[WN] Gedrag Quarter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Gedrag Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:06

Maar zo zien ze er dus uit zegt Jeddah! :j

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:15

smax schreef:
_O-

ik vind het een fabeltje hoor...je hebt er coole bij maar ook hete, ik heb een hele hete gehad, en toevallig heb ik nu wel een coole.
Gewoon op je gemak rond gaan kijken, en kijken wat je er mee wilt, succes!!

idd de ruin die ik reed en toch al bijna 20 was had het karakter vaak met pit als een jonge hengst :P
alles behalve koel dus..schat van een dier dat wel.
verder op een westernstal geholpen en ook hier heb je heus koele quarters maar er zijn dr een paar die alles behalve koel zijn :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:20

heb een kruising .. met wat arabier en snufje eigenwijze welsh..
nu leider in de mini kudde
over een shetter die altijd de leider is geweest en een (klop) hengst

zo braaf als die kan zijn zo leip ook

dingen waarvan je zou verwachten dat ze eng zijn zijn dat uiteraard niet
maar owee als er ergens een muisje in het riet zit
of een stoeptegen scheef
of ... tja er ergens een paard etende tuin/weide/bak/straat/huis kabouter verstopt zit achter een boom steen of gasspriet

Kokopelli schreef:
... De meest coole met rijden en die is echt superbraaf is het haantje in de kudde.

Mijn vriendin heeft een merrie...nou dat is een hete hoor die kan flikvlak dubbele salto achterwaards in een seconde :-)

whhaahahah oh wat klinkt dat bekent :D

Rumpleteaser schreef:
ElCid schreef:
Het hangt sterk van de bloedlijnen en fokrichting af; een cutting gefokte quarter zal veel heter dan bijv. een pleasure gefokte quarter.

En een goede opvoeding speelt ook een heeeeeele grote rol.

hummmmmm....kan er een kind op zetten in de bak ,,die niks vraagt ,.. in de hand erg braaf
maar onderzadel en iets nieuws of meer vragen :roll:

Shoufshouf schreef:
Nou wij hebben een quarter die echt kan ontploffen als het hem te moeilijk wordt!!! Hij kan dus weinig druk aan wat betreft werken. Ook is hij absoluut niet bom-proof!!!

Je moet wel een beetje op de bloedlijn letten, want de bloedlijn van onze quarter staat er toch wel een beetje om bekent dat het geen makkelijke paarden zijn.....we kennen zijn volle zus en een half zus....

hier idem .. vader en kids staan er om bekend dat ze soms iets minder uh makkelijk zijn
de eerste uhmmmm 9 jr ?

Shoufshouf schreef:
lovemyladie schreef:
Hoe bedoelen jullie ineens ontploft? Ook onder het zadel? Noem is een situatie. Heb het hier namelijk nog nooit meegemaakt :).

Onze quarter kan weinig druk met werk aan....dit betekent dat als hij het zat is hij abnormaal hard gaat bokken en dat heeft nog niemand uit kunnen zitten!!!

en als dat niet werkt gaat die domweg liggen _O-
dan vraag je lief kom ga je mee
staat die op en kan je zo weer wegrijden

maw wel vergevings gezind en niet haatdragend :D

bij mij is die nu vrij lief , maar 2 week terug hing er weer een zeeeer ervaren trainer om zijn nek :+
was net heel trots aan het vertellen dat die al paar maanden geen rodeo heeft gegeven :')

zo lui als die is zo veel energie schijnt hij te hebben om te zorgen dat die niet moe hoeft te worden
(terwijl bv op de 4 daagse het zonder moeite doet en bij "thuiskomst"op de camping nog staat te stuiteren alsof die niet weg geweest is .. gaat letterlijk tussen 2 vuren door maar owee als je stapje harder/sneller vraagt

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:02

Wat wij wel kunnen met onze quarter???

Buiten rijden, kleine kinderen kunnen erop rijden want die vragen niets, showmanship is hij een kei in, losspringen, longeren, freestylen etc. Hij gaat pas af als hij echt in de pleasure houding moet galopperen!!! hahahaha....hij kan het wel....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:01

@ Jeddah, was het jouw fjordje waar ik af ben gevallen?? hahahaha

Het gaat niet altijd op, maar de spanning en angst die mensen elke keer weer meebrengen is niet goed.....

Een quarter kan ook schrikken etc. Maar de meesten staan erom bekend dat ze niet snel echt sprinten of gekke dingen doen. Mochten ze weleens een stressmoment hebben, herstellen ze sneller en blijven er niet de rest van je tijd op doordribbelen.....uitzonderingen altijd daargelaten.....

