[WN] Klaverblaadjes rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 21:13

Foute instellingen daar hebben we het niet over hoor Lachen Maar uhm, waarschijnlijk rijd je ze nog niet lang genoeg!! Het is weleens bij mensen op de parelli mailinglijst voorgekomen dat ze rustig 45 minuten aan het galopperen waren bv voordat er enige vorm van ontspanning kwam!!
Ik quote even uit mijn documentje waar ik druk mee bezig ben:
Neem de tijd die het nodig heeft en het zal minder tijd nodig hebben.
Zo ontzettend weinig mensen nemen de eerste keer de tijd om iets goed te doen. Als gevolg hiervan zullen ze gedwongen zijn om dingen telkens te herhalen en hetzelfde probleem te houden jaar na jaar na jaar na jaar.
Als je vandaag de tijd neemt die je nodig hebt om je paard iets te leren, zal je morgen maar de helft van de tijd nodig hebben. En zo verder.

En Carys, kleine tip: let ook eens op jezelf. Zorg er echt voor dat jij zelf rustig door blijft ademen, probeer te ontspannen, ga desnoods een liedje zingen of wat dan ook. Ga ook ontspannen lichtrijden met je lijf lekker los. Heeeeeeel lastig maar probeer erop te letten. Of neem bv 1 punt in de bak en telkens als je daar langs komt doe je zeg maar even een snelle 'lichamelijke controle' : ademhaling, spierspanning etc.
En vooral LOSLATEN, laat maar lopen. Als je het in draf doet, alleen corrigeren als ze in galop of stap gaan, niet eerder. Als je dat wel doet ga je langzaam aan steeds meer doen en je paard weer steeds minder...... en ben je weer terug bij af Knipoog

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:23

cornelie schreef:
En Carys, kleine tip: let ook eens op jezelf. Zorg er echt voor dat jij zelf rustig door blijft ademen, probeer te ontspannen, ga desnoods een liedje zingen of wat dan ook. Ga ook ontspannen lichtrijden met je lijf lekker los. Heeeeeeel lastig maar probeer erop te letten. Of neem bv 1 punt in de bak en telkens als je daar langs komt doe je zeg maar even een snelle 'lichamelijke controle' : ademhaling, spierspanning etc.
En vooral LOSLATEN, laat maar lopen. Als je het in draf doet, alleen corrigeren als ze in galop of stap gaan, niet eerder. Als je dat wel doet ga je langzaam aan steeds meer doen en je paard weer steeds minder...... en ben je weer terug bij af Knipoog

Grappig, ik zing meestal "en we gaan nog niet naar huis, nog lange niet ....." Haha! of zoals nu "van voor naar achter van links naar rechts".
Mandy werd er trouwens heel vrolijk van, zo van, we gaan lekker vlot he baas! Wat doe ik mijn best he!!!
Ach gut
Stilstaan ging prima, ze stond op haar bit te kluiven en rond te koekeloeren. Ik heb trouwens vooral het eerste rechtsom heel lang door gereden, wel zeker een kwartief achter elkaar. Ze heeft op het moment ook een heel beste conditie, tuft maar door.
Volgende keer maar weer proberen met minder wind, wordt ze nogal druk van.
Ik ga nu eerst maar eens wat pleisters opzoeken voor mijn been Huilen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:28

ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn blaadjes gaan lekker Bloos
met billy kon ik er zelfs een paar zonder handen in galop.
spooky heeft wat meer moeite, als ik met mijn been stuur wil hij nog wat sneller . die rijdt ik met een halsring.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:55

Jos schreef:
ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn blaadjes gaan lekker Bloos
met billy kon ik er zelfs een paar zonder handen in galop.
spooky heeft wat meer moeite, als ik met mijn been stuur wil hij nog wat sneller . die rijdt ik met een halsring.

Schaam je vooral niet hoor Jos Boos! Knipoog
Ik heb blijkbaar een very lllllooonnnngggg horse die momenteel ook nogeens niet moe te krijgen is. Goed voer he!!!
Ik heb daarna nog een poosjes gestapt en met "alleen kijken waar ik heen wou" gestuurd, dus eigenlijk op mijn benen (of telepathie). Dat lukte prima en maakte veel goed. Ook nog even gegaloppeerd met stopjes. Ging ook prima. Zo van "dat snap ik tenminste".
Uithuilen en opnieuw beginnen.

