[WN] lekker trekken aan de binnenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 10:50

Sugarmiss"]
[quote="Toekie"][quote]
Een snelle zoektocht leverde 57 postings van Desiree op in Western, vast meer dan jij hebt zo te zien
[/quote]

Is het dan belangrijk hoeveel postings je plaatst? Verward Vind ik een b'tje een flauwe reactie (sorry).
[/quote]

Nee het aantal post is niet belangrijk, maar wel dat er eerder een opmerking wordt geplaatst over iemand die iets zegt in een western forum terwijl ze volgens een ander 'engels' is.
Overigens was deze opmerking niet naar jou toe bedoeld (dus waar maak je je druk om Verward ) en is per PB allang uitgesproken.
[/quote]
en dat is niet het enige. Hier wordt gesuggereerd dat ik negatief zou staan t.o.v. westernrijden. Uit die 57 eerdere postings zou blijken dat dit niet zo is. Dus, een voorbarige EN onterechte conclusie van toekie naar mij toe.

[quote="Toekie"]
[
Nou, ik leer die 's h i t' wel, maar niet op de manier zoals jij hebt gehoord/gezien. Ik vraag mijn paard, ik sleur zijn hoofd niet naar het zadel toe en ik blijf zeker niet trekken. Deze oefening doe ik af en toe, en dan zo'n 5 min. .
[/quote]

Dan leer jij dus GEEN s h i t, omdat jij het rustig vraagt, en niet zijn hoofd naar je toe sleurt, zoals ik had gezien. Is toch heel anders he.

[quote="Anya"]
Jongens even voor de duidelijkheid: ik geef een paard geen snoepjes in het zadel. Wellicht ten overvloede wijs ik erop dat je een paard ook soepel kun maken vanaf de grond. En dat je een appel of een snoepje ook zo kunt aanbieden dat je paard er wat voor moet buigen, waardoor de soepelheid vanzelf ontstaat. Natuurlijk kan ik hem de dagelijkse appel voor de neus aanbieden, of in stukjes gehakt tussen de kiezen plaatsen. Maar het is maar even meer moeite om een appel iets opzij naar achter aan te bieden. En alle beetjes buiging helpen. Duseh... een paard dat in een proef omkijkt voor een snoepje? Wat een absurd idee!

Verder erger ik me wel enigszins aan de verwijzing hier naar een paard in de vrije natuur. Nee natuurlijk krijgt een paard geen snoepjes in de vrije natuur. Maar hij heeft ook geen mensen op zijn rug zitten dan en krijgt ook geen belonende klopjes of losse teugels.

Die vergelijking gaat volgens mij dan ook niet op. Een paard dat in Nederland wordt gehouden is niet vrij en zeker niet natuurlijk. Hooguit kun je proberen de omgeving zo aan te bieden dat het zoveel mogelijk past bij zijn natuurlijke noden. Maar als ik echt zou willen dat mijn paard natuurlijk leeft, dat moet ik haar naar pakweg de VS vliegen, in een kudde introduceren. Eens per jaar vlieg ik dan over, wijs op een donkerbruin stipje in de verte en zeg: kijk dat is nou mijn paard Haha! Misschien wel heel natuurlijk, maar niet zo praktisch voor wat ik met een paard wil. Dus snoepjes, klopjes, ruiters, losse teugels als beloning: het is om het even....allemaal voor geen meter natuurlijk en gericht op wat wij willen bereiken met ons rijdier.
[/quote]

Hoef niets meer uit te leggen, jij hebt het immers al gezegd. Ook ik geef paarden geen snoepjes vanuit het zadel. Maar als ik ze van de grond af iets kan leren wat me in het zadel van pas kan komen, waarom zou ik dat niet doen?
En inderdaad, praat niet over paarden in "vrijheid", want het enige beetje vrijheid wat wij een paard kunnen geven (en zelfs DAT moeten paarden nog ontberen soms!), is vrijheid in de vorm van weidegang met een ander paard.

