[WN] [RT] Paard vecht tegen bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

Re: [RT] Paard vecht tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:34

Ik wacht de fysio van vrijdag even af, maar ik hou het in mijn achterhoofd.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 02:42

Even ervanuit gaan dat er GEEN rijtechnisch probleem is, de medische kant:

- volgens meerderen zijn de merries na de lange winter lang en heftig hengstig, haar misschien nog een week met rust laten, tot ze weer een beetje haarzelf is. Vechten tegen een poeppie-hengstige merrie heeft toch geen zin...
- Wolfstandjes! neem gerust een second opinion kwa tandarts!
- Laat haar door een Osteopaat behandelen.

Succes!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 08:35

Ik kan haar geen week met rust laten zolang ze nog op stal staat. Ze staat overdag wel buiten in de paddock, maar als ik haar niet rij wordt ze na een paar dagen hyper de pieper.

Volgende week zondag gaat ze het land op, daar heeft ze echt de ruimte om te rennen en te spelen. Dan kan ik haar rustig een paar dagen laten staan. Maar als ze op stal staat niet.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:00

Met " met rust laten" bedoel ik niet intensief trainen in het zadel, natuurlijk niet op stal laten! :D ;) longeren/roundpenn en losgooien is ook goed, maar even niks eisen van haar, je kan toch niet op tegen die hormonen! :=

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:30

Longeren of los lopen in de roundpen gaat niet, er is namelijk niet een echte deur alleen een losse balk. Ze heeft al eens geprobeerd naar buiten te lopen waarbij ze met haar been bleef hangen aan de paal. Gevolg, een lelijke val partij. Dit durf ik dus niet meer. Na 10 min longeren begint mevrouw zich echt te vervelen en dan hou ik haar continue bezig. Dus niet aandraven en dit 5 min zo laten en niks meer vragen. Nee, continue tempowisselingen, overgangen etc. Maar ze verveelt zich, (uit zich door heeeeeel sloom te gaan lopen, niet meer te reageren). Als ik haar bijzet is dit veel minder. Dan heeft ze meer te doen. Maar omdat het probleem voor alsnog overal vandaan kan komen, kan ik dit misschien beter even niet doen.

Werken in de paddocks doe ik niet. Dat is een rust plaats en daar wordt dus niet gewerkt. Dit begrijpen jullie vast wel ;)

edit. Ik ben overigens van mening dat je longeren niet langer dan 20 min moet doen. Dit is gewoonweg te weinig beweging voor haar. En dan staat ze daarbij elke dag van 10 tot 4 buiten.

Ik heb foto's en filmpjes van haar. Zal dit snel even ergens posten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:16

En als dit het allemaal niet is haar mss eens goed aanpakken!?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:30

Mee eens, gedaan, weinig resultaat. Kan dan wel door knokken. Maar aan de andere kant is het niet fair iets te vragen waar ze fysiek momenteel niet helemaal toe in staat is, toch?
Zal ik eerst het overige uit moeten sluiten.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:34

Vooral niet gaan vechten met je paard, meestal win je dat niet. Je moet zorgen dat je slimmer bent dan je paard en een andere oplossing zoeken, andere dingen proberen.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:06

Ze zal wel moeten luisteren, mijn gevoel zegt echter dat het geen onwil is. Met knokken bedoel ik overigens niet fysiek. Daarmee bedoel ik alle mogelijk dingen proberen om op het gewenste resultaat te komen. Nogmaals, ik vind het niet eerlijk om dingen te vragen waartoe ze fysiek niet in staat is.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:16

Nee dat is ook zo, geen dingen vragen waar ze fysiek niet toe in staat is. Mijn idee is ook dat een paard niet zoiets doet om je te pesten of om onder het werk uit te komen, zo slim zijn ze meestal niet. Of ze snappen iets niet (miscommunicatie) of ze hebben ergens ongemak van, het gedrag heeft altijd wel een reden. Konden ze maar praten, dat zou een hoop ellende schelen..... ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:21

Ik geloof er ook niet in dat - zeker jonge - paarden bewust iets doen of niet doen om je dwars te zitten. Of ze begrijpen je niet of ze kunnen niet uitvoeren wat je van ze vraagt.
If your horse says no, you either asked the wrong question or you asked the question wrong.

