[WN] leuke 'western'oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:22

Jog is draf
Walk is stap
Lope is galop

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:32

ik heb ook een goede oevening gekregen ik zal het ff kopieren en plakken..
Als je bijv. naar de lange teugels toe wilt rijden zul je daar heel wat tijd en geduld voor uit moeten trekken.
Je begint net als binnen de dressuur met je teugels op maat. je bumpt (is kloppen met je benen) en je knijpt in je teugels of houd druk. dit doe je allebei net zo lang tot je paard nageeft. het hoofd naar beneden wil laten doen. dan stop je meteen met bumpen, benen eraf rustig laten hangen en je handen los. zodra het koppie weer iets omhooggaat begin je meteen weer met zachtjes bumpen en knijp je in je teugels. weer net zolang tot het hoofd weer wat zakt. wees hier super consequent in dan valt het kwartje bij je paard.
als je paard alleen nog maar naar beneden vraagt geef je ietsje meer teugels. Maar let op! naar beneden is anders dan het hoofd vooruit steken! drukt je paard het neusje eruit dan neem je ook je teugels weer aan en ga je bumpen. voorwaarts neerwaarts rijden. De achterhand moet er ook onder.
Gaat het aan deze teugellengte ook goed doe je de volgende keer weer ietsjes langer een paar cm.. tot je na een jaar of jaren met hele losse lange teugels kan rijden.
reageert jouw paard ondertussen bij het minste geringste seintje? hoef je een teugel maar heeel zachtjes tegen de hals te leggen en ze gaat al een wending maken?
pas dan kan je ook overgaan op 1 hand.

hopelijk hebben jullie er wat aan!!!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:59

Sorry, ik kan het niet zo'n goede oefening vinden. :o
Ik weet dat anderen het wel doen maar ik 'bump' nooit, zie er het nut niet van in en het staat stom. Ook zonder 'bumpen' kun je naar nageeflijkheid toewerken.

De gangen walk, jog en lope; das niet zomaar stap, draf en galop. Ik heb ze express niet genoemd omdat ik het lastig vind ze te definieren.
Draf is in het engels Trot; een jog is meer verzameld. Galop is Canter, ook de Lope is meer verzameld.
Het is misschien nog niet zo makkelijk om tot goede definities te komen.. ;(

JamieShanin

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:07

ja dit wat ik heb gekregen als oevening is om verzameld te rijden om er na toe te werken heb ik dus als oevening gekregen zou ik aan u mogen vragen hoe u het dan doet??

Seabiscuit62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:33

yildiz schreef:

Is net als paardrijden

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:37

Seabiscuit62 schreef:
yildiz schreef:

Is net als paardrijden

ik snap dit niet...

groetjes

Seabiscuit62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:40

Niet zo makkelijk

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:41

De oefening komt wel redelijk overeen met hoe ik het heb aangeleerd, alleen zou ik het bumpen laten voor wat het is en net als in de engelse dressuur, gewoon beendruk geven (eventueel spoor als het paard niet reageert). Het bumpen vind ik een onrustig beeld geven wat je bijv. in de pleasure niet wilt hebben. In de reining zie ik het bumpen soms, maar dit dient meer om de aandacht van het paard te krijgen voor er een manouvre ingezet wordt, bv de spin.
Het aanleren van het verzameld lopen op een losse teugel hoeft overigens niet zo lang te duren. Eea uiteraard afhankelijk van het paard en de ruiter die erop zit. Een jong paard dat al geleerd heeft te wijken voor druk zal het waarschijnlijk eerder onder de knie hebben dan een ouder paard dat gewend is constante teugeldruk te ervaren. Verder is belangrijk dat je consequent bent en timing!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 05:24

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:21

maandag heb ik wel tijd en ik heb al heel wat woorden met vertalingen in mijn boek staan, boek staat vol krabbels met potlood