bijrijder

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:51

ben het met Wendy eens dat een paard prima zonder menselijke aandacht van en berijden door mensen kan. Maar......dan moet het paard wel over voldoende!!!!! mogelijkheden tot vrij bewegen (liefst samen met soortgenoten) beschikken en dat is meestal helaas niet het geval. Wat ik dus al zei: het gaat niet om aandacht.
Als je als bijrijder op bedankjes zit te wachten ben je verkeerd bezig. Je helpt elkaar, de enen dienst is de andere waard en dat weet je van elkaar.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:42

Ik heb geen bijrijder eigenlijk alleen maar omdat, diegene op hetzelfde of een beter niveau moet rijden als ik.
Heb namelijk niet een van de makkelijkste merrie en als ze weet dat je niet kan rijden, neemt ze een loopje met je.
Al zou ik wel graag een bijrijder hebben maar, vind diegene maar!

HANKS_WHITE
Berichten: 209
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: vlimmeren belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:20

ik zou ook wel graag iemand hebben die met hank zou kunnen komen rijden,maar dat zou ook al iemand moeten zijn van minstens 16jr en met verstand met een paard kan omgaan en dat is iets dat blijkbaar toch moeilijk is voor veel mensen :?
ik ben heel bang voor ongelukken,zowel voor de ruiter en ook al voor de rekening die ik gepresenteerd zal krijgen als het paard kreupel staat dus laat ik het maar achterwege en voel ik me maar wat schuldig dat ik niet iedere dag rijden kan.
als het weer het toelaat staan ze op de wei dat zal ook wel goed zijn.

playboysches

Berichten: 775
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Uithoorn

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:47

Met mijn vorige paardje veel verschillende bijrijdsters gehad. Na 15 bijrijdsters gehad te hebben was ik het zat. Toen heb ik hem gewoon alleen gedaan. De ene kwam maar 5 min, de andere wou alleen maar racen in het bos, weer een ander kwam helemaal niet. Ik heb jonge meisjes van een jaar of 15/16 gehad maar ook volwassen vrouwen. Een keer had ik een hele goede bijrijdster voor hem, maar die kocht na 2 maanden haar eigen paard.
Met mijn nieuwe paardje wou ik eigenlijk geen bijrijdster meer, maar als ik echt een goede tegen zou komen zou ik het weer proberen, omdat het toch wel fijn is voor vakanties enzo.
Nu heb ik echt een super bijrijdster, ze komt trouw, is lief voor mijn paardje, heeft een groot verantwoordelijkheids gevoel en rijd ook western. Als ik een keer niet kan, doet zij haar zonder probleem. Ook kunnen we het samen goed vinden, en zijn we er ook regelmatig samen. Ik heb echt geluk met haar gehad, en hoop dat ze nog lang wilt genieten van mijn paardje.

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:47

Als het nodig zou zijn zou ik wel een bijrijder nemen. Paard heeft beweging nodig en als ik hem dat niet voldoende kan geven zou ik iemand erbij vragen, anders toch verkopen. Verder mag bijna iedereen er wel op rijden.
In de zomer gaat wij weer een paar weken naar ponykamp om daar mee te lopen, omdat ik op vakantie ben.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:17

Ik ben juist op zoek naar een bijrijder (geen western :D ) :P Mijn bijrijdster stopt er volgend jaar mee, dus heb hier op bokt al een topic geopend om een nieuwe bijrijdster te zoeken. Ik vraag er geen geld voor, want een bijrijdster helpt mij juist weer. Daar ga ik dan geen geld voor vragen. Ik heb een baan van 40uur, en een huishouden, dieren thuis, en natuurlijk mijn vriend die af en toe aandacht nodig heeft :D Ben dan soms aardig uitgeblust. Liefst blijf ik dan ook gewoon een avondje of twee, drie per week even thuis om daar ook de boel op orde te houden. Het is wel moeilijk om een goede te vinden...

