[WN] Vlecht in de staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vlecht in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:04

Geen vlechten hier. Ik denk dat ik heel beroerd rijd of hele slimme paarden heb (ik laat het gewoon ff in het midden, goed? :D ) want ze trappen er nooit haren uit en hebben alle 3 een prachtige volle staart.
Ik vind dat ze een staart hebben voor communicatie en vliegenmeppen. Dus ik laat 'm los hangen.
Een keer in de week ongeveer gaat er wat cowboymagic in en borstel ik 'm even uit. Rest van de week haal ik alleen even met m'n vingers de takjes ed eruit die ze als souvenir meebrengen vanuit het bos of vanaf de wei. Tegen de tijd dat ze het risico gaan lopen om op stal of tijdens het werk op hun staart te trappen, knip ik er heel simpel een stukje vanaf.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:09

Je mening wordt wel gewaardeerd spatter maar ik vind dat je erg overdrijft. Vind jij een staart vlechten (in de zomer drie met flinke kwast zoals WB zegt én een vliegendeken) nou echt vergelijkbaar met een staart couperen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:27

Vergelijken met couperen gaat me ook wat ver, maar ik vind ook dat je het paard van z'n vliegenmepper ontdoet als je z'n staart vlecht in de zomer. Vliegendeken maakt dan wel iets goed, maar mijn voorkeur zou 't niet hebben.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:36

de staart van mijn paard zit eigelijk altijd ingevlochten in een staartzak. Mij is gezegd en gebleken uit ervaring dat ie hier voller van wordt en dat is mooi meegenomen op show toch?

Dusja, dat ben ik nu aan het uitproberen en het bevalt super, 1x in de zoveel tijd even uitkammen, cowboymagic erin en terug in de staartzak.

Ideaal, makkelijk uitkambaar, niet vies, ziet er veel beter uit.
Oh, over dat met die vliegen.. die van mij slaat gewoon met staartzak...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:05

@ spatter...er is geen onvertogen woord gevallen, ik vind dit een hele nette discussie, en daar mag je toch je mening bij geven. Jij bent tot nu toe de enige die een oordeel als in ; dierenmishandeling heeft gegeven en van die vervelende / nare emoticons gebruikt.

Iedereen moet doen waar hij / zij zich lekker bij voelt.

Ik zit net te bedenken is het ook niet een beetje afhankelijk in wat voor kudde je paard staat? Die van mij stond voorheen met een groep paarden waarbij er sowieso een was die aan haar staart en manen stond te knabbelen (haar beste dinnetje zeg maar), heel lief en aardig, maar dat vind ik zonde.

In de winter is het vliegen slaan niet nodig, ze heeft immers een deken op omdat ze geschoren is.
In de zomer maak ik meerdere vlechten in haar staart en heeft ze ook geen staartzak om, of eentje die ik zelf ga in elkaar ga flansen met meerdere tubes, maar dan ongevlecht

Mijn paard heeft een hele lange staart sinds die staartzak, voorheen bleef het maar een zielig bosje (mede door geknaag)

IK vind de vergelijking met couperen niet juist, mijn paard heeft nog steeds een vliegenmepper als ik de staartzak er om zou laten, het werkt alleen wat minder effectief (maar zoals gelezen doe ik dat dus in de zomer niet). Daarbij is het voor mij geen smoes en werkt het. Hier in de buurt wordt het gros van de paarden die ik ken met staartzak gehouden. Ook ken ik meer en meer dressuur en springpaarden die een staartzak hebben.

Maar ach...op het punt van dierenmishandeling ben ik sowieso heel slecht bezig...mijn paard heeft een hood op...een sleazy...een staartzak en ik rij mijn paard met bit, ze zou toch hartstikke ongelukkig moeten zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:08

Sonja schreef:
Geen vlechten hier. Ik denk dat ik heel beroerd rijd of hele slimme paarden heb (ik laat het gewoon ff in het midden, goed? :D ) want ze trappen er nooit haren uit en hebben alle 3 een prachtige volle staart.
Ik vind dat ze een staart hebben voor communicatie en vliegenmeppen. Dus ik laat 'm los hangen.
Een keer in de week ongeveer gaat er wat cowboymagic in en borstel ik 'm even uit. Rest van de week haal ik alleen even met m'n vingers de takjes ed eruit die ze als souvenir meebrengen vanuit het bos of vanaf de wei. Tegen de tijd dat ze het risico gaan lopen om op stal of tijdens het werk op hun staart te trappen, knip ik er heel simpel een stukje vanaf.

