zoals, sinds ik de mensen heb leren kennen vertrouw ik alleen nog maar dieren en nog meer van dat soort variaties.
Dat vind ik vluchtgedrag, bovendien is het nog maar de vraag of het altijd "aan die andere mensen" ligt.

Dieren houden omdat je het leuk vindt ja, dieren houden als replacement voor mensen, nee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:56

Leuke discussie, idd een vrouw (merrie) is voorgeprogrammeerd om haar kind te willen beschermen en te willen grootbrengen (met als resultaat dat de genen verspreidt worden), net zoals ze voorgeprogrammeerd zijn om bij geilheid een vruchtbare partner te zoeken en die te verleiden en bij honger eten te zoeken.

Damn ik ken een andere diersoort die dit ook doet...

Volgens mij zijn we stiekum allemaal beestjes hoor, alleen gebruiken we andere termen voor de verschillende modelletjes..

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:00

Ze lijken nog het meest op voetbalvrouwen...... :')

Paintless

Re: De wijsheden van Larry Trocha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:14

:=

nu begint het toch hilarisch te worden.

en eindelijk is er een mens achter dat dat ook een diersoort is.. zoogdier nog wel, want het geeft melk.. als ze pas bevallen zijn. (net zoals koeien :P )

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:26

Paintless schreef:
:=

nu begint het toch hilarisch te worden.

en eindelijk is er een mens achter dat dat ook een diersoort is.. zoogdier nog wel, want het geeft melk.. als ze pas bevallen zijn. (net zoals koeien :P )

er zit toch een foutje in de logica als je stelt :
een mens is een zoogdier,
een paard is een zoogdier,
dus een paard is mens(elijk)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:37

ai... nee dat is niet goed. maar een vogelbekdier is ook een zoogdier... én legt eieren... verklaar dat dan?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:46

ik ben het ermee eens dat paarden geen gevoelens hebben zoals de mens deze heeft, maar het hele stukje liefde/vriendschap daar twijfel ik af en toe aan.

voorbeeld: paarden in een kudde (minimaal 5 bij elkaar) hebben toch allemaal wel een vast "vriendje" waar ze vaak bij staan, mee spelen, mee elkaar krabben enz.

onder welke noemer moet dit dan geplaatst worden als paarden geen vriendschap kennen?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:48

Mister01 schreef:
ik ben het ermee eens dat paarden geen gevoelens hebben zoals de mens deze heeft, maar het hele stukje liefde/vriendschap daar twijfel ik af en toe aan.

voorbeeld: paarden in een kudde (minimaal 5 bij elkaar) hebben toch allemaal wel een vast "vriendje" waar ze vaak bij staan, mee spelen, mee elkaar krabben enz.

onder welke noemer moet dit dan geplaatst worden als paarden geen vriendschap kennen?

alliantie van een kudde vluchtdieren om in maximaal comfort zo makkelijk mogelijk te kunnen overleven : opportunisme

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:17

dofuzz schreef:
alliantie van een kudde vluchtdieren om in maximaal comfort zo makkelijk mogelijk te kunnen overleven : opportunisme

Ook al zo'n veelvoorkomend fenomeen buiten de paardenwereld..

Maar nu houd ik op het zeuren..

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:39

Idd, ik denk dat dit gedrag door de mens weer wordt vertaald als ze doen lief tegen elkaar en zijn vriendjes. Dus weer wordt vertaald in menselijk gedrag.

1Farah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:09

Leuk dat je dit geplaatst hebt TS. Zit alleen nog een beetje na te filosoferen hoe het nu zit bij een 'onbeleerd' paard. Het verhaal omtrent een leider zijn is duidelijk, en zowel uit jou artikel als NHS etc. Blijkt dit. Echter zou het ook nog een optie zijn dat een paard niet begrijpt wat de bedoeling is, dus dat wij als mens onze aanwijzingen gewoon niet duidelijk genoeg maken (. Waardoor je wellicht uiteindelijk het omgekeerde verhaal krijgt en het paard hiermee (onbewust?) in de leidersrol plaatst?
Kwam erop omdat ik zelf wel eens van die 'blackout momentjes' heb waarbij ik even twijfel welke koers ik in het licht van de leidersrol moet varen. Gelukkig geen problemen, maar die willen we dan ook graag voorkomen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:09

hoe verklaar je dan dat mijn veulen (welke inmiddels ruim 7 jaar oud is. Ik zie haar nog hooguit 2x per jaar) haar huidige eigenaar (die haar al ruim 4 jaar heeft) voorbij loopt als ik haar roep als ze in de wei loopt? En naar me hinnikt terwijl ik toch echt geen penny meisje ben die haar paarden vertroetelt met snoepjes.

En ook dat ze gelijk weer vriendjes is met haar moeder als ze die ziet, terwijl ze die ook al een aantal jaar niet meer dagelijks ziet? Wat is daar dan opportunistisch aan? Haar huidige eigenaar zorgt voor voer en comfort, van mij krijgt ze al jaren helemaal niks meer waarom dan toch die reactie?

Trocha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:38

hobbelheks schreef:
dat heb je dan gelukkig snel geleerd PL :) ( en dat bedoel ik positief)
dit topic staat me nog zo vers in mijn geheugen en past zo slecht bij dit idee Paintless @ [WN-AM] in training of niet?

hahaha hier heb je toevallig een oud topic als *bewijs* dat PL Sue had kunnen zijn.
Maar er zitten hier heel veel Sue,s op Bokt.
Ze weten het zelf niet of willen het niet zien.
Het geschreven woord mbt antropomorfisme beleeft zijn hoogtij dagen sinds Bokt bestaat
Zoals het antwoord van cissy weer eens bewijst.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:31

Hmm....discussie heeft een interessante wending gekregen de laatste pagina. Ik geloof inderdaad niet dat paarden relaties ervaren of aangaan zoals mensen dat doen. Maar dat het puur allemaal geilheid en opportunisme is geloof ik ook niet. Paarden hebben karakters/karaktereigenschappen. Als een simpel gevolg daarvan hebben paarden voorkeuren. Als je daarbij optelt dat bepaalde karakters "klikken" met andere karakters en juist niet gaan met weer andere, kan je concluderen dat paarden niet alleen maar vanuit opportunisme etc. handelen. Ze "klikken" beter met sommige paarden/mensen dan anderen, zonder dat daar een logische grond voor is.

Daarnaast zijn ze wel degelijk van slag als hun maatje weggaat, terwijl er een hele kudde overblijft. Ze zoeken naar dat paard en ik heb pas nog gezien dat een paard stopt met eten omdat ie van slag is. Ze komen er veel makkelijker overheen dan een mens doet, maar het doet ze wel degelijk iets.

Ik denk wel dat opportunisme etc. de basis-drijfveer is voor hun handelen, maar dat ze wel iets minder oppervlakkig zijn dan hier beweerd wordt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:32

Trocha schreef:
Het geschreven woord mbt antropomorfisme beleeft zijn hoogtij dagen sinds Bokt bestaat
Zoals het antwoord van cissy weer eens bewijst.

Ben niet heul dom, maar ik snap je comment niet %)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:09

ik vraag gewoon een verklaring voor een feit en dan ben ik ineens antropomorfistisch bezig??? Geef dan gewoon antwoord op mijn vraag en leg het me uit zodat ik het ook kan begrijpen. Met deze opmerking kan ik helemaal niks.