[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dunnit

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:20

niemand ervaring met grasbrokken?

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 00:25

Nee heb ik niet maar mijn paard staat de hele dag ( en nacht) al op de wei. Daar heeft hij niet genoeg aan dus moet hem extra bijvoeren, weet niet of dan de grasbrokken genoeg zullen zijn?! Heb daar nog niet genoeg over gelezen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:21

Bonnigje schreef:
Ik ben een fan van HugHo. Dat is volledig melasse vrij.
In de winter meng ik het met Lucerne van HugHo (.nl). Zitten veel granen in en de voedingstoffen worden gehaald uit kruiden. Er zitten helemaal geen synthetische voedingsstoffen. Die natuurlijke stoffen worden veel beter opgenomen.

Ik heb een zak liggen....maar vind het gewoon "eng" om te gaan voeren. Het leek mij geweldig voer en haalde het bij een officiële voerleverancier maar de man waar ik het bij kocht was zo gespitst op de verkoop en de verhalen van wat het allemaal wel niet deed met een paard...Paard zou in ieder geval aan de diarree raken en dan moest ik de ontwikkelaar van het voer er bij halen.....Dat was ik dus niet van plan. :n

Ik voer zelf 's zomers weinig bij 4 a 5 x per week training of buitenrit. 's zomers krijgt hij 2 x 1/4 Hippostar Polo met weidegang (strookbegrazing) en 2 plak hooi. 's WInters krijgt hij 2 x 1 kg Havens basisbrok (waar hij vet van wordt) dus dat wordt komende winter Hippostar Horsequick. In de Hippostar zouden weinig eiwitten en suikers zitten. Hij doet het er nog steeds goed op maar na al die berichten van spierverzuring kijk ik wel uit met rijden als hij 1 of 2 dagen stil heeft gestaan, dan rijd ik de eerste keer maar 20 minuten.

Ik hoor steeds mensen met QH die zeggen dat ik niet zo voorzichtig hoef te zijn maar ik schrik van de vele berichten die ik lees dat een paard spierverzuring heeft. Hoe staan die paarden in het werk in verhouding tot voeren?

Ik ben verder benieuwd wat de uitslagen zijn van het percentage suikers in bepaalde merken. Kon zo even niet meer vinden wie dat ging uit zoeken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:47

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:56

Wij voeren Equiral stud en Hartog muesli + pavo voedingsupplement aan onze quarters. De combinatie bevalt goed.
Veel weidegang en altijd voldoende hooi.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:22

Ik zie in dit topice heel veel zin en onzin voorbij komen.
In veel gevallen lijkt dat het bekende "klok en klepel" verhaal. Angst voor "suikers" , "eiwitten", etc.
Een lichaam ( mens/ dier; dus ook paarden) heeftn suikers ( zetmeel/ koohydraten), eiwitten
(aminozuren) en vetten (onverzadigd/ verzadigd) nodig om te leven, energie uit halen, etc.

Al deze stoffen worden in diverse vormen aangelverd door het voedsel wat er gegeten wordt met het grote verschil dat "geraffineerd" voedsel, zoals witte ( biet)suiker/ wit brood/verzadigd vet , vrijwel moeiteloos en dus vrijwel zonder energieverbuik in het leven wordt opgenomen en vaak wordt opgeslagen omdat het "teveel" is.
Als diezelfde stoffen aangeleverd worden in ruwe of rauwe vorm ( vezelrijk), bruinbrood/ bruine (riet) suiker/ onverzadigd vet, heeft het lichaam een deel van de energie die hieruit komt al nodig om het voedsel "verwerkbaar" te maken voor het stofwisselingssysteem en energie toevoer.

