[WN] Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:48

Vandaar mijn opmerking over een iets snellere draf tijdens een keuring, omdat het er dan wel uit komt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:54

een goede arts moet gewoon zien of een paard kreupel is of niet
een goede arts kijkt ook naar de stand van de benen en de bouw van een paard
een paard met een stijle schouder zal nooit zo ruim bewegen als een paard met een schuine schouder
de meeste pleasure paarden zijn stijl gekoot, de meeste Quarters hebben ook een kort pijpbeen

bij een paard met een stijl achterbeen zal het eerder ogen als sloffen

een ander probleem wat veel voorkomt bij Quarters en paints is dat ze in verhouding te fijn beenwerk en té kleine hoeven hebben
een beetje Quarter weegt zo 500 a 600 kilo en heeft een KWPNer dan hoefmaatje 1 of meer, een Quarter zit in de pony maatjes
veel druk op kleine voetjes geeft meer kans op hoef en zoolproblemen

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:39

Equimotion schreef:
ik weet vrij weinig van western, dus dat kan goed hoor.
Maar een belangrijk doel bij het opleiden van een dressuurpaard is dat je de beweging steeds verbeterd. Door klein te leren gaan, kan hij uiteindelijk ook groot bewegen.
Een westernpaard dat goed moet kunnen joggen moet wel een bepaalde mate van verzameling hebben, maar die kan je denk ik niet vergelijken met de training van een dressuurpaard (ik heb het dan over training tot op GP niveau)
Voor mij hangt daar overigens geen waarde-oordeel aan, ik zie het alleen als een verschil tussen de disciplines. Dus voel je niet aangevallen :D

In de basissport zie je wel bar veel mensen die amper doorhebben dat ze op een kreupel paard zitten. Ik denk dat dat per discipline weinig verschilt. Maar het verbaasd me dus niks dat je op bokt dit soort commentaar op zo'n filmpje krijgt ;)

Ik voel mij niet aangevallen, maar het komt zo over als of het niet de bedoeling is bij de western, dat ook hier gewerkt wordt om de beweging te verbeteren. ;)
Ik kan je wel zeggen hoe ik mijn paard rijd.
Ik ben een dressuurrijder (Z2) die overgestapt is naar de western en ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel dezelfde oefeningen rijd.
Maar ik leer ook veel andere dingen erbij waarvan ik en mijn paard alleen maar beter worden.

Ik rijd veel schouderbinnenwaarts, traver en contragalop om de achterhand/rug sterker en soepeler te maken. Aangezien we met de wissels bezig zijn moet hij goed in balans op de achterhand komen.
Ik oefen de western pleasure eigenlijk zo goed als niet, omdat ik merk, dat als hij sterker wordt van achteren, hij uit zichzelf een (redelijk) goede pleasure laat zien.

Wat ik zelf persoonlijk mooier vind aan de pleasure is, dat het wel een "gedragen" gang blijft.
En niet zo'n gang waarbij je met de neus erop moet kijken of hij nog wel een tweetact of een drietact laat zien.
Een pleasure paard dat niet eens meer kan verruimen in de draf (extended jog) is toch iets verloren onderweg. ;)

Ik denk dat dat ook vaak het probleem is bij de keuring, als het paard nog verruiming kan laten zien zal zich beter tonen, dan een pleasure paard dat zo kort is gereden dat hij niet meer kan bewegen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:42

Equimotion schreef:
Wil je de AdB methode aub niet serieus nemen :D Dat heeft in elk geval niet zoveel met (dressuur)rijden te maken :))

Vreemd dat mijn paard daar toch een stuk beter van is gaan lopen :? :? Beetje respectloos....
Ik neem het trainen van mijn paard heel serieus en er leiden vele wegen naar Rome. Het gaat pas fout als je 1 stroming gaat aanhangen op goeroe niveau. Door andere visies uit te sluiten is imo een dom uitgangspunt.

Maar dit is volledig of topic, in zo verre, dat inderdaad een groot deel van de wn paarden verkeerd getraind wordt waardoor het keuringsbeeld wel degelijk beïnvloed zou kunnen worden. Dus een beetje on topic is het wel ;)

Fangio

Re: Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:20

Stuitte toevallig op dit topic toen ik aan het zoeken was over keuringen en vraag me nu toch iets af:

Worden westernpaarden dan in jog getoond op een keuring?
Ik ben nu bij een aantal keuringen geweest, maar daar moesten de paarden wel in een redelijk tempo draven (dit waren wel 'gewone' paarden, engels bereden recreatiepaardje zegmaar) Het lijkt mij dat je ook een quarter/appaloosa aan de hand gewoon wat harder kan laten draven toch? Is het niet zo dat er in jog eventuele beperkingen aan de schoudervrijheid enzo min of meer verdoezeld kunnen worden?

Dit is trouwens totaal niet als aanval bedoeld op westernpaarden of wat dat ook hoor, gewoon oprechte interesse in hoe het nou zit. Heb zelf namelijk totaal geen ervaring met western of de gangen die daarbij horen en vind het interessant om te horen wat mensen die daar wel verstand van hebben er over denken. =)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 10:40

Hoi Fangio,

Tja, veel ervaring heb ik niet hoor. Bij een keuring die ik ooit bijwoonde moest de Quarter ook langzaam en sneller draven.
En ja: ook Quarters kunnen snel draven ;) Het ging hier wel om een Pleasure-gefokt paard met vlakke gangen dus.
En over die vlakke gangen wel door de keuringsarts wel een aanmerking gemaakt. Het paard zou 'moeilijk' lopen.
Geen idee of het beestje nu echt 'moeilijk' liep, of dat dit dus een de 'dressuurbril' van de DA lag.