[WN] Slidinghoefschoenen ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: Slidinghoefschoenen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:46

Op de juiste bodem kan je dat ook zonder hulpmiddelen.
De basis begint in stap en draf.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:47

Juist bij het begin lijkt het me belangrijk dat je je paard geen pijn doet door dingen die te los zitten of los kunnen schieten of wat dan ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:48

Juist een jong paard moet zich zeker gaan voelen in de stop, en dat gaat echt niet lukken met een paar zwabberende hoefschoenen, of schoenen waardoor je extra klappen zou kunnen krijgen op benen en/of rug. Een jong paard dat zich een keer heeft bezeert zal niet zo snel meer een goede sliding laten zien.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:49

Interessant, omdat ik mijn paard straks eigenlijk niet op ijzers wil maar straks wel reining wil gaan rijden.
Van horen zeggen heb ik dat er een Amerikaans bedrijf zou zijn wat schoenen maakt waar je mee zou kunnen sliden, maar ik ben de naam daarvan kwijt.

Maar als er een betrouwbare mogelijkheid is zou ik ervoor kiezen, maar niet mee willen experimenteren.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:00

Ik denk met sliding plates dat ze in het begin ook rare toeren kunnen aanvangen, ten slotte glijden ze ineens veel harder dan voorheen. Dus het is maar hoe je het bekijkt ;) .
Het feit dat hoefschoenen sowieso zouden moeten "zwabberen" vind ik licht overdreven. Dan zou je er gewoon ook niet veilig mee kunnen rijden. Aangezien dat ik hier wel veel positieve dingen over hoor, denk ik niet dat dit het geval is.

@Elcid: idd ik wil eerst wel wat meer info en ervaringen ivm plates onder hoefschoenen. Misschien ergens op een duist forum, jammer genoeg is mijn duits niet goed genoeg.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:05

Bolieke schreef:
Het feit dat hoefschoenen sowieso zouden moeten "zwabberen" vind ik licht overdreven. Dan zou je er gewoon ook niet veilig mee kunnen rijden. Aangezien dat ik hier wel veel positieve dingen over hoor, denk ik niet dat dit het geval is.

Ik hoor net zoveel negatieve reacties hoor ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:07

Romkabouter schreef:
Bolieke schreef:

Ik hoor net zoveel negatieve reacties hoor ;)

En zo gaat dat over alle dingen, nietwaar? Van zadels, bitten, sporen, ijzers (al dan niet plates), NH en of niet, etc etc . Zo houd je discussies levendig :D

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:12

Bolieke schreef:
Ik denk met sliding plates dat ze in het begin ook rare toeren kunnen aanvangen, ten slotte glijden ze ineens veel harder dan voorheen. Dus het is maar hoe je het bekijkt ;) .
Het feit dat hoefschoenen sowieso zouden moeten "zwabberen" vind ik licht overdreven. Dan zou je er gewoon ook niet veilig mee kunnen rijden.

Rijden is een ander belasting als stoppen,met rijden in terrein worden ze al vaak verloren.
De stop geeft een piekbelasting aan de voorzijde van een eventuele hoefschoen waardoor deze zou kunnen vervormen. Alleen een op maat gemaakte hoefschoen doormiddel van een gietmal dus, garandeert in theorie een optimale aansluiting.
Echter een voet groeit,krimpt,zet uit,word bekapt etc. Dus precies passen is niet realistisch.
Daarbij komt dat rubber vervormt,dit is bij normaal gebruik geen bezwaar.
Bij dit gebruik echter wel.
Je zou dan een soort skischoenachtige constructie moet bedenken waarbij je dan weer op het volgende stuit,het dier moet ook nog kunnen bewegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:14

CherokeeChum schreef:
Rijden is een ander belasting als stoppen,met rijden in terrein worden ze al vaak verloren.
Zo'n algemene opmerking zonder merk en paard te kennen is een slag in de lucht.
Ik rijd al jaren met Old Mac's en ben er nog nooit eentje verloren. Ik doe alle gangen van stap tot rengalop, door modder, plassen en rul zand.

Schoenen die 'zwabberen' passen gewoon niet goed, ook in schoenen heb je hoefvormen (rond/ovaal) die meer of minder bij een bepaald paard passen.
Ook kun je van een schoen niet verwachten dat die tussen 2 kapbeurten waar 8+ weken tussen kan zitten goed blijven passen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:25

Ben er tijdens endurancewedstijden al zat tegen gekomen.
Wat betreft het zwabberen,dat is precies wat ik zeg.
Reining belasting is wat anders , stoppen ,spinnen rollbacks,is wat anders als rechtuit rijden in het bos.
Hetgeen wat jij aangeeft is in principe normaal gebruik. Daar zijn ze voor ontwikkeld.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:57

Reining en hoefschoenen,.... nee geen goede combinatie,..
mensen kom op zeg,.. een slidingplate hoort onder een hoef genageld te worden en als dat niet kan bij je paardje moet je er geen reining mee gaan rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:17

@ Vigel1, ik vind het juist wel fijn dat mensen ieg de ogen openhouden. :)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:46

De reactie van Smid

Hebben we ooit wel gemaakt, maar zijn er weer van af gestapt omdat mijn man niets voelt voor deze tak van de paardensport, en zelf druk is met natuurlijk bekappen , goede voeding bitloos rijden enz.

