[WN] Vraagje L5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Vraagje L5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:39

en hoe deed je dat dan? (met een traplader? kabouter? whaha, sorry...)

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:44

Nee hij mishandelde zijn paard nou goed. Het is uitgelegt dus ontopic graag.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:47

maar wat heeft je paard wel/niet mishandelen te maken met de rare regels en lage norm om l5 te starten?

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:48

Laat maar ik zeg niets meer :x

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 13:39

Ja ik ben het ook eens met Pien
Ja tuurlijk regels zijn regels, daar hebben we ook allemaal respect voor toch ???????

Maar dit slaat nergens op
Dan oefen en oefen je maar net zo lang dat je het hek wel kan.
En als dat inhoud dat je dan min punten krijgt omdat het niet feilloos gaat Well So be it !
Maar een hek is er om achter je reet dicht te doen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:40

ok, ik vind L5 ook best simpel. maar goed, was dat de B dressuur ook niet? en je eerste lintje voor het zwemmen en de wedstrijden van de Fjes met voetbal en... kom op! er moet een laagste niveau zijn. en dat is L5 voor het western rijden.
je moet ergens beginnen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:44

Tsja ik zie het probleem ook niet, als je niet in de L5 wilt rijden begin je toch gewoon een level hoger?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:45

zwemdiploma is geen wedstrijd....
en nogmaals, laag niveau prima. maar ik ga niet voetballen als ik niet ens tegen de bal kan schoppen...dus er is een bepaalde basis die je wel moet hebben.
en bij trail is dat bv alle obstakels kunnen afleggen zonder weigeren (hallo zeg, we zijn niet op een springwedstrijd), bij reining spins wissels en slidingstops, bij pleasure stap draf, galop back up gecontroleerd, enz enz enz.

ik vind cutting ook best leuk maar als mijn paard geen koe kan weghouden (of erger nog, bang is voor de koe) zie ik geen nut in starten omdat 'je ergens moet beginnen'.

een bepaalde basis moet er wel zijn

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:45

B dressuur staat ongeveer gelijk met L3, niet met L5 8-)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:53

och vroegah waren er ook proefjes zonder galop in de dressuur waar je aan mee kon doen.
De L5 kan toch ook mooi zijn om wedstrijd ervaring in op te doen?

van mij zou het ook best bij L4 mogen beginnen hoor.
Maar er is nu eenmaal nog een niveautje lager. En daar moeten de hindernissen dan ook bij passen vind ik. Dus moeten die ook nog makkelijker... en dus snap ik best dat het hek niet dicht hoeft en er bijv. geen lope gevraagd wordt... dit past bij het lage niveau.
Doe je het anders dan gevraagd blijft het out of pattern en ook al doe je iets fouts nog zo goed. goed fout is ook fout haha

of L5 dan überhaupt zou moeten bestaan tja, das een andere discussie.
Ik stap ook liever in in L4/L3. Ik zou ook ervoor zorgen dat ik zo snel mogelijk uit die L5 kwam en voordat ik aan wedstrijden zou beginnen eerst zorgen dat je alles qua rijden echt goed voor elkaar hebt. Maar dat is voor iedereen zelf te beslissen. Ik kan mij zo voorstellen dat je het ook gewoon kan zien als een makkelijke manier om lekker wat wedstrijdjes mee te pakken en zo wedstrijdervarting op te doen met een (jong/ groen) paard bijv.
Ik wil in die zin best meegaan in jullie mening over de L5. Maar ben het wel met de jurering van deze wedstrijd eens. En daar ging het om in dit topic.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:19

trickywonder schreef:
och vroegah waren er ook proefjes zonder galop in de dressuur waar je aan mee kon doen.

euh... nee?
Niet officieel tenminste ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:16

Romkabouter schreef:
B dressuur staat ongeveer gelijk met L3, niet met L5 8-)

niet helemaal rom, er worden geen harde overgangen gevraagd en geen enkelv. wissels als bij l3 wel. l5 zonder galop is weer wat anders.. er mag van mij best galop bij.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:25

Ook al gaat het volledig offtopic....
Ik zie het probleem niet echt.....als iemand L5 wil starten en daar blij mee is.....dan is dat toch goed?
En als iemand géén L5 wil starten.....dan moet diegene dat vooral niet doen...
Het is toch leuk dat er een klasse is voor de mensen die dat wél willen?

