[WN] paard kopen waar precies op letten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Re: paard kopen waar precies op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:26

Ik heb mijn paardje misschien meer uit medelijden gekocht...Ze was bont (dat vond ik leuk) 1,5 jaar (leek mij een uitdaging) en vloog tussen mij en die ongure handelaar in en draaide daarna haar kont naar mij toe....Je hoort het al, liefde op het eerste gezicht....(heel naief) Ze zou afstammen van een paint vader en een halve paint moeder...(ja ja..) En rond de 155 worden.

Nou geloofde ik die man natuurlijk al niet. Was een foute handelaar die door de handelaar met wie ik haar op ging halen zelfs als FOUT bestempeld werd.

Maar mijn Penny hart was gebroken. Ik wilde western gaan rijden en dit werd mijn eerste paardje!! 600 euro heeft ze gekost...Ik heb haar niet laten keuren!!

Kortom: Ik heb alles FOUT gedaan wat je volgens het 'verstandig een paard aanschaffen' zou moeten doen.

Maar ik was vastbesloten haar een goed huis te gaan geven!!

Wat een bloed zweet en tranen heeft dit paardje mij al gekost, en wat braaf is ze twee jaar later.(behalve op stal) Ik heb er van de week voor de eerste keren op gezeten en ze heeft nog geen stap verkeerd gedaan. Uiteraard zijn hier heeeeel wat uurtjes grondwerk aan vooraf gegaan. Het is echt MIJN paardje en anderen accepteerd ze niet of heel moeilijk!!

Hier heb je dus een verhaal hoe je het eigenlijk niet moet doen maar wat toch leuk kan lopen!!

Je hebt een mooi budget. Daar moet wel wat voor te kopen zijn. Neem eventueel een echte trainer of trainster mee die zien vaak dingen die je als 'leek' niet ziet. Met jouw doel, zou ik zeker niet voor liefde op het eerste gezicht gaan. Een band komt later pas, en ik kan het weten!!hahaha...

Oh ja zadel: Evelien van Eurohorse komt ook tweedehands zadels aan huis passen, weet je zeker dat het past!!

Succes met zoeken!!

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 22:34

Dank je wel Mantha. Goed om een ander verhaal ook te horen. Ik denk wel in jouw geval dat je doorzettingsvermogen moet hebben ;) Als ik van te voren dit zou weten zou ik er niet aan beginnen denk ik. Ik zou niet weten of ik het tot een goed einde zou brengen. Het budget heb ik nog niet bij elkaar hoor, ben nog aan het sparen. Maar ik wil ook goed weten (zover als mogelijk is dan) waar ik aan begin.

Ik heb zo rondkijkende al een paar paardjes gezien die in aanmerking zouden kunnen komen. Die zou ik graag hier neerzetten om te kijken wat iedereen ervan vind. en dan om te kijken of ik weet waar ik naar moet kijken. Sommige paarden heb ik dan via een website gevonden. mag ik die linkjes gewoon plaatsen hier? En moet dat dan hier of ergens apart een topic maken bij de fotos?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:36

volgens mij mag dat hier gewoon hoor

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:39

En volgens mij mogen er geen advertenties van andere sites hier zomaar besproken worden (op heel bokt dus niet). Ik zou dus eerst even een Mod vragen of dat mag.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:25

Een geschikt paardje vinden dat bij je past is geen makkelijke opdracht¨maar het is ook wel leuk ja.
Ik heb maar 1 tip (en die is ook al aan bod gekomen): ik zou zeker voor een uitgebreide keuring met foto's gaan...én deze laten nemen door je eigen dierenarts met verslag bij! Jou eigen DA weet immers wat je wil en wat je zoekt en zal je niets achterhouden. Vaak staat een paard dat je wil kopen verder weg en stellen de verkopers voor om hun eigen DA te laten keuren, ik zou het nooit meer doen...(bleek na foto's twv 500 euro nog 2 foto's van de achterbenen te missen die heel belangrijk waren ...en de koop ook beïnvloed hadden waarschijnlijk, maar ik had teveel vertrouwen...) Op deze manier voorkom je naar mijn gevoel teleurstellingen in de toekomst en weet je toch met meer zekerheid 'welk vlees je in de kuip hebt'.
Een paard kopen doe je immers toch met de bedoeling er zo lang mogelijk plezier van te hebben.

