[WN] dringent hulp gezocht bij rij probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:16

Fact schreef:
gaat ier er van door zo klein mogelijk cirkels rijden tot ie kalmeert , dan cirkel wat vergroten , gaat ie er weer van door weer verkleinen tot ie kalmeert..... enzo verder

helaas is hij als hij zo in paniek raakt en er vandoor gaat niet te sturen of te stoppen dus die circels werken niet ben ik bang.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:22

Ik heb dit met verbazing zitten lezen!!!

This is serieus sjit mensen !!!!!
De meeste dingen die hier nu gezegd worden kan ze helemaal niks mee
Dit paard toont vreselijk vluchtgedrag
De enige manier om daar wat vertrouwen in terug te krijgen is de manier van Jos!!!!!

Heeeeeeeeeeeeel langzaam stap voor stap
En heel veel grondwerken
Niet te veel mensen met hem laten omklooien maar het bij vk bij 2 houden
De eigenaar en iemand om te helpen met vasthouden !

Anoniem

Re: dringent hulp gezocht bij rij probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:42

Fact jij hebt duidelijk nog nooit met echte paniek bij een paard te maken gehad...

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:15

Backup schreef:
Ik heb dit met verbazing zitten lezen!!!

This is serieus sjit mensen !!!!!
De meeste dingen die hier nu gezegd worden kan ze helemaal niks mee
Dit paard toont vreselijk vluchtgedrag
De enige manier om daar wat vertrouwen in terug te krijgen is de manier van Jos!!!!!

Heeeeeeeeeeeeel langzaam stap voor stap
En heel veel grondwerken
Niet te veel mensen met hem laten omklooien maar het bij vk bij 2 houden
De eigenaar en iemand om te helpen met vasthouden !

dit is idd HET probleem,zijn vluchtgedrag en de paniek die erbij komt kijken,
er is 1,5jr overheen gegaan eer hij aan de hand geleid kon worden vanwege dit probleem,
met vertrouwen en rust en alles stap voor stap doen heb ik hem zover gekregen,op het laatst was het ergste wat hij aan de hand nog deed eens door zijn benen "vallen" als hij zich verschrok en waarvoor hij zich verschrok dat wist geen kat
in het begin had je hem vast en op een fractie van een seconde stond hij 10m verder volledig over de rooie terwijl er niks te zien was
dat kon je onmogelijk vasthouden die gebruikte alle kracht wat erin zat.
ook een halster aanleren,dat is heel langzaam en voorzichtig gebeurd en altijd tegen hem praten,laten weten dat je er bent
zo ging het eigenlijk met alles,ook met een elastisch singeltje en dan eens een pad,daarna een winterdeken,dan een ritselende regendeken daarna het zadel................ alles stap voor stap en met engelengeduld en duidelijkheid

als je over zijn kont gaat hangen als je achter hem staat.... kan hij je dan zien??? dat liet hij wel toe zonder problemen
dus als je er dan op zit en hij kan je niet zien is het enigste verschil dat hij druk op de rug voelt en hij voelt je benen natuurlijk,
ik heb dat vroeger geoefend door met een arm steeds verder over zijn schoft te gaan naar de andere kant van zijn lichaam en dan te kriebelen en porren met je vingers, daar reageerde hij na een paar keer prima op

jammer dat niemand reageert die hem kent van de afgelopen 3jr...........................

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:15

Pff.. Echt een meerjaren plan dit paardje voor je er 'normaal' mee kan rijden.. respect voor degenen die het geduld kunnen opbrengen maar voor mij zou het volledig ongeschikt zijn dat weet ik wel. Ik vraag me ook af of je met dit paard ooit wel een wedstrijd of buitenritje zal kunnen doen..

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:46

Ik ken het paard niet , maar wat ik zo lees de problemen wel !
Ik geloof dat dit wel goed kan komen, mits ze echt zijn angst in acht neemt !
En niet gaat lopen klooien met hem !!!

Dit is echt in en in triest !!!!!!!