Dat proces begint als in de mond: kauwen en mengen met stofwisselings enzymen enz.
Als je dus paarden bijv. brokken voert, zet je ze eigenlijk "fastfood" voor, er hoeft weinig gekauwd te worden, brok valt als het vochtig wordt snel uit elkaar, de voedingstoffen hierin zijn voorbewerkt dus "snel en met weinig energie" om te zetten. Hetzelfde geldt voor veel muesli's ( vooral die met geplette, "geexpandeerde" enz. granen) en bijv. voor kuilgras waar, door het fermentatie proces in de kuil/ rol al een deel van de ruwe/ rauwe vezel is kapot gegaan of verteerd en dus zijn de voedigsstoffen snel opneembaar.
Dat zijn grote voordelen voor bijv. koeien, die melk/ vlees moeten leveren, en geen lichamelijke prestaties. Bij een paard daarentegen is dat veel minder gewenst; die houden we (meestal) niet voor melk en vlees.
De darmen van een paard moeten altijd gevuld zijn, een paard moet ca. 16 uur per dag kunnen kauwen. Als dat niet gebeurt is de kans op koliek en maagzweren erg groot. Door het voeren van ruw voer zoals ( ca. 7 dagen) gedroogd hooi, lucerne en ruwe/ pure granen moet dat paard veel kauwen, anders kunnen de voedingsstoffen niet uit het voer gehaald worden.
Door de manier waarop die voedingsstoffen in dat voer zitten ( in de vorm van koolhydraten, zetmeel, aminozuur, plantaardige/ verzadigde vetten, etc) moet het lichaam uitzoeken hoe dit verteert moet worden, moet daar energie voor vrijmaken waardoor maar een deel van de energie uit het voer daadwerkelijk door het lichaam wordt opgenomen. Dit geldt bijv. ook voor de energie die uit pure granen wordt gehaald en waar veel mensen een soort van merkwaardige paranoia voor hebben opgebouwd.

Op internet ( Wikipedia) is heel veel te vinden over de ruwe vormen van de voedingstoffen die wij nodig hebben en wat wij ermee doen. Uiteindelijk hebben alle dieren ( dus ook mensen) dus die suiker, vet, eiwit ( en natuurlijk water) nodig om te leven.
Ca. 10 jaar geleden was iedereen als de dood om teveel eiwitten te voeren, nu mogen er geen suikers meer gevoerd worden. Alles hierin is afhankelijk in welke vorm je dit voorzet. Eiwitten hebben bijv. zoveel verschillende vormen ( sommige zijn snel, andere heel langzaam opneembaar, of weer heel snel afgebroken) dat alleen dat al "het" verschil kan uitmaken.
Leesvoer voor degenen die zich dit weekend vervelen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetten
http://nl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... ext=Zoeken
http://www.whoa.nl/ ( en dan bij algemeen/ verzorging/ voer)
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... aarden.pdf
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... ucerne-mix
En nog veel meer maar dat mag je zelf opzoeken ;)

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:53

Ik ga dit topic maar even volgen wel interessant ondanks dat ik geen problemen heb met de pavo basisbrok en meusli als extra ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:16

Overigens heb ik het hier dan nog niet gehad over de enorme suikerpieken die in de bloedsuikerspiegel ontstaan na het voeren van ( te grote) hoeveelheden krachtvoer. Bij het 2 x daags voeren van krachvoer, zeg bijv. 1 kg ( of meer) per keer stijgt het bloedsuiker kort daarna, door de te makkelijke opneembaarhied van de suikers in veel kant en klaar voer, tot te grote hoogte waarna deze ook weer heel snel tot onder normaal peil daalt om de boel engizins in evenwicht te krijgen, waardoor ze weer sloom genoemd worden. Daardoor krjg je dus paarden, die zeker als ze ook nog in een box staan, hun energie niet goed kwijt kunnen. Diezelfde paarden zijn hierdoor overigens wel vaak "sloom, overgevoelig, prikkelbaar" met rijden.

Vergelijk maar met een kind wat een glas cola en en mars krijgt; die zijn ook niet te harden door de stijging van de bloedsuikers.