Veel succes met je zoektocht!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:33

Oh ja, zonder dat ik iedereen over dezelfde kam wil scheren wil ik gewoon even meegeven dat je bij een aankoop niet meer vertrouwen in iemand moet leggen omdat hij/zij bekender of meer ervaren is binnen de westernsport. Natuurlijk is dat handig maar ga er bv. niet vanuit dat zo iemand ook eerlijker is omdat meer mensen die persoon kennen.
Ik denk dat het belangrijker is dat je iemand in je nabije omgeving hebt die bekend is met de westernsport (en Quarters/Paints) om jou bij de keuze van een paard te helpen en mee te oordelen.
(ik wil niet negatief doen maar is gewoon een tip...en ja, ik spreek uit ervaring ;-))

Dit zijn dingen die ik vooral na mijn aankoop in het achterhoofd heb, buiten het feit dat afstamming, karakter, bouw, beweging,...ook héél belangrijk is.
En nogmaals: ik wil met deze opmerking zeker niet alle handelstallen/trainers/fokkers/verkopers over dezelfde kam scheren want het merendeel zal wel eerlijk tegen je zijn als ze bekendheid hebben maar ik wil gewoon zeggen: ga er niet automatisch van uit, blijf objectief en laat je niet beïnvloeden door enkel de praatjes. ;)

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:29

ik sluit me een beetje aan bij Smoske. Vertrouw niet blind op een naam van een trainer/fokker/wie dan ook. En luister goed naar je gevoel. Het paard en wat de eigenaar zegt heeft in ogenschijnlijke kleine dingen al veel te vertellen. Je hoeft daarvoor niet "ervaren" te zijn maar laat het een beetje bezinken dan kan je bepaalde linken leggen en daarop je mening aanpassen. Maar als ik je eerste post goed heb begrepen met all round rijden moet je er wel uit komen met je budget. Het enige advies wat ik kan zeggen na mijn ervaring is dat als je trail leuk vind je een bepaald karakter moet hebben ongeacht het ras paard. Voor sommige paarden is het te spannend maar als de eigenaal zijn paard kent kunnen ze al veel vertellen

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:57

Maar als je al langere tijd bij een trainster rijdt dan weet hij/ zij meestal wel wat voor een soort paard er voor jou geschikt is. Ook zien zij vaak wel of een paard goed loopt en een beetje werkwillig is ed...
Uiteraard moet je zo'n trainer/ster alleen meenemen als je die voldoende kent en vertrouwd.

Ik denk ook wel dat je voor een trail paard een bepaald karakter moet hebben. Ook voor reining is het wel handig als je paard niet te groot/ lomp is...Wij hebben ook een quarter van 1.72 en dat is voor sommige onderdelen niet altijd even handig!!!

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:24

Dank jullie wel voor jullie adviesen. Ik geloof dat het beter is niet hier de advertenties te bespreken ;) Ik vind het wel steeds lastiger worden hoor. Ben aan het rondkijken en ook mailen naar eventuele "kanshebbers" maar soms gaat dat nogal raar. Dan is het paardje te koop vonden ze het bij aankoop geweldig maar voldoet niet aan de verwachtingen. Als ik dan vraag welke verwachtingen ze dan haaden en waarom die niet voldoet, als een discipline niet wil of zo misschien. Zeggen ze nee hoor hij doet alles prima en kan alles. Dan ga ik al niet kijken ofzo.

Wat ik wel heb ontdekt is dat de eigenaar van mijn bijrijdpaardje best kundiger is nog dan ik dacht en dat ik en van het paard wat nog niet alles kan en van de eigenaar nog veel kan leren. Als ik ergens ga kijken wil ze ook wel mee :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:57

of je stuurt een mail en ze reageren he-le-maal niet!! Het valt nog niet mee een leuk paardje naar wens te kopen en je moet er vanuit gaan dat het best een poos kan duren eer je tegen een paard naar je zin aan loopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:59

het enige wat je moet doen is iemand meenemen met verstand van zaken.............

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:12

Ik kan ook jullie allemaal meenemen :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:21

Ik heb het gedaan.. Paard gekocht!!! Veulen van de mensen waar ik nu al een jaar bij rijdt, ik ken zowel moeder als vader erg goed.
Beiden hebben ontzettend goede karakters en zijn erg gezond (en dit zijn twee ontzettend belangrijke dingen voor mij). Veulen is ook vanaf de geboorte kerngezond en heeft ook een topkarakter. Je weet natuurlijk tot wat voor het paard het zal uitgroeien maar het voelt ontzettend goed op deze manier!

Jij ook nog veel geluk en succes met je zoektocht!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:22

@troi, ik ken de mame en de papa inmiddels ook en heb jou gezien met Mojo, dus je hebt een goede keus gemaakt. Heb mams niet gereden, maar als ie net zo lekker als paps gaat zitten en ook heerlijk relaxed is...........Hij is iig een ontzettende knuffelkont. EN hij heeft wel 2 hele leuke vriendjes, hahahaha

Gefeliciteerd

Yoni1, ik hoop dat jij ook tot een goed besluit komt. Dat is voor iedereen anders, maar zolang je een beetje je gevoel en verstand samen laat spreken, ben je al een heel eind op weg.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 23:18

Troi gefeliciteerd met je aankoop. Betrouwbaar adres, ouders bekend... +:)+ krijg je vast veel plezier van. De mijne kom ik vast ook nog wel tegen. Blijft je veulen daar ook staan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:13