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:02

Backup schreef:

ik ga niet lopen klooien met hem, daarom ben ik dus ook hulp aan het vragen/zoeken zodat er op de juiste manier mee gehandeld word.
ik heb goede tips gehad en ga nu verder zoeken naar een ervaren persoon die samen met mij en mijn paard deze stappen op de juiste manier kan voorzetten, ik heb hiervoor ook een paard gehad wat niet makelijk was en daar is het meer dan goed mee gekomen.
ik kon alles met hem en we vertrouwden elkaar uiteindelijk 100%, dit paard is alleen te heftig voor mij om alleen op te lossen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:05

paris20 schreef:
Backup schreef:

ik ga niet lopen klooien met hem, daarom ben ik dus ook hulp aan het vragen/zoeken zodat er op de juiste manier mee gehandeld word.
ik heb goede tips gehad en ga nu verder zoeken naar een ervaren persoon die samen met mij en mijn paard deze stappen op de juiste manier kan voorzetten, ik heb hiervoor ook een paard gehad wat niet makelijk was en daar is het meer dan goed mee gekomen.
ik kon alles met hem en we vertrouwden elkaar uiteindelijk 100%, dit paard is alleen te heftig voor mij om alleen op te lossen.

Ik zei ook niet dat je dat doet he ! Maar ik geloof er wel degelijk in dat dit goed kan komen
En als het goed is dan heb je voor 300% een band met dit dier

Neem zoals ik al eerder zei de tips van Jos ten harte en go slow *D
SUCCES !!!!!

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 12:58

ja sorry hoor :o heb soms zo t gevoel dat ik me moet verdedigen, ik krijg veel negative reactie's en dat snap ik ook wel maar dat is juist niet wat ik nodig heb op het moment en dan word je erg verdedigent haha.
ik weet best dat ik me nogal veel op mijn schouders heb gehaald maar het was echt niet zo dat hij gemeen is, ik kan gewoon aan hem zien dat het echt angst is en geen kwaat.
in het begin dat hij op stal kwam kon ik niet eens met hem langs een emmer en nu knuffelt hij zelfs met het varken dus er zit echt wel veel verbetering in.
ik hoop alleen dat ik iemand vind die erop durft na dat we eerst alles rustig hebben doorgenomen.(de stappen van jos).

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:29

Niet alles is negatief bedoeld.. zie dat ook als kritisch. :D
En een beeld creeëren van een paard wat men niet kent, alleen op basis van jouw info, is al moeilijk.
Ieder heeft ook zijn eigen beleving daarbij en wellicht ook zijn ervaring.

Ik heb vorig jaar mijn paint verkocht omdat ik dat gewoon niet aan wilde.. opnieuw beginnen met hem. En dan heb ik het alleen maar over het goed doorrijden. Ik vond dat te moeilijk voor me en zou teveel tijd gaan kosten, wat ik niet zocht (ff kort gezegd). Nu is ie wel op zn plekje.
Mijn nieuwe paard zou een beleerde worden.. aldus geschiedde na een zoektocht van 8 mnd.

Als ik jou was, zou ik hem al niet kopen. Kennelijk had je vooraf al ervaren dat het een 'renner' is. Misschien had je toen wel het gevoel van; ik wil dat oplossen. Maar misschien ook wel verblind door het uiterlijk van hem..en/of prijs...
Ik begrijp ook dat terugbrengen geen optie is voor jou?
Wil je dit aangaan? Schat dit niet licht in en denk ook aan jezelf, wat je wilt; bijv. lekker een ritje maken, wat trainen, genieten enz.. OF.. ergens aan beginnen en constant op je hoede zijn, consequentie, doorzetten, geduld, risico's enz.

Ik wens je veel wijsheid ;)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:44