Eigenlijk hetzelfde als wat ik al wilde schrijven, maar dan alleen over mijn eigen paard :D

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:51

als we over dierenmishandeling gaan beginnen, moeten we er met zijn allen ook maar niet meer op gaan rijden
Mensen die hier op dit Forum zitten doen niet aan dierenmishandeling,. dit zijn allemaal mensen die begaan zijn met hun paard!!!!!!!!! graag zulke opmerkingen bewaren voor mensen die hun paarden niet verzorgen en aan hun lot overlaten op een of ander blubberweitje zonder schuilhok en schoon water.

iedereen hier zegt ook al dat ze in de zomer de staartjes lekker los hebben of zo dat ze, de staartjes in ieder geval nog gewoon als vliegenmepper kunnen gebruiken

Ts begon dit topic als een vraag waarom, ze in een vlecht zitten, niet of het dierenmishandeling is
het waarom is volgens mij goed beantwoord,.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:16

Al het hiervoor gezegde vind ik eigenlijk een zeer mooie afsluiter van dit topic tenzij de TS haar vraag nog niet voldoende beantwoord is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:29

vigel1 schreef:
graag zulke opmerkingen bewaren voor mensen die hun paarden niet verzorgen en aan hun lot overlaten op een of ander blubberweitje zonder schuilhok en schoon water.

Zwaar offtopic, maar wat mij betreft valt onder dierenmishandeling 24/7 op stal staan. Dus niet alleen wijzen naar het blubberweitje he?

Ontopic: grappig dat veel mensen de vlecht mooi vinden :D
Kwestie van smaak blijkbaar... als ik een foto zie van een paard met een vlecht, dan zie ik altijd een grote gelijkenis met een paard met een gecoupeerde staart ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:32

Als plaatje misschien ja Wendy, maar zeker niet in gebruik hoor. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:33

Oh, maar dat geloof ik toekie! :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:35

Gelukkig. :P
Overigens heb ik persoonlijk niet gezegd dat ik een ingevlochten staart mooi vind. Ik vind los ook mooier! Helemaal als ie zo vol is. :D ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:59

Wat mij tegen de borst stuit zijn de mensen die het alleen doen omdat zij het mooier vinden. En het paard dan? Om hem schoon te houden kun je ook vaker borstelen ofzo. Of is het gemakzucht? ;)
Verder vraag ik me af of een staart door het vlechten echt voller wordt. Hoe kan dat dan? Of lijkt het alleen maar zo omdat er dan door het vlechten een soort krullen/golven in komen en daardoor, als het los zit, de haren verder van elkaar staan en dus alleen maar voller lijkt?
Wie van jullie vlecht de staart van haar paard en heeft zelf ook lang haar in een vlecht? Blijft die vlecht van jou zelf er ook altijd in (bijv. 's nachts) omdat het dan voller lijkt en waarom (niet?)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:15

Bij mij blijft hij voller omdat er geen andere paarden aan zitten te knagen, ze minder blijft hangen (dus minder breuken)

En schoon houden, die van mij staat nu in de winterdag in een modderweide, nu op haar nieuwe stal weliswaar niet zo erg als op haar oude stal, maar daar valt niet tegen aan te borstelen. Dat de staart nat wordt is niet erg (dat gaat ook door de staartzak heen omdat ik geen waterdichte heb) Maar al die derrie en dat zand, dat hoef ik er nu niet uit te borstelen...en dat heb ik trouwens 1,5 jaar wel gedaan hoor. Ik heb een haflinger met een volle staart, als ik die nu los zou hangen kan ik hem om de dag uitspoelen omdat hij zo vies en zwaar wordt van alle modder en derrie. Ik vind dit voor mijn paard en mij een uitkomst.

