[WN] Degradatie WRAN... en nu ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:05

Sonja schreef:
Hoeveel verschil zit er nou daadwerkelijk tussen wat gevraagd wordt, en WIE bepaalt er nou helemaal WAT je in de ring van je paard vraagt???

Toch kan ik daar wel een beetje inkomen. Een L1-L2 horsemanship proef of trail parcours kan zo liggen dat het voor een groen paard te moeilijk is en het dier dus gauw ontmoedigd wordt. Een lope-over in een bocht zou ik met mijn jonge paard nu nog niet willen doen, maar ik ben wel L2 (met mijn "oude" merrie) èn ik weet uit ervaring dat ik een dergelijke hindernis kan verwachten. Kompleet langs de lope over sturen kan natuurlijk, maar daarvoor ga je niet op show. Je wilt je paardje showen op het niveau waarop het zit.
Teruggaan naar de L3 vind ik voor bijv showmanship en pleasure weer niet nodig.

Sonja schreef:
...... dat heeft iets te maken met animals die more equal zijn en da's veeeuuul te literair voor de vroege maandagochtend voor mij.

Mmmmm, maar dat was iets met varkens, toch?? We rijden nog altijd op paarden bij de WRAN ???? :o?
:+ :+ 8-) 8-)

mienmien

Re: Degradatie WRAN... en nu ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:12

als je met een jong paard in de l5 wil beginnen is je paard dus gewoon nog niet klaar voor wedstrijden en moet je hem thuis verder opleiden. Kom op mensen... als wedstrijd ruiter wil je toch niet eens meer in de draf en stap groep beginnen?? dat is voor mensen die echt helemaal nieuw binnen komen.. die nog moeten kennis maken met de wedstrijd en het wedstrijd gebeuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:22

Natas, ging om verschil L4 - L3.
Da's geen rocketscience wat daar gevraagd wordt :)

En idd Mienmien, trainen doe je thuis, VOOR je op wedstrijd gaat. Ik snap dat meteen moeten starten met jong spul ook niet zo, eerlijk gezegd.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:09

Sonja schreef:
Natas, ging om verschil L4 - L3.
Da's geen rocketscience wat daar gevraagd wordt :)

Misschien niet, voor jou en mij zeker niet, maar voor de schrijfster misschien wel. Bovendien blijft het principe is hetzelfde, L1 of L4.

Sonja schreef:
En idd Mienmien, trainen doe je thuis, VOOR je op wedstrijd gaat. Ik snap dat meteen moeten starten met jong spul ook niet zo, eerlijk gezegd.

Een heleboel dingen kan je thuis trainen, maar een heleboel dingen ook niet. Ik heb een groen paard (echt jong is ze niet meer), en ik weet dat ze op show veel minder laat zien als thuis, gewoon omdat de bak anders is, veel vreemde paarden, er banners hangen (leuk effect was dat in Wijdewormer), er publiek is, een speaker, muziek, zelf een beetje gespannen. Een beetje kan je hiervan thuis wel trainen (of naar een andere locatie gaan), maar veel ook niet. En dan kan ik het me voorstellen dat je op een show een proefje wil dat op jou niveau (wat dat dan ook is) goed te doen is, omdat je (en je paard) met zoveel andere dingen nog bezig bent(zijn).
En als die classes er dan zijn, zoals Walk&Trot of terug naar de L5 (of welke klasse dan ook), dan kan ik me dat helemaal voorstellen dat je daar gebruik van maakt. Zowel ruiter als paard kunnen dan een goede ervaring op de show hebben. En dan heb ik het niet over winnen (die lintjes kunnen me gestolen worden), maar over lekker rijden en trots op je paardje zijn voor wat ie graag (willingly) voor je gedaan heeft.
(En als het na een paar shows goed gaat, de secundaire dingen hebben niet zoveel invloed meer en daardoor gaat het rijden beter, ga je naar de andere klasse)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:16

Hmmmzzz weet je, ik denk dat je je paard een betere ervaring geeft door 'm te scholen/begeleiden in een hogere klasse en gewoon je ding te doen, dan dat je in de L5 gaat starten waar het rommeliger verloopt en men nog minder controle over z'n paard heeft. Maar da's een persoonlijke indruk hoor.
Ik neem mijn onervaren beest liever mee de L2 pleasure in waar niemand er last van heeft als ik op 2 handen pak indien nodig, dan dat ik in bv de L4 zou gaan starten waar ze me in galop op de reet rijden of om de oren vliegen...