Hallo! ik heb ook een merrie die soortgelijk gedrag vertoonde. Bij haar was wel duidelijk wat haar gedrag
veroorzaakt had.
1 Was daar een niet passend knellend zadel.
2Door een schrikreactie van het paard tijdens het opstijgen blesseerde de eigenaar zich en zakte het zadel
scheef.
Een reactie bij een paard duurt gemiddeld 4 seconden,dus het opstijgen ging goed tot je met je bovenlichaam boven de punt van de schouder en tussen de schoft kwam. Dan was het in blinde paniek van je af,of naar voren wegspringen. Op dat moment begon er blijkbaar een oud filmpje te spelen en ging het mis.
Het paard kwam bij mij met het verzoek te proberen het
opnieuw te trainen.
We zijn er met zijn twee-en mee aan de slag gegaan.
Heb ook Jos gecontacteerd over hoe zij dit probleem zag en zou benaderen. WE KWAMEN EIGENLIJK OP EEN SOORTGELIJKE BENADERING UIT. De- sensibiliseren.
Opnieuw zadelmak maken.
1 een correct passend zadel.
2 grondwerk alsof er nog nooit opgezeten is.
3Goed gedrag uitgebreid belonen.Niet straffen!
4 kleine stapjes voorwaarts in de training en regelmaat en veel herhaling.
We zijn begonnen met grondwerk,pad op de rug eraf erop etc. zadel idem.
Volgende stap longeren, geen roundpennen om dat we controle wilden en geen wilde renpartijen.
Volgende stap,1 voet inde beugel,van heel voorzichtig tot wat ruwer,veel herhaling,goed gedrag belonen(snoepje) net zolang tot dit geen reactie meer gaf,alleen nog het buigen van de hals naar het snoepje.
Vervolgens hoppen,op dezelfde manier een week tot 10 dagen later. Echt de tijd genomen! vooraf gegaan door grondwerk.Longeren met zadel,het teveel aan spanning in het lijf eruit lopen en leren op letten en vertrouwen op de trainer en assistent. Let wel! dit kan je niet alleen!
Vervolgens in een vertrouwde en veilige omgeving waar er niet gevlucht kan worden, met hulp, opstijgen.
Zelfde verhaal herhalen herhalen etc,evenals belonen.
Stapje verder, paard door iemand die het vertrouwd laten leiden instap met ruiter,herhalen etc en regelmatig terug naar de basis,en belonen!
Zo bouw je zeer gelijdelijk uit. hou altijd dezelfde manier van werken aan,zodat je in alles een vaste herkenbare structuur hebt . Heb je even een paar dagen geen tijd begin dan weer met grondwerk,dit gedrag slijt zeer langzaam.
Ik heb er een jaar over gedaan,en ik was zeer vastbesloten en heb 40 jaar ervaring in de paarden.
En ik had hulp van mijn vriendin die als anker/lifeline fungeerde,zonder haar had ik het niet voorelkaar gekregen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:51

Ik denk eerder dat dit paard ongelooflijk snel in de stress schiet omdat hij uit balans wordt gebracht wanneer je hem in beweging zet als je erop zit. Hierdoor gaat hij dan op de vlucht. Ik zou allereerst enkel grondwerk doen met dit paard, vertrouwensband opbouwen, spieren opbouwen (vooral de achterhand) en het paard meer zelfvertrouwen geven en daarna het rijwerk terug oppikken. Het dier is uiteindelijk enkel zadelmak gemaakt en daarna amper nog iets mee gedaan, jij hebt hem pas, wat verwacht je dan? Wij vinden het allemaal vanzelfsprekend om op een paard te gaan zitten en ermee te rijden, maar voor het paard zelf is dit helemaal niet zo vanzelfsprekend en de ene heeft er al meer moeite mee dan de andere. Dat hij ondertussen reeds 6 jaar is veranderd hier niets aan, je moet dit paard als een jong groen dier beschouwen wat alles nog te leren heeft. Ook de spieren worden langzaam maar zeker sterker, maar zeker niet van vandaag op morgen en al helemaal niet als het paard al een hele tijd niet echt heeft gewerkt.

Seveng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:38

Paris20, met buigen bedoel ik je paard in de roundpen met zadel en hoofdstel (als ie daar goed aan is gewend tenminste) en dan 1 teugel vastzetten aan je zadel. Dus niet erop zitten! Zo leert je paard links en rechts, hij loopt een klein rondje en zal hier vanzelf rustig van worden omdat hij verder niet door een ruiter belemmert wordt. Misschien dat hij zal proberen te gaan rennen maar hij zal vanzelf doorkrijgen dat dit niet gaat en rustig worden. Als hij dit onder de knie heeft heb je er onder het zadel profijt van, je paard kent dan immers de oefening. Maar als je niet bekend hiermee bent, ga dit dan vooral niet in je uppie oefenen maar zoek een goede pro die je hierin begeleid!!