Door dus voer ( ook voor die kinderen ;)) te geven waarvan de afgifte geleidelijk gebeurt vermijd je dit soort dingen of door het vaker per dag voeren. Zoals wij bijv. doen met voerautomaten waardoor er 6 x per dag een kleine hoeveelheid in de bak komt; geen pieken.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 01-08-09 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:25

dunnit schreef:
niemand ervaring met grasbrokken?

Grasbrok is gewoon een hooi in brokvorm, daar zit dus niets extra (a la krachtvoer) in. Handig als je eens een mindere partij hooi hebt of om weinig krachtvoer mee te mengen. Maar meerwaarde heeft het niet.

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 10:12

@ElCid. Dank je wel voor de uitgebreide uitleg. Nu word het een stuk duidelijker. Ik ben pas 1,5jr eigenaresse van een paard. En heb me nooit echt in voeding verdiept. Ik dacht dat hij goed voer kreeg maar zie nu pas hoe nauw het kan komen. Dat ligt natuurlijk ook aan hoe 'gevoelig' je paard is, net als bij mensen.
Ik wil hem nu echt ruwvoer gaan geven bij zijn gewone hooi en gras. Want wat jij omschrijft van die pieken na het voeren van brok 2x per dag, dat wil ik voorkomen. Als hij flink getraind heeft krijgt hij altijd wat te eten, wat is dan het beste?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:14

Het is toch ook zo dat gras in bepaalde periodes de suikers opslaan. Ook zitten hier twee keer per jaar veel eiwitten in (voorjaar en najaar)....Heeft dit dan geen invloed op de verzuring??

We kunnen het wel alleen op het voer wat we erbij geven terugvoeren, maar de wei is ook niet altijd super goed voor je paard. Denk maar aan de rol dat de wei speelt bij hoefbevangenheid...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:37

@ Elcid, de onzin komt zeker bij alle mensen vandaan die het niet zo doen als jij en de zin alleen uit jouw posts, of zie ik dat verkeerd? Ten eerste denk ik namelijk dat iedereen probeert om het beste voor zijn paard te doen en ten tweede, net zoals je alle dingen op vele manieren kunt doen en bekijken, zal je ook hier nooit alle mensen op één lijn kunnen krijgen. En wanneer doe je het goed? Als je paard gezond is en blijft. En dat is nu eenmaal bij een paard met een aandoening een stuk moeilijker dan bij een gezond paard.

Het vergelijk met een koe is helemaal niet relevant, want die twee zijn totaal niet vergelijkbaar, aangezien een paard een maag heeft van zo'n 2 liter en een koe alleen al een pens heeft van 200 liter. Bovendien is een koe een herkauwer en een paard niet. Wat ze wel hetzelfde hebben is dat ze altijd voldoende (ruw)voer moeten hebben in hun ingewanden, anders krijgen ze problemen. Een (melk)koe levert wel degelijk een lichamelijke topprestatie namelijk melk produceren. Daar is meer energie voor nodig dan het meest hardwerkende sportpaard verbruikt, maargoed ik zal jullie besparen wat zo'n koe eet, want dat is lekker offtopic. Wel wil ik nog even kwijt dat juist een koe ook veel ruwe vezel nodig heeft net als een paard. Dat is nu juist de bedoeling van het herkauwen! Net zolang kauwen tot het kapot genoeg is om te verteren. Wat me brengt bij het volgende:

Naar mijn weten kan zowel een paard als een koe geen hele granen/mais verteren! Alleen geplette/gemalen granen/mais kan benut worden. Dus ik ben heel benieuwd hoe jouw paarden dat doen Elcid! Zelfs koeien, die toch meerdere malen hun voer nog eens kauwen, kunnen geen hele graankorrels of maiskorrels verteren. Die worden gewoon uitgepoept. Doe de mest maar eens in een zeef en spoel het met water af. Ik denk namelijk dat jouw paarden het net zo goed doen als je ze geen granen meer geeft, omdat ze deze toch niet verbruiken...