[quote="Toekie"]
Je kunt (de verzorging van) een paard ook niet met een hond vergelijken!!
!
[/quote]
Lezen toekie. een paard werd niet met een hond vergeleken; een wild paard met een gedomesticeerd paard vergeleken. En een hond werd met een wolf vergeleken. En die situaties zijn weer vergelijkbaar.

[quote="Shelley"]
Als je ergens je paard mee kan verpesten is het wel door snoepjes te geven. Mijn paard krijgt ook wel eens wat lekkers, maar eigenlijk nooit snoepjes............en al helemaal niet om hem dan in te laten buigen. Als je je paard een snoepje geeft terwijl je bij zijn achterhand staat, dan kijkt hij om, maar dat noem ik echt geen inbuigen hoor sorry.
[/quote]
Ik had van Rodinde hoogenraad (goede veearts die veel van paarden weet) het advies gekregen om deze oefening te doen met mijn paarden, m.b.v. snoepjes. En zij weet wel waar ze over praat.

[quote="Shelley"]
Tuurlijk is je paard dan 'gebogen'. Maar elk paard kan zijn hoofd buigen als hij stilstaat. Het wordt een heel ander verhaal als je dit van je paard vraagt terwijl hij moet stappen, draven of galoperen. En lukt dat dan ook nog met een snoepje? Ik vind dat je paard het voor jouw moet doen en niet alleen voor een snoepje. Ik beloon mijn paard door teugel te geven, als ze goed inbuigt.
[/quote]
Je zult zien dat het in het begin moeilijker gaat dan wanneer je het al verschillende keren gedaan hebt, en vooral als je dit dagelijks doet. En als deze oefening vanaf de grond al goed gaat, gaat het tenminste gemakkelijker wanneer je in het zadel zit. En het is wel zo fijn als oefeningen in het zadel gemakkelijker af gaan: dan krijg je ook minder verzet van het paard. En dat is voor zowel ruiter als paard prettiger. Niet dan?

[quote="WenS schreef:
[Lijkt wel een beetje op die dressuur ruiters bij ons op stal. Je hangt er gewoon een slof aan, gaat er lekker een uurtje aan hangen (of je dressuur proefje oefenen), trekt 'm nog een keer extra in de krul en klaar; morgen is er weer een dag voor hetzelfde werk...Er zijn zat minder ervaren ruiters die dit zien en het voorbeeld volgen.
Zonde !!! Maar ja in elke tak van de sport kom je wel eens een gek tegen !
Knipoog
[/quote]

Yep, die slof is rampzalig op die manier (en is hier ook al besproken op western hoor). Maar dan begrijp je dus vast wel wat ik bedoel. Want een paard dat met de slof naar beneden getrokken wordt, zet zijn verkeerde spieren op om terug te trekken. Zoals die speekselklieren achter de kaken die erg dik worden. Ook de onderhals spieren kan hij sterker maken en de bovenhalsspieren bljiven arm. Je snapt wel dat dit niet het doel is van de dressuur.

Maar het hoofd van een paard naar binnen trekken heeft hetzelfde effect als het gebruiken van de slof, alleen dan bij de spieren aan de zijkanten. Als je het hoofd naar links trekt, zullen behalve de rechter lengtespieren stretchen, het paard uit verzet ook zijn linker spieren gebruikt worden om tegen te zetten. Hierdoor krijg je een verkeerde ontwikkeling.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:25

Citaat:
WenS schreef:
[Lijkt wel een beetje op die dressuur ruiters bij ons op stal. Je hangt er gewoon een slof aan, gaat er lekker een uurtje aan hangen (of je dressuur proefje oefenen), trekt 'm nog een keer extra in de krul en klaar; morgen is er weer een dag voor hetzelfde werk...Er zijn zat minder ervaren ruiters die dit zien en het voorbeeld volgen.
Zonde !!! Maar ja in elke tak van de sport kom je wel eens een gek tegen !
Knipoog
[/quote]
Yep, die slof is rampzalig op die manier (en is hier ook al besproken op western hoor).