Ik denk dat (gebrek aan) balans een groot deel van het probleem zou kunnen zijn en het kost best veel tijd om dat in orde te krijgen. Door oefeningen als rechtrichten en veel soepelheidsoefeingen (zijwaarts, renvers, travers), maak je je paard los en sterker in de achterhand, waardoor de balans ook kan verbeteren. Aan de hand oefenen aan de longe of dubbele longe werkt ook heel goed om kracht en balans te krijgen. Maar verwacht niet te snel resultaat, kan best zelfs een paar maanden duren!
Je kunt dit ook meenemen tijdens grondwerk met je paard.

Verder vind ik het overigens een beetje van kortzichtigheid getuigen als sommigen hier menen dat je niet op het ene gebied verstand van zaken kunt hebben en lesgeven, terwijl je op een ander gebied toch wel vragen hebt. Zoals je zelf al aangeeft, je steekt juist altijd wat op van de ervaring en mening van anderen. Dus alleen maar verstandig dat je je vraag hier neerzet! ;)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:49

Hè Simodi, dat is grappig, die uitspraak staat op de boekenlegger die bij de Paints & Quarters zit. Samen met de uitspraak 'My horses are my friends, not my slaves'. :j

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:11

Vandaag weer stukje rechtrichten meegenomen. Was al veel rustiger met d'r hoofd. Merkte wel als ik tever door vroeg dat ze tegen ging werken. Momenteel haar grens dus. Zijwaarts (wijken) wil ze nog wel eens over de schouder weglopen. Gaat steeds beter.

Kortom, gaat al stukje beter.

Edit : TA is geweest, ziet er goed uit. Wolfstandjes komen nog niet door, dus hij schat de kans niet groot dat daar de onrust vandaan komt. Morgen fysio.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:34

Wat betreft het wijken, probeer anders eerst schoudervoor (dat is een beetje schouderbinnenwaarts) let dan wel op dat je iets lengtebuiging hebt maar begrens de buitenschouder (buitenteugel,buitenbeen). En probeer het wijken op een grote volte door de volte te verkleinen en te vergroten, is iets makkelijker. Waarschijnlijk vertel ik nu niks nieuws, zowel, dan hoop ik dat je er iets aan hebt. Wel fijn dat het al beter gaat! Gewoon stapje voor stapje, dan komt het vast goed! :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:56

Even een tipje:
Mocht je toch een osteopaat of fysio voor je paard laten komen. Probeer dan op die dag zelf ook even een afspraak te maken. Je zal verbaast zijn hoe scheef het bij jou kan zitten terwijl je nog niet echt pijn had. Dit kan voor je paard erg hinderlijk zijn. Zeker als ze nog zo jong zijn en in korte tijd veel hebben moeten leren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:21

astridklomp schreef:
Hè Simodi, dat is grappig, die uitspraak staat op de boekenlegger die bij de Paints & Quarters zit. Samen met de uitspraak 'My horses are my friends, not my slaves'. :j

Ha ha, ja, da's waar! Het is al heel lang mijn lijfspreuk ... ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:22

Biieniie schreef:
Vandaag weer stukje rechtrichten meegenomen. Was al veel rustiger met d'r hoofd. Merkte wel als ik tever door vroeg dat ze tegen ging werken. Momenteel haar grens dus. Zijwaarts (wijken) wil ze nog wel eens over de schouder weglopen. Gaat steeds beter.

Kortom, gaat al stukje beter.

Edit : TA is geweest, ziet er goed uit. Wolfstandjes komen nog niet door, dus hij schat de kans niet groot dat daar de onrust vandaan komt. Morgen fysio.

Fijn dat er al iets verbetering was, is waarschijnlijk toch echt een kwestie van de tijd nemen ...

