[WN] bakregels voor westernruisters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bakregels voor westernruisters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:01

Of zo iets :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:10

Zo CQT, weet niet waar jij met engelse ruiters in de bak rijdt, maar zo ken ik ze niet. Dan rijden ze daar inderdaad knap beroerd of je hebt ene krom referentiekader.

Ik sta als engelse oftewel dressuurruiter (nog) op een reiningstal (grotere trainingstal). De 'regels' zijn al door HT uitgelegd. Ene helft bak volte links en andere kant balk volte rechts. Indien mogelijk kan je ook de rechte lijnen pakken maar voltes gaan voor. Daarnaast zijn er de afspraken over runs....en verder neemt de brutaalste ruiter gewoon voorrang.....;-).
Maar engels en western past in principe prima samen hoor, ook al zijn er eignelijk geen geschreven regels (alleen ongeschreven afspraken)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:17

Maar niveau verschil van ruiters doe je niks tegen. Zowel beginnende western ruiters en engelse ruiters kennen soms de regels niet of hebben veel moeite met het zelfstandig vrijrijden. Of ze worden snel nerveus van mensen die gewoon hun ding doen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:21

[quote="superpony"]Maar niveau verschil van ruiters doe je niks tegen. Zowel beginnende western ruiters en engelse ruiters kennen soms de regels niet of hebben veel moeite met het zelfstandig vrijrijden. Of ze worden snel nerveus van mensen die gewoon hun ding doen.[/quote]

Mag dan hopen dat je het dan echt over beginners hebt, ook wat betreft de engelse ruiters. Heb buiten de lessen altijd vrij gereden en moet me nu soms aanpassen omdat ik juist niet altijd mijn dign kan doen.....ben in de minderheid

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:27

Vroeger op de manege moesten wij in de les al heel zelfstandig rijden. Overgangen meer op het midden. Binnenhoefslag gebruiken. En de ruimte opzoeken bijv. Dat is voor mensen echt lastig soms, maar is goed om te leren als je later met eigen paard bijv rijdt.
Maar vroeger zaten we ook rustig met 12 man of meer in een les en met vrijrijden toen ik een eigen pony had waren er weleens 15 bij slecht weer in de binnenbak.

Het valt me nu op dat mensen met 4 man al moeite hebben. Ik verbaas me gewoon hoe slecht het soms gaat, maar pas me wel aan en zoek de problemen ook niet op.

Op een vorige stal stonden veel kinderen en dan moest ik echt enorm oppassen. Reden achter elkaar, op 1hand en als ik galoppeerde viel er eentje af. Ja, dan pas je je wel aan of probeert op andere tijden te rijden. Nu sta ik ergens anders, maar nog steeds hebben beginnende ruiters moeite met goed vrijrijden, western en engels.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:22

Wij hanteren bij onze (western)manege de FNRS-rijbaan regels. Dat gaat altijd goed, ook als we kriskras door elkaar heen voor onzelf rijden. Verder in principe de belangrijkste dingen die al genoemd zijn in dit topic.

Maar het belangrijkste is rekening houden met elkaar, goed om je heen kijken en anticiperen!

Natuurlijk is er een wereld van verschil tussen beginners en gevorderden. Persoonlijk vind ik dat gevorderden een beetje rekening moeten houden met eventuele onzekerheid/ gebrek aan stuurmanskunsten van beginners. Ook als je net lekker in je oefening zit er er eentje doorheen knalt :D

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:36

Rumpleteaser schreef:
Wij hanteren bij onze (western)manege de FNRS-rijbaan regels.