Mariska85
Berichten: 376
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:13

Ik ben juist op zoek naar een bijrijdpaardje!(western gereden).
Ik ben wel 25+ en heb veel ervaring met (eigen) paarden, hengsten en jonge paarden, maar ik heb nog maar sinds eind vorig jaar ervaring met het western rijden(en ja, nu al verslaafd eraan *D ) Ik vrees dat mijn mindere ervaring met western (ondanks dat ik veel wil leren) erg in mijn nadeel werkt, en ik denk ook de regio ;(

kirsten19
Berichten: 105
Geregistreerd: 21-01-07

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:11

Dit schijnt een 'oud' topic te zijn, maar nu ik het lees, wil ik wel reageren.

Ik heb zelf geen geld (en niet heel veel tijd, maar wel 3 of 4 keer per week) voor een eigen paard en heb vorig jaar de kans gekregen om een paard bij te rijden, dat ik uit mocht brengen op wedstrijden. Natuurlijk wel lessen blijven volgen.
Ik vond het een super ervaring!!!! Ik heb er heel veel van geleerd.

Nu is het paard verkocht en ben ik voor stalgenoten af en toe aan het bijrijden. Ook dit is leuk.
Toch zou ik graag een vast bijrijdpaard willen. En dan eventueel uit willen brengen op wedstrijden. Maar, zoals hierboven ook werd genoemd: wel lessen blijven volgen. En dan het liefst bij een trainer/ster die het paard ook kent. Bovendien moet het inderdaad klikken met het paard en de eigenaar. En scheelt het natuurlijk als de bijrijder een bepaald niveau heeft om het paard te trainen of in ieder geval op conditie en juiste africhting te houden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar TS in de buurt woont.
Maar misschien heeft ze ondertussen wel een bijrijder gevonden. Ik ben zeer benieuwd of dat bevalt....

seebensee

Berichten: 111
Geregistreerd: 29-01-11
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:17

Zelf probeer ik eerst een verantwoord bijrijdster te vinden, waarmee het onderling van beide kanten de juiste klik is, om samen het plezier van het hebben van een paard te kunnen herbeleven. Daar het in mijn geval qua tijd gewoon niet anders kan en zoals ik hier lees er twee kanten zijn, zowel van eigenaar als van bijrijdster.
Met het oogpunt van het welzijn van het paard ...... dit zal voorop staan.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:21

ayas schreef:
ben het met Wendy eens dat een paard prima zonder menselijke aandacht van en berijden door mensen kan. Maar......dan moet het paard wel over voldoende!!!!! mogelijkheden tot vrij bewegen (liefst samen met soortgenoten) beschikken en dat is meestal helaas niet het geval. Wat ik dus al zei: het gaat niet om aandacht.
Als je als bijrijder op bedankjes zit te wachten ben je verkeerd bezig. Je helpt elkaar, de enen dienst is de andere waard en dat weet je van elkaar.


Ik denk dat dat wel per paard verschilt hoor... mijn paardje is echt bloedsjacherijnig als ze een dag te weinig aandacht krijgt :o

toedelou
Berichten: 118
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Vreeland

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:42

Ik ben ook een bijrijdster. Pas sinds februari dit jaar.
Ik wilde graag paardrijden, maar niet meer op een manege (heb ik wel 8 jaar gedaan), leasen is vaak erg duur, en een eigen paard kan ik me ook niet veroorloven. Dus dit was ideaal.

De eigenaresse heeft eigenlijk te weinig tijd voor haar paard en zocht dus een bijrijder. We delen de kosten en in ruil daarvoor mag ik komen wanneer ik wil en doen wat ik wil.

