[WN] Engels beleren en omschakelen naar western. Goed plan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:42

Adrienne schreef:
Wat ik altijd zo typisch vindt is dat als mensen van mening zijn de er wel degelijk verschillen zijn. Atijd slecht geinformeerd zijn of een totaal verkeerd beeld hebben van dressuur.

Correct 8-)

Anoniem

Re: Engels beleren en omschakelen naar western. Goed plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:05

Rotzak :+:

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:06

Romkabouter schreef:
Adrienne schreef:
Wat ik altijd zo typisch vindt is dat als mensen van mening zijn de er wel degelijk verschillen zijn. Atijd slecht geinformeerd zijn of een totaal verkeerd beeld hebben van dressuur.

Correct 8-)

Klopt, ik volg tegenwoordig klassieke dressuurlessen,en er zit maar heel weinig verschil in de hulpen,alleen de eindpresentatie is anders en je doet andere oefeningen.
Alhoewel, een aantal oefeningen zoals travers, renvers, schoudervoor en binnenwaarts deed ik ook al := Het ,,omscholen'' was dus niet zo'n punt,wat wel een grappig effect is dat ik deze oefeningen met Chum ook op 1 hand kan 8-) Ik geloof in alround opleiden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:17

Geen enkele Engelse dressuur of spring ruiter die hier in mijn omgeving rijdt laat hun paard wijken op teugel druk tegen de hals. Allemaal maken ze een ophouding naar hun lichaam toe!
Ik denk dat ik wel mag stellen dat ik in HET gebied van Nederland woon waar de dressuur erg groot is. Gezien hier binnen een straal van 50km de grootste dressuur en springruiters van Nederland wonen. Wel erg vreemd dus dat die het allemaal anders aan hun leerlingen overbrengen dan sommige mensen hier doen.

@Sonja Misschien wil het feit dat jij het anders doet dan de gemiddelde dressuur ruiter die rond rijdt zeggen dat jij je western hulpen in je dressuur het in gemengd.

@CherokeeChum Dat is niet zo vreemd, Klassieke dressuur is een andere vorm van dressuur als de Engelse. Klassieke dressuur komt uit de Spaans Portugese rijschool. Zoek nu maar een een Spaans zadel op en kijk goed naar het plaatje. Neem dan een plaatje van een western zadel en dan zal het je opvallen dat die zadels veel overeenkomsten hebben. Western heeft zijn roots in de Klassieke dressuur. De overeenkomsten zijn daarom duidelijk terug te vinden in de manier van rijden. Klassieke dressuur en western komen veel dichter bij elkaar dan western en Engels of wat dat betreft klassiek en Engels.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:21

Sonja schreef:
Dus QH, als jouw paard het begin van een spinnetje geleerd heeft, zeg drie pasjes netjes overstappen, dan leer je 'm ook geen complete spin meer aan de eerste tijd? "t Arme beestje begint 't dan immers net te snappen en dan moet 'ie ineens méér pasjes doen, lijkt me hartstikke verwarrend...
:D

Zal wel een grapje zijn? Want de eerste drie stapjes over laten gaan in vijf stapjes is toch wel heel wat anders dan hem opeens naar engels te gaan omscholen.

Als je een goede western trainer hebt dan is behalve het ECHTE zadelmak maken, dus puur het aanleren van een ruiter op zijn rug in stap draf en galop, de training anders dan bij het engels rijden. Een GOEDE western trainer begint direct met het paard te leren sturen door middel van zit en houding. Tuurlijk heeft het paard daar nog hulp bij nodig net als bij het engels maar het asociatieleren begint met een ander commando al. Dus: eerst zitten en kijken, vervolgens je teugel hulpen waarna los wordt gelaten (beloning is dus loslaten van teugelhulp, hetzelfde bij engels maar andere stap vooraf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:22

Rebel ik snap het niet meer.....

eeh Grappig Son, ik lees dat jij recreatie Engels en recreatie Western rijd... en dat dan het verschil niet zo groot is.
nou kan ik M dresuur van jou nog wel recreatie noemen, maar allround Nederlands kampioen Western wordt al iets lastiger.

Zelfs ik al engelse ruiter zie heel goed ( ne voel dat ook als ik op een goed beleerd western paard rijd) dat de basis hetzelfde is.
Want heel bizar, maar met engelse hulpen rijd ik er zo mee weg.
De western beleerder staat iets scherper aan de hulpen dan mijn dressur huppel, dus ik moet oppassen dat ik niet zijwaarts de bak door vleg als ik een eenzijdige kuithulp geef. Maar het principe blijft hetzelfde

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:18

MB: ja maar sonja doet dat met een fjord dus dan is het per definitie recreatie :+ :+ :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:21

Wacht maar, als Yette en ik groot zijn dan gaan we meedoen aan het WK huifkarsliden 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:22

_O-

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:09

dan kom ik kijken!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:09

Huifkarspinnen lijkt me ook wel spectakulair :D

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:03

ik zou het ook niet goed weten
wij hebben ook vorig jaar het paardje van men zus van engels naar western laten beleren
Ik denk als het alleen om de basis gaat dat het geen probleem mag vormen

eek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:27

Ik zat zelf ook met die vraag. Naar wat informatie opgezocht te hebben en veel vragen stellen aan mensen. Kwam het er toch op neer dat het niet uit maakt of je paard western of engels beleerd wordt. De basis blijft namelijk het zelfde.

funnycowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:47

eek schreef:
Ik zat zelf ook met die vraag. Naar wat informatie opgezocht te hebben en veel vragen stellen aan mensen. Kwam het er toch op neer dat het niet uit maakt of je paard western of engels beleerd wordt. De basis blijft namelijk het zelfde.

De basis wellicht wel maar de benadering jegens het paard niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:52

Klopt, is een wereld van verschil.
Vroeger zei ik "Hé bolle" tegen m'n pony, tegenwoordig "Howdy". Vroeger moest 'ie opzij als ik "om" zei en als ik dat nu doe hinnikt 'ie "in English please"... :j Ook het verschil tussen "Ho" en "Whoa" heeft 'ie erg aan moeten wennen. Ik ook trouwens.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:08

Sonja schreef:
Klopt, is een wereld van verschil.
Vroeger zei ik "Hé bolle" tegen m'n pony, tegenwoordig "Howdy". Vroeger moest 'ie opzij als ik "om" zei en als ik dat nu doe hinnikt 'ie "in English please"... :j Ook het verschil tussen "Ho" en "Whoa" heeft 'ie erg aan moeten wennen. Ik ook trouwens.

_O-
het enige wat ik af heb moeten leren is "goed zo" zeggen
dressuurpaard reageerde daar net wat anders op als mijn westernpaard :=

Babette_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:41

Ik heb een quater ruin van bijna 4 jaar en rij al 2 jaar western. maar ik wil misschien over een half jaartje met hem gaan springen met dus een veelzijdigheidszadel. Maar is dat wel een goed plan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:45

Quarters staan niet direct bekend om hun springtalent, maar zitten er wel echt bij die het kunnen (waaronder 1 van mijn bijrijdpaardjes, die wordt helemaal happy als ze een hindernis ziet, hilarisch beest), je kunt het toch altijd proberen??

Zadel maakt volgens mij niks uit, mits het past

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:45

waarom niet?
je kunt ook springen op de quartershows hoor, hunter hack

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:59

Noem je dat springen? whahaha, dan is hunter ook dressuur

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:33

ik bedoel daar alleen maar mee te zeggen dat het niet heeel erg raar is om te springen met een quarter (en de andere quarter spring classes zijn niet in nl)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:14

Net zoals het niet raar is om met een haflinger trail te doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:21

Babette_15 schreef:
Ik heb een quater ruin van bijna 4 jaar en rij al 2 jaar western. maar ik wil misschien over een half jaartje met hem gaan springen met dus een veelzijdigheidszadel. Maar is dat wel een goed plan?

Ligt eraan of je echt springen of een beetje huppelen bedoelt.
Als je van plan bent om concoursen te gaan springen en het is je streven om er Z mee te worden dan zou ik me nog eens op het hoofd krabbelen of je niet beter een ander paard kunt kopen. Maar als jij met springen bedoelt dat je in de wekelijkse springles van de manege mee wilt huppelen en af en toe een oefenparcoursje of een onderling wedstrijdje tot bv een metertje wilt rijden, dan zou dat met je quarter prima moeten kunnen. Als je niet zo'n stijf halterdier hebt tenminste.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:44

precies, iedere quarter is niet gelijk he. wat is de afstamming van je 'quarter'?

(of is ts intussen al verdwenen?)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 08:59

Ik doe het altijd zo, ik beleer mijn paarden eerst engels, waarom, zadel is iets makkelijker hanteerbaar en voor hun iets minder zwaar, ook zit zo'n engels zadel in het begin wat makkelijker, want ze kunnen gelijk geen jog of lope dat is toch altijd een snelle draf en galop en dan kun je iets makkelijker zitten in een engels zadel, zodra mijn paarden makkelijker aan de hulpen zijn komt er een westernzadel op en gaan we verder met de basis want dat is in elke tak van de paardensport hetzelfde, dressuur, western, springen, endurance, mennen enz

succes!!!!!!