Misschien handig om dit niet op een western-forum te bespreken (want de meeste western-ruiters die ik ken rijden niet met slof), maar bij bijv. 'rijtechnische problemen ' steken de dressuur-ruiters er ook iets van op !

Maar het lijkt mij dat er zowel in de dressuur als in het western, mensen zijn de hun paard verkeerd behandelen of verkeerd rijden...en wat de een goed vind (zoals bijv. met die snoepjes) kan de ander wel weer op tegen zijn... De meeste western ruiters gaan heel goed met hun paarden om en proberen hun paard op zo'n ontspannen mogelijke manier te rijden en samen te werken met hun paard inplaats van te 'vechten' (zal bij de meeste engelse ruiters ook wel zo zijn denk ik ) Die enkeling die dan aan de binnenteugel loopt te trekken; dat is dan heel vervelend (vooral voor het paard), maar dit zegt natuurlijk niets over de andere westernruiters of het westernrijden in het algemeen... (zelfde geld voor de dressuurruiters die de slof op een verkeerde manier gebruiken Knipoog )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 15:30

Het is van mij niet bedoeld als kritiek naar het westernrijden toe, want ik vind het juist heel leuk en interessant. Maar ik signaleer wel waar sommige westernruiters de fout in gaan en dat wil ik daarom dus hier aankaarten. Mijn bedoeling is dat sommige westernruiters die problemen erkennen en aankomen met en betere oplossing voor een dergelijke oefening (en dat kan ik dus niet want ik rijd engels). het is een goed punt van je om dit aan te kaarten bij rijtechnisch maar daar komen nagenoeg alleen engels rijdende ruiters, zie er nauwelijks westerruiters.
Maar nu komt er van mij wel even kritiek toe naar westernruiters, en dat is dit: waarom voelen jullie je gelijk altijd zo aangevallen, zelfs als je niet aangevallen wordt? Jullie pakken alles op als negatieve kritiek terwijl dat helemaal niet zo bedoeld wordt.

het heeft ook geen zin om te zeggen "ja maar engelse ruiters....etc." want ook DIE problemen zijn en worden aangekaart! maar waarom mogen problemen in de westernsport niet aangekaart worden omdat ze gelijk als kritiek naar het westernrijden toe worden opgevat?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:40

Citaat:
Maar het lijkt mij dat er zowel in de dressuur als in het western, mensen zijn de hun paard verkeerd behandelen of verkeerd rijden...en wat de een goed vind (zoals bijv. met die snoepjes) kan de ander wel weer op tegen zijn... De meeste western ruiters gaan heel goed met hun paarden om en proberen hun paard op zo'n ontspannen mogelijke manier te rijden en samen te werken met hun paard inplaats van te 'vechten' (zal bij de meeste engelse ruiters ook wel zo zijn denk ik ) Die enkeling die dan aan de binnenteugel loopt te trekken; dat is dan heel vervelend (vooral voor het paard), maar dit zegt natuurlijk niets over de andere westernruiters of het westernrijden in het algemeen... (zelfde geld voor de dressuurruiters die de slof op een verkeerde manier gebruiken

Inderdaad! En misschien is dit een mooi punt om deze topic te eindigen?!? We kunnen wel eeuwig doorgaan!! Er zullen helaas altijd (negatieve)uitzonderingen zijn, zowel bij western als bij engels. Maar ik denk dat op één punt de meeste ruiters wel gelijk zijn: we hebben het beste met onze paarden voor, toch? Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:40

Citaat:
waarom voelen jullie je gelijk altijd zo aangevallen, zelfs als je niet aangevallen wordt? Jullie pakken alles op als negatieve kritiek terwijl dat helemaal niet zo bedoeld wordt.

