[WN] reining proefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:48

ik zeg nergens dat juist reining zulke mensen aan trekt, ik zeg alleen dat reining ook zulke mensen aantrekt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:48

quarterH schreef:
maar ik heb ritten van 223 gezien die ik stukken beter vond dan deze hoor.... ook van brunelli.

Tussen een 0 en een 0 zit in principe bijna 1 punt verschil, dus dat kan kloppen ;)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:49

spatter schreef:
quarterH schreef:
wanneer gaan jullie nu eindelijk eens snappen dat er geen enkele ruiter in de topsport zit die het doet met aaien en NH en vriendelijk vragen en 24/7 weidegang?
wake up and smell the coffee!!!

wie zegt dat ik dat niet snap???
net of ik net in het reiningwereldje kom kijken
maar het kan best op een nettere manier, zo moeilijk is reining nu ook weer niet , zeker niet als je kan kiezen uit getalenteerd materiaal

nounou spatter, ik meen persoonlijk dat reining vandaag de dag één van de moeilijkste hippische disciplines is die we kennen, op 1 hand, losse teugel,etc.. vraag het maar aan onze Anky.

ik blijf er van overtuigd dat de gemiddelde bosruiter die als hij rijdt de hele tijd aan zijn teugels hangt, en ongecontroleerde hulpen geeft, maar daarnaast zijn paard 24/7op het weiland houdt, véél paard onvriendelijker is dan Rudi, Nicola, of wie ook die dergelijke resultaten kunnen neerzetten want daar heb je een hoop gevoel, talent en kennis voor nodig. voor hun paarden worden waanzinnige bedragen neergeteld, denkt er nou echt iemand dat zij niet met die dieren begaan zijn? dat paarden een dergelijke prestatie kunnen neerzetten zonder fysisch en emotioneel in topvorm te zijn?

en hier krijgen we dan weeer eens een mooi resultaat van de Penny mentaliteit :
1. wat is het zielig dat dit leuke paardje zo hard moet werken. hij houdt hier niet van want hij heeft veel protest in de staart. hiervoor moeten we in de pen kruipen
om van het geëmmer af te zijn gaan mensen paardenstaarten platspuiten

2. wat is het zielig dat dit leuke paardje zijn paard plat gespoten wordt. hiervoor moeten we in de pen kruipen
om van het geëmmer af te zijn gaan mensen niet langer (tijdelijk) platspuiten maar (onomkeerbaar) chirurgisch begrenzen.

wat hebben onze emmerende Penny's nu bereikt? Het ultieme paardenwelzijn?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:59

Misschien een domme vraag maar hoeveel punten kost het je als de staart zwiept,iemand een idee?
Waarschijnlijk wel teveel :o

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:01

Als het zwiept is dat een teken van verzet of ongemak.
Het kost je niet perse een punt (als in: 1 zwiep = -1/2 ), maar verstoort wel het beeld van je proef en dus het "willingly guided" aspect van je paard.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:05

naar ik hoor niets behalve wanneer het excessief wordt en duidt op protest. protest is nou eenmaal niet "willingly guided". wel hoor ik steeds meer jury's zeggen dat een "dode" staart hun evenveel stoort als een te levendige dus worden door gehaaide jongens nieuwe technieken gezocht die er weer natuurlijker uitzien

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:09

tja, over Anky heb ik het maar niet
laten we het erop houden dat haar talent bij dressuur ligt
wie paardvriendelijker is doet er niet toe, het kan heus wel erger, neem de paarden in de derde wereldlanden, die hebben het pas slecht
maar het kan ook correct getraind, dat weet ik zeker

quarterh ........

HumbleTalent

Re: reining proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:12

Ik vind dat dressuur één Anky haar talenten is. Eerlijk gezegd doet ze het voor iemand die de sporten combineerd al heel goed in de reining.