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:36

Schoudervoor/schouder binnenwaarts gaat goed, op rechts beter dan op links, maar het gaat goed.

Op de volte vind ze het een stuk moeilijker om d'r kont naar buiten te draaien (en dus d'r binnen achterbeen eronder te brengen)

Fysio is vandaag geweest. Ze had maar één hele kleine blokkade in de rug, maar volgens haar niet heftig genoeg voor deze reactie.

Ik weet dat als ik zelf naar de fysio ga er genoeg blokkades zijn om los te laten maken, maar ik heb daar simpelweg de komende 2 weken nog geen tijd voor. Stond wel al in de planning. Maar ik moet daar echt tijd voor maken want ik kan vervolgens 2 dagen niks meer :D

Vandaag ging wel alweer stukje beter, linksom wil haar eerst rechts hebben lopen op de volte voordat ik aanspring, (helaas) is het overspringen haar al aangeleerd want daar maakte ze vandaag toch weer gruwelijk misbruik van. Als ze ook maar een beetje recht wordt springt ze over, contra linksom vind ze overduidelijk makkelijker. Vind het dan wel eens moeilijk om mijn concentratie erbij te houden.

Maar er is licht aan de horizon. Volgende week gaat ze het land op en dan krijgt ze eerst maar eens een weekje vrij. Is volgens mij erg lang geleden voor haar dus kan ze even lekker met wat andere paardjes in de wei spelen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:58

Fijn dat het in ieder geval goed zit met haar tanden en rug!

Wees wel voorzichtig met op het land zetten en meteen vrij geven. Dan krijgt ze dus ineens veel voeding binnen maar kan het niet echt kwijt. Tenzij ze veel loopt op het land. Maar die van mij doet dat niet dus die moet echt nog wel even goed werken, juist de eerste week. Misschien ben ik dan een beetje een bangerd hoor. Maar zou het wel in de gaten houden.

En daarna maar gewoon lekker veel gaan oefenen dus. Dat overspringen deed die van mij ook. Kan ze prachtig, haha. Ik heb met haar net zo lang op de volte gewerkt en om mijn been gebogen tot ze daarin sterker werd. En natuurlijk meteen stevig terugnemen als ze overspringt. Mag gewoon niet. Punt. Nu blijft ze rechtuit gewoon in de goede galop.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:13

Alle problemen de je hebt zijn vooral aan de linkerkant als ik alles teruglees. Dan denk ik nog steeds aan niet soepele spieren aan die kant. Ook het aanspringen links probeert ze toch rechts aan te springen of ze springt over, dit komt dan toch omdat het linksom voor haar moeilijker is. Probeer dan linksom op een volte te blijven mèt lengtebuiging, maak 'm dan niet recht. Dan train je de spieren aan die kant en zal ze minder snel overspringen.
Dus lengtebuiging met buiging over het hele lichaam, en niet alleen d'r hals (wat je heel vaak ziet, hals buigt wel maar lijf van het paard blijft dan nog een plank). En de buiging moet dezelfde ronding (curve) hebben als de volte, dus niet meer.

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:01

Hai
Volgends mij hebben wij deze merrie zadelmak gemaakt en de basis geleerd voor de toemalige eigenaar . Ze is daarna verkocht maar ik herkende haar naam in dit topic. Als je wilt kunnen we je helpen met haar , het was met beleren een erge fijne merrie en zeer werkwillig en toen zonder problemen met haar hoofdje/mond . Mijn nummer of email staat op www.trainingsstalstarnmeer.nl . Groetjes evelien

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:22

Lengtebuiging gaat op zich goed. Ik longeer haar niet zoveel en als ik het doe alleen maar draf.
Laatst ook eens galop gedaan en warempel, linksom verkeerd over overkruist lopen.

Onder het zadel gaat beter. Met goeie lengtebuiging springt ze niet over.
Ben zelf de afgelopen week erg gespannen dus heb er weinig opgezeten. Alleen een buitenritje.

Ze hebben veel ruimte om het land en niet alles is ingezaait. Komen eerst op een wat kaler stuk te staan.