We hebben wel een inwerkperiode gehad, zodat het paard en ik aan elkaar konden wennen en zodat ik de regels van de eigenaresse leerde. We rijden western, maar vooral recreatief. Ze heeft wel de intentie om weer westernlessen te gaan volgen en daar ben ik ook bereid toe, want ik vind western super leuk! Ik ben alleen een ontzettende leek op dat gebied, maar ik wil echt graag leren.
Daarnaast is de eigenaresse super relaxed en zolang ik goed ben voor het paard en ik haar regels volg, mag ik er alles mee doen. Maar ik heb voor mezelf gezegd: de wil van de eigenaresse is wet, en daar heb je je aan te houden.

Ik denk inderdaad dat, als eigenaar/eigenaresse, het te maken heeft met je doel (wat wil je bereiken met je paard) en je instelling. Daarnaast moet de bijrijder welwillend zijn om de regels van de eigenaar/eigenaresse op te volgen, te allen tijde, maar dat is mijn mening :)

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:47

Ik ben bijrijdster&verzorgster van 2 geweldige paardjes :+: Isolde + haar veulen Alfa, en soms doe ik nog es wat met de shetties.
Voor Isolde en Alfa komen er momenteel geen anderen meer geloof ik, en ik hoe niks te betalen en mag er heel veel mee, waar ik super blij mee ben! Enige nadeel is dat ik er wel 3 kwartier heen moet fietsen, maar dat heb ik er voor over hoor :))
Ik het wel altijd voordat ik iets doe, ik ga niet zomaar in de manen knippen ofzo. (hebben een paar anderen helaas wel gedaan ^) ) Zolang het leuk blijft, ga ik er nog gerust een paar jaartjes mee door :)

HANKS_WHITE
Berichten: 209
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: vlimmeren belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:20

ik heb vorige week iemand gehad die geprobeerd heeft met hank en het ging redelijk goed,
het is natuurlijk even aanvoelen hoe zo een westernpaard werkt want ze heeft zelf andalousiers waarvan eentje op leeftijd en de andere kan ze niet mee het bos in (en deze heeft dan ook nog eens een blessure). en ze wou graag wat rustig het bos in met haar dochter en die haar pony.
het is iemand wat ik al jaaaaaaaaaren ken en wat weet wat ze doet en is goed voor de paarden.
hoop dat ze binnenkort goed met hem overweg kan en dan kan ze lekker wat van het bos genieten want die van mij is doodbraaf in het bos en ik weet dat zij hem niet afjakkert,ze weet van zijn gezondheid en houdt daar rekening mee. SUPER!! :D

suuz92

Berichten: 24
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: zwijndrecht

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:20

Ik zoek een bijrijdpaardje, het is inderdaad lastig voor beide kanten. voor allebei moet er die klik zijn anders is het gedoemd te falen. je moet ook van allebei de kanten van elkaar op aan komen. ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat ik ineens niks meer hoorde van de eigenaar of dat ik op stal zelf erachter mocht komen dat ze het paardje verkocht hadden. ik heb ook zeker 7 jaar een verzorgpaard gehad waar we duidelijke afspraken hadden dat ging prima. dat is alleen over gegaan omdat het paardje helaas overleed. maar goed lastig traject voor allebei de partijen dus!

kimmylee

Berichten: 146
Geregistreerd: 12-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:30

Heb al vele jaren met heel erg veel plezier een bijrijder. Alhoewel ik haar niet meer zo zie. Ze doet het met zo veel overgave, plezier, zorg en liefde. Daarbij is het nu een super vriendin en ik zie haar meer als mede eigenaar. Ik werk fulltime en door haar hulp, blijft het te doen en kan ik het volhouden.