Jammer dat je zo ver weg woont, ik heb hier toen hele goede begeleiding van een ervaren pro gekregen die ik je zeker aan kan raden. Nogmaals, ga niet in je eentje hiermee rommelen. Dit is een zeer lang proces maar zoals iemand ook al schreef, als je eenmaal het vertrouwen hebt gewonnen gaat ie ook echt 100% voor je!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:30

Rebeccie schreef:
Misschien dat hij zal proberen te gaan rennen maar hij zal vanzelf doorkrijgen dat dit niet gaat en rustig worden.
En als hij struikelt en valt met de teugel vast aan het bit en zadel zal hij een zeer pijnlijke mond/kaak er aan over houden , niet te spreken over het trauma.
Daar zit TS echt op te wachten 8-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:24

Allemachtig!! dit paard vast zetten met de teugel aan het zadel??? echt niet doen. :n

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:09

Geduld is mooie deugd ...
Laat dit paard toch vooral paard zijn en bouw het allemaal rustig op. Dit paard vast zetten zoals hierboven werd beschreven is ronduit gevaarlijk.

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:36

Ik ben geen westernruiter...
Mijn paard was niet zo erg als het jouwe....waarom ik hem gekocht heb? Er was een klik...dat het tijd ging kosten wist ik.
Zijn gedrag: erop kruipen, zo zuur kijken tijdens het rijden...alle stress opbouwen maar hij liet niks merken tot een kleine gebeurtenis en dan ontplofte ie...gelijk een rodeopaard.
Ik heb van allerlei antwoorden gehad....zelfs een enkeltje slager...
Ik heb mijn gevoel gevolgd: mijn paard is overbouwd (achterhand staat hoger als voorhand)...over de rug lopen was dus niet gemakkelijk voor hem.
Ook zijn gedrag in de weide liet de wensen over en ook enorm eenkennig.
Ik heb hem helemaal laten checken door DA en osteo...
En dan aan de slag gegaan....gelongeerd (ok niet western, met pessoaset). In het begin was hij niet vooruit te krijgen of hij ontplofte..deed ie het goed belonen en klaar....
Wat voor hem ook hielp was het niet elke dag doen....Dus de druk niet te hoog opdrijven...
Na zes maanden had ik in plaats van een paard dat niet vooruit te branden was een vlot paard met een achterhand die mooi onderin kwam, sterke rug...die plezier had in zijn werk...(want sommigen zeiden: hij ziet het nut niet in van in de piste te lopen, maar deze cirkels deed ie bijzonder graag, want nu kon hij het eindelijk met zijn lichaam).
Toen was de moment daar om erop te stappen maar ik zou te gespannen zijn...dus professionele ruiter gecontacteerd. Die persoon begon ook met hem een maandje naar daar te brengen enz...(dit ging niet om het financiele) maar ik zag dat niet zitten...Er was net terug rust in de kudde, omdat 1,5 maand voordien een nieuw paard in de kudde bijgekomen was...hem er terug uithalen leek me geen optie...hij is een enorme stresskikker moest hij vast staan op stal (luchtzuigen endergelijke). Dus een maand ergens op opleiding, elke dag werken, op stal staan, geen vertrouwde gezichten meer (voor een eenkennig paard is dat echt een hel!).
Ik heb met die ruiter heel lang gepraat en gevraagd of hij eerst thuis wilde komen zien...als hij het na deze keer niet zag zitten en toch nog van mening was dat het paard naar hem moest gaan kon ik nog over nadenken.

Die persoon is geweest en die persoon komt nog altijd (3 maanden later). Hij rijdt hem 1 maal per week en ik longeer 2 keer per week. Ik heb hem vorige keer zelf ook 10 minuten gereden en wat opviel was dat je het bij hem ook wel zelf moet doen...wat hij bij die ruiter niet meer deed, probeert ie toch nog even bij mij, maar ik sta onder begeleiding.

Ik longeer hem altijd even vooraleer er mee gereden wordt....indien er stress is kan hij het dan kwijt en dat weet hij wel...
Morgen gaan we voor de eerste keer naar de ruiter en gaat hij het paard daar in de piste rijden omdat het bij ons gezien het slechte weer niet meer te doen is.