Al met al blijf ik van mening dat je op een show ook gewoon kunt scholen, dus dat het level dan eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Eerst thuis trainen, dan op show voor ervaring/scholing/begeleiding, en DAN op show voor resultaten/punten.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:24

@ sonja helemaal mee eens ik ben blij dat ik nu al uit de L5 weg ben, het is een hoop gescheur minder maar ook de L4 zitten mensen die nog te weinig controle over hun paard hebben dus inderdaad wat wil je het liefst voor je jonge paard, rust om zich heen en zo alles lekker in zich opnemen naast de foutjes die hij maakt of hem/ haar overstuur laten worden door het gerace om zich heen en de nieuwe indrukken...... maar inderdaad dat is ieders eigen mening.

en nog vind ik het een raar iets dat als ik dressuurles geef ik L2 moet starten ongeacht ik nou bekend of onbekend ben bij de western......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:25

De ledenvergadering is altijd in maart.... ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:27

ik vind het grappig dat er nu zo graag geschoven wil worden in de levels
eerst was je amateur ruiter en met een jong paard ook
nu mag je een level lager starten met een jong paard *\o/* willen ze nog meer levels omlaag

ik ga met sonja mee dat het vaak prettiger is om niet in te beginners-achtige tafrelen te komen met een jong paard
aan de andere kant wil je ook niemand tot last zijn en moet je wedstrijden toch ook kunnen oefenen
pleasure start ik dus niet zogauw met een jong paard, liever horsemanship en trail en ik sla in de trail gerust dingen over of veréénvoudig de proef als dat me beter lijkt
met spatter ben ik in het begin een paar keer afgestapt bij de brug, die vond hij dusdanig eng dat ik het liever aan de hand deed dan moeilijk te gaan lopen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:28

Dat is dus een fijne instelling :j

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:31

ja de ledenvergadering is voor mij 2 uur rijden...........

@spatter als ik in jou situatie zat zou ik het ook zo doen inderdaad..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:35

Woooeeeeeeeee, wel 2 uur..... :roll:
*wist zweet van voorhoofd*
Gelukkig is het geen dagelijks werk he, zo'n ALV...
|o
Hobbies kosten tijd mensen...

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:41

spatter schreef:
nu mag je een level lager starten met een jong paard *\o/* willen ze nog meer levels omlaag

Dat zeg ik niet, we hadden het ook over iemand die van L4 naar L5 terug wilde met een jong paard en dat mag niet volgens de huidige regels.
Citaat:
En als die classes er dan zijn, zoals Walk&Trot of terug naar de L5 (of welke klasse dan ook).....

Sonja schreef:
Hmmmzzz weet je, ik denk dat je je paard een betere ervaring geeft door 'm te scholen/begeleiden in een hogere klasse en gewoon je ding te doen, dan dat je in de L5 gaat starten waar het rommeliger verloopt en men nog minder controle over z'n paard heeft. Maar da's een persoonlijke indruk hoor.
Ik neem mijn onervaren beest liever mee de L2 pleasure in waar niemand er last van heeft als ik op 2 handen pak indien nodig, dan dat ik in bv de L4 zou gaan starten waar ze me in galop op de reet rijden of om de oren vliegen...

Al met al blijf ik van mening dat je op een show ook gewoon kunt scholen, dus dat het level dan eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Eerst thuis trainen, dan op show voor ervaring/scholing/begeleiding, en DAN op show voor resultaten/punten.