En dat er 10 jaar geleden meer 'angst' voor eiwitten was en nu meer voor suikers komt natuurlijk ook doordat er steeds meer ontdekt wordt. De wetenschap komt steeds verder en er worden (gelukkig) steeds meer oorzaken van bepaalde aandoeningen achterhaald! Dus dat is toch niet erg, dat men een 'angst' aanpast aan de wetenschap van nu?

Wat betreft grasbrok, dit is gewoon gras in brokvorm, zonder toevoegingen. Leuk voor erbij, voor de (extra) droge stof, maar het is wel een krachtvoer en voor de ruwe vezel en prik hoef je het niet te geven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:04

SusanW schreef:
@ Elcid, de onzin komt zeker bij alle mensen vandaan die het niet zo doen als jij en de zin alleen uit jouw posts, of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je verkeerd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:38

SusanW schreef:
Wat betreft grasbrok, dit is gewoon gras in brokvorm, zonder toevoegingen. Leuk voor erbij, voor de (extra) droge stof, maar het is wel een krachtvoer en voor de ruwe vezel en prik hoef je het niet te geven.

Hoe rijm je die 2 dingen ??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:46

Ik zie een grasbrok ook meer als hooi in de vorm van een brok dus als een grasbrok van NLs land komt zie ik er als hooikoper en niet-landbeheerder het nut niet zo van in. Als de grasbrok van een kruidenweide komt kan ik er nog wel een toegevoegde waarde in zien (al voer ik ook die niet).

Zo heb ik het ook begrepen SusanW vwb de granen. Zelfde geldt voor de (zwarte!) zonnebloempitten die ik nu voer. Die maal ik voor ik ze geef, anders voer ik voor de vogels ;-)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:35

ElCid schreef:
SusanW schreef:
@ Elcid, de onzin komt zeker bij alle mensen vandaan die het niet zo doen als jij en de zin alleen uit jouw posts, of zie ik dat verkeerd?

Dat zie je verkeerd!

Fijn, gelukkig ;)

@ Dubbeldun, hoe bedoel je? Ik bedoel dat elke vorm van hardvoer in de zin van een brok oid geldt als een krachtvoer. Je kunt het nooit ter vervanging van hooi geven, omdat het niet dezelfde functie als hooi heeft, namelijk ruwe vezels ;) Je kunt het wel ter aanvulling van bijv. voordroogkuil geven. Omdat een paard zijn kilo's droge stof moet halen, zal hij van voordroog veel meer moeten eten als van hooi. Wil je niet dat hij zoveel kilo's eet, dan kun je een gedeelte vervangen door de grasbrok, omdat die weer wel veel droge stof bevat en het paard zo eerder aan de kilo's droge stof zit. Of heb ik het nu nog niet uitgelegd zoals je de vraag bedoelde? :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:45

@SusanW : ik zie grasbrok niet als krachtbvoer puur en alleen omdat het een 'brok' is. Er zit niets van prestatieverhogende waarde in. Iets wat krachtvoer wel is. De vorm zegt imo dus niets over de voedingswaarde.

We denken dus wel hetzelfde, gezien je uitleg :D vwb het droge stof gehalte.
Ik heb ergens ooit gelezen dat 4 uur grazen qua voedingswaarde gelijk staat aan één flinke plak hooi, mits er natuurlijk voldoende gras op het land staat :D

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:41

Hallo, ik voer mijn quarter cavalor western mix, in de zomer staat ze dag en nacht op de wei, en krijgt ze 1 kilo schep per dag, in de winter staat ze s'nachts binnen met een volle bak hooi en overdag in de wei als er genoeg gras is anders krijgt ze hooi bij, en 1 kilo schep western mix, mijn haflinger vind de westernmix trouwens ook super.. ze zien er bijde goed uit en presteren prima..