Wat ik je zou aanraden is: neem er voldoende tijd voor....werk met hem...zoek wat hem kan belonen....
Sluit alle medische oorzaken uit.
Een eenkennig paard liefst niet wegdoen.
Had ik de mijne weggedaan had ik niet zover gestaan als nu....hij gaat nu met enorme sprongen vooruit, gewoon al omdat hij niet elke dag moet werken en niet extreem onder druk staat. (ik wil hier niet bij zeggen dat als ze een maand weggaan dat die mensen verkeerd doen, ze kunnen niet anders dan ze elke dag rijden...geen enkele eigenaar gaat veel geld betalen om zijn paard maar 1 à 2 keer in de week zien gereden te worden.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:35

Mandyke schreef:
.Ik zou allereerst enkel grondwerk doen met dit paard, vertrouwensband opbouwen, spieren opbouwen (vooral de achterhand) en het paard meer zelfvertrouwen geven en daarna het rijwerk terug oppikken....

Een paard dat teveel conditie heeft kan ook heel lastig zijn om te beleren....daar al eens over nagedacht? Hij kan zijn kracht dan tegen de mens gebruiken en blijft knokken, terwijl hij, als hij lichamelijk wat minder goed in conditie is, zichzelf eerder zou overgeven en wel ontvankelijk is voor de aanwijzingen van de mens.

Ik ga met degene mee die zeggen dat dit ongecontroleerde hollen een paniekreactie is: authentiek of aangeleerd. En in beide gevallen zul je dat patroon toch moeten doorbreken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:07

Tja, en paniek kan je enkel corrigeren door vetrouwen te geven ... Dan heeft het feit of een paard in goede conditie is of niet niet veel meer van doen.
Ik heb vroeger hezelfde met mijn eigen paard meegemaakt en om dit patroon te doorbreken kan je maar beter een stapje terug nemen en rustig opbouwen ipv je nek te breken. Of dat van je paard!! Zulke paarden geven niet op na 10 minuten crossen, die blijven doorgaan tot ze erbij neervallen, mijn paard is zo overkop gegaan (ongecontroleerd crossen uit paniek tot ze echt moe werd, ze wou echter niet afgeven en viel over haar eigen voorbenen, en dit was nota bene in ronde koraal!) en heeft er toen een letsel aan de nek aan overgehouden, en je moet nu niet denken dat ze toen haar lesje wel geleerd had ... In tegendeel, hierdoor werd het nog erger!

Spinning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:27

paris20 schreef:
hoi hoi ik zal het even kort uitleggen, ik heb een paint horse ruin van 6 jaar.
het probleem is dat alles heel braaf gaat, opzadelen enz hangen geen probleem erop zitten geen probleem.
Nu komt he zodra je beweging wilt gaat dit paar stappen goed en dan gaat hij keihard aan de kletter! mijn trainster heeft hij al bezeert en nu heb ik niemand meer die erop durft, ook ikzelf niet.
hij is volgens vorige eigenaar goed bereden maar heeft ongv, anderhalf jaar niet meer gereden, wel gelongeerd grondwerk met en zonder zadel enz.
nu moet ik dus een keuze gaan maken of ik heb snel iemand nodig die mij kan/wil helpen of ik zal hem weer moeten verkopen.
hij heeft verder geen gezondheids problemen en zijn rug is in orde enz dus daar kan het niet aan liggen.
Het is niet zo dat hij gaat bokken en je er echt af wil hebben hij gaat alleen maar loeihard er van door, hiervoor moet je gewoon goed weten wat je doet en nu hoopte ik dat mischien iemand hier ervaring mee heeft en mij zou willen helpen.
ik woon in amsterdam dus het liefste iemand uit deze omgeving. groetjes mij

Sorry!?? Het paard "gaat alleen maar loiehard er van door"? Jouw trainster is behoorlijk geblesseerd, omdat je paard keihard gebokt en gesteigerd heeft! Ze valt er niet zomaar van af, als een paard "alleen maar er van door gaat"! Ik vind het behoorlijk onverantwoordelijk van jou, om zo met de gezondheid van mensen te spelen die jou willen helpen. Je weet nu hoe gevaarlijk je paard is, dus moet je eerlijk zijn. Dan is het de keuze van de persoon zelf, of die jou wil helpen of niet. Maar als je het zo verteld dan kan de volgende in een rolstoel belanden - en het was nog niet eens zijn eigen keuze geweest......sta daar maar bij stil......