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:13

spatter schreef:
...zo moeilijk is reining nu ook weer niet...

spatter schreef:
tja, over Anky heb ik het maar niet
laten we het erop houden dat haar talent bij dressuur ligt

blijkbaar is reining dus niet zo simpel als vaak gedacht (en gezegd) wordt... waarom zou iemand als Anky er dan geen talent voor hebben??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:16

waarom wel?
als ze zou gaan springen verwachten we toch ook niet dat ze gelijk een 1.40/1.50 parcours springt
dat vergt nu eenmaal een ander talent ook al is het ook paardrijden

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:20

spatter schreef:
waarom wel?
als ze zou gaan springen verwachten we toch ook niet dat ze gelijk een 1.40/1.50 parcours springt
dat vergt nu eenmaal een ander talent ook al is het ook paardrijden

Nee dat verwachten we ook niet, maar dat wil niet meteen zeggen dat ze geen talent heeft. Iets wat jij wel duidelijk suggereerd.

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:21

Ik verwacht niks van niemand maar je zal mij ook niet horen zeggen dat reining niet zo moeilijk is...

Een paard van niks opleiden tot Futurity/Derby niveau lijkt mij niet bepaald iets wat iedereen kan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:27

dan ga ik weer de bekende weg op....
spatter noem mij dan eens 1 top reining show ruiter op dat niveau (rudi-bernard-brunelli-shawn-ed) die de reputatie heeft heeeel goed en vriendelijk en aardig en zacht voor zn paarden te zijn.
ik ken ze namelijk niet.
hoe hoger in de top hoe harder het wereldje en dat is overal zo.
kijk het hele gedoe in de dressuur wreld op die rollkur ed...

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:32

Ik heb zo'n hekel aan trainer afzeiken!!!

eerst eens allemaal een tijdje in zo'n trainers schoenen gaan lopen. Dan pas krijg je een beeld van hoe het werkt in de sport en dan kan je er een mening over hebben.

voor ons amateur ruiters is het zo makkelijk om te oordelen over iemand anders zijn broodwinning,.. Laten we niet vergeten dat er maar heel weinig trainers zijn met eigen paarden,. dus er loopt nog altijd ergens een eigenaaar rond,.. daar wordt echter nooit over gesproken.

Mag ik even zeggen dat ik dat heel krom vind.
En kom nu niet aan dat die mensen er geen verstand van hebben en hun oren laten hangen naar een trainer, want dat is echt de meest naieve gedachte die je maar kan hebben

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:35

tja, ik ken ze niet maar het zou wel moeten kunnen, dat weet ik zeker
en je hoeft van mij echt geen poele poele ruiter te zijn
rustig duidelijk en correct zonder grove hulpen moet wel degelijk kunnen
een paard met talent biedt die talenten aan en daar train je op door

ik heb zelf veel geleerd van Ann Poels, zij reed en ik neem aan rijdt nog steeds zeer correct
Bernard reed in die tijd nog geen wedstrijden, alleen jong spul

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:39

jeetje wat een gedoe weer zeg :roll:
word er een filmje geplaatst kan je ook al niet meer zeggen dat je het er gaaf uit vind zien (neen, heb nog nooit een reining proef gereden! heb ook helaas het talent niet.) omdat je er géén verstand van zou hebben!
(je mag ook niet zeggen dat je het geen gave proef vind maar dat terzijde :D )

Nou ik vind het nog steeds een gaaf filmpje en denk dat je het niveau niet kan vergelijken met wat er hier in ons land gereden word.
En dan dat eeuwige gemuts over hoe die paarden behandeld worden eer ze zo zullen lopen :Z De lol gaat er wel een beetje af zo!

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:51

@ rapido,... helemaal mee eens !!

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:06

Ik moet toch even zeggen dat ik het wel met Humbletalent eens ben. Dat ik het niet een hele nette proef vind.
De stops zijn echt geweldig, het paard is snel van voor en blijft heel steady in haar tracks.
Maar over het algemeen vind ik het een slordige en snelle proef.
Kleine cirkels worden afgehaast, het paard wisselt uitzich zelf en valt vrij veel uit elkaar op de snelle cirkels.
En bij de spins tjah als je zover met je hand moet overhangen vind ik dat ook erg slordig.
Ik heb veel betere proefen gezien maar toch... ik doe het hem zeker niet na

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:10

sann e

helemaal mee eens. het blijft een reuze proef, maar lang niet zo goed als die van Rudi enige jaren geleden, die destijds behoorlijk afgez*ken werd. quod erat demonstrandum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:18

Tja het blijft teamwork tussen twee levende wezens. Ik denk dat je dan toch eerder ook te maken krijgt met "smaak" als factor waarop mensen roepen of ze iets mooi of niet mooi vinden, ondanks dat ze ook naar het 'technische' deel kijken. Is toch 'persoonlijker' dan dat je bv naar een Formule-1 zit te kijken.

