[WN] Wanneer rij je nu western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:07

dropje2 schreef:
Western gereden paard: ziet iets engs, tweebener drijft het paard rustig maar resuluut naar het engs toe, paard kijkt, ruikt, likt, voelt en denkt: Och, dat valt wel mee allemaal en vervolgt daarna gewoon zn gang.

euh, die doe ik al vanaf mijn jeugd zo hoor ;)
Dus ook dat is niet engels gebonden.

dropje2 schreef:
Engels paard staat vastgebonden aan zn stal bij poetsen, opzadelen en noem maar op.
Tweebener: Hou op. sta stil, doe niet, schei uit, k * t bok en zo meer van dat fraais... ~~}>

Ook dit heb ik nooit zo gedaan.

Jongens, gooi al die vooroordelen nou eens overboord.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:09

Jeetje, even niet inloggen en je loopt direct 10 reacties achter. Ik lees echter wel, dat er dus ook wel degelijk verschil zit tussen de westernruiters onderling. Als je daar dan al niet uit komt, wordt het dus een moeilijke vraag van TS.
Ik heb al weer andere dingen geleerd. Niet straffen met spinnen of back-up o.i.d. want dan ziet het paard de spin enzo als straf en denkt ie iedere keer dat ie straf krijgt.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:09

MissFreubel schreef:
Adrienne schreef:
Ik denk dat je een western ruiter bent op het moment dat er niet meer in je hoofd op komt om te gaan "dressuren" om iets op te lossen. Wat overigens niet wil zeggen dat je niet mag kijken hoe een ander het op zou lossen. Lessen nemen van echte western trainers is van belang. Western is in de basis het zelfde en splitst dan op in de verschilende disciplines als reining, pleasure enz.

Kun je dit nader toe lichten. Wat bedoel je met iets op de western of dressuur manier op te lossen. Ik rij alleen western en ken/kan geen dressuur. Wat soort problemen zou je tegen kunnen komen wat je beide op een andere manier op zou lossen?

@ missFreubel Jij ben dus precies het voorbeeld van een western ruiter :D Je denkt niet na over hoe je het in de dressuur zou oplossen maar gaat gewoon te werk met de dingen die je van je trainer geleerd hebt.
Je schrijft al dat je geen dressuur achtergrond hebt, dus heb je ook ook niet die bagage. Dit "probleem"geldt dus niet voor jou.

@ Spatter Jij denkt nog te veel in hokjes. Wat maakt volgens jou wijken en traver en appyeren iets wat alleen een dressuur paard moet kunnen????
Je schrijft eigenlijk je eigen antwoord ook al door te zeggen dat het in de western sport bv two track heet.
Je doet die oefeningen zoals je western trainer die je leert. Met de hulpen die daar bij horen en de reden waarom een western paard die soort oefening moet kunnen. Laat gewoon dat "dit is dressuur" denken los en rij western. :D

@ YouthReiner, dank je wel. Brandy is onze grote trots en een erg braaf ventje, ook al is hij 1 jan vreselijk geschrokken en zit ik nu met een gebroken rib thuis ....... :o :o
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 13-01-11 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:11

Sorry Rom, ik ben niet bevooroordeeld maar deze voorbeelden kom ik echt dagelijks tegen ;(

Zoals je weet staan we op een manege waar de verhouding engels-western 80/20 is, dus ik verzin het echt niet (helaas.. |( )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:13

eens met Romkabouter betreffende de post van dropje2...
volgens mij is dat gewoon normaal opvoeden.

ik vond de verschillen niet zo heel groot TS..
prettig vond ik dat mijn 'gebrek' bij de dressuur van te weinig aan de teugels zitten/te weinig druk houden, hier vanzelfsprekend was en voor mij dus veel prettiger aanvoelde. vragen/druk, loslaten, reactie afwachten, reactie oke mooi los houden, reactie niet oke of te traag weer vragen/druk. ook het bumpen/aandrijven met zelfde gevolgen ipv vaak bij te drijven vind ik prettig. Ik vond alles ook veel duidelijker op de een of andere manier, voor paard en mijzelf.