Dit lijkt mij ambivalant,contradictoir,disperaat en dan ben ik nog netjes.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:33

[quote="Doomsday"][quote="Rumpleteaser"]
[/quote]
Dit lijkt mij ambivalant,contradictoir,disperaat en dan ben ik nog netjes.[/quote]

Weet je dan wat de FNRS bakregels inhouden? Anders zou je namelijk niet zo reageren.....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:57

volgens mij heeft iemand net een paar moeilijke woordjes geleerd ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:53

Hihihi, maar dan moet het toch ambivalEnt en dIsperaat zijn....? ;)

Maar om even on-topic te blijven: de vraag was welke rijbaanregels worden gehanteerd.
Wij werken dus met deze en dat gaat prima. Geen sprake van tegenstrijdigheden.
Maar dat kan ook eigenlijk niet als je de regels volgens de FNRS hanteert, die lijken mij universeel toepasbaar:

* Aanwijzingen van ondernemer, instructeurs en personeelsleden van het ruitersportcentrum dienen altijd opgevolgd te worden.
* Bij het rijden dienen alle ruiters een goed passende veiligheidshelm met gesloten kinband en voorzien van de CE en EN-1384 markering te dragen.
* Bij het rijden dienen alle ruiters rijlaarzen of jodphurs te dragen of stevige schoenen met een gladde doorlopende zool en een hak, gecombineerd met chaps (bij ons geen verplichte chaps).
* Bij het rijden dienen de laarzen of schoenen ruim in de stijgbeugels te zitten.
* Bij het rijden is het niet toegestaan grote, uitstekende en/of loshangende sieraden en losse kleding te dragen.
* Het voornemen om in of uit de rijbaan te gaan moet luid worden aangekondigd.
* Op- en afstijgen dient gestructureerd te geschieden.
* De combinatie die op de linkerhand rijdt heeft bij het elkaar passeren op de hoefslag voorrang.
* De combinatie die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt heeft altijd voorrang.
* Combinaties mogen elkaar niet snijden bij het passeren. Geef elkaar de ruimte.
* Wanneer er meerdere combinaties rijden dan gaat het dressuurrijden (bij ons dus westernrijden) voor springen (en mennen).
* Het springen over een hindernis moet worden aangekondigd als er andere ruiters in de rijbaan rijden (bijv. “sprong vrij”).
* Te paard, op een rijtuig en in de rijbaan mag niet worden gerookt.

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:13

OKHannes schreef:
Weet je dan wat de FNRS bakregels inhouden? Anders zou je namelijk niet zo reageren.....

Wil ik het weten???? nee eigenlijk niet.Is niet erg boeiend

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:14

spatter schreef:
volgens mij heeft iemand net een paar moeilijke woordjes geleerd ;)

Ook niet,gewoon de synoniemen voor tegenstrijdig gegoogled en ook nog eens verkeerd over getypt.
Ik hoef me niet anders of beter voor te doen dan de meesten hier.

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:24

Rumpleteaser schreef:
Maar dat kan ook eigenlijk niet als je de regels volgens de FNRS hanteert, die lijken mij universeel toepasbaar:

Universeel zoals zoveel universele dingen die je kan kopen.Het zou moeten passen,maar toch net niet.
Jezus wat een penny regeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:43

Nou, ben blij dat op mijn stal die flutregeltjes niet gelden, wat een onzin zeg :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:00

Rumpleteaser schreef:
Doomsday schreef:
Dit lijkt mij ambivalant,contradictoir,disperaat en dan ben ik nog netjes.

OKHannes schreef:

Volgens mij heeft iemand gewoon op een FNRS-manege gestaan en moest ie een helm op en is toen maar weggegaan ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:02

Niels schreef:
Nou, ben blij dat op mijn stal die flutregeltjes niet gelden, wat een onzin zeg :=

Toch wel.. kijk maar is rechts in de hoek naast de deur :Y)

Ze zijn overigens compleet overboord gegooid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:03

HumbleTalent schreef:
[***] schreef:

Toch wel.. kijk maar is rechts in de hoek naast de deur :Y)

Ze zijn overigens compleet overboord gegooid...

:o :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:43

Niels schreef:

Hier sluit ik me van harte bij aan. Wat een reeks zinloze toevoegingen.
controle op sierraden, gladde zolen of de breedte van de beugels. Waar bemoeien ze zich mee. Allemaal onzin die rechtstreeks uit het veiligheidscertificaat is overgenomen en niets toevoegt.

En al wil ik met slippers rijden, dat bepaal ik toevallig wel zelf. Mijn paard, mijn slippers. Godzijdank sta ik op een pensionstal waar dat soort onzin niet wordt gehanteerd. Waar geen regels zijn anders dan die we zelf maken. En dat gaat al jaren goed. Die regels heten "gebruik je gezonde verstand, kijk naar elkaar, hou rekening met elkaar". En dat gaat me toch goed :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:46

Snelste gang heeft voorrang begrijp ik niet eens. Als je draaft op de hoefslag bijv hoef je toch niet opzij te gaan voor iemand die in galop zit? Je hebt toch geen ogen in je achterhoofd?? Heb het dan meer over het engelse gebeuren, want ik gebruik de hoefslag niet echt. En ik passeer gewoon als ik harder ga of ga binnendoor, zoek de ruimte whatever me uitkomt en dan het beste past.

Ik wil me ook echt aanpassen aan kinderen of beginnende ruiters hoor. Maar als mensen nerveus worden kan ik er weinig aan doen. Ik kan niet de hele tijd niks doen of nooit meer galopje maken, omdat iemand anders dat eng vindt. Dat er op mijn vorige stal echt een kind van haar pony viel, toen ik een heel rustig galopje maakte, zelfs uit haar buurt vind ik echt wel rot. En dan doe ik het ook even niet. Maar het zou niet zover moeten komen dat ik geen galopje kan maken. Of zoals eerder gezegd op 1 hand moet rijden met maar 4 mensen in de bak bijv.

Het zou beter zijn als mensen eerst goed leren voor ze met al dan niet een eigen paard gan vrijrijden, denk ik dan........Je kan het ze niet eens kwalijk nemen, als mensen het simpel niet geleerd hebben.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:24

Hmmm...ik probeer me zoveel mogelijk aan te passen aan de geldende regels (ook de capregel). Ook houd ik mijn eigen regel er op na......De "doe maar net alsof ik er niet ben regel!" :+

Ik rij met regelmaat bij een zeer grote 4 sterren manege. En zeg dan vaak...."let maar niet op mij, ik hou wel rekening met jullie, mijn paard is een stuk wendbaarder, dus ik ontwijk jullie wel." :D Zij gerust gesteld en ik blij.

Vaak zien ze nog geeneens welke kant ik op stuur, dus dan heb ik liever niet dat ze gaan gokken op het laatste moment. Op zich ook niet zo'n probleem, maar vaak is de schrik van de ander dan af te lezen met alle frustraties tot gevolg. :(:)

Niet je kop in het zand steken, maar goed om je heen kijken. That's all.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:58

Niels schreef:
PeppySan schreef:
Met inrijden voor de reining heeft degene met de grootste bek voorrang ;) }> :D

Een van de betere samenvattingen van de bakregels. :D

Graag wilde ik nog toevoegen dat iedereen vanzelf de bak uit gaat als je zelf maar ongecontroleerd genoeg door de bak rijdt.

Haha ja dat hanteren de prutsers idd, gek genoeg worden die ook nooit uitgenodigd voor de stal uitjes dan:)

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:31

bij ons is het diegene met de grootste sporen,bek en paard met de meeste stippen. :+. ik dus :D :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:39

bij is het degene met het grootste paard: ik dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:33

En als ze voor mij niet aan de kant gaan dan laat ik het draaiorgel achter de kont van mijn pony spelen, dan slaan alle anderen op hol en heb ik ook de bak alleen :P

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:01

tegen mij hebben ze op een reiningwedstrijd tijdens losrijden ook weleens gezegd dat cirkels voor rechte lijnen gaan.
dus dat iemand op een rechte lijn zou moeten stoppen voor iemand die een cirkel aan 't rijden is.