[WN] Rodeo discussie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:57

Dat is idd ook mijn gedachte. Ik denk dat het hetzelfde verhaal is als met dravers. Er wordt mee gefokt omdat de goede paarden geld opbrengen, maar er blijft een vrij grote restgroep over, die niet goed genoeg is voor het doel, maar ook niet geschikt als rijpaard
(weinig mensen zullen hetzelfde resultaat bereiken als parelli)

Dat vind ik dan een nadeel van een dergelijke sport. Hoewel het in de drafsport waarschijnlijk op een veel grotere schaal voorkomt. En verder in iedere sport waarbij de in die sport gunstige karaktertrekken (of het niet van belang zijn van karaktertrainen en derhalve dat niet wordt meegenomen in de fok) in het nadeel zijn mbt gebruikersvriendelijkheid.

Het zit er dan in dat een groot deel van de paarden die minder geschikt zijn voor het beoogde doel uiteindelijk in de slacht eindigen, net als in draf en rensport. (en dus nog wat andere sporten)

Dat is jammer, hoewel het in principe niet anders is dan koeien en ander vee wat wordt geslacht. Maar ja... ik ben dan ook beetje hypocriet, Ik zie liever geen enkel dier richting slacht verdwijnen, maar goed...
dan zal ik naast vlees, leer en huizen ook melk, melkproducten en eieren uit mijn lijst moeten schrappen.
Zonder kalveren geen melk. En zonder slacht zoveel kalveren dat ze van deze aardkloot afdonderen.

Zoals ik al zei.... ik ben in dat opzicht hypocriet, weet dat van mijzelf en ga ook verder niet roepen dat het gemeen en zielig is. Ik zou er alleen zelf niet zo voor kiezen. Net zo min als voor een andere sport met dezelfde consequenties.
Nja... ik sport momenteel helemaal niet met mijn paard :). We klooien wat aan....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:01

Ik denk dat er meer paarden in de USA naar Mexico of Canada gaan die uit PMU stallingen kwamen of door het BLM uit Mustangskuddes worden gevangen en dan de rest van hun leven in gevangenschap mogen slijten of ter adoptie worden aangeboden dan dat er paarden uit bucking lijnen uit de sport worden gehaald en dezelfde weg gaan omdat ze niet goed genoeg zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:30

Hm Bandida:....nou, die paarden worden helemaal niet gereden volgens mij! Ze worden getest in de rodeo, al dan niet een lokale...en als ze bokken gaan ze de rodeo in , functioneren ze niet gaan ze eruit en weg.
De bewezen paarden en stieren komen in de grote arena's terecht en de organisdatie betaalt ook grof voor "de grote namen" in de paarden en stieren.
Zie je het voor je: grote Rodeo company met honderden stieren en paarden die getrained worden op hun bokkunst !!! ;) en beloond als ze het goed doen.....neuh!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:46

liljebo schreef:
Dat is idd ook mijn gedachte. Ik denk dat het hetzelfde verhaal is als met dravers. Er wordt mee gefokt omdat de goede paarden geld opbrengen, maar er blijft een vrij grote restgroep over, die niet goed genoeg is voor het doel, maar ook niet geschikt als rijpaard
(weinig mensen zullen hetzelfde resultaat bereiken als parelli)

Ik zei eigenlijk net het omgekeerde.. de meeste bucking stock wordt gewoon op ranches gekweekt waar ze ook vee hebben lopen, en als er niets in zit voor rodeo dan worden het werkpaarden en rijpaarden. Ze hebben gewoonlijk erg makkelijke karakters..
Zo lang als je ze niet gaat trainen voor rodeo is dat bokgedrag best te omzeilen, 't is gewoon even trainen in de andere richting 'nee dat niet' in plaats van 'ja!!! bokken maar'.
Er wordt in verhouding tot Europa helemaal niet veel geslacht in de VS, en er is veel meer animo rond als hier (evenals rond het eten van paardenvlees). Slachten is in de meeste staten verboden, ik denk dat momenteel alleen in Texas nog slachthuizen open zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:51

ElCamino schreef:
Zie je het voor je: grote Rodeo company met honderden stieren en paarden die getrained worden op hun bokkunst !!! ;) en beloond als ze het goed doen.....neuh!!

Jawel hoor, dacht je dat die paarden en stieren dat vanzelf beginnen doen? Daar is wel even werk aan..
En wat niet werk.. sale, en wat daar niet verkoopt.. hmm dat zou dan wel eens Canada of Mexico kunnen worden. Maar kweken voor de slacht zoals hierboven ergens stond is het niet, die paarden zijn echt wel gewoon als paard bruikbaar. Meer als een gemiddelde draver hier, omdat hier geen paarden meer in het werk staan.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:54

Mooi filmptje Dressuur vs western. Het ziet er allebei mooi en ontspannen uit.... als het beide zo slecht zou zijn, dan deden de paarden het echt niet zo maar bij een vreemde ruiter en helemaal niet zo onstpannen.... (al zullen ze natuurlijk wel even geoefend hebben, maar toch)

Wist trouwens helemaal niet dat die bokkende paarden daar speciaal voor gefokt werden ;) dacht altijd, inderdaad, omdat dat altijd gezegd word dat ze bokken ivm die riem bij de flank.