Comez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 21:58

Carys, ik ben de eerste keer in galop 40 minuten bezig geweest. Als ik na een kwartier gestopt was, dan had Comez nog lang niet de benodigde rust en ontspanning gehad. Volhouden tot je echt de ontspanning voelt en niet wanneer je het zelf niet meer ziet zitten!!
Heel veel succes!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 22:05

15 minuten? Mijn allereerste keer in draf was......... 1 uur en 10 minuten. De vezels van mijn broek zaten ook in mijn been zeg maar Lachen Maar ja, wat is nou een uurtje op een paardenleven toch? Maar ik vind het echt leuk dat jullie het ook eens proberen!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:25

Cornelie schreef:
Het is weleens bij mensen op de parelli mailinglijst voorgekomen dat ze rustig 45 minuten aan het galopperen waren bv voordat er enige vorm van ontspanning kwam!!

En is die 'ontspanning' dan ook werkelijk ontspanning of een paard wat eigenlijk doodmoe is en dus dan maar rustiger gaat lopen Verward
Ik ben bang dat je door die 'laat maar lopen' theorie alleen maar meer konditie kweekt en het dus steeds langer duurt voor je paard écht ontspannen wordt.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:40

Ik doe deze oefening al jaren. Geleerd van mijn toenmalig instructeur Willem Odendaal. In walk en jog ontspant mijn paard zich heel makkelijk en komt steeds langer en lager te lopen. In de lope gaat het niet fantastisch. Ze heeft in de lope uberhaupt meer moeite op haar eigen benen te lopen. Ik vind het een fijne oefening om te doen.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:15

Ik denk dat de kracht van deze oefening mede in de herhaling zit... als het paard em echt door heeft denkt ie: "appeltje, eitje.... piece of cake... als dat alles is" en hij zal uiteindelijk echt ontspannen lijkt me Haha!
Dus als het niet meteen gladjes verloopt moet je meer geduld hebben en volhouden zou ik zeggen.

Daarnaast denk ik dat sommige kanten van de oefening tegen kunnen staan omdat de ruiter zelf sommige dingen niet prettig vind. Ik kan me voorstellen dat je je niet op je gemak voelt als je paard door de bak suist en je mag em niet inhouden Haha! (ik heb ook een 'lang' paard Knipoog )
En dat de conditie van het paard misschien beter is als die van de ruiter.... is bij mij het geval (off topic: ik moet echt stoppen met roken Knipoog )

Laatst had gsus weer een race dag en in plaats van hem in te houden heb ik hem steeds als ie ging racen op de kleine circel gezet (al wel bekend)
Eigenlijk ben ik een scheitert Knipoog en we gingen behoorlijk, ongecontroleerd hard, maar ik dacht: "verstand op nul en er gewoon op blijven zitten!" .... ik voelde me net een barrelracer *LOL* maar hij kreeg em door hoor.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je zou kunnen kijken naar je eigen angsten en die met deze oefening misschien kunt overwinnen. Door het herhalende patroon kun je uiteindelijk zelf ook beter ontspannen.

Volgens mij is dit iig precies de oefening die gsus en ik op het moment nodig hebben, omdat hij toch voornamelijk spieren en conditie moet opbouwen om zijn knieen weer sterker te maken.

Bedankt cornelie, voor het plaatsen van deze oefening. Zodra mijn rijbak ligt ga ik ermee beginnen Haha!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 07:12

Sprite, je slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop. Dat gerace door de bak staat me ook tegen... die bochten en dan in dat tempo!!! Ik dacht regelmatige, gelukkig, we staan nog.
Wat betreft mijn conditie kan het ook beter, dan staat Mandy er beter voor. ( Ik pak zo de fiets wel weer naar mijn werk Boos! ).
De draf is ook niet Mandy meest relaxte gang maar in de galop ging het met helemaal te hard.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 08:08

Citaat:
En is die 'ontspanning' dan ook werkelijk ontspanning of een paard wat eigenlijk doodmoe is en dus dan maar rustiger gaat lopen Verward
Ik ben bang dat je door die 'laat maar lopen' theorie alleen maar meer konditie kweekt en het dus steeds langer duurt voor je paard écht ontspannen wordt.

Nee, alleen rustig lopen is nog steeds geen echte ontspanning. Pas als de oortjes losser gaan zitten, hoofdje ontspannen laag etc etc dan heb je échte onstspanning en is het tijd om te stoppen. Maar een paard dat echt 'right brainded' is zal niet zo snel stoppen ook al is hij moe. Ik zie zelf die 2 dingen echt los van elkaar (konditie vs ontspanning)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:55

Ik heb nog niet alles in dit topic doorgelezen, dat ga ik zeker wel doen (vind het heel interessant), maar ik had alvast een vraagje: Ik ben een echt twijfelgeval of ik western of engels wilt rijden met Snowdon, momenteel is het puur recreatief met als doel lekker ontspannen rijden.. Ik neem aan dat deze oefening dan ook gewoon gereden kan worden? En is het een losstaand onderdeel van parelli of is het de bedoeling dat je alle voorgaande stappen eerst in orde hebt? Ik lees nu wel dat iedereen hiero het gaat proberen, maar is iedereen ook zover met Parelli? Dat is dus helemaal niet nodig?