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:52

Heb een tijdje getwijfeld om te reageren, maar nu ik het berichtje boven mij lees en ook dat er (in een andere post) verteld werd dat het diertje in de eerste anderhalf jaar van zijn leven ook al zo onvoorspelbaar/bang/gevaarlijk was, lijkt het mij toch niet onverstandig om goed te overwegen wat en hoe je hiermee verder wilt.

Sommige paarden zijn gewoon zo 'vreemd' (om het maar even een woord te geven) dat zij gewoon onvoorspelbaar en gevaarlijk blijven. Als dit paard nu al 6 jaar is en zo'n geschiedenis heeft, vraag ik mij toch af of je hier nog mee verder moet willen. Ondanks je goede bedoelingen!

Ik snap echt je overtuiging om hem alle liefde te willen geven en het beste met hem voor te hebben, maar soms is dat helaas gewoon niet genoeg. Sommige paarden zijn niet te helpen. Tuurlijk, als je hem gewoon paard laat zijn, zal hij gelukkig oud kunnen worden, maar in dit geval, waarin je hem toch graag als rijdier wilt gebruiken is het in mijn ogen wel het ongeluk opzoeken. Juist omdat hij toch van nature (blijkbaar van geboorte af, zonder aanwijsbare oorzaak) zo onvoorspelbaar lijkt, kan het wel eens heel gevaarlijk zijn om hiermee verder te gaan en toch het onderste uit de kan te bereiken, wat voor een ander paard een makkelijk haalbaar doel is. In mijn ogen is het ook zeker geen falen te noemen als je besluit om niet met hem verder te gaan, ook al zal het misschien voor jou zo voelen. Misschien denk je dat je hem in de steek laat als je dit niet met hem doorzet, maar ik vraag me af of het niet het tegenovergestelde is.

Ik wil niet negatief zijn, maar zou je wel alle wijsheid willen geven om dit heel goed te overwegen. Verongelukken heb jij niets aan en je paard ook niet. Al zou je een doorbraak kunnen bereiken met dit paard, dan nog geloof ik dat er een moment komt dat hij toch weer breekt en finaal door het lint kan gaan met alle gevolgen van dien.

Nogmaals veel wijsheid met het nemen van de juiste beslissingen!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:54

Hier de trainster in kwestie.

Ik werd op dit topic gewezen door een vriendin van mij.
en wou eerst eigenlijk niet reageren.
Maar omdat ik weet van dit topic kan ik het ook niet zomaar negeren.
Ik wil namelijk niet op mijn geweten hebben dat iemand zich ernstig verwond.

Er is tegen mij ook vertel dat dit paard alleen heel hard rende.
Ik heb nog duidelijk gevraagt hij rent alleen?
En dit was alleen het geval werd er gezegt.
Ik ben zelf namelijk niet levens moe en had geen zin in een bokkende bronco.
Ik wou er eerst grond werk mee doen voordat ik erop zou gaan.
Dit omdat ik het paard eerst wil leren kennen en ik er achter wou komen waar het probleem zat.

Ik heb dus een maand grondwerk gedaan met dit paard.
Hij was erg angstig voor mijn bewegingen de zweep enz.
Ik heb daar aan gewerkt en toen hij daar relaxt in was ben ik gaan hangen , op en af stappen aan bijde kanten
uiteindelijk erop gaan zitten (aan de longeerlijn met iemand ernaast)
heb toen overal aangehaalt en geklopt op zijn kont enz.
Ben toen gaan stappen en alles ging prima.

De bewuste dag (voor de 2e keer erop) ben ik eerst gaan longeren.
Daarna een herhaling van de eerste keer dat ik erop was gegaan.
Ik ben toen gaan stappen en toen ging het mis.
En NEE hij ging niet alleen rennen want van alleen rennen beland ik niet met me kaak op een hek.
Hij is als een bronco gaan bokken en stijgeren.
Ik ben er voorover af gegooit en op het hek geknalt.
Mijn nek is dubbel geslagen en me kaak was dubbel zo dik.
Gelukkig had ik niks gebroken.
Maar ik heb een paar dagen pap en soep mogen eten en ik ben snel moe en duizelig mijn nek doet nog steeds zeer.
Maar nogmaals ik mag niet klachen ik heb ontzettend veel geluk gehad.
De vraag is heeft de volgende na mij dat ook nog?

