[WN] Groomen van een witte paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Groomen van een witte paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 22:25

Die Quicksilver heb ik ook staan idd, fijne shampoo.

Dat borstelen doe ik bij mijn jaarling ook praktisch dagelijks. Savonds bij de laatste hooironde nog even lekker tutten. Doe het dan wel niet met een rosborstel maar met een harde borstel. Zijn kont gaat al megaglimmen, zo'n gloedje krijg je er overheen. Voor de rest is het een vies varkje ;-).
Zijn witte staart hang ik af en toe in een emmer met sop van CM of iets anders. Dan is hij daarna weer citroentjesfris!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:52

Een andere fijne conditioner die ik vooral voor de haarpunten gebruik (en ook ideaal voor pluizige veulen/jaarling staarten) is Palmers coconut condioner met vit. E. Dat koop je bij 't kruidvat, ruikt naar cocos en wordt vooral door mensen met afro-haar gebruikt. Beetje van die 'boter' op je handen goed warm wrijven en verdelen over de haren, vooral de punten. Voorkomt uitdrogen en breken en zorgt er voor dat haren vlotter lang groeien (ook ideaal voor de manen van een reiner en de voorlok).
Dat er - ná het wassen - in smeren zorgt ook dat vuil minder vat krijgt op de haren en helpt een verkleurde witte staart voorkomen.

Zo'n plastic pinnenborstel is ook een goeie voor zo'n borstelbeurt idd, vooral als ze veel los haar hebben. Ik had voor 's zomers als ze heel kort in't haar zit een rubberen hondenhandschoen, die heeft alleen heel kleine nopjes, dat was genoeg voor op d'r dunne huidje/vachtje. 's Winters is een rubberen noppenborstel ook meestal niet prettig omdat het rubber aan de haren 'trekt', dan is zo'n plastic pinnen borstel ook fijner. Door ze ook de hele winter door goed te blijven rossen elke dag komen ze in't voorjaar ook vlotter door het haar heen. 's Avonds 't licht aan laten helpt ook, in de US staan showpaarden 's winters onder lampen, 16 uur licht per dag maakt dat het lichaam denkt dat het zomer is (de hele nacht de lamp aan laten werkt niet 'beter', eerder slechter) waardoor het de wintervacht gaat uitharen. Dit proces duurt zo'n 30 dagen voor dit begint dus je moet daar wel op tijd mee beginnen maar door ze in December onder lampen te zetten heb je ze al heel vroeg in't voorjaar glad (moet je bij koude nachten dus wel met een deken gaan werken! Dit truukje werkt ook om merries vroeg hengstig te krijgen trouwens).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 22:58

Ik weet welke handschoen je bedoelt. Heel flexibel ding toch?
Die lampen kan ik wel op de tijdklok aansluiten. Moet hij wel aan huis blijven staan anders lukt het zo moeilijk op de weide.

Palmers heb ik hier thuis staan voor mijn gezicht, dat wat jij bedoelt heb ik ook zien staan (verrek het staat zelfs in mijn badkamermandje met shampo's!).

Wil zijn manen voorlopig nog wel even lang houden, voorpluk groeit ook lekker. Heeft best wat haar als ik het zo bekijk. Wel van de week al zijn allereerste 3e oor heel nonchalant afgeknipt. Vond het knisperen van de schaar wat raar maar zo onder eten bleef hij zich toch maar op zijn brokken richten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:05

Ja, oranje rubberen handschoen. Veruit Dot's favoriete groomingsupply ;)
Onder lampen heb ik nooit gedaan hoor, de eerste show is hier pas in mei en dan is't eigenlijk niet nodig maar 't kan handige kennis zijn als je een keer een vroege show hebt of hij haart in Maart nog niet... dan kun je de natuur een handje helpen.

Ik wilde net zeggen, Palmers voor je gezicht?? 't Is heel vet, lijkt een beetje op 'cocos-boter' ofzo :P Pony ruikt naderhand in ieder geval als een tropische coctail :P

Manen moet je gewoon zelf bedenken, ik ben van 't knippen en vind dat dat bij 't Halteren hoort maar goed, ik snap ook best dat je je reiningpony die je voor 1 keer wilt Halteren geen 'coupe d'Halter' gaat geven. Knippen en/of scheren is idd een kwestie van oefenen. Scheren kun je in't begin oefenen met een ladyshave of scheer apparaat van hubby. Niet echt scheren maar om ze aan't geluid en trillen te laten wennen. Zo'n ladyshave of scheerapparaat maakt veel minder geluid en trilt veel minder hard dan een tondeuse dus minder eng.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:10

Toen hij veulen was heb ik al steeds de paardentondeuze tegen hem aan gehouden. Dan bleef hij lekker staan.
Zal hem eerdaags weer eens tevoorschijn halen. Even laten wennen weer en dan volgende week eens kijken of we de kootrandjes kunnen kortwieken in alle rust.

Palmer bodylotion oid is dat, heerlijk zacht hoor!

Vind het zelf ook het netste hoor met halteren maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om die blonde lokken te kortwieken.. Stukje van de bridlepath heb ik al angstvallig diep in mijn jaszak gestopt en hangt nu naast de pc, oh wat erg! haha
Moeders krijgt dit weekend wel weer die haltercoupe maar die heeft zo'n bijzondere manenpartij meer na een winterperiode onder een halsdeken...(tot op de manenkam KORT en weggeschuurd)...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:17

Ja, halsdeken gaat heel snel broeien en dan schuren de haren niet alleen af, ze vallen ook echt volledig uit. Daarom had ik ook alleen een ongevulde heel losse hals die ik ook aan de winterdekens kon maken. Alleen om droog te blijven maar dus niks gevoerds...