Is nog even afwachten, er lopen daar verder geen veulens of jaarlingen wat ik idealiter wel zou willen voor het kereltje, als ik elders stalling kan vinden die dat wel aanbiedt (icm veel buiten komen) dan gaat er ergens anders heen. Mocht dat niet lukken wellicht de opfok (maar dat vindt ik niet ideaal omdat zie allemaal op minstens 1 uur rijden zitten) of misschien blijft hij nog even daar. Hij heeft wel dikke vrienden daar (en ze lopen veel buiten en er wordt er goed voor gezorgd) dus op zich zit hij daar zeker niet verkeerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:03

@troi, eeehhhhhhhhhh dikke vrienden? jajajaja, ze moeten weer wat op dieet................

yoni1, het verschil tussen een veulen zoeken en kopen of een gereden paard verschilt ook nogal. Maar komt vast goed........

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:29

superpony schreef:
@troi, eeehhhhhhhhhh dikke vrienden? jajajaja, ze moeten weer wat op dieet................

:D :D :D

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:54

Superpony komt op een dag wel goed hoor. Op het moment probeer ik alle kanten te bekijken en opnieuw te kijken wat ik precies nou wil. Ergens ben ik bang van een paardje te gaan kopen die wat blijkt te hebben ondanks dat je een keuring laat doen. Ik heb wel ontdekt dat ik wel graag westrijden wil rijden maar ook een paardje wil dat mijn maatje is. Dus wat wil ik het liefste. Een paardje dat zo goed als klaar is of eentje die ik van jongs af aan ken en weet wat ermee gebeurd is. Het antwoord hierop zal vast en zeker duidelijk worden op een keer. Wel weet ik dat ik het liefste allround wil nu.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:19

En dan kom je een paardje tegen waar je gewoon mee klikt.. (of heb je een iemand in je omgeving die zegt: meid koop dat paard gewoon, perfectie bestaat niet maar deze is knap leuk en je ziet wel hoe het loopt.. *dank aan vriendlief Mark*).

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:34

Ik denk zo toch ongeveer hetzelfde Troi. Er zijn wel een aantal pm gestuurd waar ik op wat paarden gewezen ben en ook wel in aanmerking komen. Alleen dat budget is nog niet bij elkaar en dan ga ik nog maar geen afspraak maken. En ook heb ik een heel mooi aansprekend veulen gezien. Nu ben ik eerst maar aan het denken. Binnenkort heb ik vakantie en meer tijd om alles op een rij te zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:35

troi schreef:
En dan kom je een paardje tegen waar je gewoon mee klikt.. (of heb je een iemand in je omgeving die zegt: meid koop dat paard gewoon, perfectie bestaat niet maar deze is knap leuk en je ziet wel hoe het loopt.. *dank aan vriendlief Mark*).

uche,uche,uche :( :o ;) :? O:) :\ :PB :list: :x :)) :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:41

superpony schreef:
uche,uche,uche :( :o ;) :? O:) :\ :PB :list: :x :)) :j

Y;( En dank aan vriendinnetje superpony voor het beter uitlokwerk *\o/* +:)+

O:) O:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:45

:D ;) Ik heb gewoon al heel wat paardjes gehad en jou aangekeken en aangehoord. Toen ben ik met alle voors-en tegens gekomen van verschillende keuzes die je kon maken. Mojo kopen leek me voor jou geweldig, maar die keus moest je zelf maken op juiste gronden. Ik heb het alleen op een rijtje gezet tegenover al die andere opties. Ben blij dat ik steentje heb bijgedragen aan een geweldig paardje voor nu en de toekomst waar je veel aan zult hebben! En het ziet er nu heeeeeeeeeeeel anders uit nu je met hem loopt, dat ie echt van jou is :j +:)+ *\o/*

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:49

voor 4000 euro moet het zeker lukken wat leuks te vinden. Als het je eerste eigen paard is, koop dan geen 3 of 4 jarige; liefst eentje van 6 of ouder.

Laat hem zeker keuren door een DA van jouw keuze, niet zijnde de DA van de verkoper. Of je ook foto's wilt, hangt een beetje van de prijs af en van de vraag of je hem wilt verzekeren. De meeste verzekeringen eisen foto's vanaf een bepaalde verzekerde waarde. De meeste paarden tot ca 3500 worden alleen klinisch gekeurd.

Verder; zorg hoe dan ook voor een koopcontract. Dan is duidelijk wat de afspraken zijn maar het is ook jouw enige geldige eigendomsbewijs.
Als iemand geen contract wil , moet je het gewoon niet doen. vooral denken: geen hand vol maar 'n land vol.

o ja; in september/oktober dalen de prijzen fors, want dan is het weideseizoen voorbij! mss eventjes wachten?

Succes!