Voor de pleasure kan ik me hierin helemaal vinden, voor de trail vind ik het toch iets anders. Een lope-over langsrijden tot daar aan toe, maar afstappen voor de brug vind ik (IMO!!!) naar de jury not done. En dan moet je wel heel zeker weten dat ie er dan wel overheen gaat, want anders ben je qua leermoment verder van huis }>

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:48

Natascha dH schreef:
Een lope-over in een bocht zou ik met mijn jonge paard nu nog niet willen doen, maar ik ben wel L2 (met mijn "oude" merrie) èn ik weet uit ervaring dat ik een dergelijke hindernis kan verwachten.
Kompleet langs de lope over sturen kan natuurlijk, maar daarvoor ga je niet op show. Je wilt je paardje showen op het niveau waarop het zit.

Ja, dat is dus nog niet L2 als je dat nog niet kan. En anders gewoon de hindernis overslaan, je komt toch om je jonge paard wat te leren en niet om lintjes te halen?
Voor hetzelfde geldt zat er geen lopeover in en had je dat probleem niet gehad ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:29

volgens mij mag iedereen een level lager starten met de groene paard regel
dus een L4 ruiter mag weer L5 starten al vraag ik me af hoever je nog meer omlaag moet
je hebt hopelijk toch iets meer ervaring bij een tweede paard

Natasha de eerste keer ging hij er niet over en heb ik hem er gelijk langs gereden, te paard
bij het wachten op de prijsuitreiking gelijk geoefend aan de hand en na wat wachten en zuchten ging hij er over
bij de tweede wedstrijd(weer Eersel, in die tijd had je 5 wedstrijden per jaar in Eersel, de goede oude tijd) stond de brug als laatste en bij de brug gelijk afgestapt en hem er over geleid, zonder centje pijn
de volgende keren nam hij hem zo, zelfs met balkjes er voor en er na

ik hou er gewoon rekening mee dat je een jaar wedstrijden moet rijden eer je paard een beetje constant presteert
en vergelijkbaar met wat hij thuis kan

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:33

Sonja schreef:
Woooeeeeeeeee, wel 2 uur..... :roll:
*wist zweet van voorhoofd*
Gelukkig is het geen dagelijks werk he, zo'n ALV...
|o
Hobbies kosten tijd mensen...

hoelang moet jij erover doen dan?
ik heb net gekeken ik rijd er een 2 uur en 40 min over als het mee zit :)

nee gelukkig is dat zeker niet dagelijks en inderdaad een hobby kost tijd en geld........... maar of jet het er altijd voor over hebt....... heb ze laatst al een mail gestuurd zo kun je ook contacten met het bestuur :P maar inderdaad er levende lijve bij zitten is beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:38

Ja sorry hoor maar als je in the middle of nowhere woont is alles ver weg.

Overigens is Harkema - Hoenderloo in iets meer dan anderhalf uur prima te rijden zonder boetes. Als je daar 2 uur en 40 minuten over rijdt dan adviseer ik het rechter pedaal eens te bestuderen en door te schakelen naar een hogere versnelling dan de derde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:41

_O-
ik woon zo mooi bij 3 landen in de buurt maar centraal Nederland is gauw wat rijden
toch behoorlijk wat WRAN vergaderingen bijgewoond
soms hebben ze van die leuke planningen dat ze het tegelijk doen met de paintclub en moet ik kiezen
en eerlijk gezegd is de paintvergadering gezelliger :o

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:49

Sonja schreef:
Ja sorry hoor maar als je in the middle of nowhere woont is alles ver weg.