Das niet moeilijk te beantwoorden.
Omdat wij westernruiters ons al zovaak moeten verdedigen tegen opmerkingen van buitenaf door personen die er zelf geen kaas van gegeten hebben.
De meeste zien ons nog steeds als een cowboy uit een clint eastwood film.
Dan zijn de sporen en bitten martelwerktuigen en moeten we steeds maar weer uitleggen dat dat niet zo is(mits ze goed gebruikt worden natuurlijk maar dat is in elke tak zo).

persoonlijk vat ik de meeste kritiek goed op en probeer daar van te leren.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:43

Mee eens Haha!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 15:51

ME 2! Pling *LOL* Pling

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 15:54

ja maar ik hoor van westernruiters net zo goed een hoop kritiek van westernruiters. Dat onze paarden zo in de krul moeten lopen bijvoorbeeld. En dat onze paarden niet kunnen tippen aan quarterhorses en dat soort dingen. DAar is toch net zo goed sprake van? misschien moeten we dit eens niet als kritiek zijn, maar gewoon als normale stof tot nadenken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 18:22

Cowgirl schreef:
Citaat:
waarom voelen jullie je gelijk altijd zo aangevallen, zelfs als je niet aangevallen wordt? Jullie pakken alles op als negatieve kritiek terwijl dat helemaal niet zo bedoeld wordt.

Das niet moeilijk te beantwoorden.
Omdat wij westernruiters ons al zovaak moeten verdedigen tegen opmerkingen van buitenaf door personen die er zelf geen kaas van gegeten hebben.
De meeste zien ons nog steeds als een cowboy uit een clint eastwood film.
Dan zijn de sporen en bitten martelwerktuigen en moeten we steeds maar weer uitleggen dat dat niet zo is(mits ze goed gebruikt worden natuurlijk maar dat is in elke tak zo).

Dat is wel heel erg waar wat hier geschreven wordt. Ik rij zowel western als dressuur op mijn KWPN-er. En opvallend is dat de meeste dressuurruiters een stuk meer commentaar hebben als ik Lanna Western betuig dan andersom. Verder valt me op dat de sfeer onderling (misschien omdat het een verhoudingsgewijs kleine groep is) wel veel saamhoriger is. Ik heb nog nooit gehoord dat een wildvreemde je in een dressuurwedstrijd veel succes toewenst. En al zeker niet op een voor de dressuur niet passend geacht paard. Terwijl ik het bij een Westernwedstrijd toch meerdere keren heb meegemaakt dat me succes werd gewenst (terwijl ik toch echt geen quarter heb). Aan de andere kant heb ik ook wel eens westernruiters grote onzin over dressuur horen vertellen hoor (bijvoorbeeld: je trekt je paard altijd in de krul of je houdt altijd heel veel druk in de mond). Maar gelukkig zijn de positieven (bij dressuur en western) nog altijd in de meerderheid!

persoonlijk vat ik de meeste kritiek goed op en probeer daar van te leren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 20:15

Kritiek heb je overal. Er zijn altijd mensen die op je neer kijken omdat je een bepaalde tak beofend.
Een goed voorbeeld hebben we hier in de buurt. Als ik op mijn westernpaard een ijslandse ruiter passeer zeggen ze 9 van de 10x niks, kom ik de volgende dag op een ijslander voorbij willen ze ineens alles weten.

Gelukkig rijd ik alles, western, ijslands en dressuur Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 21:36

Cowgirl schreef:
De meeste zien ons nog steeds als een cowboy uit een clint eastwood film

Hoe was je naam ook al weer Haha! Knipoog Party!! Ach gut

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 04:29

Cowgirl schreef:
Kritiek heb je overal. Er zijn altijd mensen die op je neer kijken omdat je een bepaalde tak beofend.
Een goed voorbeeld hebben we hier in de buurt. Als ik op mijn westernpaard een ijslandse ruiter passeer zeggen ze 9 van de 10x niks, kom ik de volgende dag op een ijslander voorbij willen ze ineens alles weten.

