[WN] L4 een debielenklas? o.O

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 21:53

Niels schreef:
Sonja schreef:
En tot vier tellen, vlak dat niet uit! :P

1-3-5-2 :o? :?

Toch verdraaid lastig ja!

Dat je op een paard zit en probeert niet duizelig te worden, recht tegenover de jury moet eindigen en niet meer dan 1/4 overspinnen, dat valt best mee... maar 4 rondjes tellen! Poeh... }:0

Arrows

Re: L4 een debielenklas? o.O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:59

Als je echt zo goed bent als mensen om je heen beweren, ben je van de L5 zo gepromoveert naar de L3. Zie t probleem niet :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:10

Tja, en de een vind dat iedereen in de laagste klasse moet beginnen, en de ander vind dat je op je eigen niveau moet starten (sommige uit medelijden voor anderen)... daarom denk ik dat ik er maar een beetje tussenin begin :P Ik denk gewoon dat als ik nu in de L5 zou starten met alleen stap en draf dat niks voor mij zou zijn... :n

edit: En dat is dus niet negatief bedoeld voor mensen die wel in de L5 starten, iedereen mag lekker doen wat ze zelf willen ;)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:12

Tja de eeuwige discussie. :D

Ook ik ben in 2008 begonnen met wedstrijden en jawel, in het extreme debielen level. Destijds werd er tegen mij ook gezegd dat L5 voor sukkels is, voor mensen die niet kunnen paardrijden. Leuke anekdote; degene die mij dat vertelde vond zichzelf goed genoeg voor L4. Is toen ik L5 startte L4 gestart en inmiddels zijn mijn pony en ik L4 + 39 in 2 seizoenen en deze persoon is na 2 seizoenen nog steeds L4 + 10. Hoezo mensen die L5 starten kunnen niet paardrijden ?!?!? :D

Paardrijden kan ik zeker wel, maar westernwedstrijden had ik nog nooit gereden. Ik heb heel bewust gekozen voor de L5. Combinatie van jong paard (toen net 4) en zelf geen wedstrijdervaring in het western. Ben blij dat ik daar begonnen ben, want inmiddels weet ik ook waar onze sterke en zwakke punten liggen.

Ook al wil je gaan reinen, start dan desnoods L4. En zoals al gezegd, als jouw niveau echt hoger ligt ben je ook in no time door de L5 en/of L4 heen! :D

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:18

Ja, dat kan natuurlijk ook nog....

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:29

bij dit soort topics vraag ik me altijd af of jullie goed geboren zijn of dat je niet meer weet hoe je begonnen bent

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:31

Niels schreef:
Sonja schreef:

Ik meen mij anders te herinneren dat dit voor jouw ook wel eens een probleem is geweest "Niels". ~~}> :oo

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:40

samba schreef:
bij dit soort topics vraag ik me altijd af of jullie goed geboren zijn of dat je niet meer weet hoe je begonnen bent

Als het voor jou prettig is om in de L5 te starten, gewoon doen. De mogelijkheid bestaat waarom dan niet.
Maar ik ben het wel mee eens, dat je alle basis gangen moet beheersen om op een wedstrijd te starten dus stap, draf en galop. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:48

sliding"
[quote="[***] schreef:
Sonja schreef:

Ik meen mij anders te herinneren dat dit voor jouw ook wel eens een probleem is geweest "[***]". ~~}> :oo[/quote]

Inderdaad, maar na heel veel bijlessen kan ik zelfs tot 5 tellen *D

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:55

Dat meeeeen je niet! :oo _/-\o_ Laat eens zien dan :)) :wow:

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 07:38

Ik als extreme debiel vond het onwijs leuk dat ik een L5 proefje kon starten op een onderlinge wedstrijd bij ons. Laat mij dan maar gewoon een debiel, onee extreme debiel zijn, maar wel 1 die lol heeft in het rijden! *\o/*

Als je vind dat je alle gangen goed beheerst zou ik als ik jou was L4 starten, maar dat ben je inmiddels al van plan geloof ik. :D Heel veel succes met de wedstrijden en laat af en toe eens weten hoe het gaat, want ik ben ook wel nieuwsgierig ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 08:27

birdybirdy schreef:
Ik als extreme debiel vond het onwijs leuk dat ik een L5 proefje kon starten op een onderlinge wedstrijd bij ons. Laat mij dan maar gewoon een debiel, onee extreme debiel zijn, maar wel 1 die lol heeft in het rijden! *\o/*