Hier passen deze slidings niet bij.

Dus ze hebben ze wel gemaakt... Maar zijn er van af gestapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:48

Haha, ja, reining is inderdaad net zo eng als dressuur en springen, allemaal pure mishandeling }>

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:51

Wafel schreef:
De reactie van Smid

Hebben we ooit wel gemaakt, maar zijn er weer van af gestapt omdat mijn man niets voelt voor deze tak van de paardensport, en zelf druk is met natuurlijk bekappen , goede voeding bitloos rijden enz.

Wat een belachelijke opmerking! Hier zal Smid vast een heleboel (western) klanten mee winnen 8-) .
Ik zie overigens niet wat goede voeding en bitloos rijden hiermee te maken heeft; krijgen reiners niet goed te eten? en een bitloze reiningpaard bestaat zeker ook niet. Wat een jojo's.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:58

Wafel schreef:
De reactie van Smid

Sliding's maken is ook hartstikke zielig voor je paard. Ik snap niet dat jullie dat willen leren. Doet ie van mij in de wei nooit uit zichzelf _O- _O- _O-

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:00

Zit wel wat in: het gaat ze gewoon om zo natuurlijk mogelijk. En dat ze vinden dat daar een sliding stop niet bij past vind ik begrijpelijk.

Nu vraag ik aan ze of ze weten waar ik ze wel kan kopen... Wil ze nog niet kopen. Maar eens kijken of er GOEDE recensies te vinden zijn.

Fact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:28

Sliding niet natuurlijk? Ooit al is een paard vollebak naar een hek zien lopen ? 9/10 gaat ie op zen gat gaan zitten en anders vliegt ie over kop :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:16

Ik heb veulens van 3 dagen oud al slidings gevolgd door keurige rollbacks zien maken :D Als hij nou zegt dat spins niet natuurlijk zijn, heeft hij wel een punt, maarja net of een paard in de natuur wel een piaffe uitvoert :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:20

@yessy: wel eens in het wild een hengst een tegenstander zien benaderen :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:28

Filmpje? :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:06

Echt gezond is het niet. Net als springen. Een van onze paarden heeft een prachtige sliding gemaakt op het asfalt laatst, zonder ijzers. Hij was lekker aan het draven en schrok ergens van en remde en schoof met zijn achterpoten voor zijn voorpoten _O-

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:30

Yessy schreef:
Ik heb veulens van 3 dagen oud al slidings gevolgd door keurige rollbacks zien maken :D Als hij nou zegt dat spins niet natuurlijk zijn, heeft hij wel een punt, maarja net of een paard in de natuur wel een piaffe uitvoert :+

Die van mij maakt uit zichzelf superrazendsnellesupersonische spins....met een wilgetakje in haar mond, hilarisch dus hoezo niet natuurlijk...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:22

Mijn paard staat nu sinds een maandje op slidingplates; die heeft er echt wel even aan moeten wennen, hoor! Liep in het begin van huh wat is dat nou? (hebben nooit de noodzaak gehad om ijzers onder te hebben, dus was nieuw fenomeen). Nu is ze er inmiddels aan gewend en maakt de ene sliding stop na de andere in de wei (volgens mij was het Antje Holtappel die ooit schreef dat je een paard geen mooier cadeau kan doen, dan hem een stop aan te leren! Mijn toevoeging; zorg dan wel dat je paard goed uitgerust is ;) ).
Dus onder een ongeoefend paard van die hoefschoenen met glijers plaatsen, ik geloof niet dat dat een verstandige keuze is.

Heb het overigens ook aan mijn smid gevraagd; die was daar heel stellig in: no way!
Bovendien kun je een ijzer aanpassen aan de specifieke wensen/eisen die men stelt; dat is met een hoefschoen/ijzer lastiger te realiseren, ligt toch minder stabiel onder de hoef.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:52

Ik las trouwens over plates plakken? Ik zou zelf graag reiningoefeningen doen met Amber, want volgens onze instructise zou Amber dat best wel lekker moeten kunnen. Maar ik zie het met haar niet zitten om ijzers eronder te laten slaan, dus dan zou plakken mss iets zijn in de zomer. Iemand een link of meer informatie hierover?