[WN] Wel of geen rood lintje indoen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RolfS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:27

Sonja schreef:
Tuurlijk hoor je niet zo dicht op een ander te rijden, volgens mij is daar iedereen het wel over eens. Maar in een volle pleasureklasse OVERKOMT het je stomweg wel eens dat er ineens een kluitje dicht bij elkaar zit, zéker als je nog niet zoveel ervaring hebt in het je vrij rijden.

Ach hoort niet hmmm.Als ik weet dat er een paard bij loopt die problemen heeft met het te dicht op rijden dan heb ik een concurent minder.Want mijn paard maakt het totaal niets uit dus lok ik het uit.
Jaja ook dat is pleasure.

Anoniem

Re: Wel of geen rood lintje indoen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:30

Ja er zijn ruiters die dat nodig hebben.

Persoonlijk rij ik liever zelf goed in plaats van een ander slecht.
Dat is voor mij pleasure ;)

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:18

Citaat:
Dan heb je dus niets in een pleasureklasse te zoeken. Ook een heel simpele oplossing.
Zelfde voor degene die zo'n snel paard rijdt trouwens. Waarom zou je daar in hemelsnaam pleasure mee willen rijden :? Ook dat als een andere dan niet uithaalt maar mee wil; dan heb je je paard dus gewoon echt nog niet broke genoeg om een beetje fatsoenlijk pleasure te starten. Al komt er iemand met 100 km per uur langs me heen, als mijn paard meer doet dan met z'n oor draaien danwel z'n hoofd iets omhoog brengen dan wordt 'ie gecorrigeerd. "Niet mee bemoeien, hou je kop bij je werkje".

Starten met een snel paard heeft verschillende oorzaken, ten eerste moet je toch de L5 en L4 door om uiteindelijk in de L3 (reining) te komen en daarnaast kan een paard ook iets leren.
Thuis loopt die altijd keurig en relaxed, op wedstrijd is er veel leuks te zien. :+
Als je dan nooit start omdat die snel is, zal dit ook nooit veranderen! En hij gaat niet met anderen mee, hij is gewoon wat sneller, dan de anderen!

Citaat:
En leer aub de regels van voorang en dergelijke, daarom heb ik er zo'n hekel aan om met L5 ruiters te rijden, niet omdat ze te min zijn maar omdat ze proberen op wedstrijd de regels te gaan ontdekken (ook L2 en L1 ruiters hoor) leer eerst de regels van het los rijden/ in rijden en ga daarna pas op show!!

Sorry hoor, maar bij ons op stal dienen wij ons ook aan de bak regels te houden, die zijn niet anders als op een wedstrijd. Maar helaas merk ik dat er genoeg L1/L2 ruiters zijn die denken dat zij de enige in de bak zijn! Misschien elkaar een beetje meer respecteren zou niet verkeerd zijn. En dit heeft werkelijk niets met L5 of L1 ruiter te maken, maar gewoon met instelling.
Maar weinig ruiters beginnen gelijk op L1/L2 niveau!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:05

RolfS schreef:
Sonja schreef:
Tuurlijk hoor je niet zo dicht op een ander te rijden, volgens mij is daar iedereen het wel over eens. Maar in een volle pleasureklasse OVERKOMT het je stomweg wel eens dat er ineens een kluitje dicht bij elkaar zit, zéker als je nog niet zoveel ervaring hebt in het je vrij rijden.

Ach hoort niet hmmm.Als ik weet dat er een paard bij loopt die problemen heeft met het te dicht op rijden dan heb ik een concurent minder.Want mijn paard maakt het totaal niets uit dus lok ik het uit.

Op één of andere manier verbaasd mij dit niet, het is wat ik toch bij jouw had verwacht.
Over sportiviteit gesproken. >;) :n

Dan hoop ik dat een jurylid dit ziet en jouw een DQ geeft voor hinder.
Laatst bijgewerkt door sliding op 19-08-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:06

kimz_angel schreef:
RolfS schreef:
eerst je paard opvoeden en anders niet starten

Dat soms eerst maar sommige ruiters leren niet op je paard zijn kont in te rijden .
Dan heeft het paard geen reden om uit te halen !

Amen!!!

Ze haalt echt ook weer niet zo snel uit....Als je op redelijke afstand blijft is er niets aan de hand....3 meter ofzo is voldoende!!!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:17

Sann_e schreef:
Daarbij zijn er mensen die heel erg lang moeten sparen om een wedstrijd te kunnen starten (het is gewoon heel duur tegenwoordig) zijn er mensen die heel lang serieus hiervoor trainen en ook nog eens flink zenuachtig zijn.
Waarom zou je dat verpesten door voor je lol met een paard die of schopt of rennend door de bak heen gaat (of het nu de show arena of de inrij arena is) op show komt.

