[WN] Broke? Geen eigen initiatief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:14

wanneer een zadel goed ingereden is noemt men dit ook "broken in", en die is dan heus niet "gebroken" maw broke heeft niks te maken met "gebroken spirit" of wat dies meer zij.

quarterH

Re: Broke? Geen eigen initiatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:23

hahahaha

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:41

Zoals ik het nu lees is de hele term 'broke' gewoon b*llshit. Iedereen bedoelt er wat anders mee, iedereen heeft een ander doel ermee.

Dank voor de info allemaal :D

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:00

Nee, het is geen BS, als je (zeker in de VS)met iemand een gesprek hebt komt het begrip vaak voor,als je die term weg laat in je gesprek, snapt geen mens hoe je paard er aan toe is.
Als je met een kenner spreekt,B.V. ''we had him broke in june, so he has had 60 saddles on him now'' dan weten ze daar of hij B.V. volgend jaar naar de futurity kan of niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 19:09

Grappig, de keren dat ik in de VS sprak met paardenmensen is de term nooit voorbij gekomen :n
Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat die mensen of werkzaam waren op een ranch en hun paarden als werkdier zagen of meer hobbymatig bezig waren met vooral trailriding (oh ja, en nog een paar barrelracers gesproken ook).

Maar het grappige is dat de term dus blijkbaar wel standaard is in de VS, maar hier de meningen nogal uiteenlopen waar het precies voor staat. Want zoals ik het hier lees kan het uiteindelijk vanalles betekenen.
Voor mij is lijkt het nu op 'graad van africhting'. Dat is net zo'n begrip dat je altijd in een bepaalde context moet plaatsen.

Wat mij betreft slaat het ook nergens op om te roepen 'jouw paard is niet voldoende afgericht', net zoals het nergens op slaat om te zeggen 'dan is jouw paard dus niet voldoende broke'. Of dat wel of niet zo is, hangt maar net af van wat je er mee wil.
Maar ik lees bijvoorbeeld nergens wanneer een paard dan saddle broke is bijvoorbeeld. Vandaar dat het dan op mij overkomt als de grootste onzin, een term die door iedereen anders geinterpreteerd en gebruikt wordt.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:24

saddle broke = broke to ride, dus zadel mak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 19:29

Klopt, maar ook over zadelmak als term lopen de meningen uiteen. Is dat
a.dat er een zadel op heeft gelegen en iemand op heeft gezeten, of is dat
b. dat stap, draf, galop, achterwaarts en een stuur 'er op hebben zitten'?
Ik vermoed het laatste (anders valt er nog niet zoveel te rijden) maar sommige mensen bedoelen dan ook het eerste....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:38

is een verschil van 3 dagen tussen die 2...

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:24

En wat wordt dan bedoeld met de term " Mellow Mount" ??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:29

Mellow; Ripe and mature with age and experience Mounts; Gentle, well broke versatile performance horses.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:01

Okay...duidelijk!!!!

Dus Jumper is een Mellow Mount en Steamy is well Broke. Met een sparkle in z'n ogen overigens!! :D