Ik zal na mijn tentamens dit ook allemaal gaan proberen met Snowdon (short horse) ben benieuwd hoe het uitpakt, vooral stoppen en galop kunnen nog wel wat verbetering gebruiken Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 10:10

Ik denk dat deze oefening voor iedereen geschikt is, ongeacht de discipline die je rijdt. (zou het ook aangespannen kunnen Lachen ) Heb je parelli bagage nodig? Nee, niet veel denk ik. Het is misschien handig als je enig idee hebt hoe e.e.a. werkt bv met druk opvoeren maar voor de rest, nee niet echt denk ik. Het is misschien veel tekst maar de oefening zelf is in principe niet zo bijster ingewikkeld. Althans, dat is mijn mening Lachen Maar leon, ik wil best een keer langskomen hoor!! (mijn leon werd trouwens laatst gebeld terwijl jos jou moest hebben, je was nog niet terug uit het bos )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:17

cornelie schreef:
Maar leon, ik wil best een keer langskomen hoor!! (mijn leon werd trouwens laatst gebeld terwijl jos jou moest hebben, je was nog niet terug uit het bos )

Ik zal wel contact met je opnemen zodra ik vakantie heb! Nog 5 tentamens te gaan, brrr

Dat telefoontje was dus zaterdag? Haha! *verslag staat op verslag van de dag, we waren 7 uur weggeweest, Jos was bezorgd Haha!*

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:21

Hoi,
Ik heb ook het heeeeeeeele grote vermoeden dat je paard gewoon doodmoe rijd en niet ontspannen maar apatisch. En als ik het goed begrepen hebt maak je je paard left braindeath? Dat is de helft met de intelligentie van het paard...
Groetjes

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 19:09

Hollybollie, ik zou zo zeggen, probeer het eens Lachen En ik denk dat in vrijwel alle gevallen de ruiter eerder moe/zat zal worden dan het paard. Apatisch zou ik het ook niet durven noemen, dat zijn voor mij eerder die paarden die geintimideerd worden. Die als een machientje alles doen en totaal niks meer laten zien.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 22:26

Ik bedank. Ik ga geen trainingsmethode op mijn paard uitproberen waar ik niet achter sta. En voor de beentjes (en de rest van het gestel) van mijn 4-jarige lijkt het me niet zo best om een uur kleine rondjes (klavertjes) te galloperen of draven. Voor degenen die er baat bij hebben wens ik veel plezier met het klavertje rijden al ben ik bang dat de helft niet beseft/snapt waar hij mee bezig is. Ik denk dat je als je zulk soort dingen wilt gaan doen je dit onder professionele instructie moet doen. Maar goed, dit is allemaal mijn mening...

Groetjes,

Bianca Lips are sealed

Comez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:07

Bianca, ik vind je wel heel star in je mening.

Ten eerste, de meeste die onder "proffesionele" begeleiding staan in Nederland weten ook niet waar ze mee bezig zijn en sommige van die "proffesionele" begeleiders al helemaal niet. Dus proffesionele begeleiding is geen garantie voor het goed berijden van je paard.

Ik snap dat je voor een 4 jarige deze oefening laat liggen, mijn vriending heeft ook een 4 jarig paardje en die doet hem ook niet om dezelfde redenen.

Het grootse verschil tussen hoe ik voorheen heb leren rijden en met deze oefening is het doel van de oefening. Bij mijn training destijds moest je alles meteen van je paard eisen, verzameling, stelling, buiging etc etc. Daar is die van mij een enorme stresskip van geworden, zeker nog bij bepaalde oefeningen, zoals kleine wendingen.
Het enigste dat ik nu van hem vraag is ontspanning. Voor hem en mij een hele gewaarwording. Maar het effect was zeker daar.

Jij hebt het over moe en apatisch, mijn paard is gewend om veel te lopen. Ik train normaal ongeveer 1 uur waarvan 30 tot 40 minuten galop en hij heeft dus ook een kei van een conditie, dus moe was ie niet. Apatisch, allerminst. Hij was juist heel aktief met mij bezig, ik kon de klavertjes op de minste of geringste hulp groter of kleiner maken. De oren stonden attent.

Dit klavertje is geen trainingsmethode, maar een oefening en tot je die geprobeerd heb vind ik niet dat je erover kan oordelen. Zie wat het met een paard doet en probeer dat ook objectief te beoordelen.