hopelijk leg ik het beetje goed uit, ben erg slecht in dit soort dingen onder woorden brengen, vooral als ik er pas net een half uur kaas van heb gegeten :')

edit: dropje, is het dan zo dat slecht opgevoede paarden veel vaker voorkomen onder dressuur 'opgevoed' dan 'western' opgevoed?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:15

dropje2 schreef:
Sorry Rom, ik ben niet bevooroordeeld maar deze voorbeelden kom ik echt dagelijks tegen ;(

Ja, maar ik kom ze ook in de westernsport tegen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:21

Nee Suze, maar dat zeg ik ook niet.. :D

Nogmaals, het is iets wat ik bijna elke dag meemaak op onze stal!
Natuurlijk zijn er ook western gereden paarden ( althans, dat ziet de eigenaar zo ;) ) die niet zo opgevoed zijn c.q. worden en natuurlijk ook de andere kant is waar; Engels gereden paarden die wél zijn opgevoed :9

Maar het vreemde vindt ik dan dat de eigenaars van die paarden vaak wél openstaan voor andere ideeen en manieren van rijden dan de ruiters die zo stram in hun "hokje" zitten ;) en dan tegen mij zeggen: "wat luisteren jouw paarden toch goed.., dat wil ik ook" maar zelf te beroerd zijn om eens te kijken en/of te luisteren hoe andere ruiters te werk gaan, ernaast of erop, dat maakt niet uit.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:31

naar mijn mening rij je western als je op het engels paard van een stalgenoot stapt en de knoppen niet meer vindt,
lamme armen krijgt van de teugeldruk en je lam moet trappen om het paard voorwaarts te krijgen en denkt.....
man wat ben ik blij met mijn paint :D
en vervolgens snel terug huppelt naar je eigen westernknol en met veel plezier verderhobbelt.
ik zou nooit meer terug engels willen,ook het engels zadel daar ben ik helemaal van afgekickt ik vindt het vreselijk om mee te rijden nu.
ik ben nu 12jr omgestapt.

ik vind dat je engelse paarden en quarters niet zo met elkaar mag vergelijken,
het zijn andere types paarden met heel ander "bloed" en een heel andere state of mind
en bomproof krijg je ieder paard,kijk op de gipsy in de x-mas show dat is een mooi voorbeeld
zoveel quarters lopen daar niet (er lopen zelfs dravers en arabieren tussen) maar daar is er niet eentje angstig.
omdat ze daar dagelijks in de drukte zitten en er veel lawaai is,en de ruiters zich daar niks van aantrekken want dat is normaal.
op de MEESTE engelse stallen mag er geen lawaai gemaakt worden bij de bak,geen muziek,geen geschreeuw,niks geks doen met je paard....
het is maar net wat het paardje gewend is in zijn omgeving.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:37

dropje2 schreef:
Persoonlijk vindt ik dat je niet alleen Western rijdt, je voedt je paard ook op deze manier op, althans, ik wel :D

Voorbeeld: ( laten we even alle "engelse paarden" over een kam scheren }:0 :)
Engels gereden paard ziet iets engs, ruiter trekt paard weg van het "enge" en het paard blijft vervolgens een hele tijd de enge hoek mijden want die tweebener op zn rug vindt het vast ook eng ( in de gedachtegang van het paard dan he..)
Western gereden paard: ziet iets engs, tweebener drijft het paard rustig maar resuluut naar het engs toe, paard kijkt, ruikt, likt, voelt en denkt: Och, dat valt wel mee allemaal en vervolgt daarna gewoon zn gang.

Engels paard staat vastgebonden aan zn stal bij poetsen, opzadelen en noem maar op.
Tweebener: Hou op. sta stil, doe niet, schei uit, k * t bok en zo meer van dat fraais... ~~}>
Western gereden paard staat gewoon los aan 't touwtje, krijgt de kans om rustig om zich heen te kijken maar loopt niet heen en weer te douwen, dát heeft hij/zij geleerd!

Buiten: Tweebener van engels paard ziet trekker aan komen, verstijft van schrik.. "O nee, nou gaat het schrikken! Pakt teugels nog eens (nog) steviger beet, gaat al een beetje staan en knijpt zn dijbenen stevig aan... paard denkt: My Goodness, het is vast héél gevaarlijk wat daar aankomt! en vertrekt maar vast... :+ Tweebener van Western gereden paard ziet de trekker wel komen maar geageerd niet, denkt hooguit, hee, een trekker, moet ik even aan de kant of gaat het zo?
Paard voelt de rust van de tweebener , kijkt eens even en loopt gewoon door...