En leer aub de regels van voorang en dergelijke, daarom heb ik er zo'n hekel aan om met L5 ruiters te rijden, niet omdat ze te min zijn maar omdat ze proberen op wedstrijd de regels te gaan ontdekken (ook L2 en L1 ruiters hoor) leer eerst de regels van het los rijden/ in rijden en ga daarna pas op show!!

Excuse me!!! Maare je gaat er vanuit dat ik niet getrained heb, ik een volslagen beginner ben en dat ik mijn paard niet onder controle heb.....

Ik heb heel goed het overzicht in een bak en kan mij prima vrij rijden. Bij de pleasure mag ik alleen niet de bak oversteken om de ruimte op te zoeken. Mijn paard heeft tijdens het oefenen (oefen regelmatig met clubjes mensen tegelijk in de bak de pleasure) nog niet uitgehaald. Als ze echt trapt krijgt ze (alleen die ene keer na) een aantal harde meppen met mijn teugels op haar kont.
Ik heb helaas geen papieren bij mijn paard anders was ik ook liever bij de NQHA o.i.d gestart. Dat ik in de L5 begin met een vierjarig paard betekent dus niet dat ik een volslagen beginner ben.....!!!!
Rode lintje zou meer een waarschuwing zijn voor een ander dan een fijn idee voor mij zelf....

En ik heb mijn paard prima onder controle....zo heb ik ook al een trailride in Ommen niet onverdienstelijk gereden...Die heb jij ook nog mee gereden....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:36

je hebt je paard dus niet 'prima onder controle' als hij naar andere paarden kickt onder het zadel!
en genoeg paarden hebben hun hele showcarriere al achter zich tegen de tijd dat ze 4 zijn in deze tijd van het jaar dus zo jong is dat niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:09

quarterH schreef:
je hebt je paard dus niet 'prima onder controle' als hij naar andere paarden kickt onder het zadel!
en genoeg paarden hebben hun hele showcarriere al achter zich tegen de tijd dat ze 4 zijn in deze tijd van het jaar dus zo jong is dat niet.

4 jaar niet jong??? volgens mij is dat nog echt kinderleeftijd hoor. Pas met 8 zijn ze echt volwassen.
Maar da's ook een beetje off topic.
Het lijkt wel of sommigen denken dat een rood lintje betekent dat TS het probleem klakkeloos accepteert en daarmee aangeeft dat ze er niets meer aan zal doen. (Al zou ik zelf echt niet weten hoe je dat moet aanpakken...)
Ik vind de opmerking dat TS dan maar niet moet starten, wat kort door de bocht...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:20

beantsje schreef:
quarterH schreef:

Het lijkt wel of sommigen denken dat een rood lintje betekent dat TS het probleem klakkeloos accepteert en daarmee aangeeft dat ze er niets meer aan zal doen. (Al zou ik zelf echt niet weten hoe je dat moet aanpakken...)
Ik vind de opmerking dat TS dan maar niet moet starten, wat kort door de bocht...

Ik heb zelf ook zo'n dominante "trut" van een merrie.... Die ook heel vinnig kon uithalen als iemand te dicht langszij reed. En daar kon ik als ruiter niks aan doen....behalve het proberen voor te zijn, door extra streng en duidelijk tegen haar te zijn en zo de aandacht bij mij opeisen.
Maar dat is een leerproces. Dit dier is nu 12 en doet het al jaren niet meer. Maar die heeft echt moeten leren dat dit ongewenst gedrag was, zolang ze onder het zadel was. In de wei doet ze dit ook....en daarom zie je ook dat andere paarden altijd gepaste afstand van haar achterkant houden. Ze is ook duidelijk de baas. Maar in de wei moet ze het zelf weten, is haar eigen vrije tijd.

Ik heb destijds ook met een rood lintje in de staart gereden, omdat je anderen toch wilt waarschuwen. Maar ik heb er ook hard aan gewerkt. Niet alleen op wedstrijd, ook in lessen met meerdere mensen. En zo kom je dan uiteindelijk toch door dat gedrag bij je paard heen.

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:40

Pffffff om te zeggen dat je niet dan de pleasure mag starten???
Nou sorry hoor dan hebben jullie toch vette pech, wat is nou het verschil!!!!je moet toch ook inrijden met ze allen!!
In het wild gaat het precies hetzelfde hoor, dan schoppen ze toch ook van zich af...ik zeg niet dat je paard moet uithalen, als mijn paard dreigt dan straf ik haar ook af..het blijven beesten!!
En in het wedstrijd zal je daar toch om moeten denken als een paard een rood lintje heeft want dan ben je gewoon gewaarschuwd!!!!!!!!!!!!!!! dus shoufshouf gewoon mee doen met je rode lintje commentaar krijg je toch wel en daar gewoon lekker schijt aan hebben, want jij kent je paard het beste en iedereeen oordeel toch altijd....en als ze op je kont rijden mag je paard best waarschuwen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:55

Ehhh ik denk eerder dat jij pech hebt als je pleasure start met een paard dat de pootjes niet bij de grond houdt want je kunt toch echt naar het midden als het gebeurt ;)

Trainen doe je thuis, niet op wedstrijd.

