superpony schreef:Zeker omdat meeste discussies steeds gaan over de slechte kwalieit van ons in Nederland of de niveaus. Dan moet je gewoon verspreid goede trainers hebben. Anders blijven de beste trainingen alleen weggelegd voor enkelen.
Ik begrijp dat mensen genoegen nemen met iets minder, maar dat is imo niet bevordelijk. Zeker als je te weinig keus hebt in regio's. Jong bent en afhankelijk van vervoer bijv. Of naast werk en gezin geen tijd genoeg ( en geld ) kan vrijmaken om veel te trainen bij een trainer waar je wil trainen op afstand, zeg meer dan 50/100 km etc.
Ik ben het hier niet mee eens.
Ik geloof dat wij in Nederland op dit moment ruim voldoende trainers hebben om mensen te leren rijden/showen t/m WRAN L1 nivo.
Waar het eerder aan ligt is, imo, het beeld van veel ruiters die western gaan rijden omdat het "paardvriendelijk" is.
Ik geef toe, ik ben al een tijdje niet op een WRAN wedstrijd geweest, maar heb hier en daar op bokt wel wat youtube filmpjes voorbij zien komen. Wat mij betreft lopen de meeste paarden uitelkaar aan een lossig teugeltje, half contact, half niet, met hun hoofd ietswat lager als de gemiddelde natuurlijke houding in de pleasure, in de horsemanship en reining juist vaak strakke teugels, veel gebruik van spoor, onduidelijke of overdreven hulpen en helaas ook wat "getrek".
Ik zie zeer zelden een paard dat, naar mijn mening, echt nagevelijk is, verzameld is en aan het werk gezet is, al dan niet met het begeerde los teugeltje.
Ik heb niet de indruk dat dat komt door de trainers, ik heb de indruk dat dat komt doordat de ruiters een beetje in "limbo land" zitten. Ze willen vriendelijk rijden met lange teugels en rollende sporen die volgens hun nooit prikken (
) maar tegelijk willen ze ook wel wedstrijden doen en patterns rijden.
Wanneer ik wel een fijne verzamelde combinatie zie, op het NK bijvoorbeeld, dan staan er ook direct mensen aan de kant te vertellen hoe verschrikkelijk het paard loopt 
Het geeft wat mij betreft helemaal niks, als iedereen zo rijd, is het ook totaal geen probleem en iedereen is dan happy, moge de beste paardvriendelijke ruiter met een lossig teugeltje winnen
Ik heb er dan ook helemaal geen mening over betreft of het "goed' is en/of vriendelijk enzovoorts allemaal, iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt 
Maar, het gaat het algehele nivo van westernrijdend Nederland niet omhoog brengen.
Er zijn trainers zat die niet op die manier lesgeven/rijden, maar dat zijn dan vaak de "gemene" en daar moet je vooral niet willen lessen.
En ik vind het ook erg logisch wanneer trainers zich tot op zekere hoogte aanpassen aan de wensen van de klanten.
Ik denk dat er voldoende Nederlandse ruiters zijn die internationaal goed preseteren om te laten zien dat het beslist wel kan met de huidige Nederlandse trainers. Maar als ruiter zijnde zal je er wat voor over moeten hebben, en dat is meestal in de vorm van geld, tijd, kilometers maken, en tja, ook je paard doorrijden en grensen verleggen 
Ik vind het super dat mensen paardvriendelijk willen zijn en rijden, dat wil ik ook. Ik vind het alleen "fout" wanneer men denkt dat de manier van westernrijden, ook op wedstrijden, paardvriendelijker, of "natuurlijker" is als welk andere tak van de sport dan ook. Wanneer je gaat sporten, zul je als ruiter, als paard, als combinatie hard moeten werken.