Natuurlijk, er zijn ook wel Engels gereden paarden mét hun tweebeners die deze afwijking niet hebben, maar let maar eens op...de meesten reageren zo!

Het enige wat ik hiermee zeggen wil is dat Westernrijden ook inhoudt je paard op een andere manier te benaderen, niet alleen het rijden verschilt.

heb nog nooit zoveel onzin achter elkaar gezien.

ook toen ik nog engels reed waren enge hoeken geen plek waar het paard van moest wegblijven.
en nu nogsteeds niet.

mijn pony is niet western opgevoed, die is gewoon opgevoed.
dat is namelijk normaal ;)

en ga nu niet de engelse enduranceruiters beledigen he :P

helaas zijn van beide veel slechte voorbeelden te vinden, die de goede ondersneeuwen.
alle diciplines hebben rotte appels, dat wordt toch vaak vergeten :)

@dropje, dat is normaal.
op pension van mijn pony vinden sommige mensen ook dat ik vreemde dingen doe (we zijn voornamelijk aan het grondwerken en aan het rondhangen op het maisveld) die negeren meestal waar ik mee bezig ben. maar anderen lopen weleens mee of blijven belangstellend aan de bakrand staan. en die na afloop een gesprekje aanknopen.

dan is het voor mij wel duidelijk waar ik mijn energie in wil stoppen toch ;)

en nu mijn ontopic mening.

westernrijden zit hem niet in de optoming, maar in het rijden.
maar denk ruimer dan in hokjes ;)

quarterH

Re: Wanneer rij je nu western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:40

ik ben he wel eens met dropje... dat is mijn ervaring ook vooral met engels...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:40

Volgens mij is western (elke dicipline) in basis het wijken voor druk en het verzamelen aan een losse teugel (doelen dus)
Ik denk dat als je hier serieus aan werkt je best kunt stellen dat je western rijdt.

En aan de andere kant... what's in a name?
Mijn inziens wordt hier veel en veel te moeilijk over gedaan op bokt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:42

HANKS_WHITE schreef:
naar mijn mening rij je western als je op het engels paard van een stalgenoot stapt en de knoppen niet meer vindt,
lamme armen krijgt van de teugeldruk en je lam moet trappen om het paard voorwaarts te krijgen en denkt.....

Dat vind ik een waanzinnige definitie :D .

Ik denk dat gemiddeld genomen de dressuur paarden minder goed opgevoed zijn dan springpaarden of westernpaarden. Waarom...... dressuurruiters zijn softies en spring- westernruiters zijn wat lomper in omgang en pikken geen aanstellerig gedrag.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:44

stef schreef:
Volgens mij is western (elke dicipline) in basis het wijken voor druk en het verzamelen aan een losse teugel (doelen dus)
Ik denk dat als je hier serieus aan werkt je best kunt stellen dat je western rijdt.

En aan de andere kant... what's in a name?
Mijn inziens wordt hier veel en veel te moeilijk over gedaan op bokt
:j

_/-\o_

mijn inziens ook.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:56

Juliette86 schreef:
HANKS_WHITE schreef:

Dat vind ik een waanzinnige definitie :D .

Ik denk dat gemiddeld genomen de dressuur paarden minder goed opgevoed zijn dan springpaarden of westernpaarden. Waarom...... dressuurruiters zijn softies en spring- westernruiters zijn wat lomper in omgang en pikken geen aanstellerig gedrag.

Phoe, over 1 kam scheren..... volgens mij is ook in de dressuur de bedoeling dat je met minimale teugeldruk rijdt hoor. Als mensen in het bit gaan hangen, begrijpen ze niet waar het dressuren over gaat. Ook is daar de drukvermindering de beloning voor het paard. Alleen de teugels gaan niet in een boogje. Ook het continu drijven is niet de bedoeling om het paard voorwaarts of naar beneden te rijden. Ook hier is het de bedoeling dat het paard zelfstandig loopt. Dit weet ik van discussies met mijn collega's die wel dressuur rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:13

Vaak is het maar goed dat de westerntutjes op een rustige quarter rijden, anders zou het er levensgevaarlijk zijn :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:22

