Ik quote even uit mijn documentje waar ik druk mee bezig ben:
Neem de tijd die het nodig heeft en het zal minder tijd nodig hebben.
Zo ontzettend weinig mensen nemen de eerste keer de tijd om iets goed te doen. Als gevolg hiervan zullen ze gedwongen zijn om dingen telkens te herhalen en hetzelfde probleem te houden jaar na jaar na jaar na jaar.
Als je vandaag de tijd neemt die je nodig hebt om je paard iets te leren, zal je morgen maar de helft van de tijd nodig hebben. En zo verder.
En Carys, kleine tip: let ook eens op jezelf. Zorg er echt voor dat jij zelf rustig door blijft ademen, probeer te ontspannen, ga desnoods een liedje zingen of wat dan ook. Ga ook ontspannen lichtrijden met je lijf lekker los. Heeeeeeel lastig maar probeer erop te letten. Of neem bv 1 punt in de bak en telkens als je daar langs komt doe je zeg maar even een snelle 'lichamelijke controle' : ademhaling, spierspanning etc.
En vooral LOSLATEN, laat maar lopen. Als je het in draf doet, alleen corrigeren als ze in galop of stap gaan, niet eerder. Als je dat wel doet ga je langzaam aan steeds meer doen en je paard weer steeds minder...... en ben je weer terug bij af