Mijn haar is niet lang genoeg, maar ik ken een heleboel mensen die hun haar nagenoeg nooit los hebben en in een vlecht omdat er anders niet door te komen is en omdat het werk scheelt...ook 's nachts.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:34

Mijn haar zit eigenlijk ook altijd in twee vlechten; en niet vanwege de mooiheids of schattigheids factor

Of men de staart nu wel of niet vlecht. Ik denk dat een iedereen wel enigzins naar de voor en nadelen heeft gekeken. En voor sommigen blijkt het toch beter te zijn en wordt de staart er echt mooier en voller van. O.a. doordat er niet snel anderen aan gaan knabbelen. Ondanks dat het vooral iets voor westernruiters lijkt te zijn, zijn er steeds meer dressuurruiters die ook de staart helemaal vlechten. Dus schijnbaar zijn er genoeg voordelen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:37

Met golfjes erin lijkt een staart echt niet voller hoor sflj :D . Ik vind golfjes in een staart zelfs erg lelijk, maar afhankelijk van het haar van je paard krijg je die natuurlijk wel als je d'r een vlecht in hebt gehad. Mijn ervaring is wel dat de staart echt voller wordt als je hem in een vlecht houdt als je een paard hebt dat buiten komt met andere paarden. Vaker borstelen heeft een averechts effect en heeft geen zin als je paard steevast in haar staart piest (tsja, alleen merries doen dat :? :D ). Als je met zo'n paard wilt showen ontkom je er bijna niet aan om de staart in een staartzak te houden als het betreffende dier ook nog eens een lichte kleur staart heeft. Anders is het letterlijk een pisgezicht op wedstrijd want je krijgt dat met geen mogelijkheid meer schoon.

Verder lijkt de discussie wel uit te monden in een naturals vs non-naturals discussie ... ik houd het er op dat we hoe dan ook allerlei onnatuurlijke dingen van onze paarden vragen en dat ieder voor zich bepaalt hoe ver hij/zij daarin gaat.

Ik heb wel even moeten grinniken om jouw onderschrift in deze discussie Kitty :))

Oh en SusanW: dat heb ik me dus serieus ook wel eens afgevraagd :)) terwijl mijn paarden dus ook het grootste deel van de tijd met vlecht en/of staartzak lopen :o .

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:23

sflj schreef:
Verder vraag ik me af of een staart door het vlechten echt voller wordt. Hoe kan dat dan?

De staart wordt niet letterlijk voller. Hij verliest alleen een stuk minder haar waardoor het zijn natuurlijke volume houdt.
Bij mijn paard in ieder geval. :)

Staart 2004: http://img3.imageshack.us/img3/3033/sta ... 004no7.jpg
Staart 2009: http://img690.imageshack.us/img690/4273/ww290809002.jpg & http://img202.imageshack.us/img202/8336/p4190159.jpg (op deze foto nog niet uitgeborsteld en dus idd golfjes/sliertjes :P )
En idd, met golfjes lijkt het juist níet voller. Als ik de staart zoals de tweede weidefoto ook nog uitkam dan is het pas echt mooi. :wow: 8-)

En met zijn communicatie/sociale contacten is niets mis: http://img3.imageshack.us/img3/902/p4110087.jpg :D ;)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:26

Mac schreef:
Ik heb wel even moeten grinniken om jouw onderschrift in deze discussie Kitty :))

Ik ben ook helemaaaaal niet bevooroordeeld ofzo hoor... O:)

Het is lastig, er zijn zoveel variabelen die het eindresultaat kunnen beïnloeden...wel of geen weidegenootjes die eraan knagen, hoe vaak je borstelt, wat je erin smeert, wat voor oefeningen en natuurlijk wat voor staart het paard zelf al heeft.

Pfff...ik heb dr vanavond weer mishandeld door hem na het rijden toch maar even te vlechten en er weer een andere zak in te knopen, een hele hippe heb ik nu ;)
---> klikkerdieklak

Aan ons zal het niet liggen dat de zomer niet komt...

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:37

sflj schreef:
Wat mij tegen de borst stuit zijn de mensen die het alleen doen omdat zij het mooier vinden. En het paard dan? Om hem schoon te houden kun je ook vaker borstelen ofzo. Of is het gemakzucht? ;)
Verder vraag ik me af of een staart door het vlechten echt voller wordt. Hoe kan dat dan? Of lijkt het alleen maar zo omdat er dan door het vlechten een soort krullen/golven in komen en daardoor, als het los zit, de haren verder van elkaar staan en dus alleen maar voller lijkt?
Wie van jullie vlecht de staart van haar paard en heeft zelf ook lang haar in een vlecht? Blijft die vlecht van jou zelf er ook altijd in (bijv. 's nachts) omdat het dan voller lijkt en waarom (niet?)

