hypp h/n

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:12

Kennelelijk ben ik blont...!? Haha! Je bedoelt te zeggen dat ze in de VS net zo "makkelijk" met mensen die Hypp hebben omgaan? Verward

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:30

jeddah schreef:
Kennelelijk ben ik blont...!? Haha! Je bedoelt te zeggen dat ze in de VS net zo "makkelijk" met mensen die Hypp hebben omgaan? Verward



Nee Jeddah, ik bedoel de arrogantie van de AQHA met betrekking tot HYPP. Daar waar dit topic aldoor over ging.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:11

zit het allemaal een beetje te lezen, nu heb ik de volgende vraag:
het lijkt me sterk dat dat alleen maar van die hengst af komstig zou zijn, er zullen vast wel meer paardenstammen met een genetische afwijking zijn, bij mensen komt het toch ook in verschillende families voor? Verward

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:19

Talida schreef:
zit het allemaal een beetje te lezen, nu heb ik de volgende vraag:
het lijkt me sterk dat dat alleen maar van die hengst af komstig zou zijn, er zullen vast wel meer paardenstammen met een genetische afwijking zijn, bij mensen komt het toch ook in verschillende families voor? Verward

Juist! That's the big question Knipoog .

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:06

Talida schreef:
het lijkt me sterk dat dat alleen maar van die hengst af komstig zou zijn, er zullen vast wel meer paardenstammen met een genetische afwijking zijn, bij mensen komt het toch ook in verschillende families voor? Verward

Is er bij mensen eigenlijk al meer duidelijkheid over het gen zelf en het ontstaan van deze genetische fout? Misschien dat de paardenwereld daar ook wat aan heeft ...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38813
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:13

GoedVetMan"]
[quote="jeddah schreef:
Kennelelijk ben ik blont...!? Haha! Je bedoelt te zeggen dat ze in de VS net zo "makkelijk" met mensen die Hypp hebben omgaan? Verward



Nee Jeddah, ik bedoel de arrogantie van de AQHA met betrekking tot HYPP. Daar waar dit topic aldoor over ging.
[/quote]

Waarom de AQHA???? De fokker is fout bezig! De gebruikt dieren die HYPP dragen! Ik begrijp niet waarom de AQHA altijd de schuld krijgt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:15

Sugarmiss schreef:
Omdat je dan weer in de Fokkers-lobby terechtkomt die dat soort dingen niet op papier willen zien Cool
Maar de J227 regel is uiteindelijk ook aangepast, dus misschien komen er mbt tot HYPP ook nog wel eens aanpassingen Schijnheilig


Helaas zijn de fokkers van Halterpaarden binnen de AQHA niet bereid tot aanpassingen. Tegelijkertijd met de witregel en de double dilute regel die begin dit jaar bij de AQHA ter discussie stonden, was er ook een suggestie om binnen de komende 10 jaar geleidelijk alle Impressive HYPP positieve paarden uit de fok te nemen. Er bestaan genoeg HYPP N/N paarden om deze bloedlijn voor uitsterven te behoeden. Helaas is deze petitie unaniem afgewezen. De AQHA zal in het geval van HYPP geen duidelijke uitspraken doen. De verantwoording om de bekende dragers van deze ziekte uit de fok te nemen ligt uitsluitend bij de eigenaar en de fokker.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:42

Cassidy schreef:
HYPP positieve paarden uit de fok te nemen. Er bestaan genoeg HYPP N/N paarden om deze bloedlijn voor uitsterven te behoeden. Helaas is deze petitie unaniem afgewezen. De AQHA zal in het geval van HYPP geen duidelijke uitspraken doen. De verantwoording om de bekende dragers van deze ziekte uit de fok te nemen ligt uitsluitend bij de eigenaar en de fokker.


Dat is dus maar al te waar. Of ik het beleid van de AQHA nu terecht vind of niet, de AQHA KAN het als stamboek, club, vereniging, noem maar op wat je wilt, niet verbieden. Er is namelijk geen enkele wettelijke regel die het fokken van paarden met een genetische afwijking verbied, ook in de USA niet. Daar de wet altijd boven alles staat, dus ook boven de regelgeving van een lager orgaan en daaronder weer een lager orgaan een heel stuk daaronder dan weer de verenigingen, clubs en zodoende ook het stamboek kunnen deze geen verbod uitvaardigigen. Bij een enkele rechtszaak van belanghebbenden was de regel dan gewoon van de baan. De uitspraak van een rechter zal in dit geval altijd ten gunste dus van de klager uitvallen, daar geen wettelijke grondslag voorhanden. Wat de AQHA wel zou kunnen doen en wat wel wettelijk is toegestaan is een regelgeving op te nemen net zo als de ApHC heeft gedaan die zegt (sorry even niet letterlijk) paarden die dragers zijn van HYPP worden niet opgenomen in het stamboek en afstammelingen uit de Imprtesive lijn moeten worden getyped op deze afwijking. Dat is gewoon het recht van een stamboek om een ras gezond te houden. Ligt ook ergens wettelijk vast, maar dan moet ik weer gaan spitten.

