Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Royen schreef:VivaLaVida schreef:royen, je kunt je paard leren draven en dan het verschil tussen draf en tolt aanleren.
Is heel wat werk maar je moet er wat voor over hebben. Dus bijv: hoofd omhoog is tolt, hoofd omlaag is draf.
Maar je paard zal lateraal blijven lopen denk ik dus hoog zal je niet komen...
Ja, zo wilde ik het ook gaan doenMaar dan liever op commando, want inderdaad zal mijn paard dan lateraal gaan lopen en dan is het misschien bij sommige momenten niet duidelijk wat ze moet. Nu leert ze ook alles op commando dus dat moet niet zo moeilijk zijn. Maar eerst eens kijken of ze de gang wel aanbiedt. Dan zien we wel verder
dus met een goed opgeleide 4-ganger zou je best wel netjes een wedstrijdje kunnen rijden. 
Djini schreef:Wat betreft de gangen; Ik heb zelf een paard dat ook tölt. Hij is nu bijna een half jaar onder het zadel en hij laat een keurige stap zien, een nette, vlakke jog (laag tempo vindt hij soms nog wel lastig, maar hij wordt niet lateraal) en galop in elk gewenst tempo op beide zijden.
Zolang ik niet om de singlefoot vraag, is er ook niks van te ziendus met een goed opgeleide 4-ganger zou je best wel netjes een wedstrijdje kunnen rijden.
Wij gaan binnenkort les volgen van een ervaren pleasure ruiter. (Correct) western rijden met een gangenpaard is wel een extra uitdaging, maar da's toch juist leuk.
Het is gewoon heel erg afhankelijk van hoeveel tölt aanleg je paard heeft. Als ze erg graag tölt onder het zadel, dan heb je best kans dat ze veel moeite houdt met het gescheiden en zuiver houden van haar gangen.
Ben benieuwd naar je paard als hij correct western doorgereden wordt! Ik denk eerlijk gezegt niet dat tölt de voorkeursgang voor mijn paard onder het zadel wordt aangezien ze dat nu ook niet in de wei laat zien. Mikkee schreef:Leuke plannen, Royen!
Ik zou haar na het inrijden de eerste tijd juist in draf rijden ipv een andere viertakt.
Met draven maak je haar sterker waardoor ze uiteindelijk ook gemakkelijker kan tölten
Maar ik hoor zoveel tegenstrijdigheid hierover... de eigenaresse van een stel ijslanders doet het juist andersom bij paarden waar de tölt er niet meteen uitkwam (had overgens ook nog een draver staan die bij het inrijden ook eerst tölt geleerd werdt en veel later de draf). Bij iemand met een draver die de draf juist goed kende, heeft ze d'r paard op de leeftijd van 6 jaar het tölten geleerd. Het is dus maar net wat je zelf het beste vindt denk ik? Maar ik hoor vaker dat er eerst draf geleerd wordt om de achterhandspieren sterk te maken en daarna pas de tölt (dus wat jij zegt).
. Die gooit alle gevestigde theoriën overhoop. De eerste paar keer onder het zadel was ze heel gespannen en bood ze een draf aan. Naarmate er meer ontspanning in kwam, ging ze richting sweinen en met met nog meer rust kwam er een hele mooie tölt uit. Draven onder het zadel geeft bij haar een hele gespannen houding dus zolang de tölt en galop nog niet voor 101% gevestigd zijn vraag ik die dus niet.
. Sinds een paar weken zijn we ook met de galop bezig en dat gaat heel redelijk. Dit doe ik alleen buiten aangezien ze hiervoor heel wat ruimte nodig heeft.