[WN] KNHS versus reining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: KNHS versus reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:33

Zeg boktteam blijven we berichten verwijderen ofzo?

Wat is de reden van deze verwijderingen? Het zijn gewoon inhoudelijke berichten!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:25

Weet je zeker dat het door het Boktteam gedaan is?? Er staat nergens een 'groene Mod balk' nl.
De gebruiker zelf kan het natuurlijk ook verwijderen binnen bepaalde tijd.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:03

Kan dat dan ook nadat de volgende post er al staat? Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.......volgens mij kan je 'm alleen nog maar wijzigen.

Anya Waar kan ik de officiële uitleg van die termologie terugvinden?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:06

In theorie heb je gelijk.

Alleen zijn deze twee wel geband:
knhs2010 | 18-03-10 | | Permanent | Schaduwaccount |
welzijnsnota| 19-03-10 | | Permanent | Schaduwaccount |

Of het een schaduwaccount is of niet: de berichten waren GEEN galspuiende berichten.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:42

Het was in ieder geval een heel belangrijk bericht, nu slaat een gedeelte van mijn bericht nergens op.........volgende keer dus maar alles gaan quoten....... :O

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:11

In de statuten van de KNHS gok ik zo.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:48

Ben ik de enige die het juist goed vind dat er 1 grote paardensportbond is? Paardensport en paardenwelzijn krijgen steeds meer een politieke inbreng. We moeten ons juist bundelen om zo grip te blijven houden op onze zeer geliefde sport.
De uitspraken van: weg die KNHS! verrast mij zeer. Ik zou eerder kiezen voor een oproep om die 70 reiningers die wel lid van de KNHS te ondersteunen. Westernruiters wordt allen lid van de KNHS zodat jullie sport als een volwaardige paardensportdiscipline gezien gaat worden. Dan wordt de inbreng binnen de sportbond ook groter en dan zal de financiele steun niet ter discussie staan. Zorg ervoor je western/reining discipline te promoten en wordt juist allemaal lid!!! :))
Recentelijk ben ik mij in de westernsport aan het verdiepen en het eerste wat mij dan opvalt is dat zelfs onder overige paardensportbeoefenaars de westernsport/reiningsport als een cowboy spelletje wordt beschouwd!! Dat is niet terecht overigens maar het imago ligt er nu eenmaal. :?
Het Reiningonderdeel heeft thans een pre-olympische status en dat is al een stap vooruit. Om deel te nemen aan internationale wedstrijden zoals WEG en OS moet je voldoen aan de criteria / reglementen van de FEI. Behalve de KNHS-RV (Reiningvereniging) voldoet geen enkele andere organisatie aan deze eisen en/of willen (nog)niet aan de gestelde FEI-eisen voldoen. _/-\o_ FEI :=
Dus ........ zorg voor je sport, is ........ ondersteuning van je ambassadeurs (topsporters).
Dus juist niet "weg met die KNHS" :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:00

Jolanda kennelijk heb je één ding niet goed begrepen. De KNHS heeft aangegeven dat horizontale aansluiting (dus met behoud van eigen identiteit en eigen autonomie) maar wel gericht op samenwerking (bijvoorbeeld o.g.v. van paardenwelzijn) NIET aan de orde is als ik het goed begrijp.

Dat betekent in de praktijk dat alle disciplines die nog aan zouden moeten sluiten een heleboel regeltjes (zoals de cap) voor de kat zijn viool hebben ingevoerd. Dat de FNW (die voor die horizontale aansluiting o.a. in het leven is geroepen) hiermee door de KNHS in zijn/haar hemd wordt gezet.

Horizontaal aansluiten of verticaal aansluiten maakt een wereld van verschil. En als je wilt weten hoe ingewikkeld aansluiten uberhaupt is bij de KNHS (en wat dat betekent voor de regeltjes) dan kan ik je aanraden eens bij de menners of de enduranceruiters te rade te gaan.

Ik heb altijd gepleit voor aansluiting bij de KNHS. Maar ook altijd gewaarschuwd voor die aansluiting. Want de westernsport is een ieniemienie klein takje paardensport in Nederland. Op de gemiddelde dorpswedstrijd worden meerdere keren per jaar wedstrijden georganiseerd met 10 ringen (buiten) en het dubbele van het aantal starts van het FNW-NK. Dat maakt dat je wel voorzichtig moet zijn. Met horizontale aansluiting zou je (met in acht neming van een aantal nieuwe regels) de identiteit kunnen bewaren. Met verticale aansluiting wordt de westernsport 'opgeslokt'.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:15

J01andA schreef:
Ik zou eerder kiezen voor een oproep om die 70 reiningers die wel lid van de KNHS te ondersteunen. Westernruiters wordt allen lid van de KNHS zodat jullie sport als een volwaardige paardensportdiscipline gezien gaat worden.

Dit gaat alleen over reining. Western is meer dan alleen reining.
Stel dat er 1000 westernruiters in NL zijn, tegenover 10duizenden engelse ruiters. Denk jij serieus dat als er regelgeving veranderd wordt, de KNHS gaat luisteren naar die 1% westernruiters?