Weer wat geleerd :) zo zie je maar dat je nooit te oud bent om te leren en je mening bij te stellen.

liljebo

Re: Rodeo discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:10

hmmm verschillende meningen dus over vanzelf bokken versus aangeleerd bokken.
Kan me voorstellen dat de toekomst voor die paarden anders is als het bokken er niet al te diep in zit. Anders zal het moeilijk worden.
En ja, idd, slacht en op transport voor slacht is niet toegestaan in amerika. Maar het gebeurt natuurlijk toch wel dat paarden over de grenzen naar landen verdwijnen waar het wel mag.

Er zitten natuurlijk behoorlijk wat haken en ogen aan dat beleid waarbij slachten van paarden en vervoer naar slacht is verboden, maar ik kan mij wel voorstellen dat het stimuleert tot het meer bruikbaar maken van paarden voor een breder gebied die voor een bepaalde sport worden gefokt.

Dat is dan weer een voordeel

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:14

Ja dat bokken doen ze wel vanzelf.
En wil je weten hoe ze erbij staan, kijk dan maar even op de site van de Rawhide Rodeo Company onder de button "ranch life"
Sowieso een leuke site !!! http://www.rawhiderodeo.com

oh ja, op de site www.flyingurodeo.com staat onder de knop "born to buck" een leuk verhaal over het bokken...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 30-06-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:19

wat ik me af vraag, wennen die paarden op een gegeven moment niet aan de strap?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:24

Laatst bijgewerkt door ElCamino op 30-06-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:25

ik vind het niks, jij mis. wel dat is jouw mening!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:27

precies maar begin niet weer over dat alles zielig is akls je er niks van begrijpt of vanaf weet, dan word het weer zo'n vervelend topic...leer er eerst meer over.

Oh ja..en wie denkt dat het voor de mannen onder de paarden is: Meet Dusty Dan.....17 jaar oude merrie:
http://www.harryvoldrodeo.com/livestock.html

En verderop zie je haar dochter in de lijst....
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 30-06-11 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:30

Ik ken paarden die het slechter hebben....natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben, maar of iets echt zielig is...zielig is het dat we er ooit voor gekozen hebben om de dieren HUN land af te pakken om onze huizen op te zetten. Nu zijn we zover dat we goed voor onze dieren zorgen en hun een goed leven willen geven en echt geloof me een paard wat NIET wil kun je NIET dwingen, in geen enkele tact van sport!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:30

liljebo schreef:
hmmm verschillende meningen dus over vanzelf bokken versus aangeleerd bokken.

Het is altijd beiden..

Ook nog even vermelden dat in dat onderdeel van rodeo nooit met hengsten gewerkt wordt, die bronco's zijn bijna allemaal merries, en hier en daar een ruin. Dat maakt dat de meeste ex-rodeopaarden toch nog makkelijker een toekomst hebben, want je kan ze gewoon als fokmerrie voor werkpaarden gebruiken, ze hoeven niet noodzakelijk hertraind te worden om nog een 'nut' te hebben. Al bij al gaat het ook niet om gigantische aantallen paarden.

Ja het slachtverbod is inderdaad wat dubbel. Je hebt nu meer levend transport over lange afstand, wat ook niet al te diervriendelijk is, brrr. En ik vrees dat het (op kleine schaal dan wel) illegale slacht toch ook in de hand werkt.
Maar al bij al heb ik de indruk dat er in de VS op 'de buiten' met meer respect voor paarden wordt gehandeld als bij ons. Ik zie hier toch meer onkunde of gewoon onwil om op een respectvolle manier met paarden om te gaan.

Nu ja, overal zijn uitwassen natuurlijk.. zo gauw iets 'pro' wordt en er veel geld te rapen is, gaat overal het dierenwelzijn naar de tweede plaats.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:32

Bandida: op mijn linkje zie je ook hengsten in de rij.... het maakt geen fiets uit namelijk...als ze maar bokken en het vererven...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:33

ElCamino schreef:
Nee....ze lopen maar een paar rodeo's per jaar, tussen de 5 en 10 rest van het jaar op de wei....wil ook zo'n leven !!!

Inderdaad, ze werken max. 15-20 minuten per jaar, verder lopen ze buiten.
Nadeel zijn wel de vele uren op transport tijdens het seizoen.