Het is lastig om een goede bijrijder te vinden, maar ik ben helemaal voor!!!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:31

Als je het mijn bijrijdster vraagt, zal ze op de dag nauwkeurig vertellen hoe lang ze al bij ons rondloopt. Ik geloof iets van 8 jaar. Toen was ze kwam was ze 12 of 13 en reed ze mijn welshje Daisy, daarna mijn draver Duke (die nog steeds in mijn bezit is) en sinds een jaar of 5 alweer mijn appie. En ik ben heeeel blij met haar. Kan altijd op haar rekenen en omdat ik met een baan, huishouden, twee kids en een man (die willen ook aandacht, tis wat >;) ) geen tijd heb om 7 dagen per week naar stal te gaan en te rijden, kunnen wij mooi de dagen verdelen. Paardjes staan iedere dag buiten, maar goed, wil je beetje wedstrijden rijden, kom je niet weg met 3 keer per week rijden.

Zij heeft les van dezelfde instrutrice(s) en ze start zelf L4 en ik L3. Dus we starten samen de wedstrijden. Heb ik een clinic o.i.d. dan gaat ze mee. Andersom ook trouwens.

Net of je samen een paardje hebt, met enige verschil dat ik betaal, dus ik bepaal. :D Dat betekent dat als we naar de Veluwe gaan o.i.d. dat zij wel op het huurpaardje rijdt en ik op Blue.

Voor mijn draver Duke, die nu inmiddels 25 jaar is, heb ik ook al 2,5 jaar dezelfde bijrijdster. En ook een hele fijne meid op wie ik kan rekenen. Met z'n 3-en hebben we zo vaak de grootste lol. Op zaterdagmiddag vaste prik met z'n 3-en de stallen uitmesten, land poepvrij maken, andere klusjes en natuurlijk met z'n allen rijden. Vind het wel fijn zo een vast moment in de week te hebben dat we er alledrie zijn om te horen hoe het de rest van de week is gegaan en gewoon even bij te kletsen. Dat we wel allemaal op één lijn blijven.

xarianne
Berichten: 25
Geregistreerd: 30-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:02

Ik ben bijrijder geweest:) was erg leuk, vrouw had drukke baan en woonde ergens anders. Had gewoon eigen paardje, voor kleine vergoeding.

meikie

Berichten: 1237
Geregistreerd: 05-08-04

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:35

IK heb een bijrijder van net 13 jaar oud. Een geweldig trouwe meid die ook heel rustig is en goed met mijn NRPS merrie overweg kan. Ze heeft veel verantwoordelijkheidsgevoel en ik ben heel blij met haar, ze doet 1 keer per week de stallen en rijd mijn paard dan. Zo helpen we elkaar, zij is blij dat ze kan rijden.

Susyb
Berichten: 3385
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:38

Ik heb vroeger altijd zelf ponies van een oude boer gereden omdat ik van mijn ouders geen paard mocht..
Sinds 6 jaar heb ik een eigen paard en anderhalf jaar geleden schoot mijn knieschijf uit mijn knie. Omdat ik zelf dus niet kon rijden maar mijn paard ook niet stil kon laten staan vroeg een stalgenootje (waarvan het paard op rust stond wegens kreupelheden) of zij op mijn Syb mocht rijden.
Ze had nog nooit op een fries gereden maar inmiddels anderhalfjaar later rijd ze hem nog steeds af en toe. Op zaterdagen en woensdagen rijd haar moeder trouwens ook ophem omdat ze zo weg van hem is (moeder is nog beginnende ruiter en hij kan best pittig zijn maar omdat ze eigenlijk weinig van hem vraagt vind paard alles wel best).

Ym_Boon

Berichten: 16
Geregistreerd: 15-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:40

Ik ben zelf bijrijder.
Ik ga er mee stoppen omdat er plannen zijn om te verhuizen naar de andere kant van het land maar dat neemt niet weg dat ik het ontzettend leuk heb gevonden!
Ik hoefde er niet voor te betalen, reed 2 keer in de week (di en vrij) en de stal is erg gezellig. heb er ook weer veel van geleerd aangezien het voor mij daarvoor al weer een tijdje geleden was dat ik op een paardje had gezeten. (vanwege school en werk heb ik mijn toenmalige pony verkocht) Nu dat ik er weer aan heb gesnuffeld de afgelopen 1,5(?) jaar en er goede ervaringen mee heb, ben ik nu weer helemaal "in to the paarden".
Ik weet zeker dat het moeilijk is voor een eigenaar om zijn paard " af te staan" aan iemand anders. Ik vond het zelf vroeger vreselijk als iemand op mijn pony ging rijden, helemaal wanneer je zo veel met hem gewerkt hebt en precies weet wat ie gaat doen en hoe hij op bepaalde dingen reageert.

