[WN] Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:49

2 rijden zeker niet in de top maar op rookie niveau (= beginnende trainers qua wedstrijdslevels) waarvan ik het van 1 niet kan beoordelen en van de ander het eens bent dat deze heel netjes en correct rijd maar daar helaas in alle jaren nooit echt heel ver in de sport mee is gekomen
. van de andere 2 raad ik je aan eens te gaan kijken in de nacht bij de wedstrijden. van een van de 2 heb ik namelijk ergere dingen gezien dan van craig. die persoon gaf het paard namelijk door eigen fouten niet de kans het eerst goed te doen voordat het flink gecorrigeerd werd.

en nee, ik ga niet zeggen hier wie welke is.
maar je hebt dus voor mij geen naam genoemt die op hoog niveau in nederland meedraait in de reining die echt 'netjes' (en jullie ogen) met paard omgaat zonder ruk en pluk werk.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:57

Rebel_Gloe schreef:
quarterH schreef:
RG: noem mij die trainers dan eens. die dan wel ook daadwerkelijk sucesvol zijn in de reining (nrha) he.

ik kan er namelijk geen 1 noemen.

Angelique Ferdinandus? Jan Pieter Koopman? Chantal Wielens? Mireille van Soldt? (dan heb ik het nu dus over Nederland he) Allemaal ruiters waarvan ik dit soort geruk nog nooit heb gezien (en dan heb ik ze toch vaak genoeg achter de schermen zien rijden)

hahahahahaha

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:58

quarterH schreef:
RG: noem mij die trainers dan eens. die dan wel ook daadwerkelijk sucesvol zijn in de reining (nrha) he.

Conclusie: de sport is inmiddels blijkbaar flink verrot :r

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:05

Jammer dan weer dat je de namen niet noemt, ben ik toch wel erg benieuwd wie je dan hebt zien rukken en trekken! Heb toch wel eens zeer relaxt naar Angelique zitten kijken tijdens een nachtelijke training voor een westrijd van de DRHA waar ik erg blij van werd hoor! En misschien moet je je bij de volgens jou "rookies" eens afvragen of ze op rookie niveau rijden omdat zij er voor kiezen om het paard paardwaardig te behandelen en op die manier de hoogste top nog niet hebben weten te behalen in Nederland. Misschien doen ze er wel iets langer over dan de bekkentrekkers!! Ik zou in ieder geval geen 75 willen rijden als ik mijn paard daarvoor op deze manier zou moeten behandelen! En ik denk dat daar een hoop zich bij kunnen aansluiten bij die mening. Maar miscchien zijn er nog anderen die succesvolle ruiters kunnen noemen die zonder zagenzagenwiedewiedewagen hun paardje naar de top hebben gereden? Cira Baeck misschien, of is zij niet succesvol genoeg?
Laatst bijgewerkt door Rebel_Gloe op 27-05-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:07

Vergeleken bij 99% van ons rijden alle genoemden hoog in de reining.Er staan er zeker 2 bij die niet zo met paarden omgaan omdat ze die keus hebben gemaakt om niet ten koste van de eigen ethiek over de rug van het paard te scoren. Jij weet ook wie dat zijn. En nee, ik ga de namen ook niet noemen. Ik wil het sommetje ook niet te simpel maken.
Wie vrij van zonden is werpe de eerste steen,according to Rom...
Wel,het heeft er in ieder geval voor gezorgt dat ik niet meer met plezier naar een reiningproef kijk van de reiningcorifeen van dit moment. Je weet dat het gebeurt, en deze ruiters zijn zo dom om het op een wedstrijd te doen.
Imo tevens het bewijs dat het niet werkt als je je paard nog zo ff moet fixen voor je run.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:14

CherokeeChum schreef:
Imo tevens het bewijs dat het niet werkt als je je paard nog zo ff moet fixen voor je run.

Daar geloof ik inderdaad ook niet in, toch wellicht een stressfactor die bij deze trainer dan aan het licht komt? Niet dat dat een excuus moet zijn!!

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 03:14

Helemaal met Shannon eens hier...

Als je aan zo'n groot evenement mee doet, kan je en hoor je te weten dat er gefilmt kan en zal worden. Het is niet fear wat hij doet en al helemaal het laatste stukje niet, maar niet om het een of het ander, zo zijn er nog vele meer.. ;) Flak Bernard Fonck ook niet uit en meerdere ruiters, dus Smerschal is niet de enige die het zo aan pakt.. ;)

Het is niet fear tegenover het paard ( daar ben ik het mee eens ), maar heeft iedereen niet z'n "eigen" trainings methode..?? Wat ik me ook afvraag is, als je zo'n ruiter bent die mee doet aan het WK en ook nog eens zo'n naam heb opgebouwd, dan ga je toch goed voorbereid op wedstrijd??? Dan hoef je je paard toch niet meer op die manier even de hoeken van de bak te laten zien? Als je je ervoor schaamt en weet dat het fout is ( zoals hij dus duidelijk laat merken ) train je paard dan op je eigen manier en goed thuis vooooor dat je naar een WK gaat... Toch??? :o

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 05:01

hij wordt inmiddels ook in USA uitgekotst heel facebook staat ermee vol. Vind het een goeie zaak dat zulke dingen open besproken en over gediscuseerd wordt. En het welles nietus spelletje een western versus dresuur springen etc (zoals op ander topic over zelfde ruiter) is helemaal niet aan de orde.

Zo is uiteindelijk ook die hele rolkur aan de kaak gesteld (of hoe zeg je dat aan de tand gevoeld ik weet het niet meer :-) )
En zo zijn er nog veel meer walgelijke voorbeelden hoe er getraind wordt..helaas .

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:59

kollee3 schreef:
Verschrikkelijk om te zien.
En er hangt zeker ook nog eens een verschrikkelijk scherp bit in.
Ik moet wel even zeggen dat ik echt niks van deze tact van sport afweet maar dit kan zeker anders!!!

heb jij dat bit gezien dan dat jij kunt oordelen dat het verschrikkelijk scherp is?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:01

quarterH schreef:
tamary schreef:
Ik hoop toch van harte dat het onder de ruiters hier niet gebruikelijk/acceptabel is om een paard te "belonen" voor het keurig opvolgen van de hulpen door een serie rukken aan een teugel.
Discussie met paard hebben over hoe zich te dragen kan lelijke beelden opleveren, maar ik zie dit paard geheel niks fout doen wat zo'n discussie zou kunnen opleveren.

.

kijk en daarom scoort hij een 75 met een paard en jij (met alle respect) niet. omdat het om perfectioneren van details gaat. en ja, dan zie je als buitenstaanden (en zeker als leek) vaak niet wat het paard 'fout' doet en waarom hij een correctie krijgt. maar hij weet en voelt dat wel.
daarom kan hij die scores die rijden. omdat hij zo gedetaileerd kan voelen wat een paard (verkeerd) doet.

Met alle respect... jij keurt dit goed omdat je dan 75 haalt? Perfectioneren van details; het is toch in en in triest als je je paard zo in z'n bek moet rukken omdat je anders de details niet op op de rit krijgt, ik kan daar absoluut geen respect voor hebben. Dit is een man die precies weet waar hij mee bezig is en ook donders goed weet dat het eigenlijk niet kan.Volgens mij is er iets flink mis met je moraal als je dit als normaal gaat beschouwen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:06

kellyalischa schreef:
erg pijnlijke en oneerlijke manier van trainen, gebeurd helaas heel veel en het werkt blijkbaar heel goed.

oneerlijk tgo het paard vind ik de miljoenen "horselovers" wereldwijd die niet kunnen rijden en geen balans hebben en die vanaf het moment dat ze opstappen in de paardenmond hangen totdat ze afstappen. men heeft 3 minuten geknipt uit 5 dagen trainingsessies. dat verteld mij dat men de reiningsport en met name Craig met de ballen aan de muur wil nagelen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:09

Romkabouter schreef:
Let him who is without sin cast the first stone.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:11

Ik vind het zo zwak dat om deze vent te verdedigen de dressuurruiters en de mindere ruiters erbij gehaald moeten worden.
Als je geen betere argumenten hebt...........

Wat die man doet is fout en verwerpelijk. Dikke punt. Dat staat los van wat er in de rest van de wereld gebeurd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:14

dofuzz schreef:
Romkabouter schreef:
Let him who is without sin cast the first stone.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Vinden jullie dat nu echt een excuus om zo met dieren om te gaan?
Wat doet het er toe wat anderen doen, dat geeft geen vrijbrief voor wangedrag.
Laatst bijgewerkt door Boras op 27-05-11 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:15

quarterH schreef:
paafke schreef:
Ik vind het toch wel een schokkend filmpje. Ik heb Craig Schmersal gezien in Den Bosch tijdens een clinic en toen vond ik dat heel interessant en leerzaam. Nu ik dit gezien heb weet ik toch echt niet wat ervan moet denken. Ik weet dat fenchen heel normaal is in de reining, maar je kan natuurlijk ook te ver daarin gaan en dat rukken en plukken terwijl paard echt niet verder kan nageven :( :( :n

ben jij dan bij een andere clinic geweest als ik? ik heb er 2 dagen bijna fulltime gezeten.
en jusit dit 'rukken en plukken' is iets wat hij meermaals duidelijk heeft uitgelegd en mensen heeft gezegt te doen.

dus qh, jijweet nu waarover het gaat, waarom hij het doet en hoe hij het doet. leg aub de moraal ridders het uit want ze hebben geen benul

trouwens voor de mensen die dit geruk en gepluk vinden, het bit beweegt niet zoveel in de mond dus zal dat met "pijn" ook wel meevallen
en de aandachtige kijker die meer van een paard kent dan te weten waar hij mag aaien en aan welke kant een worteltje te voeren zal gezien hebben dat het niet ging over "nageven" maar over de schouder oprichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:15

Ah, hier ook al een discussie, was die op de voorpagina eerder tegen gekomen.