Overigens is Harkema - Hoenderloo in iets meer dan anderhalf uur prima te rijden zonder boetes. Als je daar 2 uur en 40 minuten over rijdt dan adviseer ik het rechter pedaal eens te bestuderen en door te schakelen naar een hogere versnelling dan de derde.

als je op dit moment denkt dat je grappig bent...... sorry hoor maar ik kan er niet om lachen........
en ik woon overigens niet in de middle of nowhere en ben overal zo maar, maar zo heb ik het net op de anwb routeplanner ingetypt......... (heb h et nog eens nagekeken maar heb het waarschijnlijk verkeerd gezien het is ipv 2.40 uur rijden 1.55 uur rijden) maar dan nog vind ik het een eind rijden voor een vergadering van een dik anderhalf uur om daar 4 uur voor te moeten rijden

en inderdaad bij mij is het ook dat ze het meestal met andere vergaderingen samenplannen en dan maak ik toch de keus voor dichtbij en zoals ik zei ik heb ze laatst een mail gestuurd en dat vonden ze ook super dat ik op die manier meedacht en communiceerde dus wat zal ik me dan in mijn hoofd halen om daar heen te rijden terwijl het ook via de digitale weg kan (1 versnelling, 1 minuut en dat in de middle of nowhere)

maar goed dit was weer ver off topic het ging over het degraderen en het is dat ik daarin ook meedacht en er zo achterkwam dat ik dus in een schuitje zit zoals jullie allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:55

Da's niet grappig, da's realistisch. Ik woon in Twente. Dan is ook altijd alles ver weg. En ja, IK woon ver weg voor de mensen in het westen, dat is de beleving. Altijd grappig.
Ik ken "jouw route" goed, mijn ouders hebben jaren vlakbij je gewoond en ik werk landelijk dus maak aardig wat kilometertjes. Dus sorry, maar als je daar ruim 2,5 uur over doet dan rij je echt behoorlijk om of langzaam...

Ik denk even terug aan een oud onderschrift nav dit topic: Winnaars hebben een plan. Losers hebben excuses.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:09

Ik vind ook dat je ''klaar'' genoeg moet zijn voor je op wedstrijd gaat. Maar er is nou eenmaal een L5 voor mensen die eraan willen snuffelen. Als iemand net 1 of 2x een L5 wedstrijd heeft gereden, daarna tijd niet en met nieuwe jongere paard denkt in de L5 te starten is het raar dat het niet mag. Als je in de L4 hoort, is het wat anders. Gelukkig gaat het dan goed, maar er is ook weleens dat mensen hun paard nog niet voldoende kunnen rijden en dan is het voor anderen ook vervelend. Misschien niet als je L2 ruiter bent, want dan zou je je paard voldoende onder controle horen te hebben, maar je ziet gewoon dat het in de L4 nog niet zo is.

@todorien, je moet niet naar de tijden van de anwb kijken. Ik zoek ook weleens een adres op en dan schrik ik van de tijd die zij geven ( bij snelste route) Beter is even op je navigatie te kijken, want die is wat realistischer. Anwb kijk ik in ieder geval niet meer naar de tijd, hooguit km's van ene adres naar andere.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:50

spatter schreef:
volgens mij mag iedereen een level lager starten met de groene paard regel
dus een L4 ruiter mag weer L5

Nee, deze regel geldt vanaf de L3, zie regel 353 en 363b

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:00

oké, dus een L3 ruiter mag dan nog L4 starten, vindt ik meer dan redelijk
L5 is instap en als je al met een paard L3 kan starten moet je met een jong paard toch wel L4 kunnen starten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:01

Ik denk dat je je ook af moet vragen waar je mee bezig bent als je als L3 ruiter niet durft te galopperen op een wedstrijd :o Misschien is dan nog even thuis dooroefenen wel prettig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:16

nou, dat kan nog best lastig zijn met een jong paard
als je een lekker ruim galoperend paard hebt en de rest van de klasse kan al pleasure lope , dan kun je toch aardig in de weg rijden

maar goed, ergens moet je beginnen, niet te vroeg maar ook niet weer zolang wachten tot je thuis zo ver bent dat je paard makkelijk een klasse hoger zou kunnen starten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:19

Heb je in een pleasureclass al wat te zoeken dan, als je nog geen verzameling hebt?
Of ben ik nou zo'n zeikdoos, dat ik eerst thuis m'n zaken echt goed op orde wil hebben voor ik me in de ring begeef?