Voor 100€ heb je al eentje ,-) Olé :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:44

Een vriendin van me heeft een film gemaakt over een miss-rodeo , die tevens een barrelracer was....
Die paarden waren pas gevaarlijk !!! WOW!! wat een gestoorde knollen worden dat zeg zodra ze weten dat ze de arena in mogen.......

En de headers en healers bij het team ropen....dát zijn gave paarden....zucht....kan er úren naar kijken, heb die 5 delige DVD-series van de world series....kwijl

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:57

Op de manege waar ik kamp ga geven reed ik vaak op een paard dat volgens de medewerkers ook voor de rodeo werd gebruikt. Nou, ik heb nooit op een vriendelijker, rustiger paard gereden dan hij :) Maar hij was nogal gigantisch (iets van 1,80).. Kan me voorstellen dat het niet leuk is om op hem te zitten als hij ongecontroleerd bokkend rond rent vanwege wat jeuk :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:01

ElCamino schreef:
Bandida: op mijn linkje zie je ook hengsten in de rij.... het maakt geen fiets uit namelijk...als ze maar bokken en het vererven...

Op de meeste plaatsen mag het niet/willen ze het niet. Was op de National Rodeo Finals deze winter, tien dagen competitie, nul bronc hengsten gezien. Maar ja, er zal allicht hier en daar wel een categorie bedacht zijn waarin het wel kan.. 't is een groot land. En die rodeobedrijven willen graag tonen wat ze in huis hebben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:04

ElCamino schreef:
Een vriendin van me heeft een film gemaakt over een miss-rodeo , die tevens een barrelracer was....
Die paarden waren pas gevaarlijk !!! WOW!! wat een gestoorde knollen worden dat zeg zodra ze weten dat ze de arena in mogen.......

Juist ja, gebeuren ook lelijke ongelukken mee helaas..
Ik vind dat zelf eigenlijk de meest paard-onvriendelijke discipline. Zowel in trainingsmethodes en tuigage (vaak echt horrorbitten) als in 'slijtage' van het paard.

Hehe ja die dvd's zijn :~

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:22

Ik heb in de VS een aantal rodeo's bijgewoond (oa in Cody) en gesproken met professionele rodeorijders. Zij zeiden dat het hier om jonge paarden gaat die gewoon niet ingereden zijn en dat ze wel degelijk met de flank strap pijn toedienen zodat hij feller is. (of "aanmoediging", zoals cassidy het zo politiek correct zegt :') ). Maar goed, het optreden van zo'n paard duurt hooguit een paar minuten en dan mag hij weer lekker terug de paddock in.
Degene die niet bokken of er op een gegeven moment mee stoppen (de meesten hebben volgens deze cowboys al snel door dat het veel handiger is om niet te bokken) die worden gewoon ingereden en worden dan trailhorse voor toeristen. Degene die blijven bokken hebben een leuke carrière met idd veel rust.
Dat ze er speciaal voor gefokt worden heb ik niet gehoord, maar zal ongetwijfeld.

Ik heb eerlijk gezegd meer medelijden met het gemiddelde dressuurpaard in NL.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:44

Waves, dat is niet correct. Ten eerste duurt het maar max 8 seconden....en geen minuten, ten tweede is het gebruik van de strap al meerdere keren uitgelegd hoe het wel zit en ten derde bokken ze van nature, waarom denk je dat er zoveel "grote namen" uitgenodigd worden op de rodeos??Deze paarden en stieren zijn legendes!! Niet-bokkers komen niet eens op de bgrote rodeos..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 13:01

Ik kan me ook niet voorstellen dat je een paar zover krijgt dat ie bokt als ie pijn heeft

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:25

Waves schreef:
Ik heb in de VS een aantal rodeo's bijgewoond (oa in Cody) en gesproken met professionele rodeorijders. Zij zeiden dat het hier om jonge paarden gaat die gewoon niet ingereden zijn en dat ze wel degelijk met de flank strap pijn toedienen zodat hij feller is. (of "aanmoediging", zoals cassidy het zo politiek correct zegt :') ).

Dat lijkt me niveau ranch-rodeo in plaats van pro..

Pro: http://www.prorodeo.com/
Ik ben eigenlijk vooral bullriders-fan, de andere disciplines zijn bijkomstig wat mij betreft :+

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:11

geen idee, als mensen meer dan 1 staat door reizen om hun geld te verdienen met rodeo rijden dan vind ik ze profs. :P

Daarnaast gaat TS haar vraag over rodeo's in het algemeen. Dus ook al zou mijn ervaring betrekking hebben op een lager niveau rodeo's, dan beantwoord het nog TS haar vraag. Zeker gezien er waarschijnlijk heel wat meer van dat soort rodeo's (en paarden) zijn dan de shows waar jullie het over hebben.

De hele betweterige toon hier vind ik trouwens wat al te ver doorschieten. @ El Camino