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:02

Hmmmm volgens mij moet je beter lezen sonja, hier wordt gezegt dat je dan geen pleasure moet starten,maar dat slaat natuurlijk nergens op, want tuurlijk mag je paard niet schoppen en daar worden ze heus wel voor afgestraft, maar dat rood lintje staat ergens voor, en dat is dat andere ruiters er zelf ook om moet denken dat ze het paard die een rood lintje in het staart heeft in de kont moet gaan rijden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:02

Waar staat dat in het rulebook dan?
Jullie blijven maar doordrammen over EEN STRIKJE IN EEN PAARDENSTAART.... Ehhhhh kweenie hoor maar het heeft echt helemaal niksnoppesnada met WESTERNwedstrijden te maken... Echt niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:03

niet in de kont moet gaan rijden, bedoel ik...en dat ze gewaarschuwd zijn, dat het welles zou kunnen gebeuren dat het paard uithaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:04

*geeft het op en gaat lekker bakkie koffie maken, net twee paarden gereden dus ik heb het verdiend*
:wave:

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:30

Sonja schreef:
Ehhh ik denk eerder dat jij pech hebt als je pleasure start met een paard dat de pootjes niet bij de grond houdt want je kunt toch echt naar het midden als het gebeurt ;)

Trainen doe je thuis, niet op wedstrijd.

Ik heb al meerdere keren samen met anderen geoefend en dat gaat goed. We hebben speciale oefen avonden met meerdere paarden, ook wisselende paarden. Dit hebben we express gedaan om de 'echte'situatie te oefenen, dus ook met 8 paarden in een bak rijden ed. Ze dreigt wel met haar oren maar houdt de benen bij de grond.

Ik train dus ook niet op de wedstrijd. Ben van mening dat ik gemakkelijk de L5 kan rijden. Was alleen een vraag om te kijken wat een mening is van een rood lintje.

4 vind ik wel jong, ik ben er pas met 3,5 jaar op gaan zitten..!! Ze is dus een jaar onder zadel. Wat betreft de leeftijd ieder zijn ding. Je mag bij de WRAN pas mee doen vanaf 4 jaar....

Omdat het volgens meerdere niets met western te maken heeft zal ik zondag geen lintje dragen. Jullie krijgen wel een verslag van hoe het gegaan is....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:44

met actie filmpje? :+ :+

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:45

tja....ik ga helemaal alleen!! Dus heb niemand bij mij om te filmen.

Enne ik weet hoe iedereen op bokt altijd afgezeken wordt op foto's en filmpjes dus daar waag ik mij niet aan :o

Maar bij de westernevenementen zal wel een link komen met foto's ed. dus dan kunnen jullie mij daar wel vinden...!!

@quarter H ben wel benieuwd naar wie je in het dagelijks leven bent....

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:11

Ik vind dat als je zegt dat je je paard onder controle hebt en je er op vertrouwt dat ze niks doet omdat je zo veel heb geoefend, dat je dan niet eens zou moeten nadenken over een lintje. Daar komt bij dat het in de western wereld gewoon not done is (we gaan uit van een willingly guided horse) EN ik zou in ieder geval nooit het risico willen nemen een ander in gevaar te brengen.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 07:42

Ik vind dat iemand die alleen maar naar beneden kijkt en niet op let waar die rijdt, net zo goed een gevaar voor anderen is....!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:49

RolfS schreef:

Knap hoor......
Dacht dat het er om ging hoe goed je als combinatie voor de dag komt en de pleasure beheerst :?
:r

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:54

rolfS heeft wel gelijk hoor.
ook dat is pleasure, strategie. of je het nu leuk vind of niet, als je de wran ontstijgt krijg je hiermee te maken.
the only way to beat them is to join them....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:02

....No way.... :n
Ik wil alleen een lintje krijgen omdat ik goed heb gereden, niet omdat ik me als een kl0otzak heb gedragen in de ring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:05

Nou als dat jullie idee van 'niveau' is dan ben ik nóg blijer met m'n bos als achtertuin... :r
Ik dacht dat jullie allemaal uitgingen van Worldshowniveau tegenwoordig. Hoe vaak zie je ze daar energie verspillen aan een ander ipv 100% concentratie op eigen kunnen?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:10

Gek genoeg importeren we wel alle mishandel-methoden uit USA om je paard te trainen maar niet de respectvolle wijze waarop ruiters met elkaar omgaan.

Ach, men moet hier nog veel leren........
Advies;
Ga naar de Worldshow en kijk & leer. Te duur? Kijk op You Tube!