[WN] wijziging regelementen wran, verplicht keelriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: wijziging regelementen wran, verplicht keelriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:42

en vergeet niet de ruiters die nergens anders kunnen starten dan bij de WRAN.
Ik vind het niet erg dat we geen instemming hebben over de regels als lid. Ik heb ook geen instemming over wetsbesluiten van de overheid. volgens mij hebben de dressuur ruiters ook niet te zeggen over hun proevenboekjes en wijzigingen en moeten ze nog steeds zelf een boekje kopen. Wij krijgen dat tenminste als WRAN lid.
Wel jammer dat het niet goed bekend wordt gemaakt. Het stond `zomaar ineens` op de site en als je die niet bezoekt weet je het ook niet. Het boekje wordt ook pas na de AVL toegestuurd terwijl volgens mij de regels al van kracht zijn. Nog een gemiste kans voor gedegen communicatie en tevreden klanten!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:48

dapperdier schreef:
Ik vind het niet erg dat we geen instemming hebben over de regels als lid.

Dat heb je wel degelijk Dapperdier. Deze regel is idd besloten in een ALV (die van vorig jaar zo uit mijn hoofd).
Zoals ik al schreef was het zover ik nog kan herinneren een verzoek van het jurykorps wat op de ALV voorgedragen werd. Er is toen over gesproken en gestemd. Het enigste wat ik wel vaag vind is dat die regel nu zo raar in het regelboek staat. En wel op een dusdanige manier dat er discussie over kan komen. Daarbij heb ik al in meerdere topics gezegt dat deze regel eraan zat te komen ;) Men had erop voorbereid kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:04

rina schreef:
dapperdier schreef:

Dat heb je wel degelijk Dapperdier. Deze regel is idd besloten in een ALV (die van vorig jaar zo uit mijn hoofd).
Zoals ik al schreef was het zover ik nog kan herinneren een verzoek van het jurykorps wat op de ALV voorgedragen werd. Er is toen over gesproken en gestemd. Het enigste wat ik wel vaag vind is dat die regel nu zo raar in het regelboek staat. En wel op een dusdanige manier dat er discussie over kan komen. Daarbij heb ik al in meerdere topics gezegt dat deze regel eraan zat te komen ;) Men had erop voorbereid kunnen zijn.

Misschien had het al veel gescheeld als de notulen gewoon op de site waren gepubliceerd.
Maar goed, als de ALV zijn goedkeuring heeft gegeven, dan is er niets aan de hand natuurlijk. De leden hebben het zo gewild.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:34

Och ja, bekijk het zo : een snaffle in combinatie met one of two ear is toch niet ideaal... :')

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:41

is er echt verschil dan? (shank/snaffle) bij gebruik 2 oors? ik merk er niks van, mn hoofdstel valt er niet zomaar af hoor haha.
wat gaat er nu gebeuren op een wedstrijd waar geen wranleden starten die deze regel niet kennen? mogen die dan in t midden gaan staan, ( geen plaatsing) enz?
Zou dat erg sneu vinden. ;(

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:49

Iedereen die meedoet met een wedstrijd wordt uiteraard geacht de regels te kennen. Ongeacht of je nu lid bent van de vereniging of niet.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:52

rina schreef:
dapperdier schreef:

Rina, I stand graciously corrected! _/-\o_
Goed om te weten dat er dus wel discussie over is geweest. Je hebt idd gewaarschuwd over ruimte voor interpretatie bij deze en andere regels.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:59

Romkabouter schreef:
Iedereen die meedoet met een wedstrijd wordt uiteraard geacht de regels te kennen. Ongeacht of je nu lid bent van de vereniging of niet.

ja das idd wel wat er verwacht word ;) maar zoals ik nu begrepen heb slaat dit dus vooral op de beginnende L5 en L4 ruiters en ik denk niet dat mensen die pas beginnen t wranboek gaan doorlezen of er ooit van gehoord te hebben.
T is dat ik t hier lees maar anders was ik dus mooi aankomende show gedist geweest :o (nee lees dat ding nooit).
Nu dus mn nieuwe showhoofdstel gaan slopen omdat deze regel er is, prima iemand een tip hoe t beetje mooi eraan geknutselt kan worden? haha :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:21

paris20 schreef:
ja das idd wel wat er verwacht word ;) maar zoals ik nu begrepen heb slaat dit dus vooral op de beginnende L5 en L4 ruiters en ik denk niet dat mensen die pas beginnen t wranboek gaan doorlezen of er ooit van gehoord te hebben.