de mijne schijt altijd vol in zijn eigen staart,ik denk dat hij te lui is om zijn staart voldoende op te tillen ofzo :P
die troep plakt zooooooo erg en je moet zo een moeite doen om die troep eruit te krijgen dat ik het toch echt prettiger vindt om zijn staart te vlechten, dan heeft hij er geen last van ipv er iedere keer aan staan te prutsen en prullen om de poep eruit te peuteren

en idd ik heb veel zelf een vlecht, ik sta voor mijn werk (huisschilder) veel in het stof en ben bezig met verf en lijm ed
dan kun je echt geen losse haren gebruiken die overal inhangen en idd ik kan heel vaak eraan staan trekken en prutsen om de verf eruit te krijgen als er weer iets in het haar hangt waardoor de haren aan elkaar vast zitten geplakt,en dat is goed te vergelijken met de staart van hank vindt ik zelf.
en s'nachts heb ik de vlecht er ook in,anders kietelt dat haar ook maar in mn gezicht of mn vriend ligt erop met een beetje pech en dat loopt dan soms pijnlijk af als die zich draait en erin hangt met zijn vingers.
vol haar heb ik van mn eigen dus daar hoef ik geen vlecht voor en hank evenmin

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:45

Citaat:
="sflj"Of is het gemakzucht? ;)

Ja. Bij ons wel. :D

(beetje raar gekwoot.....)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:32

hoe moet ik beginnen :D voor de mensen die een paard hebben met een witte staart en hem wit willen houden oke, voor de mensen die een paard hebben met bijna geen staart oke, voor de mensen die reining doen oke, maar kom op, is het voor de rest niet een kwestie van een stukje luiheid......... ik doe er alleen een vlecht in als we op wedstrijd gaan, net voor ze op de trailer gaan (zodat er geen poep in komt) en daarbij lijkt het mij niet gezond (doe het maar eens bij jezelf) je haar breekt af, krijgt weinig tot geen zuurstof.
iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten maar ik doe het niet

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:35

Todorien schreef:
hoe moet ik beginnen :D voor de mensen die een paard hebben met een witte staart en hem wit willen houden oke, voor de mensen die een paard hebben met bijna geen staart oke, voor de mensen die reining doen oke, maar kom op, is het voor de rest niet een kwestie van een stukje luiheid......... ik doe er alleen een vlecht in als we op wedstrijd gaan, net voor ze op de trailer gaan (zodat er geen poep in komt) en daarbij lijkt het mij niet gezond (doe het maar eens bij jezelf) je haar breekt af, krijgt weinig tot geen zuurstof.
iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten maar ik doe het niet

kijk ik rij dan wel geen wester (meer) maar mijn paarden staan praktisch altijd ingevlochten. keer per week (meestal bij externe training of concours) gaat die eruit. ik heb paarden met dikke volle staarten, een keer zelf eens gecontroleerd geworden of ik er geen nepstaart in had }:0

Mijn schimmelmerrie doe ik net een vlecht in om de mest en urine zo weinig mogelijk in de staart te laten lopen. Vlecht ik niet in, zijn het lokken besmeurd onder de mest en dan krijg je pas broos haar dat niet sterk meer is (zuren van mest en urine gaan immers inwerken)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:30

mijn paarden/pony's hebben ook zo'n dikke staart (twee van de vijf zelfs zo dik als van een shet) zit dus veel werk in om klit vrij te houden, maar 1x in de week glansspray, 1x in de maand wassen en elke dag een borstel erdoor, zo hou je alle viezigheid en vuil er super uit, als je een vlecht hebt en er gaat net poep in zo'n draai zitten en je laat het twee al drie dagen zitten (noem maar wat hoor) dan broeien die bacterieen nog meer daar tussen dat warme paarden haar................

maar zoals ik zei, ieder is vrij in zijn doen en laten met zijn paard, maar je doet het ook niet bij jezelf dag in dag uit een vlecht.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:32

Waar heeft jouw paard z'n staart hangen, als het warm is tussen dat paardenhaar? Of komt het doordat ik fjorden heb, dat die staarten gewoon koud zijn :?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:41

oke laat maar ik weet al tegen wat voor persoon ik een discussie voer....... nog nooit gehoord dat bacterieen vochtige niet tochtende plekjes zoeken, moet je op een mistige ochtend jou paard zijn staart eens voelen hoe vochtig die is maar niet koud hhhhmmmmm zeggen die bacterieen........

nogmaals ieder is vrij in wat ie doet ik geef alleen mijn mening en mijn bedenkingen waarom ik het niet zou doen, als jij vind dat dat niet zo is dan moet jij het wel doen....... klaar!!!!!!!!