Hihi.. dat eerste plukje afgeknipt haar heb ik ook heel lang bewaard en ik heb nog steeds de enorme pluk witte manen van toen ik Fly de Haltercoupe gaf (die had heel lange manen). En van Dot heb ik ook twee plukken nog liggen waar ik een maantop-extention/toupetje van wilde maken voor op de shows omdat Dot maar 5 haren voorlok had (en nog heeft trouwens).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:21

hihi dus ben niet de enigste die daar van alles van bewaart haha.

Ja inderdaad, zo erg is het, heel veel haren gewoon echt uitgevallen. Dat ding komt er niet meer op, dan maar zonder halsje of wat jij al aangeeft ongevoerd. Gelukkig heeft Bommie meer voorpluk dan mams. Toch staat het bij die quarters/paints wel als ze bijna niks hebben. Bij KWPNers of Tinkers/haflingers vind ik het niet zo mooi als er bijna niks zit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:31

Nee, Tinkers en Hafjes horen ook gewoon lange manen te hebben. Die zou ik ook never nooit knippen hoor ;)
KWPNers kunnen wel een Halter-coupje hebben vind ik maar dan kunnen d'r weer geen knotjes in.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:33

Zit me te bedenken dat er dit weekend een keuring is in de buurt, kan ik mooi even ultra spul halen als ze het hebben. Bij die rasjes zie je het ook steeds meer.
Dan kan ik voor de fotoshoot nog gaan prutten ermee!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:43

Ja, Ultra kom je wel steeds vaker tegen, volgens mij hebben ze't tegenwoordig hier in't dorp zelfs...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 07:39

Wel wat praktischer hoor die instroom van westerngebruiken zo tussen de engelse sport. Elke keer naar Arthur's is ook zo'n eind..anders kan ik Nijkerk ook nog wel proberen alhoewel dat ook niet naast de deur is.
Nee, ik gok op zaterdag dan heb ik ook gelijk een voorbeeldje van hoe het geworden is ;-).

Dank jullie wel voor je tips!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:47

intressant topic, hier ook zo'n witte paint

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:53

Wat ik toch zo heel graag eens zou willen is een groomcursus/clinic. Alleen zoals in NL gebruikelijk is daar moeilijk een lokatie voor te vinden die zowel de noorderlingen als de zuiderlingen past.
Plus, wie moet het geven? Francis zou natuurijk erg geschikt zijn, maar er zijn vast ook nog anderen die het kunnen (en misschien willen)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:57

kunnen ze vanuit de paintclub niks organiseren en dan de appie mensen ook gelijk uitnodigen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 09:02

ben uiteraard zwaar voor!
Midden in het land, is het bij White Socks iets misschien?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:04

Of ter hoogte van Zwolle, das nog het meest midden van het land toch?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:04

zonger je hele topic gelezen te hebben zou ik denken babyolie en eventueel wat mascara om een donkerder contrast aan de ogen te hebben tenzij je paard lichte wimpers heeft...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:06

Zwolle is echt niet het midden van Nederland jottum

ergens rond Utrecht zit je in het midden

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:12

Volgens routenet is Apeldoorn het midden tussen Kinrooi en Zuidlaren (waar ik woon)
Maar ik zit nog niet het noordelijkst

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:15

Ik lees ook mee, heel interessante tips van de experts! :D
Met BlackRose gebruik ik ook Ultra, wel de blanke, met de kleine nog niks, maar die tip van de cocosnoot-creme vindt ik heel bruikbaar. Viho heeft een mega-klit in zn staart en zn manen zijn aardig afgekloven door de rest van 't kleine spul in de opfok.

Zaterdag komt hij naar huis, dus dan kunnen we rustig aan 't "tutten" slaan :D

Wat betreft zo'n groomingcursus: Waarom niet eens de dag vóór een Paintshow?
De jury mag geen clinic geven voor ons "oudjes" en Amateurs; dit mag toch zeker wel?
Ideetje +:)+ ?
Laatst bijgewerkt door dropje2 op 24-08-10 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:16

maar iemand die uit Zeeland of Zuid Limburg moet komen reist dan heel wat langer

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:18

Ik heb met Dot elk voorjaar een groom-demo/clinic gegeven als ik haar na de winter weer showklaar maakte (mooi moment vanwege het dramatische verschil door bijv. scheren ;) )
Ik wil best nog es zoiets doen maar heb nu geen eigen paard meer om het op de demonstreren. Een clinic met eigen paarden zou ook een mogelijkheid zijn maar dan moet je idd een locatie verzinnen, misschien dat ik wel iets kan regelen met DopHeetsDel in Kootwijkerbroek. Da's centraal en vlak bij de A1 dus makkelijk aan te rijden.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:18

Ik heb een aantal jaar geleden een groom cursus gehad van Corine Menutti. Zij heeft niet alleen uitleg gegeven over het gebruik van make-up, maar ook over het scheren van een halter paard (o.a. welke haren tot hoe kort scheren met welk mesje).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:23

misschien is het te combineren met een paintshow
de zaterdag groomcursus, de zondag show

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:25

Dat soort dingen liet ik dus idd ook zien. Van 'uit de wei getrokken' tot 'ready to show' zeg maar, inclusief stieken en opscheren e.d., truukjes voor wit maken en ehbo bij last minute strontvlekken ;)

Zo'n groomclinic doe je beter ruim voor een show, omdat wanneer men zelf het opscheren wil oefenen het wel prettig is als missers nog wat kunnen uitgroeien. Ook het stieken is een dingetje wat je door veel doen leert en als je dat gewoon een paar keer oefent voor een show (al is het maar een stuk of 10 stiekjes 1 keer in de week ofzo) heb je dat voor een show veel beter in de vingers.