juffie69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:02

Natuurlijk is er voor alles wat te zeggen. Ieder moet er het zijne mee doen. Ik kon wel wat advies gebruiken. Die heb ik nu uitgebreid gehad. Iedereen vind dat hij/zij het goed doet als het met de paarden goed gaat. Dat dacht ik ook 1 jaar lang tot die verzuring 2 mnd terug. Geen paard is hetzelfde en dus is er niet een beste manier van voeren. Je zal zelf uit moeten zoeken wat goed voor je eigen paard/en werkt. Ik wil dus IEDEREEN bedanken die op dit topic reageert. Ik heb er al veel van opgestoken in ieder geval. Thanx

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:06

ik ben het met juffie eens. Van iedereen valt wat te leren maar toch is elk paard anders. Ondertussen heb ik ook weer wat bijgeleerd dus ook bedankt allemaal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:11

een kleine correctie voor je vergelijking van de verschillende voedingen op de markt.
Quattro van Mijten bevat 2.5% melasse. heb het op het label gecheckt, want de ingrediëntenlijst staat niet online.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:38

Paard en koe zijn inderdaad zeer verschillend - groot onderscheid : koe heeft 4 magen - paard heeft er maar ééntje (15liter inhoud) en geen galblaas.
Paard is zeer delicaat in zijn vertering en dient daarom eigenlijk best continu (ca 16u/dag) kleine beetjes te fourageren. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk voor veel paardeneigenaars. Ieder doet zijn best om zijn paard in de beste gezondheid te houden...volgens zijn of haar mogelijkheden.
Spierbevangenheid is ook zo'n moeilijke materie - sommige paarden zijn er gevoeliger aan dan anderen (net zoals sommige mensen vb diabetes kunnen krijgen en anderen niet ...) Waaraan het ligt ? Genetisch, omgeving,...
Er zijn heel veel zinnige dingen in dit topic gezegd en hieruit kan je vooral opmaken dat iedereen inderdaad zeer sterk bezig is met het bepalen van de beste voeding en voedingswijze voor zijn paard...Dat alleen is al bewonderenswaardig want zeg nu zelf - de reacties spreken voor zich ;)
Ik zou zeggen - blijf even alert over de veoding en gezondheid van je paard als individu en dan ben je goed bezig en zal je elke verandering al snel in de gaten hebben.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:41

Grasbrok is zeker geen krachtvoer, ik heb veel mensen gezien die hun paard dit als krachtvoer voeren, maar je komt zo veel te kort in de voeding!
Daarbij waarom zou je dit voeren als je je paard al hooi/kuil en gras geeft!
Het enige wat hij/zij dan nog nodig heeft is een goede basis krachtvoer!

Wij voeren 2x daags gemengde granen van van cooten, dit vind ik de beste granen er tussen en wij hebben heel wat jaar moeten zoeken naar de goede granen.
Verder krijgen de trainings paarden na het rijden de western excellent muslie van marstall, en wij zweren erbij bij deze combinatie! Voor jonge paarden, trainings paarden, fokmerries, dekhengsten, alle paarden!

De fokmerries krijgen ook nog merrie brok van pavo erbij en de veulens, veulen brok van pavo!!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:30

De reden dat wij grasbrok onder krachtvoer scharen is dat het geen ruwvoer is. Alle voeders incl. meel e.d. wordt bij ons in de krachtvoederberekening (bij de koeien dus) gezien als krachtvoer en alleen hooi, kuil of voordroog valt onder ruwvoer. Een krachtvoer hoeft dus niet per defenitie een compleet voer te zijn. In een haverkorrel zitten tenslotte ook geen toevoegingen...

Een grasbrok is net zo (on)compleet als een graankorrel, het is de combinatie van verschillende producten die maakt dat het wat doet.

Vergelijk het maar met doping. De meeste stoffen op de dopinglijst zijn ook echt niet prestatieverhogend, maar toch vallen ze allemaal onder de dopingregel ;)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:37

Hier ook de marstall western, bevalt super!!