Ik heb een keer een filmpje gezien van westernruiter en een dressuuramazone die ruilde van paard. Vond persoonlijk dat de westernruiter het dressuurpaard beter aan het lopen kreeg dan de dressuuramazone de quarter. Ik denk dat dat komt doordat de dressuuramazone toch te veel aan de teugels zit.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:30

of misschien was het dressuurpaard beter afgericht :P

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:32

Wel grappig. In de dressuur hoeft je trainer niet persé een grote naam te hebben die iedereen kent, om te mogen zeggen dat je serieus met je sport bezig bent en goed les hebt. In de dressuur ben je zowel in de B als in het Z een dressuur ruiter. In de dressuur ben je ook volwaardig als je niet de duurste tack hebt. Zelfs als je boomloos rijdt mag je 'meedoen'.

Ik ben overigens western 'beleerd'. En wat ik hier neerzet is niet eens zozeer op de praktijk gebaseerd maar puur op wat ik veel lees op bokt. In de praktijk merk ik juist dat ruiters in het algemeen elkaar echt wel in hun waarde laten, maar misschien ga ik dan ook gewoon met de juiste mensen om.

Waar ik me wel aan stoor is de gespannen sfeer op dressuur wedstrijden. Dat vind ik echt een heel groot verschil met de western waar je gewoon mag praten, muziekje erbij. Daar voel ik me duidelijk veel lekkerder bij.

Verder ben ik het helemaal eens met stef. Waar doen we eigenlijk zo moeilijk over :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:33

Ik weet uit ervaring dat dit heel veel uit kan maken. Ik ken een paint waarbij je echt niet teveel in z'n mond moet zitten, wordtie een beetje boos en gaat hij en stuk slechter lopen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:33

Ik sta ook op een gemengde stal, waar meer engelse ruiters dan western ruiters rijden.
En ik ben het wel eens met Dropje
En natuurlijk zijn er uitzonderingen maar het gaat om het beeld.
en het begint al bij de poetsplaats idd en ook met opstappen zie ik het
Er zijn bijna geen engels bereden paarden bij ons die netjes stil staan met het opstappen!
En idd de enge hoek in de bak ken ik ook, de western ruiters rijden er juist langs de dressuur ruiters vermijden het , of beginnen op voorhand al te stressen.
Zelfde als de plak plekken in de bak , western ruiters zetten hun paard aan t werk op die plek, engelse ruiters doen een poging om het paard daar weg te sturen....

En nogmaals uitzonderingen daar gelaten
Dit is gewoon zoals ik het over het algemeen zie...............

En het is naar mijn mening wel een state off mind en daarom dus een verschil met de dressuur sport
Begint al bij het zadelmak maken................

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:35

(Off topic:) He Roosje! Het zadel bevalt nog steeds!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:36

Oh hee, whaha. Ik dacht al Olieman...Fries...Maar wie is Kees dan :P

(Ok, heel erg off-topic. Excuus)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:38

Yviertje schreef:
Ik weet uit ervaring dat dit heel veel uit kan maken. Ik ken een paint waarbij je echt niet teveel in z'n mond moet zitten, wordtie een beetje boos en gaat hij en stuk slechter lopen.

er zijn ook genoeg kwpn-ers die niet willen dat je teveel aan het bit zit :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:44

ik vermoed dat een western ruiter gewoon meer rond gekeken heeft in de paardensport
meer gezien heeft wat betreft natural horsemanship enz
als je open staat voor veel dingen pik je veel op

ik bedoel
hier op de manege hebben ze vorig jaar Emiel Voest ontdenkt
het was een openbaring
ik heb die man al zeker 10 jaar geleden bezig gezien

wat me vooral op valt om een verschil te noemen
in de westernsport leren we ding voor ding,bij het engels willen ze altijd meer tegelijk aanleren, dan kom je niet toe aan echt belonen door ophouden met hulpen
loopt je paard eindelijk redelijk constant met zijn hoofd op de juiste plek, willen ze ook gelijk inbuiging en tempo aanpakken

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:47

Dat merk ik inderdaad ook spatter! Maar is dat echt 'dressuur' of is dat gewoon fanatiek? Soms laat ik me daar wel een beetje in meeslepen. Maar mijn paard geeft héél duidelijk aan wanneer het teveel is dus dat scheelt.