Gelukkig rijd ik alles, western, ijslands en dressuur Haha!

als ik een dressuurruiter tegenkom met een buitenrit zeg ik *howdy* Pling
als ik een westernruiter tegenkom eindig ik 99% zeker met hem/haar in de kroeg *LOL* Cool

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 06:28

[/quote]als ik een dressuurruiter tegenkom met een buitenrit zeg ik *howdy* Pling
als ik een westernruiter tegenkom eindig ik 99% zeker met hem/haar in de kroeg *LOL* Cool[/quote]

ohhh ja, ik weet meteen weer wat de rede was, dat ik gekozen heb voor western

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 06:50

Cowgirl schreef:
Dan zijn de sporen en bitten martelwerktuigen en
moeten
we steeds maar weer uitleggen dat dat niet zo is.

Moet dat Haha! Ik begin het gelukkig af te leren om continu in de verdediging te gaan. Ik doe dat niet meer, men denkt maar wat men wil. Ik steek nu liever de energie die ik anders zou verspillen met kwaad worden etc in andere dingen. Bijvoorbeeld mijn paard of dingen uitleggen aan mensen die écht geinteresseerd zijn. Wat je ook doet, er is altijd commentaar.

Shelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:12

Daar sluit ik me helemaal bij aan........... Haha! Haha! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 12:53

Blaze schreef:
[

als ik een dressuurruiter tegenkom met een buitenrit zeg ik *howdy* Pling
als ik een westernruiter tegenkom eindig ik 99% zeker met hem/haar in de kroeg *LOL* Cool
[/quote]

zeg ik ook altijd! howdy! maar ik rij geen western. Maar ik moet er bij zeggen dat ik misschien geen doorsnee dressuurruiter ben. Ik wil van alles een beetje, springen, dressuur, buiten rijden etc.

Maar de conclusie die ik trek door jullie reacties, is dat engelse ruiters niets over westernrijden mogen zeggen, en vice versa. Begrijp ik dat goed? Beide groepen mogen dan dus ook geen belangstelling voor elkaar opvatten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:28

Dat heb je goed gezien.. want ook mijn ervaring is, dat westernruiters het gelijk als kritiek opvatten, en er nooit vanuit gaan, dat wat ze doen misschien wel niet helemaal de bedoeling is. De verklaring: 'zo doe je dat nu eenmaal bij westernrijden' heb ik ook vaak gehoord. Net zoals 'quarters kunnen daartegen' wat voor verschillende dingen als excuus gebruikt wordt. Dat naar binnentrekken van het hoofd, tot aan de knie van de ruiter, heb ik ook vaak genoeg gezien, bleh! Net zoals rukken links en rechts (omdat het paard het bit niet vast mag pakken o.i.d.). Maar dat is NIET de standaard voor HET westernrijden.... dat is wat voorop moet staan.

Net zoals zagen en in de krul trekken de standaard voor engels rijden niet zijn. Overigens las ik over die 'krul' een heel interessant stuk in de "Bit" ... ik hoop dat engelse ruiters ook hun manier eens goed onder de loep nemen!!

Om over de discussies over laag,rond,diep en opgericht nog maar te zwijgen Haha!

Ik denk dat niemand wil horen dat ze het niet goed doen...?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:32

Citaat:

Ik ben wel iemand die graag wil weten of ik het fout doen maar dan alleen als diegene me ook leert hoe het dan WEL moet want dat weten ze vaak niet.
Mensen zijn teveel in zich zelf gekeerd en leren niet meer openstaan voor anderen en meningen van anderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:43

Nou ja, de algehele tendens is toch van:
Ik werk ook met mn binnenteugel, maar ik doe het goed.