Mijn NF schrikt ook weleens en ik heb het een hele tijd heel irritant gevonden. Zet hem altijd harder aan het werk en negeer het verder maar.

Mijn NRPS kon zich enorm heet maken en stap kende ze buiten helemaal niet. Maar........Ze bleef altijd bij de les en is er nog nooit vandoor gegaan bijvoorbeeld. Tenzij we gas gaven en dat deden we weleens,,,,,,je bent jong he?!

Als je paard bij kinderen iets niet doet en bij jou wel als je echt wil rijden, zou ik toch eens kijken naar je training, want dat geeft mij een gevoel van een potje in de maling nemen hoor. Die van mij loopt ook als een mak lammetje als je niks vraagt of er een kind op zet. Tot ze iets willen vragen en hij denkt, echt niet.........Dan moet je even de knoppen weten. En dan zal hij uitproberen. Prima, amar zonde van zijn tijd.....

Zoek ook situaties op. Ik weet mensen die willen dat je opzij gaat voor ze een jas van de bakrand afhaalt etc etc. Ik gooi alles neer vanaf mijn pony en gooi het ergens waar het mij uitkomt. Ik stap links en rechts op. Doe mijn haar weleens goed ( ja, je kan niet mete en bad hairday rijden he.......)Of bel even. Je kan het allemaal wel ontwijken, maar je kan ook alles makkeloijker maken door het te doen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:46

storrum schreef:
Wij hebben er hier een kleine 40 staan, en die zijn a l l e m a a l koel. *D
Als het goed is horen ze dat ook te zijn...
(je kunt natuurlijk ieder paard gek krijgen en het ligt er ook wel aan waarvoor en hoe ze gefokt worden)
Maar als je al met goede ouders begint, dan moet het gek gaan wil je er heethoofden uit krijgen. ;)

nou ik denk dat het ook eraan ligt voor welke tak van de sport ze gefokt zijn, zover ik ooit gehoord heb heb je de koele en de minder koele paarden ;) verder vind ik ze wel altijd heel lief en trouw

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:02

Typisch voorbeeld van vandaag;

Ik ben op buitenrit met mijn Paint-ruin, weliswaar geen quarter, maar kom, er rijden redelijk veel jeeps vlak langs ons heen uit tegengestelde richting, hij geeft geen kick. Plots vertraagt een zwarte jeep, hij passeert mooi, en plots, vanuit het niets, draait hij zich 180 graden om, direct er langs gestuurd met een beetje spoortje eraan, meneer was blijkbaar geschrokken omdat de jeep geblindeerde ruiten had, en hij kon er niet door kijken...
Maar eens voorbij de auto, kon ik hem weer met een lang teugeltje rijden, geen probleem...
Dat vind ik wel erg leuk aan die quarters/paints...
Schrikken en stressen doen ze wel hoor, maar ze kunnen gewoon een klik maken en direct terug kalm worden :-)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:50

Ja, dat herken ik ook wel. Buiten van iets schrikken en meteen daarna weer heel rustig verder lopen.
In de bak, als ze moet werken, is die van mij (weliswaar spb paint) behoorlijk heet hoor! Dan is de jog af en toe ver te zoeken. Maar goed, daar werken we aan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:25

Wij hebben zowel een kwpn-er en quarter gehad en hebben nu 2 paints en ik merk heel duidelijk verschil. Ondanks dat de kwpn merrie een schat was en heel braaf, zijn de paints veel cooler in de kop. Ze kunnen iets wel spannend vinden maar beginnen sowieso niet meteen te rennen, maar eerst goed te kijken en als eenmaal geconstateerd is dat het ok is, is het daarna geen punt meer. Kun je er gewoon 20 x langsrijden, terwijl het bij de kwpn-er nog heel lang eng bleef. Dat vind ik echt een verschil.

Ook het sneller leren herken ik wel, het is ongelooflijk om te zien hoe snel ze targetten en grondwerkoefeningen oppakken.

ls je niet perse western wilt rijden kun je uiteraard ook een ander koel paard zoeken zoals fjord of tinker, maar in elk ras zitten hete en koele typetjes.

Onze eerste quarter was laat beleerd (8 jaar) en altijd fokmerrie geweest en en die was een stuk minder koel in haar hoofd. Dus training en opvoeding speelt absoluut een rol!
Een van de paints ging als jonkie al aan de hand mee door het verkeer en die is echt nergens bang voor!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:13

Kirr__ schreef:
Maar als ik jou uitleg lees, denk ik direct aan een Fjord of zulk soort paard. Die zijn vaak koel en betrouwbaar.
Succes met je zoektocht nog in elk geval

Vind ik ook zo een leuk fabeltje.. :+