[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:42

sevke schreef:
:O :Z
Er komt gewoon geen einde aan dit soort topics.
Kun je met een westernzadel op een fries rijden ? ja, dat kan.
Kun je behoorlijk westernrijden met een fries ? nee, dat kan niet.

Waarom willen jullie persé dingen doen met een paard waarvoor deze totaal niet geschikt is qua conformatie ? Men verwacht toch ook niet dat een ijslander jumping rijdt ? Of een belg gaat tölten ?
Kijk, ik rijd western en ik heb een aantal quarters daarvoor. En ook één kruising quarter die het zeker even goed doet als de volle quarters, zoniet zelfs beter, dus je hoeft niet meteen een dure quarter te hebben om mee te kunnen tot op een bepaald niveau. Ik moet wel zeggen dat mijn kruising er zeker even quarter uitziet als een "echte", dus qua bouw zitten we goed. Nadeel is dat ik met haar geen AQHA wedstrijden kan meerijden, maar dat vind ik niet erg.
Moest ik nu morgen beslissen om serieus dressuur te gaan rijden, of pakweg endurance, dan verkoop ik mijn quarters en koop ik mij een kwpn'er voor de dressuur of een arabier voor de endurance.

Tja en dit vind ik altijd van die reacties van mensen met oogkleppen op.
Waarom zou je per se alleen met quarters of dergelijke western mogen rijden. Als je toch gewoon lol met je knol hebt maakt het toch geen moer uit of je met je belgische trekpaard dressuur wilt rijden of als ik met mijn Fries western wil rijden. Mijn paard en ik vinden het leuk, we hebben plezier en het is een heerlijke relaxte manier van rijden.
Want eigenlijk zijn er dan dus een heleboel rassen zoals jij het zegt vrij nutteloos, want die zijn dan niet speciaal ergens voor gefokt. Tja dan maar gewoon in de wei laten staan, want je moet ze gebruiken waar ze voor gefokt zijn. Wat een onzin zeg.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:17

rockwitch schreef:
sevke schreef:
:O :Z
Er komt gewoon geen einde aan dit soort topics.
Kun je met een westernzadel op een fries rijden ? ja, dat kan.
Kun je behoorlijk westernrijden met een fries ? nee, dat kan niet.

Waarom willen jullie persé dingen doen met een paard waarvoor deze totaal niet geschikt is qua conformatie ? Men verwacht toch ook niet dat een ijslander jumping rijdt ? Of een belg gaat tölten ?
Kijk, ik rijd western en ik heb een aantal quarters daarvoor. En ook één kruising quarter die het zeker even goed doet als de volle quarters, zoniet zelfs beter, dus je hoeft niet meteen een dure quarter te hebben om mee te kunnen tot op een bepaald niveau. Ik moet wel zeggen dat mijn kruising er zeker even quarter uitziet als een "echte", dus qua bouw zitten we goed. Nadeel is dat ik met haar geen AQHA wedstrijden kan meerijden, maar dat vind ik niet erg.
Moest ik nu morgen beslissen om serieus dressuur te gaan rijden, of pakweg endurance, dan verkoop ik mijn quarters en koop ik mij een kwpn'er voor de dressuur of een arabier voor de endurance.

Tja en dit vind ik altijd van die reacties van mensen met oogkleppen op.
Waarom zou je per se alleen met quarters of dergelijke western mogen rijden. Als je toch gewoon lol met je knol hebt maakt het toch geen moer uit of je met je belgische trekpaard dressuur wilt rijden of als ik met mijn Fries western wil rijden. Mijn paard en ik vinden het leuk, we hebben plezier en het is een heerlijke relaxte manier van rijden.
Want eigenlijk zijn er dan dus een heleboel rassen zoals jij het zegt vrij nutteloos, want die zijn dan niet speciaal ergens voor gefokt. Tja dan maar gewoon in de wei laten staan, want je moet ze gebruiken waar ze voor gefokt zijn. Wat een onzin zeg.

rockwitch: idd, dit zijn nou de reactie's wat ik bedoelde met de bepaalde kift die die mensen hebben....
heb vaak genoeg een haflinger zien winnen van een quarter......en dat soort momenten lach ik me eigen dus echt even suf dan he :Y)
het ligt zeker ook aan de ruiter....kijk maar naar die malle anky.....heel goed paard, loopt praktisch vanzelf....maar alsnog loopt ze te rukken en te plukken....en o o o wat is ze goed :Z

nee dank u....ik schat mensen en paarden in op hun kwaliteiten....niet om welk ras ze zijn ;)

rockwitch

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:37

Mee eens. Ik bedoel als je al niet eens mensen en paarden in hun waarde kan laten terwijl ze iets doen wat ze gewoon leuk vinden, of ze er nou supergoed in zijn of niet...hoe oppervlakkig ben je dan.

Ginger21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:42

Ik ken een fries die van topdressuur naar western is gegaan en het super goed doet, dus ik zou t ook gewoon doen hoor! ze gebruiken zo ook hele andere spieren, zo ook de berijder... :P

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:13

Geweldig dit :P :P
We moeten dus met z'n alle een Quarter of Paint kopen om goed western te kunnen rijden :P :P :P
Dat zal de paarden economie een flinke boost geven denk ik :P :P

Nee ff serieus..........
Friesen zijn super paarden!!!! En ik vind dat ze net zo goed zijn als een quarter,paint,haflinger,,belg of weet ik het wat!!
Ik vind dat je prima kan western rijden met een fries en ik spreek uit ervaring....
Dus hierbij een oproep aan alle mensen met niet-western rassen!!!!
Ga allemaal wedstrijd rijden en we laten die mensen die denken dat het niet kan een flinke poep ruiken :P :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:17

Afbeelding
Hier staat toch hardstikke sexy zijn cowboy outfit.
Ik heb nog geen rijfoto's, want ik heb al een tijd niet gereden en ik ben de enige die western op hem rijdt, mijn bijrijdster rijdt gewoon dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:18

Ik wacht ff tot ik een filmpje zie van een bokker die lekker met een fries de jog en lope laat zien en een mooi vlak wisseltje springt voor ik enthousiast word. Goed?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:52

Ach je hoeft niet enthousiast te worden, als de mensen die met hun Fries western rijden dat maar zijn.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:05

Idd Sonja, maar dan kun je lang wachten ;)
rockwitch schreef:
Als je toch gewoon lol met je knol hebt maakt het toch geen moer uit of je met je belgische trekpaard dressuur wilt rijden of als ik met mijn Fries western wil rijden. Mijn paard en ik vinden het leuk, we hebben plezier en het is een heerlijke relaxte manier van rijden.
En dat zeg ik: lekker recreatief westernrijden heet dat. Maakt idd niet uit met wat voor paard je dat doet, kan met alle rassen. En uitzonderingen bevestigen de regel: natuurlijk zijn er Hafs, Fjorden, Tinkers, etc die lekker mee kunnen komen op wedstrijden, maar die vind je niet in de hoogste reiningklasse's bijvoorbeeld. Maar goed die discussie staat al in het topic wat ik eerder aanhaalde, dus daar beginnen we maar niet weer aan ;)

Enne......Friezen zijn niet lomp HH >;) :P

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:07

Oh wat fijn! Er was al bijna een half jaar geen "Western met een Fries" topic geopend.........is de zoekfunctie buiten bedrijf of zo? Maar TS, als antwoord op je vraag: grappig maar niet serieus genoeg!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-10 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Off-topic verwijderd.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:09

rockwitch schreef:
ingaa schreef:
op het nk western reed er ene fries mee in de barrel race ik vond trouwens het plaatje voor dat doel niet helemaal kloppen dan is een fries gewoon veelste lomp voor.

Friezen zijn niet lomp.

ik bedoel ook niet echt lomp maar meer dat ze te lompe passen hebben vergeleken een paint ofzo voor in de barrel race

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:49

Nee je kan niet westernrijden met een fries, je kan er wel een westernzadel op gooien en doorzitten. (en zelfs dat niet denk ik)

Met rom kun je vast prima westernrijden..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:52

Op een fries kan je heerlijk doorzitten, tenminste op die van mij zit ik liever door als dat ik lichtrij.

En ik denk dat het wel duidelijk is dat je niet alle takken van Western met een Fries kan doen, maar gelukkig is er niet maar 1 richting maar kan je meerdere dingen doen wat allemaal onder western valt.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:18

ingaa schreef:
op het nk western reed er ene fries mee in de barrel race ik vond trouwens het plaatje voor dat doel niet helemaal kloppen dan is een fries gewoon veelste lomp voor.

Die fries zag er best grappig uit. En het is maar net vanuit welk oogpunt je het bekijkt. Wat had ze dan moeten gebruiken?? Een racemotor?? Ze hadden er samen lol in en dat zag je.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:46

Mayflower schreef:
Oh nee, alweer zo'n topic! :roll:
Lees dit maar eens (wel meer dan 70 pagina's lang...) [HK] paard inzetten waar hij voor bedoeld is. en oordeel dan zelf.
Persoonlijk vind ik dat je met een Fries niet kunt Westernrijden. Je kunt er wel recreatief rijden met een Westernzadel, maar dat is heel wat anders ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:48

Kijk eens op pagina 3.
Het is wel een topic hoor! Geen kletsverhaal!
Hier gaat het pekant over eenofandere fries op het nk ofzo!
Maar ze wou toch weten of je western met een fries kon? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:29

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off-topic en flauwe reacties verwijderd. Ik hoop dat jullie je lolletje gehad hebben en weer on-topic verder kunnen gaan hier. Daarnaast wil ik jullie er op wijzen dat reageren niet verplicht is, als je dus geen zin hebt in het zoveelste topic over een onderwerp staat het je vrij om het over te slaan. ;)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:58

gelukkig wordt bokt er steeds leuker op zo in der jaren .......

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:25

Ha meid,

Hierbij een kopietje van mijn reactie op iemand die met een KWPN-er western wil rijden.
Alles (nou ja; bijna alles :+ ) uit mijn reactie is ook van toepassing op jou en je paard.

Gewoon doen! In tegenstelling tot de negatieve sfeer soms op Bokt kan ik zeggen dat western rijden de allerleukste discipline is!!!

Rumpleteaser schreef:
Hallo, hierbij een positieve reactie!

Jahaaaa, gewoon gaan doen!!! *\o/*
Westernrijden (vind ik) de allerleukste en meest veelzijdige tak van paardrijden.
Na jaren dressuur en springen is echt een WERELD voor me open gegaan!

Met ieder paard kun je westernrijden; gewoon gaan beginnen dus!
Trek je alsjeblieft niks aan van ruiters die westernrijden verwarren met wedstrijden op hoog niveau rijden :D
Ook met jouw kasteel kun je gewoon aan deze discipline gaan beginnen.
En ook ik ben realistisch: sommige onderdelen zullen voor jouw paard lastiger zijn, zo niet onmogelijk (op hoog niveau).

Zelf rij ik met veel plezier nu 4 jaar een KWPN-er in de westernsport.
Nee, we zijn geen Kampioenen, maar we trainen veel en hebben veel lol.
Voor foto's: zie profiel en http://www.lonestar-westernstable.nl

Ga dus vooral lekker lessen; westernrijden is NIET hetzelfde als aan een lange teugel rondhobbelen....
Het is moeilijk en het zal je vast een beetje tegenvallen in het begin :D
Maar een goede trainer heeft je daar zo doorheen.

Welkom bij de leukste discipline! ;)
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 26-10-10 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:40

Tjongejonge zeg, waar is de humor gebleven?
Iedereen in dit topic had toch door dat het een geintje was en daarna ging mensen weer gewoon on-topic.......

Over dood-modden gesproken :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:07

Hobbelheks en Romkabouter, als jullie een probleem hebben met mijn modacties in dit topic mogen jullie me een PB sturen. Ik zou dit topic graag open willen laten voor een inhoudelijke discussie. Daarom zijn de off-topic berichten ook verwijderd, een lolletje tussendoor mag heus wel maar de laatste berichten waren absoluut niet on-topic en gewoon ronduit flauw, dus die heb ik verwijderd in de hoop dat het weer een inhoudelijke discussie kan worden. Het westerngedeelte valt niet voor niks onder het tabblad informatief. Voor geintjes en gezelligheid zijn er altijd nog HK-topics, dat wordt jullie echt niet onthouden.

Moderatoropmerking:
Nu weer on-topic graag, voor verdere discussie/vragen over het modden op WN staat mijn PB-box open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:51

Is het uberhaupt iemand opgevallen dat TS zich niet meer vertoont en elders op Bokt schrijft de keuze gemaakt te hebben om (na notabene westernervaring opgedaan te hebben, dus hoe serieus moeten we dit topic eigenlijk nemen :? ) weer dressuur te gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:48

pfff hahaha dat meen je niet!!!!!
Hoe kun je nou terug gaan naar dressuur :P hihi

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:09

Daar snap ik ook niets van.......... :?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:11

Waarom niet? Leuk, een keer wat nieuws proberen toch? Veel plezier.