Geen enkel methode is heilig, van niemand, maar als we een beetje meer met elkaar mee zouden kijken en proberen, laat het paard dan maar vertellen wat hij prettig vind!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:09

Lips are sealed

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:09

Hollybollie"]
Ik ga geen trainingsmethode op mijn paard uitproberen waar ik niet achter sta.
[/quote]

Zoals hierboven al geschreven staat, is het geen complete methode, maar een oefening, die op zichzelf staat...

[quote="Hollybollie"]
En voor de beentjes (en de rest van het gestel) van mijn 4-jarige lijkt het me niet zo best om een uur kleine rondjes (klavertjes) te galloperen of draven.
[/quote]

Dat zou je inderdaad helemaal zelf moeten weten, het is natuurlijk ook maar net hoe groot (of klein) je de blaadjes kunt maken. Er zijn overigens wel hele trainingsmethodes gebaseerd op 2 uur kleine cirkeltjes rijden...met 2 jarigen... Verdrietig (niet dat ik dat goedpraat, integendeel)

[quote="Hollybollie"]
Voor degenen die er baat bij hebben wens ik veel plezier met het klavertje rijden al ben ik bang dat de helft niet beseft/snapt waar hij mee bezig is.
[/quote]

Nou ja, alle kleine beetjes helpen, en waarom zou je niet dit soort onschuldige dingetjes kunnen proberen...?? Het is niet alsof hier nu aangeraden wordt om met vreselijke sporen/bitten, tie downs of andere ernstige toestanden te gaan rijden... Overdrijven is ook een vak natuurlijk.

[quote="Hollybollie schreef:
Ik denk dat je als je zulk soort dingen wilt gaan doen je dit onder professionele instructie moet doen.

Het probleem is waarschijnlijk dat de proffesionele begeleiding ver te zoeken is. De trainers liggen niet voor het oprapen, niet alle proffesionele begeleiding is even fantastisch... daar ben je soms nog verder mee van huis als met dit soort dingen, alleen onder het mom van 'het is een pro' wordt dat dan goedgepraat. Veel ernstiger naar mijn mening....

Verder zijn er heel wat mensen die gewoon recreeren met hun paardje, geen wedstrijdambities hebben (die prof trainers dan weer wel hebben) en gewoon leuk met hun paard om willen gaan. Iedere poging om die dieren goed opgevoed te krijgen zou ik alleen maar toejuichen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:12

Ik ga toch eens op zoek naar een stukje hei van 25/25 zonder bomen/struiken etc. Kan ik ook eens klaverblaadjes rijden Lachen
Misschien dat de landingsplaats van de helicopters in het bos groot genoeg is
Ligt ook mooi beschut/verborgen voor nieuwsgierige blikken Clown

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 15:37

Hollybollie schreef:
...... gaan doen je dit onder professionele instructie moet doen. Maar goed, dit is allemaal mijn mening...

Even algemeen: hoeveel ruiters trainen thuis dagelijk met hun instructie erbij? Een groot deel zal gewoon 1 x in de zoveel tijd les krijgen en dan thuis verder trainen. Dan ben je dus ook dingen aan het doen zonder professionele instructie Haha! Ook hierin is een uiterste natuurlijk, een kennis van mij trainde nooit thuis, alleen maar bosritjes. Ze was bang dat ze thuis iets verkeerds zou doen Clown

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:33

Ik wist dat ik met mijn uitspraken op gevoelige teentjes zou gaan staan Knipoog en dat ik zoals de mensen die er ook zo over denken misschien beter mijn mond dicht had kunnen houden Lips are sealed. Maar ik vind MIJN mening en argumenten het lezen waard. En nogmaals de mensen die bij deze oefening baat hebben en er het nut van inzien wens ik veel plezier met het rijden van hun klavertjes.

Groetjes,
Bianca

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:38

Hollybollie schreef:
Ik wist dat ik met mijn uitspraken op gevoelige teentjes zou gaan staan

Nou dat valt ook wel weer mee hoor, maar dat je van overdrijven houd had ik al gelezen Knipoog

Verder, zoals al veel vaker geschreven is, is een forum ook een manier om van gedachten te wisselen en te discussieren... dus je moet zeker melden wat je vind, maar daar krijg je dan wel reactie op. Waar je dan weer een reactie op kan geven (jaja het is wat Haha! ).

Overigens, open staan voor andermans ideeen is ook een optie...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:40

En geen paard en geen ruiter zijn hetzelfde (gelukkig Lachen ) dus iedereen heeft zo zijn eigen ervaring hiermee.