Pris20 , ik snap heel goed dat je met je handen in het haar zit.
Maar! je kan dit niet maken en daarom moet ik reageren sorry.
Dit is spelen met iemands leven.
Wees gewoon eerlijk.
Er zijn misschien mensen die wel blijven zitten en het een uitdaging vinden dit paard te temmen.
Maar je moet het wel iemand zijn eigen keuze laten of diegene dat risico wilt lopen ja of nee.
En ja bij risico zit een prijs kaartje.
Je voelde je schuldig tegenover mij dat dit gebeurt was.
waarom doe je dit dan??
Nogmaals ik snap dat je hulp zoekt en ik hoop ook dat er iemand is die dat kan en wil
Maar niet op deze manier
eerlijkheid duurt het langst.

Groetjes Kim

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:36

Er staat eerder in dit topic een aanbod van Hanks-white dat je het dier voor de slachtprijs bij hem kwijt kan en hij zijn dagen op de wei kan slijten. ik zou zeggen DOEN!!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:52

Als we eerlijk zijn is dit gewoon een heel vervelend geval. TS ik neem je niks kwalijk, maar je wilde waarschijnlijk per se een paint of quarter hebben. Ik denk dat dit paardje aantrekkelijk geprijsd was en jij helemaal happy was met je mooie paardje. Maar een iets te onervaren ruiter kan dit niet. Ook niet met een klein beetje hulp. Je moet heel veel hele goede hulp hebben dan.

Als vrolijk hierboven al zo een smakkerd maakt, moet je eens gaan nadenken.

Je kan een ontzettend leuk niet qpa kopen, waar je veel plezier van kan hebben voor een laag budget. Gewoon een eerlijk en gezond paardje waar je veel mee kan leren en doen. Heb je veel meer aan.

Ik zeg bij alles waarschijnlijk en ik denk, dus dit is mijn mening, omdat ik weleens je reactie op paarden te koop heb gelezen en andere topics. Ook is het een probleem dat vaker voorkomt in verschillende vormen, van mensen die een low budget paardje kopen om per se een qpa te hebben. Dat wil NIET zeggen dat alle low budget paarden slecht zijn of wat mankeren, maar het gebeurt en er komen vaak problemen van of extra kosten juist.

Neem een verstandig besluit voor je verder van huis bent. Misschien krijgt iemand hem nog goed, maar alleen een zeer ervaren persoon die er veel tijd voor kan nemen.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:05

pfff ik wil even duidelijk maken dat ik dus echt niet wist dat hij toen ging bokken!
ik wil niet dat jullie nu denken dat ik kim erop heb laten gaan en gedacht heb laat ik eens even kijken wat er gebeurd!
ik wist dat hij ging rennen en dat heb ik ook gezegt ik heb hem ook nooit zien bokken enz.
als ik had geweten dat hij dat zou doen had ik haar er nooit op gelaten ik ben geen debiel die andere mensen gewond wil zien!
ze is er idd een maand geleden een maand mee bezig geweest toen ze er toen op zat was er niks aan de hand het ging goed ik was zo blij!
toen werd hij gecastreerd dus moest op rust, toen had ik om weer mee te beginnen een maand training gedaan bij haar, en toen ik op de eerste dag gebeld werd dat kim in het ziekenhuis lag kon ik het niet geloven en dacht dat het een grapje was, ik had dat nooit zien aankomen.
ik ben ook gelijk naar het ziekenhuis gegaan terwijl ik nog moest werken ik heb zitten huilen en kon t niet geloven.
ik voel me heel schuldig maar ik kan er niks aan doen, als dat zo was zou ik het doen.
ik heb dit topic geopent omdat ik van iemand die hier veel ervaring mee heeft zocht hopent dat die mij wijsheid kon geven over wat ik hiermee moest, niet om iemand te vinden en eens lekker te laten verongelukkukken.
wat nu wel zo overkomt.
|(
Laatst bijgewerkt door paris20 op 09-11-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt