[WN] 'Last' van dressuurruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: 'Last' van dressuurruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:07

Ik rijd dressuur, afentoe springen maar vooral recreatief. misschien ooit zou ik willen starten.

Ik vind het altijd interessant om een westernruiter te zien rijden.
Helaas is hij weg gegaan bij ons op stal omdat hij juist een droge losse bak nodig heeft en de rest van de dressuurruiters een stevige bak.

Maar niet met ruzie ofzo. ik vind het leuk om eens iets anders te zien :D

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:09

Ik vind de topic naam wel een beetje 'stom' als dressuurruiter haha! ;(
Hier in de buurt rijden helemaal geen mensen western dus ik kan helaas niet mee praten over jullie probleem.
Wel is het heel irritant dat als je dressuurt en ineens bouwd er iemand een hindernis op terwijl je eerder in de bak was.
Maar dat is dan toch weer heel anders als western lijkt mij want daar heb je hindernissen voor nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:12

xSOULSISTER schreef:
Hier in de buurt rijden helemaal geen mensen western dus ik kan helaas niet mee praten over jullie probleem.
Wel is het heel irritant dat als je dressuurt en ineens bouwd er iemand een hindernis op terwijl je eerder in de bak was.
Maar dat is dan toch weer heel anders als western lijkt mij want daar heb je hindernissen voor nodig.

Met dressuur kun je toch ook om de hindernis heen rijden?

Voor western heb je niet altijd hindernissen nodig hoor :D

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:15

Wendy schreef:
xSOULSISTER schreef:

Met dressuur kun je toch ook om de hindernis heen rijden?

Voor western heb je niet altijd hindernissen nodig hoor :D

Klopt, maar met wijken en appuyeren word dat vrij irritant.
Het gaat wel hoor maar echt fijn is het niet als je aan het rijden bent en iemand begint hindernissen op te bouwen.
Daar kan ik me wel aan irriteren hoor, dus ik weet warschijnlijk wel wat jullie bedoelen!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:19

xSOULSISTER schreef:
Ik vind de topic naam wel een beetje 'stom' als dressuurruiter haha!

IK ben westernruiter en vind het ook wel een beetje vreemd hoor!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:51

@ xSOULSISTER : snap wat je bedoelt! wij hebben hier al zo'n kleine bak en met een hindernis erin is er amper in te rijden (aangezien je ook rekening moet houden dat de springruiter ook nog plaats nodig heeft om aan te rijden) :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:31

Dana82 schreef:
Wat mij wel opvalt, is dat de westernpaarden toch veel cooler in het hoofd zijn. Als er eentje een bokt of snel schrikt is dat toch meestal die grote dressuurpaarden. Kan toeval zijn, maar het valt mij wel op.

haha is idd meestal wel zo, maar ik toch ook al andere quarters gezien dan de rustige coole. heb zo per ongeluk bijna eentje van z'n paard gelanceerd. Door stom toeval hadden mijn vriendin en ik springles terwijl de reining trainer pr uitzondering ook klanten had.
Als je uitkijkt op zich geen ramp en onze lesgeefster zette 3 hindernissen zodanig dat de voltes niet verstoord werden. op een bepaald moment gaat mijn volbloedje een beetje te enthousiast over een hindernis en draait door de snelheid iets te ruim richting hoefslag en ging nipt kruisen met een quarter. Dan zou je toch denken dat zo'n quarter niet snel onder de indruk is en gewoon doorgaat. nee hoor paard doet een ongevraagde rollback en mijn paard stopt verbluft omdat de tegenligger terugdraaid :D

oh ja ik leg bijna altijd mijn zweep aan de kant als ik met de reiners in de piste rij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:28

Het lijkt me leuker om een topic te hebben waarin juist de positieve ervaringen gedeeld worden.
Ik heb als dressuur ruiter vrij veel tussen de western mensen gereden. Soms was dat lastig voor mij (als er weer iemand over de AC lijn scheurt om stops te oefenen), soms was dat lastig voor hen (als ik de AC lijn blokkeerde met mijn appuyementen oid). Echter kun je ook veel ervaring delen. Ik heb zo ooit iemand geholpen met het beginsel van een spin door uit te leggen hoe ik een keertwending rij. Ook heb ik wel eens een compliment gehad dat ik zo'n geweldige 'stop' reed terwijl ik enkel mijn hyperactieve paard vanuit de middengalop even stilzette op de diagonaal. Ik ben nog onder de indruk van een meisje die zonder optoming even een serie wissels en rollbacks liet zien. Dat soort dingen zijn gewoon leuk en grappig en kun je beter proberen te onthouden dan de negatieve dingen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-10-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:30

Ik ben dressuurruiter, rijdt samen met westernruiter, gaat altijd goed.
We kunnen het juist goed vinden, zijn allebei geintresseerd in "het andere rijden". :j
Scheelt misschien ook wel dat we de enige 2 ruiters op stal zijn.

Snap de problemen soms wel, als ik sommige dingen lees, dat het voor jullie heel vervelend is!
Zelf probeer ik altijd goed op te letten.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:18

Vrijdag morgen is de bak bij ons van 09.00 tot 12.00 bezet door mensen die mennen met hun paarden
Voor mij de ideale tijd om op stal te zijn, maar rij er liever niet bij in, ook al zou dat wel mogen.
Dus in plaats me te ergeren ga ik mijn quarter merrie nu gewoon beleren voor de kar :D :D :D :D

Weet je, hoe je het went of keert, het ligt allemaal in de communicatie naar elkaar toe en in RESPECT naar andere diciplines
We hebben ook nog een mond waarmee we kunnen aangeven wat we gaan doen en waar we heen willen..................

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:17

@ petitparis: haha, ik kan me goed voorstellen dat die quarter dacht "wegwezen hier", hij paste het geleerde in de praktijk toe ;) ! Maar ik heb het ook over de niet-quarters die western geleerd zijn. Niet dat niet eens kunnen schrikken ofzo, maar het toeval wil dat er ik nu weer juist 2 x na elkaar samen met een dressuurpaard in de piste reed en dat die (zeker in het begin) liet zien hoe lening die wel niet was. Nu ja, erg vind ik dat niet, goede oefening voor mijn paardje in ieder geval.
Gisteren zaten we dus met 6 personen in de piste en eigenlijk heb ik heel weinig last gehad van iemand, vooral mijn eigen vriend reed me in de weg :D .

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:27

is niet alleen bij andere disiplines hoor :D
als ik met mijn tinker los ga rijden voor een dressuurwedstrijd tussen de "gewone" paarden wil je niet weten hoe ik me af en toe moet redden om een botsing te voorkomen.
tja mijn tinker kan in hun ogen niets he, maar moet je ze zien kijken bij de prijsuitreiking als hun onderaan staan en ik naar voren word geroepen, :P

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 10:31

Rumpleteaser schreef:
xSOULSISTER schreef:
Ik vind de topic naam wel een beetje 'stom' als dressuurruiter haha!

IK ben westernruiter en vind het ook wel een beetje vreemd hoor!

ja sorry, ben niet echt handig geweest in mijn bewoordingen. Was gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen, ik wil echt niemand tegen het zere been stoten en dat was dus ook niet mijn bedoeling.
Dus bij deze: sorry als iemand het gemeen of "stemmingsmakend" heeft opgevat ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:50

:')

Nee, ik heb een westernruiter op stal. En wij kunnen het altijd errug goed vinden, ook met rijden zitten we elkaar niet in de weg. Maar nu kan ze op onze bodem geen stops draaien bijv.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:02

soms lopen ze me in de weg. zeker als ik cirkels aan het oefenen ben en zij zijn aan het uitstappen en lopen doodleuk door mijn cirkel heen. ik ben niet mans genoeg om er iets van te zeggen.

van de week me zo aan iemand geergerd dat ik de bak uit gegaan ben. zij kan wel rijden, maar is zo vreselijk oneerlijk naar haar paard toe..

maar goed. ik zwijg, ruim het veld. mijn paard had genoeg gedaan en het goed gedaan.

verder heb ik weinig moeite met ze.

sterker nog. we hadden een onderlinge, en daar mochten de dressuur ook aan mee doen. gaan zij er met de 1e en 2e plaats reining van door.. niet te geloven. :n

maar wel leuk.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:25

ik heb het nooit mee gemaakt maar daar waar ik western reed was ik alleen, of buiten en daar waar ik engels bezig was was de meerderheid dit ook... maar ik rijd in het algemeen niet graag met mensen in de bak, voel me opgelaten en onzeker dan :P
heb t wel vaker gehoord van mensen...

wat ik zelf wel vaker gezien heb is het op een vervelende manier bemoeizuchtig zijn, strond vervelend

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 01:04

Tja in iedere discipline heb je van die hopeloze gevallen,sommige hebben niet eens genoeg plek terwijl je met tweeën in een 20-70 bak rijdt en presteren het nog steeds te hinderen.

Af en toe plak ik er gewoon één expres tegen de bakrand aan wanneer ze niet meer in de gaten hebben dat er meerdere mensen in de bak rijden,en dan kijken ze ook echt verbaast op ook.

Wij rijden met westerns,dressuur en springruiters en moet zeggen van de springruiters heb je het minste last,die kunnen wel vooruit kijken!

Ooit heeft mijn paard een westerncombi een schop verkocht,die kwamen achterop galopperen om aan het eind een stop te maken en lieten naast ons een kleine ruimte van een halve meter,denk dat ze dat intimiderend vond en dus bijvoorbaat van zich afsloeg.
Heb m'n paard er ook niet voor bestraft maar wel aan de amazone gevraagd of ze nu snapt waarom je afstand moet houden!!
Daar was ze het wel mee eens.
Ik vond het wel sneu voor haar pony want dat is zo'n lieverd,hij had gelukkig niks alleen de volgende dag een beetje een stijve nek,was achteraf wel blij dat het niet tegen haar knie of ander ledemaat gekomen was!

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:45

waar ik momenteel sta houdt iedereen rekening met elkaar +-40 paarden op stal
en als er barrels staan dan zijn er verbazend veel ruiters die het zadel er snel even opgooien om mee te doen
(ik ben enigste westernruiter) en ze willen ook stuk voor stuk eens op hank om te voelen hoe dat werkt zo een westernpaard.
ik wordt gevraagd om een mini soort van military mee te rijden (speciaal voor hank gaan de hindernissen op 30cm :D )
en zij komen binnenkort mee kennismaken met de koeien }:0
dus bij ons zijn de verstandhoudingen super

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:07

Paintless schreef:
sterker nog. we hadden een onderlinge, en daar mochten de dressuur ook aan mee doen. gaan zij er met de 1e en 2e plaats reining van door.. niet te geloven. :n

maar wel leuk.

Geweldig! Hoezo het lijkt allemaal mijlenver uit elkaar te liggen maar het is stiekum allemaal nog paardrijden!

Teetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:54

Wij hebben op de manege van bepaalde dressuurruiters last met rijden :( . Inmiddels ben ik er wel achter dat andere dressuurruiters net zoveel last hebben van dezelfde ruiter(s). Het ligt echt aan de ruiters die gewoon denken alleen op de wereld te zijn.... |( Ik heb wel vaak het gevoel, dat je wanneer je als 'eenzame' westernruiter ertussen rijdt rekening moet houden met de dressuurpaarden. Spinnen, veel galopperen het is al gauw een probleem als men op een heet paard rijdt. Inderdaad je paard maakt makkelijker een noodstop, waar helaas regelmatig gebruik van wordt gemaakt. Ik kan uit ervaring zeggen dat de westernruiter bij ons op de manage niet zo welkom is. Tegenwoordig wordt de bak zo nat gehouden dat er geen stop meer in te maken is, ik ben benieuwd welke wedstrijd/clinic ze hier willen organiseren. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:56

maar dat je last van die mensen hebt,dat staat toch los van de discipline die ze rijden?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:58

Ik als dressuurdoos heb een tijd geleden echt zitten twijfelen qua stalling om bij een westernstal te gaan staan. Ze hadden de boel TOP voor elkaar en precies het beleid qua paardenverzorging zoals ik het graag wilde zien. Ze lieten merken dat ondanks dat ik een vreemde eend in de bijt was, ik hardstikke welkom zou zijn.

Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik toch bang was om echt buiten de boot te vallen, maar ik had nou niet het idee dat dressuur en western elkaar nou zo moest bijten. Mits beiden elkaar respecteren natuurlijk.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:02

Ik heb geen ervaring met westernruiters.... Ben zelf dressuuramazone.. En word ook vaak genoeg afgesneden door dressuurruiters! :D Denk inderdaad dat het vooral ook aan de persoon ligt die erop zit! Niet aan de discipline....

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:03

Gelukkig geen last van. Zowieso omdat ik nog geen goed stuur op mijn paard heb :D. En omdat western, dressuur, recreatief alles rijdt bij ons in de bak houdt meestal rekening met elkaar. Zo niet kun je daar ook gewoon wat van zeggen lijkt mij?
Dat doe ik iig wel als ik last heb van iemand met of zonder paard.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:22

Laatst ging er bij ons een westernruiter even flink spinnen,bij mijn Diva die anders best wel flegmatisch is ging het staartje omhoog neusgaatjes wijdt en knorren en lekker piafferen ,was wel leuk en lag helemaal in een deuk,na een poosje ging ze als een drol staan kijken van wat zijn jullie nou aan het doen!! :+

Ze vind het zowiezo leuk om te zien hoe andere paarden aan het werk zijn en vermaakt zich dan ook altijd na het rijden aan de bakrand wanneer ik nog even sta te kletsen met iemand.

De bak onderhouden zodat deze voor zowel dressuur/springen als Western rijden goed berijdbaar zijn is best een klus,voor dressuur en springen mag het niet te mul en droog worden en voor de Westerns het liefst wel.