Als je vind dat je alle gangen goed beheerst zou ik als ik jou was L4 starten, maar dat ben je inmiddels al van plan geloof ik. :D Heel veel succes met de wedstrijden en laat af en toe eens weten hoe het gaat, want ik ben ook wel nieuwsgierig ;)

Volgens mij begint dit topic een beetje over te lopen van extreme debielen 8)7 haha, nee grapje :Y)
Ik heb ondertussen al begrepen dat ik foto's en filmpjes schuldig ben, dus moet dan maar eens een HAW-topic starten ofzo 8-) En als die wedstrijd er komt laat ik het meteen weten :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:05

grappig dat er zo lelijk gedaan wordt over de L4 en L5 terwijl er zo om gevraagd is toen het er nog niet was

deze levels zijn voor de beginnende ruiter
trail zonder galop lijkt me al moeilijk genoeg voor hun , zeker als je een beetje serieus proefje voor je neus krijgt
het leren een parcours uit je hoofd te rijden en ieder onderdeel correct uit te voeren is al een hele uitdaging
bij horsemanship kun je ook lastige proefjes maken zonder galop
een jong paard vragen overgangen te maken in stukjes van 7/8 meter is nog behoorlijk moeilijk
ik zie dat dressuurruiters op M niveau dat nog niet eens beheersen

juist door de galop eruit te halen kun je de proeven zelf intressanter maken en hoef je niet te blijven steken op iets simpels

de bedoeling is dat de paarden en ruiters leren om de gangen op westerntempo te leren beheersen
geen arbeidsgalop maar een lope
reiners hebben het dan wat makkelijker omdat zij een hoger tempo kunnen aanhouden maar de oefeningen zijn weer een stuk moeilijker
een galopwissel is niet voor niets in de dressuur pas in het Z en omgooien is nou niet bepaald de methode

laten mensen nu maar rustig beginnen en de oefeningen met geduld en tijd aanleren en vooral veel plezier beleven aan wedstrijden zonder gelijk een hoge druk op de schouders

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:36

Nou sorry maar vindt debiele klas een beetje verkeerd verwoord :o
Ik ga ook starten 2010 in de L4 (debiele klas dus) ;) zelf ben ik ook verder maar ik start een 4 jarige en wil hem zo langzaam laten wennen om mee tegaan ze zien immers van alles dus vandaar dat ik hem lekker in de L4 start vindt dat ook eerlijker tegen over me paardje ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:02

Buitenzorg schreef:
Ook ik ben in 2008 begonnen met wedstrijden en jawel, in het extreme debielen level. Destijds werd er tegen mij ook gezegd dat L5 voor sukkels is, voor mensen die niet kunnen paardrijden.

Ik vind de L5 zeker niet voor sukkels die niet kunnen paardrijden.
Ik vind het alleen een niveau wat nog niet "wedstrijdwaardig" is. Ik vraag me persoonlijk gewoon af waarom je al een wedstrijd zou willen starten als je nog niet alle gangen beheerst.

Dus nee, de lagere klassen zijn zeker geen debielenklasses, maar gezien het feit de L3 ongveer gelijk is aan het vroegere beginners, kun je je afvragen waarom je een L4 en L5 wilt hebben ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:06

samba schreef:

Dat weet ik nog heel goed zelfs. Ik heb eerst 1 jaar les gehad, daarna nog een jaar op een eigen ponietje tot ik alles kon wat nodig was voor de B dressuur.
Dat is
-stap
-draf
-galop
en de gevraagde overgangen

;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:08

romkabouter ik vind het bijvoorbeeld een hele mooie klasse voor mijn dochter
natuurlijk beheerst ze inmiddels de 3 gangen maar helaas gaat de pony met haar niet in lope maar in arbeidsgalop en gaan er meer in dat tempo galoperen heeft ze haar handen vol

toch vind ze het geweldig om af en toe een wedstrijdje te rijden en met een lintje thuis te komen
dat motiveert enorm en in de dressuur rijdt ze bixie, ook zonder galop, dus wat is het verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:14

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel anders of een jeugdruiter er start of een volwassen persoon. Mijn eerste 'wedstrijd' was ook een W&J, dat was voor mij een goede ervaring met shows etc omdat de proeven zelf erg makkelijk waren. Ook was ik erg onzeker dus het is dan erg leuk om 'laagdrempelig' in te stappen.

Maar een volwassenen die L5 start? Daarbij denk ik toch eerder, train nog even door totdat je ook de galop kan doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:19

Mijn mening over bixie is dezelfde als over de L5, dus geen verschil wat dat betreft.

Natuurlijk vinden kinderen het leuk als ze met een lintje thuiskomen, maar je kan een kind beter kind laten en spelletjes gaan doen met de pony;s ipv meteen in het prestatiemodel van de moderne maatschappij te duwen.

Een lintje omdat ze iets leuks gedaan heeft met haar pony is voor denk ik net zo leuk. OOK als iedereen hetzelfde lintje heeft gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:38

Maar een wedstrijd is toch ook leuk? Ik vond het zo leuk om te doen dat ik na die 'wedstrijd' een maand later een 'echte' wran wilde starten.
Ik (maar ik was wel 'al' 13 toen ik voor het eerst 'startte' ) zou het niet leuk gevonden hebben als het wedstrijdelement er niet geweest zou zijn.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:42

Ik reed op men 6e al wedstrijdjes, toen nog dressuur.. vond het ook leuk om me te bewijzen en was ook heel trots op men lintjes toen haha..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:45

tja, als ze op wedstrijden westernspelletjes voor kinderen organiseren zal zij de eerste zijn die zich aanmeldt
maar IHT is ook erg leuk en trail vindt ze ook geweldig dus waarom haar geen proefje laten rijden
om haar nu gelijk in galop over de balken te sturen vind ik dan weer wat heftig

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:45

Niels schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd ook wel anders of een jeugdruiter er start of een volwassen persoon. Mijn eerste 'wedstrijd' was ook een W&J, dat was voor mij een goede ervaring met shows etc omdat de proeven zelf erg makkelijk waren. Ook was ik erg onzeker dus het is dan erg leuk om 'laagdrempelig' in te stappen.
Maar een volwassenen die L5 start? Daarbij denk ik toch eerder, train nog even door totdat je ook de galop kan doen.

Dat probleem kunnen volwassenen wel degelijk ook hebben hoor Niels, daar hoef je echt geen jeugd voor te zijn. Er zijn zat volwassenen die als jeugdige niet de kans hebben gehad om die drempel over te gaan! ;)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:47

Romkabouter schreef:
Ik vraag me persoonlijk gewoon af waarom je al een wedstrijd zou willen starten als je nog niet alle gangen beheerst.

@Rom, de reden dat ik destijds, terwijl zowel ik als mijn pony alle gangen beheersten, L5 ben gestart, is omdat ik en voor het eerst startte en dan ook nog met een jonge pony (toen 4) ging starten, dat dus noch hij, noch ik enige wedstrijdervaring had. Daarbij niet wetend hoe het eraan toe ging op een wedstrijd, regels, gebruiken, manieren, het kort van te voren je (trail-)proef in je hoofd stampen, etc, vond ik L5 al uitdaging genoeg ;)

Ik ben dan wel zodra ik 25 pt had doorgestroomd naar de L4. Wat ik wel vind is dat als je in de L5 goed presteert dat je die klasse dan wel zsm dient te verlaten om de nieuwe beginners een kans te geven. L5 is in mijn ogen wel wedstrijdwaardig, zie het als de "opleidingsklasse". :D

En zoals Spatter zegt, ook al beheersten we de galop toen ik L5 startte, de korte stukjes galop in de L4 waren nog te pittig. Ook zoiets groei je in mee.

En waarom L4 en L5? Volgens mij had je voorheen ook de beginnende beginners, zeg maar de L5 en L4 dan.

Tevens vind ik L5 ook zeker niet alleen voorbehouden aan jonge ruiters. Maar gezien de laagdrempeligheid (zoals Niels al zegt) een mooie instap om verder te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:47

Ik denk dat een aantal mensen hier vergeet dat voor een groot aantal ruiters het presteren op hoog niveau helemaal niet hoeft. Ik denk dat de meesten gewoon leuk een dagje uit willen met hun paard, en dat ze een wedstrijdelement gewoon "leuk" vinden, ook als er geen gigantische titels en moeilijk gedoe bijhoort. Gewoon leuk een dagje weg met paard, van te voren lekker wassen en tutten, op de dag zelf gezellig iedereen weerzien, lekker beetje zenuwen, beetje rijden, en misschien nog wel een lintje ook. Dat is toch gewoon LEUK???? Wat kan ons dat nou toch schelen op wat voor niveau dat gebeurt? Er is markt voor dus waarom daar niet inspringen?