Offuh:
Ik rij ook op een dunne trens, maar ik weet hoe ik het moet gebruiken..

Offuh
Ik rij wel met slof, maar ik weet hoe...

Offuh
Ik bump ook constant met mn benen, maar dat heeft wel nut...

Sja... dan valt er weinig te discussieren natuurlijk...
Ik sta zeker wel open voor meningen van anderen, maar verbaas me vaak dat mensen openstaan voor meningen die overduidelijk kant nog wal raken Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 15:44

Cer"]
Net zoals zagen en in de krul trekken de standaard voor engels rijden niet zijn. Overigens las ik over die 'krul' een heel interessant stuk in de "Bit" ... ik hoop dat engelse ruiters ook hun manier eens goed onder de loep nemen!!

Om over de discussies over laag,rond,diep en opgericht nog maar te zwijgen Haha!

[/quote]

dat stuk in bit heb ik gelezen ja. Ik ben er over aan het denken, want ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen. Wie heeft er nu gelijk? Ik vind het zeer terecht als dingen die niet juist zijn aan de kaak worden gesteld. In de engelse dressuursport gebeurt dat vaak (zoals dat stukje in Bit wat jij noemt), of hier op bokt bij rijtechnisch. MAar geen woord over westernsport hoor, want daar kunnen westernruiters niet tegen!

[quote="Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik ben wel iemand die graag wil weten of ik het fout doen maar dan alleen als diegene me ook leert hoe het dan WEL moet want dat weten ze vaak niet.
Mensen zijn teveel in zich zelf gekeerd en leren niet meer openstaan voor anderen en meningen van anderen.

Dat merk ik cowgirl. Ik mag niets zeggen over het westernrijden omdat ik zelf engels rij. Maar ik sta wel altijd open voor commentaar van westernruiters naar het engelse rijden toe. Met discussies kun je toch meer bereiken (stof tot nadenken, inzicht krijgen) dan met je altijd maar aangevallen voelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 15:50

Desiree"]
[quote="Cer"]
quote]

dat stuk in bit heb ik gelezen ja. Ik ben er over aan het denken, want ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen. Wie heeft er nu gelijk? Ik vind het zeer terecht als dingen die niet juist zijn aan de kaak worden gesteld. In de engelse dressuursport gebeurt dat vaak (zoals dat stukje in Bit wat jij noemt), of hier op bokt bij rijtechnisch.
[/quote][/quote]

Ook ik ben over het stuk aan het nadenken, en het tijdens het rijden aan het uittesten... om zelf inzicht te krijgen. En ik zie ook bij westernruiters die zgn trainen regelmatig de kin op de borst getrokken, voor een langere periode aansluitend... het verbaast me niks dat die paarden zo rot lopen. Maar nogmaals, dat is NIET de standaard, en waar ze die theorie vandaan halen??

Terwijl er veel meer engelse ruiters zijn die het opgerichte rijden (plus bijbehorende krul) verdedigen, en ook het achter de loodlijn rijden... Dus ja...??

[quote="Desiree schreef:
Maar geen woord over westernsport hoor, want daar kunnen westernruiters niet tegen!

Nou ja, ik als westernruiter zal als eerste toegeven dat er de nodige dingen rammelen bij de westernsport. Je moet alleen wel begrijpen dat dat door een paar (helaas grote) idioten wordt gepromoot, en omdat ze prijzen winnen (oh pardon, wonnen) wordt dat geaccepteerd... En er zijn nu eenmaal niet zoveel westerninstructeurs als engelse instructeurs, dus een hoop westernruiters zitten met de handen in het haar als het om instructie gaat... wie moet je geloven, en als je instructeur je niet ligt, waar moet je dan heen??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 15:58