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:16

Maar waar kunnen we de bewijzen van dit alles terugvinden, ik heb in de tijd dat er nog wel een lidmaatschap bij de WRAN liep nooit een kopietje of wat dan ook van de eisen van de KNHS gezien of mogen inzien. Het bleef alleen bij horen zeggen van het bestuur.... wellicht is het horizontaal aansluiten helemaal nooit aan de orde geweest maar is het een wens dan wel een verzinsel van het bestuur. Ik heb begrepen van toenmalige bestuursleden van een rasvereniging dat de KNHS helemaal niet zat te wachten op aansluiting van het Westerngebeuren.

Stel dat het waar is dan zijn de koeienruiters toen flink belazerd door hun 'eigen' clubje.......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:19

En J01andA: Vraag eens rond op het enduranceforum hoe het hun is vergaan bij aansluiten met de knhs ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:45

@PK horen zeggen van de voorzitter voor de duidelijkheid. Ik heb volgens mij 1x schriftelijke notulen gezien indertijd. Maar het kan dat dat veranderd is en dat er een map notulen ligt. Dat weet ik niet.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:06

We moeten voorzichtig zijn om op alle slakken zout te leggen. Lees nu uit het artikel van Ploegmakers dat hij terzake weinig kennis heeft. Op zich bij de 'pluche-ridders' van de KNHS sowieso een probleem. Ook bij de breedtesport zijn er inmiddels bestuurders die zich afvragen of de KNHS op sommige vlakken niet van z'n doelstellingen afdwaalt.
De huidige wijze van aansluiting bij de KNHS voor de topsport van de reining heeft alleen te maken met de structuur van de westernverenigingen en is noodzakelijk om internationaal op het hoogste platvorm deel te kunnen nemen. De suggestie van Ploegmakers dat er slechts een draagvlak is van 70 leden gaat inderdaad voorbij aan de totale belangstelling en draagvlak die er voor deze tak van sport is. Het zou een heilig doel voor Ploegmakers moeten zijn om mee te werken aan een samensmelting van de stromingen. Het is immers ook nog niet zo lang geleden dat de topsport van dressuur en springen apart stond van de breedtesport en er toen eigenlijk ook eenzelfde situatie was als hij nu schildert voor de reining. Laten we dit gewoon afdoen als een gebrek aan visie op dit vlak van iemand zonder (fusie-) verleden in de paardensport.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:53

De uitlating van Ploegmakers was op zijn zachtst gezegd niet erg doordacht :=

Is de deur tot horizontale aansluiting nu voorgoed dicht dan, of zijn dat speculaties?

Als lid hoef ik natuurlijk niet van elke scheet op de hoogte gehouden te worden, maar nu het moment van stemmen kennelijk sneller dichterbij komt dan gepland begin ik als lid van de DPHC/FNW én van de KNHS wel meer behoefte te krijgen aan wat meer inzicht in de situatie.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:15

J01andA schreef:
Het is immers ook nog niet zo lang geleden dat de topsport van dressuur en springen apart stond van de breedtesport en er toen eigenlijk ook eenzelfde situatie was als hij nu schildert voor de reining.

Belangrijk verschil:
De FNW bestaat uit meerdere verenigingen. Dit zijn onder andere amerikaanse rasverenigingen.
Die zitten dus vast aan het amerikaanse rulebook. Die kunnen dus ook niet zomaar onder de knhs geschoven worden.

Dat is gewoon niet mogelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:12

@pannenkoek: onderschat de Mod-power niet :D

Zou iemand de KNHS al om opheldering gevraagd hebben over de gedane uitspraken ;)

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:22

DD Ik heb er een heel ander woord voor hoor............maaruh, knippen, plakken, document, bureablad! :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:44

Ibelieve2010 schreef:
Dat is een vraag die de bestuurders dienen te beantwoorden.

En dat dan ook nog aan de leden te communiceren.
Maar goed, de FNW heeft dan ook een interim voorzitter met de naam Vacant :D

Ik merk bij veel mensen dat ze maar half weten waar dit alles over gaat of over ging. Dat betekend of dat het ze nu pas enigszins interesseert, of dat er slecht cq onvoldoende over gecommuniceerd is.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:54

Romkabouter schreef:
J01andA schreef:
Het is immers ook nog niet zo lang geleden dat de topsport van dressuur en springen apart stond van de breedtesport en er toen eigenlijk ook eenzelfde situatie was als hij nu schildert voor de reining.

Belangrijk verschil:
De FNW bestaat uit meerdere verenigingen. Dit zijn onder andere amerikaanse rasverenigingen.
Die zitten dus vast aan het amerikaanse rulebook. Die kunnen dus ook niet zomaar onder de knhs geschoven worden.

Dat is gewoon niet mogelijk.