Dat is het verwijt wat we de AQHA moeten maken en ook de APHA niet te vergeten.
De petitie zou dus misschien anders opgesteld moeten worden en als het dit keer weer niet lukt, de volgende keer weer indienen. De aanhouder wint (hopelijk).

Vraag: op welke i-net site precies staat de beschrijving van de HYPP afwijking bij mensen?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38813
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:56

Maar Nogmaals, waarom de schuld en verantwoording bij de AQHA leggen????? Dat is de vinger naar de verkeerde wijzen!!

blossom
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 22:01

nou jullie het over hypp bij mensen hebben ik moest daar zelf ook aan denken. ook eenmens kan een verhoogde kalium waarde hebben hier zijn wel medicijnen voor op de markt zou het niet van toepassing kunnen zijn op paarden die deze ziekte hebben??Uiteraard afgestemd op wat het paard nodig heeft. Ook niet in de verwachting dat aanvallen over gaan maar dat je deze eventueel wel zou kunnen onderdrukken??
Weet iemand toevallig of er in nederland een onderzoek gaande is naar hypp?? Verward

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:12

Ods schreef:
Maar Nogmaals, waarom de schuld en verantwoording bij de AQHA leggen????? Dat is de vinger naar de verkeerde wijzen!!


Nee juist niet, maar ze zouden wel kunnen helpen door een nieuwe regelaanpassing aan te nemen en wel een regel zoals de ApHC heeft gedaan. Dat is verantwoordelijkheid nemen, die de fokkers van gen-defecte paarden dus niet wensen te nemen vanwege de grote geldelijke belangen die er spelen.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:20

blossom schreef:
nou jullie het over hypp bij mensen hebben ik moest daar zelf ook aan denken. ook eenmens kan een verhoogde kalium waarde hebben hier zijn wel medicijnen voor op de markt zou het niet van toepassing kunnen zijn op paarden die deze ziekte hebben??Uiteraard afgestemd op wat het paard nodig heeft. Ook niet in de verwachting dat aanvallen over gaan maar dat je deze eventueel wel zou kunnen onderdrukken??
Weet iemand toevallig of er in nederland een onderzoek gaande is naar hypp?? Verward


Als medicijn krijg je daar diuretica voor oftewel plaspillen in de volksmond. Die spoelen de kalium uit het bloed. De medicatie bij paarden die deze gen afwijking hebben, hetwelk geen ziekte als zodanig is maar dus veroorzaker van te hoge kalium waarden in het bloed bestaat ook uit dezelfde diuretica die bij de mensen wordt voorgeschreven plus dat de voeding evenals bij mensen moet worden aangepast plus veel drinken. De aanvallen die een paard krijgt wordt dan weer veroorzaakt door de te hoge kaliumwaarde. Doordat door de medicatie het kalium wordt uitgespoeld onderdruk je hiermee de aanvallen of treden ze niet meer op. Dat wil dus niet zeggen dat hiermee het defect verholpen is, verholpen of onderdrukt worden alleen de symptomen. Het gen defect is een gegeven feit en dat blijft altijd bestaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:23

Ods schreef:
Maar Nogmaals, waarom de schuld en verantwoording bij de AQHA leggen????? Dat is de vinger naar de verkeerde wijzen!!


Nee, dat zie ik anders. De rasvereniging is de eerste die zich zorgen moet maken over de integriteit van een ras. De Fokkers van de AQHA hebben in zoverre al de vrijheid om te kiezen welk vaderdier ze willen hebben voor hun veulen, en er is geen organisatie zoals het KWPN die hen daar regels voorschrijft, dus wat dat betreft wordt hen al heel veel vrijheid gegund. Niet iedereen kan met die vrijheid omgaan. HYPP positieve paarden doen het goed in de showring. De drama's die zich thuis afspelen, de paarden die komen te overlijden, dat ziet de jury niet. De AQHA kan wel regels creeeren met betrekking tot vachtkleur (zie de witregel, en de eindelijk sinds begin dit jaar aangepaste double dilute regel) en duidelijk zichtbare afwijkingen zoals een parrot mouth (papagaaienbek) en cryptorchism (klophengst), maar kan dat, of wil dat niet doen met een afwijking zoals HYPP? Kom op zeg, dat is alleen maar omdat er heel veel geld mee gemoeid is. En het is Amerika...money talks!