ja maar dat is nu ook de moeilijkheid bij de westernsport: te weinig goede instructeurs, en te weinig goed opgeleide westernpaarden. Daarbij moeten westernruiters blijven nadenken over of ze goed bezig zijn, het is voor hen gewoon wat moeilijker dan de engelse rijsport die al veel meer geschiedenis heeft en zich meer bevestigd voelt (maar nog altijd flink onderhevig is aan veranderingen van inzichten en rijsystemen). MAar ik zou westernruiters zeker niet willen ontmoedigen want ik zie het wel als een verrijking van de paardensport. het mag niet minder worden, liever meer.
De westernsport is hier gewoon nog vrij nieuw, staat nog in de kinderschoenen. Het heeft een aanlooptijd nodig. Dat is alles.

Overigens, mijn ruin loopt eigenlijk vrij gemakkelijk zo diep, zonder dat ik dat echt van hem vraag. Probeer hem nog eerder wat omhoog te rijden. Ik weet dus niet of ik zo veel beroep doe op zijn nekpees (wat dus aan de orde werd gesteld in dat bit stukje).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:06

Desiree schreef:
De westernsport is hier gewoon nog vrij nieuw, staat nog in de kinderschoenen. Het heeft een aanlooptijd nodig. Dat is alles..

Maar dit hoor ik nu al zo lang. Hoelang kun je blijven spreken van 'kinderschoenen'. Je zou toch moeten denken dat die zo langzamerheid te klein zijn geworden Schijnheilig

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:30

Als ik iemand iets zie doen, wat ik denk dat niet klopt (zoals bijv trekken aan de binnenteugel)of als ik gewoon nieuwsgierig ben, dan vraag ik aan die persoon: Waarom doe je dat...?
Soms zet het degene aan het denken, soms krijg ik een antwoord waarvan ik weer iets kan leren en soms word degene kwaad en krijg ik een antwoord zoals bijv bemoei je met je eigen zaken....In ieder geval spreek ik degene die het doet erop aan. Zowel in het engels rijden als bij het Western...Ik heb met mijn arabier Z2 dressuur gereden en ben daarna met hetzelfde paard gaan westernrijden, barrel racen...Vond iedereen zonde totdat ze zagen hoeveel plezier wij samen erin hadden en hoe goed het ging. Met mijn Quarter die voor barrel racen is gefokt heb ik afgelopen zomer voor de gein een dressuur-proefje gereden...ging best goed...Ik denk dat er niet zoveel verschil is tussen het engels rijden en het western...Ook niet qua ruiters; niemand houdt van commentaar, maar opbouwende kritiek is meestal wel welkom.
Als iemand mij vraagt waarom doe je dat ? of hoe ? dan leg ik dat graag uit....Als je er zelf over na denkt wat je doet en hoe je rijd dan kun je gemakkelijk uitleggen waar je mee bezig bent. Het enige wat ik niet leuk vind is als mij iets gevraagd word over een andere ruiter of als iemand anders iets verkeerd doet dat alle andere westernruiters erop aan gekeken worden....Geld ook voor engelse ruiters denk ik...

PS Ik vind ook dat je beter goed en licht kunt rijden op een dunne trens, dan heel veel trek en zaag werk op een dikke trens (hier probeer ik niet de engelse ruiters mee aan te vallen hoor ! Knipoog heeft laatst ook een artikel gestaan in De Bit dat dikke trensen vervelender zijn voor paarden dan dunnere trensen....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 23:22

Nu het toch gaat over wat engelse ruiters van westernruiters kunnen leren en vv, verwijs ik hier maar even naar dit topic... Een bekend probleem bij dressuurruiters (paard hangt, of tankt door het bit). Ik heb een westernruiter nodig gehad om me te leren loslaten Knipoog En dat in het betreffende topic ook maar gemeld.

Wel een beetje on topic nog...ik hing aan allebei mijn teugels in die tijd Knipoog

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=133339&start=50&postdays=0&postorder=asc&highlight=&sid=a3d2b872c90352fa9159e514b5fdaac8