eigenaresse van mijn bijrijdpaard zoekt nieuwe bijrijdster. Omgeving hoogmade/ rijpwetering.
Zie thunderking

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:10

Ik heb nooit een bijrijder nodig gehad maar heb nu mijn quarter te koop omdat ik een veulen heb gekocht en momenteel wegens lichamelijke toestanden niet kan rijden.
Ik zou nu dus best een bijrijder kunnen gebruiken totdat mijn quarter te koop is. Mijn paardje is door vrijwel iedereen te rijden maar ik zou dan wel een eis stellen dat iemand hem ook daadwerkelijk western gaat rijden en niet engels met een westernzadel op zijn rug ;-)
Tja, en zoek die maar eens...denk dat ik er niet eens aan ga beginnen...

Mariska85
Berichten: 376
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:39

Popke schreef:
Ik heb nooit een bijrijder nodig gehad maar heb nu mijn quarter te koop omdat ik een veulen heb gekocht en momenteel wegens lichamelijke toestanden niet kan rijden.
Ik zou nu dus best een bijrijder kunnen gebruiken totdat mijn quarter te koop is. Mijn paardje is door vrijwel iedereen te rijden maar ik zou dan wel een eis stellen dat iemand hem ook daadwerkelijk western gaat rijden en niet engels met een westernzadel op zijn rug ;-)
Tja, en zoek die maar eens...denk dat ik er niet eens aan ga beginnen...


Helaas kan ik niet zoiets vinden bij mij in de buurt ;( Volgens mij zou dit ook een ideaal leerpaardje voor mij zijn!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:00

Mariska85 schreef:
Popke schreef:
Ik heb nooit een bijrijder nodig gehad maar heb nu mijn quarter te koop omdat ik een veulen heb gekocht en momenteel wegens lichamelijke toestanden niet kan rijden.
Ik zou nu dus best een bijrijder kunnen gebruiken totdat mijn quarter te koop is. Mijn paardje is door vrijwel iedereen te rijden maar ik zou dan wel een eis stellen dat iemand hem ook daadwerkelijk western gaat rijden en niet engels met een westernzadel op zijn rug ;-)
Tja, en zoek die maar eens...denk dat ik er niet eens aan ga beginnen...


Helaas kan ik niet zoiets vinden bij mij in de buurt ;( Volgens mij zou dit ook een ideaal leerpaardje voor mij zijn!


Jammer voor ons allebei haha

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:46

Popke schreef:
Ik heb nooit een bijrijder nodig gehad maar heb nu mijn quarter te koop omdat ik een veulen heb gekocht en momenteel wegens lichamelijke toestanden niet kan rijden.
Ik zou nu dus best een bijrijder kunnen gebruiken totdat mijn quarter te koop is. Mijn paardje is door vrijwel iedereen te rijden maar ik zou dan wel een eis stellen dat iemand hem ook daadwerkelijk western gaat rijden en niet engels met een westernzadel op zijn rug ;-)
Tja, en zoek die maar eens...denk dat ik er niet eens aan ga beginnen...


Nou, veel verder hoef je niet te zoeken hihi..
Ik ben op zoek naar een western gereden paard (liefst reining) om bijrijdster van te worden aangezien ik zelf geen paard meer heb.
En ik woon 10 km van Eindhoven af en heb een eigen auto. :)
Ik zal je even een PB sturen..

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:59

You've got mail en je bent meeeeeer dan welkom!!!!