Dat heb je verkeerd begrepen, want het geldt ook voor de L1 ruiter met een snaffle.
Maar JUIST beginnende ruiters zouden zich moeten verdiepen in het regelboek, voordat ze starten.

paris20 schreef:
T is dat ik t hier lees maar anders was ik dus mooi aankomende show gedist geweest :o (nee lees dat ding nooit).
Nu dus mn nieuwe showhoofdstel gaan slopen omdat deze regel er is, prima iemand een tip hoe t beetje mooi eraan geknutselt kan worden? haha :D

Als je in de L3 rijdt mag je ook op een bit als je perse zonder keelriem wilt rijden :)
En anders zou ik eerder een simpel hoofdstel erbij kopen dan je huidige (mischien dure) hoofdstel verprutsen ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:46

Hoe kun je nu wedstrijden gaan rijden en de regels niet kennen? Hoe weet je dan in vredesnaam wat er van jou en je paard verwacht wordt? Sorry, ik sta voor veel open, maar daar kan ik echt niet bij. Toen ik begon stond het regelboek niet online en was het veel moeilijker aan info te komen. En ik ben niet eens zo lang geleden begonnen. Maar nu kun je alles vinden op internet.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:59

paris20 schreef:
is er echt verschil dan? (shank/snaffle) bij gebruik 2 oors? ik merk er niks van, mn hoofdstel valt er niet zomaar af hoor haha.
wat gaat er nu gebeuren op een wedstrijd waar geen wranleden starten die deze regel niet kennen? mogen die dan in t midden gaan staan, ( geen plaatsing) enz?
Zou dat erg sneu vinden. ;(

ja er is verschil.
als je de teugels opneemt bij een snaffle dan komt het bit omhoog in de mond en het hoofdstel achter de oren dus ook.
als je de teugels opneemt bij een shank, gaat de hefboom in werking en gaat het hoofdstel achter de oren naar beneden, en drukt dus aan.

bij een snaffle met een oor hoofdstel, zou het hoofdstel over de oren kunnen kieperen.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:06

dapperdier schreef:
Hoe kun je nu wedstrijden gaan rijden en de regels niet kennen? Hoe weet je dan in vredesnaam wat er van jou en je paard verwacht wordt? Sorry, ik sta voor veel open, maar daar kan ik echt niet bij. Toen ik begon stond het regelboek niet online en was het veel moeilijker aan info te komen. En ik ben niet eens zo lang geleden begonnen. Maar nu kun je alles vinden op internet.

tja nou er zijn er genoeg die gewoon gaan starten zonder iets te weten ;)
ik had veel rondgevraagt en vaak wezen kijken voordat ik begon, maar kom nu ook nog wel eens dingen tegen waarvan ik denk uhhmm (zoals in de hand onderdelen de leadline anders vasthouden).
Die regel was vorig jaar ook opeens anders sinds de laatste keer dat ik meedeed, ik werd er niet voor gedist ofzo kreeg de tip volgende keer anders te doen ivm nieuwe regel.
Mischien dat ik m tog eens vaker moet gaan lezen om dit soort dingen te voorkomen.
Had t wel verkeerd begrepen over dat t meer gold voor L5 en L4, t geld dus voor iedereen met snaffle. :o
is niet zo dat ik hier wil rellen ofzo baal er gewoon van dat ik (en iedereen) niet kan starten met me 2 oors zonder m half te moeten slopen om er een keelriem aan vast te moeten maken, vind 2 en 1 oors gewoon mooier dan met frontriem. (waar dus wel keelriemen bij zitten) |(

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:13

Heb wel eens een stro touwtje gebruikt als keel riem.

Maar om dat nu op wedstrijd te doen..............

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:25

Het geld in alle Levels waar met snaffle wordt gereden, zoals het nu lijkt.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:43

Ik koop wel weer een ander hoofdstel erbij.
Een keelriem maakt geen donder uit want het schuift net zo makkelijk van het hoofd af.

Ik heb het iig nooit meegemaakt dat het gebeurd is maar affin.