Zolang zelfs de jury bij halterwedstrijden de zwaarder bespierde paarden (meestal HYPP positief) als winnaar blijft aanwijzen bij een halterklasse, kun je gewoon de schuld niet bij de fokker neerleggen, die fokt om geld te verdienen. En je verdient nu eenmaal geld met een winnaar, en niet met nummer twee!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 02:30


DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:40

Interessante link (de 2e doet het helaas niet).
Ik begrijp eruit dat er weliswaar een zeer op HYPP gelijkend iets voorkomt bij mensen(HOKPP), maar dat er toch net iets verschil in is.

Zou dezelfde 'net iets andere' variant (HOKPP) ook vaker bij paarden voorkomen Verward En waarschijnlijk dus op veel grotere schaal Verward

Nu weet ik niet precies wanneer HYPP bij Impressive is vastgesteld, maar sommige van bovengenoemde onderzoeken zijn best al oud.
Ik vraag me af of het HYPP dus weer een mutatie is op het misschien reeds langer bestaande HOKPP.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:32

Jammer dat de tweede het niet doet want daar staat veel meer over HYPP bij mensen, ook de symtomen enz.
Maar als je bij Google +HYPP +Human intikt krijg je ze vanzelf.

Ik mag hopen dat als er een variant van is dat daar al onderzoek naar gedaan zou zijn, zeker in de VS herkennen de meeste DA's HYPP denk ik wel, in tegenstellig tot hier waar het onder de DA's nog redelijk onbekend is.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:50

jeddah"]

http://
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/disp ... url]
http://courses.washington.edu/zool448/notes/5

Of zoek even met Google, dan krijg je er meer.
[/quote]

Tnks voor de links.
De tweede doet het bij mij ook niet geeft error aan. misschien het streepje ztussen zoo en 448? Zal het eens proberen.

[quote="Cassidy schreef:

Zolang zelfs de jury bij halterwedstrijden de zwaarder bespierde paarden (meestal HYPP positief) als winnaar blijft aanwijzen bij een halterklasse, kun je gewoon de schuld niet bij de fokker neerleggen, die fokt om geld te verdienen. En je verdient nu eenmaal geld met een winnaar, en niet met nummer twee!




Zo zeg je dus dat alle zwaarder bespierde paarden meetsal HYPP positief zijn. Is dat niet een beetje erg kort door de bocht. Er lopen in de halterring en ook in de wedstrijden wel meer zwaarder bespierde paarden rond en dat zijn beslist niet allemaal Impessive afstammelingen lijkt mij. Ieder paard wordt dik vet en rond als je er maar genoeg voer in stopt.

Ook helpt het niet als wij elkaar hier nu zitten te bekijven over wie het nu wel of niet schuld is, want ik denk dat ze daar bij de Board of Directors van de AQHA zeker niks van lezen. We hoeven het ook zeer zeker niet eens te zijn over alles en nog wat zelfs niet over dit onderwerp.

Het lijkt me dat dan de AQHA het juiste adres is om de grieven kenbaar te maken.

Het vergelijk met het KWPN en de AQHA hinkt dus ook, want zo lang wij hier in Nederland ook nog steeds een QH hengst uitzoeken om onze merrie te dekken, nemen wij ook de vrijheid te kiezen voor het vaderdier wat ons het beste past en kiezen we dus ook voor een niet goedgekeurde hengst. Alle die hier dus één of meer veulens hebben gefokt uit QH's spelen dus gewoon het spelletje mee. Zeg nu niet, maar ik zou nooit met een Impressive afstammeling fokken, want dat is de keus die je toch zelf maakt en daar door is de andere hengst die je wel hebt gekozen ook een niet gekeurde hengst door een stamboek zoals het KWPN. Dan zou het hiier moeten gaan zoals in Duitsland waar ook de QH hengsten naar de hengstenkeuring gaan en waar je dus kunt kiezen tussen gekeurde hengsten. I.p.v. te jammeren zou er ook eens iets ondernomen kunnen worden in die richting. Als men het bij de AQHA niet doet, wat let je om het zelf te doen, hier in NL dus. Met vingertjes op anderen wijzen kom je er niet.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:11

Cassidy schreef:
Zolang zelfs de jury bij halterwedstrijden de zwaarder bespierde paarden (meestal HYPP positief) als winnaar blijft aanwijzen bij een halterklasse, kun je gewoon de schuld niet bij de fokker neerleggen, die fokt om geld te verdienen. En je verdient nu eenmaal geld met een winnaar, en niet met nummer twee!


Nou, da's wel een beetje een heftige opmerking.....
Veel halterpaarden kunnen Impressive bloed voeren, maar niet HYPP pos. hoeven zijn. Ik ken enkele grote halterpaarden- fokkers in de USA en die fokken NIET met een HYPP paard, dus zullen er ook zeker niet mee naar een wedstrijd (kost veeeel geld!!!!!)
Mijn halterpaard heeft overigens geen druppel Impressive, maar wel een 'impressive' lekker kontje, Clown ........