Ook de nu getoonde proef is niet perfect, er zijn echt wel wat puntjes te noemen die (nog) beter zouden kunnen. Bv het scheve koppie van het paard, 1 wissel die niet helemáál smooth ging, of bv het lichaamsgebruik van de ruiter.
Maar ondertussen zou ik toch maar willen dat ik 't zo kon :=

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:59

@ Sonja daar heb je helemaal gelijk in ,.. en dan kom je gelijk bij het volgende,... Het is en blijft een jury sport,..
het geeft altijd stof tot discussie :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:42

Heb ook even snel zitten scoren. Ik ben dan wel geen jury maar heb een paar keer een cursus gevolgt om gewoon wat meer kijk te krijgen op zo'n proef, meer voor de lol dan wat anders eigenlijk.

Ik kom op +1/2, 0, 0, 0 ,+1/2, +1, +1, +1. = 74 (222 ) Vond de wissels wat rommelig, overgangen naar klein en langzame cirkel vertraagden nog een keer halverwegen de kleine cirkel en de spins vond ik niet buitengewoon goed.

Let wel dit lijkt nu een echt zwaar commentaar, maar het is natuurlijk enorm uitvergroot. De proef was gewoon boven gemiddeld goed. Anders kom je niet op een score van boven de 70. Het ziet er gewoon gaaf uit.
Hij had overigens ook wel wat mazzel, na de tweede spin , zijn paard liep nl 4 passen achteruit te dribbelen 1 meer en............

Een meer dan 75 gemiddelt vind ik wel wat aan de hoge kant, maar heel ver er naast vind ik de score nou ook weer niet. Het is gewoon verder een goed gereden proef.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:00

Ik vind het een goede proef met idd hier en daar wat slordigheden, maar doe het maar eens!
Maar het moet me toch van het hart dat ik het wel bijzonder vind dat het altijd door sommige mensen maar goed gepraat wordt als er 'gerommeld' wordt met de paarden ter meerdere glorie van de 'heilige' sport!
Het is toch niet normaal te noemen dat er oa staarten worden verlamd, benen ingespoten, dieren gedrogeerd om maar een perfect plaatje te krijgen?? Of ben ik nou de enige die hier kotsmisselijk van wordt? En dat het als algemeen goedgekeurd feit wordt aangenomen door trainers, eigenaren, liefhebbers is iets waar ik me altijd over zal blijven verbazen.
Waar blijft dan de liefde voor samenwerking het edele dier wat het paard altijd zal blijven, de liefde voor zuivere sport, de liefde voor het dier? Als er zoveel middelen en kunstgrepen aan te pas moeten komen is daar toch allemaal geen sprake meer van?
Maar het zal wel weer met geld te maken hebben, dat verziekt imo iedere tak van sport!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:03

bnb schreef:
Het is toch niet normaal te noemen dat er oa staarten worden verlamd, benen ingespoten, dieren gedrogeerd om maar een perfect plaatje te krijgen?? Of ben ik nou de enige die hier kotsmisselijk van wordt? En dat het als algemeen goedgekeurd feit wordt aangenomen door trainers, eigenaren, liefhebbers is iets waar ik me altijd over zal blijven verbazen.

Je bent niet de enige, Bnb ;) ik kan er ook met de pet niet bij :n

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:11

Ja WB gelukkig ben ik niet de enige, dat weet ik ook wel, samen mij zijn er gelukkig nog meer 'onwetende, meutende, geen verstand-hebbende penny's, die zich er als een zacht gekookt ei over opwinden!! ;)