[WN] Ten einde raad, wie kan ons helpen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:49

haha ja sorry beetje vreemd omschreven. :o

mijn paard trok zo hard aan me dat ik de achterkant van mijn zadel/zitting vast hield om en mijn hand op dezelfde plek te houden, en om te voorkomen dat ik druk veranderde.
dan kon ik de druk beter volhouden zonder te bewegen of van plaats te veranderen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:06

Mister01 schreef:
ik ken precies je probleem! heb exact het zelfde mee gemaakt!

het probleem is dat hij zijn schouders niet wil geven! daarom rent hij naar de bak rand (en nog verder als het kon) hij geeft zijn buitenschouder totaal niet.
en die van mij rende de bak gewoon uit (door gebrek aan omheining) en als ik hem terug wilde sturen begon hij te steigeren, zelfs zo erg dat we bijna samen een ongeluk kregen.

wat bij mij hielp is mijn binnenhand aan de achterkant van mijn zadel vast zetten en been blijven geven. ook het los aan 1 kant afbinden heeft heel veel geholpen. dit heb ik niet alleen gedaan, maar altijd onder begeleiding!
een vooral: doorzetten!
vol blijven houden met vragen, en rustig blijven.

die van mij heeft ook echt heel gemeen gedaan, en het heeft best wel wat voeten in aarde gehad voordat ik hem er doorheen had.

dus mijn advies is samen met een kundige trainer aan de slag gaan, het liefst zo vaak als mogelijk ( ik heb toen ook een tijdje 2 tot 3 keer per week les gehad)

heel veel succes met dit lastige probleem!

Bijzondere methode... ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn paard (nou ja, het is gewoon een van zijn trucjes die hij erg geslaagd kan uitvoeren op het moment dat jij niet weet wat je doet) maar dat heb ik toch wel wat anders opgelost.... en ik zou de manier die jij beschrijft niet zomaar aanraden. Zeker niet omdat je niet ziet wat er precies gebeurt.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:09

Het klinkt mij zoals je t beschrijft ook vrij herkenbaar in de oren
Mijn merrie doet t zelfde alleen als we rechtsom galoperen
Ze reageert dus totaal niet op mn buiten been in dit geval linker been en buiten teugel
Dit probleem zit in de basis en we werken dus ook onder begeleiding aan de basis
Dus paard moet weg voor druk van t been en teugel
Op je binnenhand meer druk gaan zetten, heeft geen zin, paard zal daardoor alleen nog maar meer over de schouder weg gaan lopen!

knollentuin

Re: Ten einde raad, wie kan ons helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:20

ik heb totaal geen ervaring met western gereden paarden maar ik lees nu een antal keren de naam van jan van beerendonk,maar jij reageerd daar niet op...heb je daar een reden voor?ik geloof wel dat hij je zou kunnen helpen. ik wil ook best eens komen kijken ,ik zit ook in de buurt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:27

Backup schreef:
Het klinkt mij zoals je t beschrijft ook vrij herkenbaar in de oren
Mijn merrie doet t zelfde alleen als we rechtsom galoperen
Ze reageert dus totaal niet op mn buiten been in dit geval linker been en buiten teugel
Dit probleem zit in de basis en we werken dus ook onder begeleiding aan de basis
Dus paard moet weg voor druk van t been en teugel
Op je binnenhand meer druk gaan zetten, heeft geen zin, paard zal daardoor alleen nog maar meer over de schouder weg gaan lopen!

Precies :j

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:47

knollentuin schreef:
ik heb totaal geen ervaring met western gereden paarden maar ik lees nu een antal keren de naam van jan van beerendonk,maar jij reageerd daar niet op...heb je daar een reden voor?ik geloof wel dat hij je zou kunnen helpen. ik wil ook best eens komen kijken ,ik zit ook in de buurt

ik denk dat in dit geval het geen ene malle ......... uitmaakt opf t een dressuur of western gereden paard is :D
dus als jij haar kan helpen why not!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:59

ja ik denk dat gewone dressuur en western best dicht bijelkaar ligt ..
en als ik het verhaal zo lees ga ik met t verhaal van de genen hierboven mee dat t paard niet aan het been en de teugel is,zich dus zogezegd onder je hulpen uitduikt waardoor ie onbestuurbaar wordt,hij schakelt de ruiter uit. zo te lezen is m dat een paar keer gelukt en dat bevestigd voor het paard dat ie de ruiter de baas is. dat moet dus even omgekeerd worden :+ en ik denk niet dat t helpt dat er anderen op het paard gaan zitten ,ik meen dat t baasje dit moet doen [onder begeleiding]

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:04

Heb jan van berendonk al benadert en hij komt langs. Ben ervan overtuigd dat het met zijn expertise goed moet komen. Zal wel een lange weg worden.
Ben in ieder geval super blij dat jullie zo goed mee denken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:17

ha helemaal goed! hou je ons op de hoogte?

Sunnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:25

ik zou het gewoon blijven proberen, het kan ook gewoon uitproberen zijn.
dus gewoon goed doorrijden.
vooral goed rustig blijven.
succes! :D

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 22:21

Zeker weten!!! Laat jullie weten hoe het gaat.
/3 /3 /3 /3

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:22

leuk,ik hoop dat jan je goed helpen kan,ik verwacht t wel

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:02

Ik herken dit van mijn eigen appie-merrie, die was ook zogezegd 2 maanden profi-getraind. 4 jaar oud
nu weet ik wel beter, training kan nogal verschillen per trainer, de mijne heeft dingen onder dwang moeten doen, maar niet echt iets geleerd door zelf de oplossing te zoeken bij een vraag van de ruiter.
die van mij kon zo stofzuigend tegen de bakwand aanlopen, en daar zelf heel erg van schrikken, ook als je afstapte schrok ze zich wezenloos, nu een jaar later loopt ze in een normalere houding, ziet waar ze loopt en schrikt niet meer van gewone dingen, zij had een zware vorm van learned helplessness....google maar eens.
Longeren, dubbele lijnen grondwerk eens een sprongetje maken, alles helpt, maar vooral tijd, en respect voor het paard, hij weet gewoon echt niet wat ie moet. succes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:04

freeride schreef:
Longeren, dubbele lijnen grondwerk eens een sprongetje maken, alles helpt, maar vooral tijd, en respect voor het paard, hij weet gewoon echt niet wat ie moet. succes

Ik vind het knap dat je uit de tekst kunt afleiden dat dit paard precies hetzelfde probleem zou hebben als het jouwe :j

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:14

Ben blij met alle suggesties. Ik denk persoonlijk, zeker nu alle lichamelijke problemen uitgesloten zijn, dat hij een slechte start heeft gehad en hierdoor het vertrouwen in mensen is kwijt geraakt. Hij moet weer plezier krijgen en leren dat ik hem niet wil pesten, maar dat we het leuk kunnen hebben samen.

Maar goed, tijd zal het leren.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:23

Inderdaad, als jouw doel is samen plezier maken en fijn samen rijden, dan ben je al halfweg, komt vast wel goed!
@wendy, sorry, ik herken gewoon een hoop, zeg niet dat het tot in detail hetzelfde is, kan ook niet, ieder paard is anders he :)

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:06

klinkt mij allemaal in de oren of hij gewoon wat de "ezel" uithangt,de mijne deed dat ook toen hij 5jr was
schudde in galop zo hard met zn hoofd dat hoofdstel eraf vloog
bij geen zin om te werken gewoon blokkeren en steigeren,keihard de andere kant oprennen...
gewoon doorgetrapt en hem bezig gehouden,niet veel op de hoefslag,veel buigwerk en schouderwerk,heup eronderin, echt bezig zijn.
nu zijn we 8jr verder en ik heb eigenlijk nooit problemen met hem tenzij hij echt geen zin heeft en dan zet ik m wijselijk terug op stal want als hij pissig is dan is hij ook echt pissed!!! (dat is 2x per jaar ofzo)
het is wel zo dat als ik er een andere ruiter opzet,ook ervaren ruiters,dan heb je een hert wat door de bak huppelt,hij luistert gewoonweg niet fatsoendelijk als ze iets van hem vragen,continue wisselen achter in galop,niet aan de teugel komen,galopeert zo raar uit zn rug dat je er bijna niet op kunt zitten blijven. ga ik er terug op... weg probleem en daar hebben ze al vaak mee staan lachen het is gewoon een rare bok.
hij weet heel goed wat er op hem zit en waar hij mee wegkomt en ik vermoed dat dat bij jouwe ook het grootste probleem is,maar als je aanhoud dan betert dat wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:26

kimmylee schreef:
Heb jan van berendonk al benadert en hij komt langs. Ben ervan overtuigd dat het met zijn expertise goed moet komen. Zal wel een lange weg worden.
Ben in ieder geval super blij dat jullie zo goed mee denken.

hoezo bij die van mij was het na 1x aanpakken klaar hoor :')

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:04

Die van mij heeft het ook gedaan en doet het nu soms nog als ik met nieuwe of moeilijke dingen bezig ben. Alleen heb ik het nadeel dat als die omhoog komt hij gelijk doorslaat naar achter. Je hebt gewoon heel veel geduld nodig.

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 07:57

Gisterenavond is Jan geweest en heeft hem gereden. Wat is Jan toch kundig, helemaal niet jalours of zo :D Volgende week weer les en nu maar hopen dat het goed komt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:15

he goed man! en lukten het nu wel om m aan t lopen te houden?

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 11:22

Bij Jan lukt het in ieder geval. Maar ook bij hem blijft hij het wel proberen. Wordt nog een zware kluif voor mij :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:30

ach, gaat jou vast lukken zo, prettig dat je nu iig iemand hebt die je paard aan de loop krijgt,je zal zien komt goed zo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:59

Fijn dat de eerste keer met hulp al meteen positief is. Jan is heel goed met zulke dingen. Zo hard als nodig, maar altijd zo zacht als dat het kan. Erg fijne vent.

Veel succes, en hopelijk ook heel snel weer plezier!