Fijn dat deze meneer in de USA ook uitgekotst wordt, hebben ze dan nog lang over gedaan.
Als je dit soort praktijken nog voor een show nodig hebt, heb je het toch niet goed voor elkaar.
Ik weet het , ik weet het, dit gebeurd hier ook al tientale jaren en heeft tig aanhangers want dit is de weg naar succes :r

Het aller trieste vind ik dat de officials er bij zitten en niet eens ingrijpen, waarschijnlijk niet mogen ingrijpen.

Verder rom, valt me erg van je tegen.
Iedereen maakt wel eens de fout te ver te gaan, maar hopelijk zijn er dan mensen die ingrijpen.
Deze man, en vele met hem, heeft er een trainingsmethode van gemaakt en doet het heel bewust.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:18

deess schreef:
hoi, ik ben even benieuwd naar wat hij probeert te bewerkstelligen volgens de kenners van reining onder jullie. wil hij nou dat het paardje loslaat, of minder trekt, of juist de hand op zoekt of iet anders? ken geen western rijden hoor, dus ben even benieuwd of het zo wreed is als het lijkt :o en reageert het paard in de sliding nou niet op de ophouding of trekt door of wat is er aan de hand? het ziet er uit of het paardje gewoon braaf zn werk doet maar er zal toch iets niet naar zn zin zijn waardoor hij zo lijkt te blijven "hakken" met het bit? je denkt als buitenstaander nu-tenminste ik wel :(:) -dat t dier niet lager en ook niet ronder enzo kan, dat t paard echt niet meer weet wattie moet!? nou ben benieuwd, groetjes deess

paard wil konstant zwaar worden op de voorhand en doordat reiners hun paard niet met de teugel ondersteunen bumpt hij de merrie van het bit om de schouder te verlichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:21

en dus hangt hij zo zwaar aan de teugels dat hij rechtop in het zadel staat?
het paard nog meer naar beneden in de krul wordt getrokken zodat de kop tegen de borst zit
en drijven doe je met sporen?

en dat noem jij iets rijtechnisch oplossen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:22

Gelukkig bestaan er ook nog mensen die zelf over een beoordelingsvermogen beschikken en niet slaafs achter de grote namen aanhobbelen en tegen hen opkijken, omdat het nu eenmaal grote namen zijn.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:23

Boras schreef:
Ik vind het zo zwak dat om deze vent te verdedigen de dressuurruiters en de mindere ruiters erbij gehaald moeten worden.
Als je geen betere argumenten hebt...........

Wat die man doet is fout en verwerpelijk. Dikke punt. Dat staat los van wat er in de rest van de wereld gebeurd.

de gustibus et coloribus non disputandum est.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:26

Ik rijd geen western maar ik kreeg er kippevel van!
Nu geloof ik best dat het een moment opname was. Misschien net ruzie met zijn vrouw gehad? Maar zulke felle rukken aan zo'n scherp bit.....Dat is dwang en op geen enkele manier goed te praten. Dat heeft niets meer met 'skills' te maken.

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:33

Ik blijf het schandalig vinden maargoed,

In nederland zijn er ook ruiters doe zo rijden, tuurlijk, en als daar zo'n filmpje over verschijnt krijg je precies dezelfde reacties!

Het kromme eraan is, dat zolang er zoveel geld in omgaat paarden toch (door sommige) gezien worden als "ding" in plaats van een levend wezen met gevoel!
Dat werd net hier al even een voorbeeld van gegeven, want als je zo een 75 moet rijden ben je niet bezig met je paard maar met het winnen en geld verdienen.

Toch geloof ik ook dat iedereen krijgt wat hem toehoort, dus dit soort mensen/ruiters komt zichzelf vast noig wel een keer tegen.

En wat ik ook vind is dat je nog zo boos kan worden op dit soort mensen, maar het heeft toch geen zin want klanten blijven komen, het enige wat we kunnen doen is dit soort filmpjes publiceren en laten zien hoe de ruiters echt zijn. Toch?
En het belangrijkste is toch: zorg dat je zelf niet zo wordt! Dat je je niet mee laat slepen door anderen!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:10

quarterH schreef:

:O

Ongeacht inhoud van filmpje: ja, de topsport is verrot. Niet alleen reining, maar de hele paardensport.
Ook andere sporten, kijk bv naar wielrennen.

Wat niet wil zeggen dat je met de manieren eens moet zijn en je bek er over moet houden "als je er geen verstand van hebt"
Ik vind het goed dat dit soort filmpjes er zijn, persoonlijk vind ik in de reining dit filmpje van 3.16 representatiever hoe het er aan toe gaat op een wedstrijd met inrijden dan een filmpje van 3.16 van een fantastische proef van 74+
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 27-05-11 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:19

Dus is de reiningsport inderdaad echt verrot (wat iemand anders al schreef) als dit DE methode is om bij de top te horen..

Waarom rijden deze mensen, en de mensen die dit okee vinden, eigenlijk paard? Its all about the money? Kunnen ze niet gaan motorcrossen dan ofzo?

Overigens snap ik niet dat dit een shock oplevert, dit gebeurt al jaren.. niks nieuws toch..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:33

En persoonlijk zie ik liever Craig die het doet, dan die flutruiters op de DRHA die het doen, maar dan met minder verstand en timing.