Vergis je niet: De breedtesport bestond destijds ook uit allemaal "heilige huisjes".
Het grote verschil is inderdaad de tussenkomst van de Amerikaanse Verenigingen. Voor de Amerikanen is het zaak dat zij zich gaan aansluiten bij de FEI. Het (grote) probleem is echter dat de FEI regels heeft waaraan de Amerikaanse verenigingen zich niet willen confirmeren (neem als voorbeeld maar het dopingbeleid). Wil men de westernsport (met in de voorhoede de Reining) richting Topsport bewegen dan zal er wel iets moeten gebeuren. De Ameikanen zijn ook gebaat bij een ruime uitdraging van "hun" sport bovendien staan de Olymische Spelen daar hoog in het vaandel.
Laat ik hierbij wel voorop stellen dat ik de heiligheid en macht van de FEI niet altijd kan waarderen (hun beslissingen staan ook regelmatig ter discussie) maar het is nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt. Wereldwijd heeft de westernport een hele grote achterban en staat hier in Europa slechts in de kinderschoenen. Het Quarter stamboek is zelfs het grootste stamboek. Voor de FEI zeker niet onbelangrijk om deze paardensporters aan zich te binden.
Voor alle verenigingen lijkt samenvoeging alleen maar voordelen te hebben. Nu nog een passende oplossing. +:)+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:00

Ik heb de afgelopen jaren het gevoel gehad dat er weinig over te communiceren viel omdat het hele gebeuren nog niet uitgekristalliseerd was.

Ik sta er zelf ook heel dubbel in: aan de ene kant wil ik graag goed geinformeerd zijn, maar aan de andere kant: wat moet ik als lid met allerlei incomplete informatie??
Voor mij als lid is informatie pas relevant als er een definitief voorstel op tafel ligt waarin de standpunten van de FNW en KNHS duidelijk geformuleerd zijn. Nu de "snuffelperiode" verkort is naar 6 maanden vind ik het wel steeds belangrijker worden om te weten hoe de vork in de steel zit. Waar gaan we als leden nu eigenlijk precies voor (of tegen :o ) stemmen, dat is eigenlijk al jarenlang de vraag ...

Jolanda (maar even zo geschreven :D ): binnen de FNW heb je ook nog eens het verschil dat sommige clubs SPORTclubs zijn (zoals de WRAN) maar andere clubs RASSENverenigingen (zoals de DPHC en de NQHA). Een wezenlijk verschil, naar mijn mening.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:03

Maar de FEI met alle respect is alleen relevant voor internationale wedstrijden van hoog niveau. Voor de rassenverenigingen en de basissportruiters heeft samenvoeging niet alleen maar voordelen. Er is namelijk sprake van regels die niets met dopingbeleid te maken hebben en alles met hoe je een wedstrijd organiseert en welke regels je daarbij hanteert. Denk aan toegestane bitten, capgebruik, de leeftijd waarop je een paard mag starten, de wijze waarop gejureerd wordt en zo verder.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:09

Mac schreef:
Jolanda (maar even zo geschreven :D ): binnen de FNW heb je ook nog eens het verschil dat sommige clubs SPORTclubs zijn (zoals de WRAN) maar andere clubs RASSENverenigingen (zoals de DPHC en de NQHA). Een wezenlijk verschil, naar mijn mening.

Als outsider heb ik zeker geen oplossing, ik hoop alleen dat de verschillende verenigingen het juiste doel voor ogen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:12

ja hoor die oplossing was er wel. Dat heet horizontaal aansluiten. Daarvoor is de FNW als koepel in het leven geroepen. Maar dat mag niet meer van de KNHS. Zo begrijp ik. De westernsport moet maar dezelfde positie krijgen als de rijvereniging van Lutjebroek Oost. Want dat houdt in essentie verticaal aansluiten in.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:14

Anya schreef:
Maar de FEI met alle respect is alleen relevant voor internationale wedstrijden van hoog niveau. Voor de rassenverenigingen en de basissportruiters heeft samenvoeging niet alleen maar voordelen. Er is namelijk sprake van regels die niets met dopingbeleid te maken hebben en alles met hoe je een wedstrijd organiseert en welke regels je daarbij hanteert. Denk aan toegestane bitten, capgebruik, de leeftijd waarop je een paard mag starten, de wijze waarop gejureerd wordt en zo verder.

Heilige huisjes dus ...... ook daar mag soms best eens de bezem door!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:29

J01andA schreef:
Vergis je niet: De breedtesport bestond destijds ook uit allemaal "heilige huisjes".

Met grotendeels dezelfde regels. De KNF en de NKB (en nog een aantal), hadden heilige huisjes in de vorm van overtuiging. De regels aan elkaar aanpassen was relatief gezien makkelijk.

J01andA schreef:
Wil men de westernsport (met in de voorhoede de Reining) richting Topsport bewegen dan zal er wel iets moeten gebeuren. De Ameikanen zijn ook gebaat bij een ruime uitdraging van "hun" sport bovendien staan de Olymische Spelen daar hoog in het vaandel.

Dat is allemaal leuk en aardig. Maar de reining in nederland heeft niet het olympsche niveau. Mijns inziens kun je beter daar eerst verbetering in aanbrengen ipv al je moeite steken in aan te willen sluiten

J01andA schreef:
Voor alle verenigingen lijkt samenvoeging alleen maar voordelen te hebben.

Nee, voor de KNHS heeft samenvoeging voordelen