Vind het wel erg vreemd dat alle leden hier niet van op de hoogte gehouden worden.

Overigens ga je nu ook krijgen dat mensen sneller op een shank overstappen omdat ze niet met een keelriempje willen rijden met hun 1 or 2 ear hoofdstellen.
En terecht want het ziet er ook niet uit...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:10

Zack schreef:
Overigens ga je nu ook krijgen dat mensen sneller op een shank overstappen omdat ze niet met een keelriempje willen rijden met hun 1 or 2 ear hoofdstellen.

Nog een leuke dat is niet eens toegestaan. Staat dus in de regelmenten dat het hoofdstel een frontriem moet hebben. Een keelriem aan je 1 of 2 oors maken heeft dus geen nut ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:13

En ook dat staat er erg vaag.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:42

Zack schreef:

De gemiddelde wran ruiter geeft te weinig om de showlooks omdat werkelijk te doen denk ik.

Ik vind het een vaag uitgeschreven regel. Typisch weer.

Volgens mij heb je de snaffle wel heel loshangen wil het kopstuk over de oren vliegen wanneer je het paard in paniek moet tegenhouden.
Daarbij hoort je paard gewoon normaal te lopen, niet met zijn kop te schudden tijdens de show.. de WRAN zou is wat meer moeten doen aan het verhogen van de kwaliteit en kunde van de ruiters en paarden dan aan het indekken van mogelijke problemen die eens in de zoveel wedstrijden misschien een keer voorkomen en dan waarschijnlijk ook nog niet eens in de showring, maar in de losrijbak of bij de stallen.

What is next, verplichte bodyprotector, zadelgordels? In hand pleasure tot en met lvl 3? :Y) :+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:53

Romkabouter schreef:
En ook dat staat er erg vaag.

Idd, ook dat is wazig!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:18

We hebben eens, een betrouwbare bron, gevraagd naar een betere uitleg. ;)
De keelriem moet aan het hoofdstel (met frontriem), als er met een snaffle bit gereden wordt, ongeacht welke klasse.
Met een shank maakt het niet uit.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:29

Vraag me af waarop dit gebaseerd is. Ik heb eigenlijk nog nooit iemand zijn hoofdstel zien verliezen op wedstrijd....

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:02

Misschien met veiligheid?? Alhoewel ik dat weer betwijfel na het lezen van de wijzigingen, waarin de Tie-Down is ge-herintroduceerd. :Y)

Voor diegene die niet weten wat dit is....
Tie-Down (sorry moet GROUND-Tie zijn, zie reactie hieronder) = onderdeel (in hand) trail. Je parkeert je paard, stapt indien nodig af, 1 leidsel op de grond laten hangen, paard los laten staan, vervolgens rondje om je paard lopen zonder lichamelijk contact. En dan natuurlijk hopen dat ie niet de benen neemt :+
Laatst bijgewerkt door CounTree op 08-02-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:04

Een tie-down is een type hulpteugel, ik neem aan dat je de ground-tie bedoeld.
Die is niet meer toegestaan bij de wran om te vragen ;)

*edit* de ground-tie mag dus nog wel :)
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 08-02-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:07

oh chips.....ik bedoel idd ground-tie...men laat ik het dus zo lezen....hihihi ik verlies mijn hoofdstel niet, maar verlies nog eens mijn verstand!! }:0 8)7
En bedankt Romkabouter ;-)

Ik surf nu weer ff terug om nog eens goed te lezen..... :z

Zie dat je inmiddels ge-edit hebt.... en ook gelezen hebt dat de GROUND-Tie weer terug is van weggeweest.

Punt 729, bij optionele hindernissen:
- Het geleidetouw of de -riem op de grond leggen, een
cirkel rond het paard lopen, en het geleidetouw of de -
riem weer opnemen (ground-tie).

Ben eigenlijk wel benieuwd of die ground-tie bij elk level gevraagd mag worden en dus is opgenomen in de verrichting lijst....

ff gekeken....nope.

Ground-tie wordt alleen genoemd in de aanvulling van de "In Hand Trail". L5 is vast pattern, waarin ground-tie niet gevraagd wordt. Theoretisch kan dit dus wel gevraagd worden in level L4 t/m L1.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:25

dus een 1 of 2 oors mag helemaal niet meer met snaffle? :S