Simpel toch?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:33

de basis van de discussie was iemand die in de l5 de poort van het hek dicht deed en daardoor een dq kreeg (omdat ie het dus beter deed eigenlijk, te goed) zo kwam de discussie op dat het hek niet dichtdoen eigelijk nergens op slaat in een trail...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:36

Dat had ik in de gaten ;)

Maar het liep uit op: wel of niet de L5 waarderen.....

Maar dan nog, als iemand graag een (in diens ogen) 'echte' trailproef wil neerzetten.....moet diegene dus géén L5 gaan rijden.... :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:42

ja klopt maar waarom dan uberhaupt L5?
het is het allemaal net niet (zons meer dan net) dus vind het te laag om mee te laten gaan op wedstrijd.....
oefenwedstrijd? prima maar meer niet.

waarom? omdat die mensen wel overal trots vertellen 'ik heb gewonnen' en anderen dan denken 'hoe kun je iets winnen als je niet eens de basis onder de knie hebt'
stukje reclame voor de sport....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:44

Omdat er mensen zijn die het wél kunnen waarderen......
Ik denk ook dat het wel een beetje als een oefenwedstrijd gezien kan worden, zo zou ik het wel zien tenminste.....

Misschien een soort vergelijking met de Bixie wedstrijden.....gewoon om er een beetje in te komen.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:04

wat ik niet begrijp is dat er zo belachelijk streng gejureerd wordt in de L5
Kom op man doe ff normaal,.. Het zijn beginners die hebben meer aan de ervaring en opbouwende kritiek van de jury dan de teleurstelling van een dq, omdat ze een hekje dicht hebben gedaan,... We hebben het hier over het level waar geen galop in zit. moeten we dan wel net zo streng zijn als in de L2 en de L1 of moet de jury zichzelf misschien niet zo serieus nemen en L5 gewoon zien voor wat het is,.. een leuk level om eens te snuffelen aan een wedstrijd en een beetje ervaring op te doen als beginnende western ruiter

en met een beetje mazzel blijven ze nog hangen ,..zien ze de reining en stoppen ze allemaal met trail en gaan ze lekker reining rijden :D
( maar dat is mijn persoonlijke mening want ik heb echt een bloed hekel aan trail 8-) )

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 16:07

vigel1 schreef:
wat ik niet begrijp is dat er zo belachelijk streng gejureerd wordt in de L5
Kom op man doe ff normaal,.. Het zijn beginners die hebben meer aan de ervaring en opbouwende kritiek van de jury dan de teleurstelling van een dq, omdat ze een hekje dicht hebben gedaan,... We hebben het hier over het level waar geen galop in zit. moeten we dan wel net zo streng zijn als in de L2 en de L1 of moet de jury zichzelf misschien niet zo seriues nemen en L5 gewoon zien voor wat het is,.. een leuk level om eens te snuffelen aan een wedstrijd en een beetje ervaring op te doen als beginnende western ruiter

en met een beetje mazzel blijven ze nog hangen ,..zien ze de reining en stoppen ze allemaal met trail en gaan ze lekker reining rijden :D
( maar dat is mijn persoonlijke mening want ik heb echt een bloed hekel aan trail 8-) )

hahaha
Ja daar heb je denk ik ook wel een punt!
Zie het idd als een oefenwedstrijd en meer niet
Laat de jury een beetje meedenken met de kandidaten
Het was voor haar de 2e keer op een wedstrijd en wij hebben op stal regelmatig trail oefen dagen Dus dat hek was appeltje eitje
de vorige keer had ze geen trail gestart , en het ging zo super goed vergeleken met de rest van de starters

Ach misschien hadden ze het toch ff van te voren moeten melden ofzo
Ik vond het ronduit sneu voor haar !!!!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:45

Backup schreef:
Pienb schreef:
ik vind het erg zot hoor.
dat is toch geen trail dan?

als je het hek open laat dan lopen toch alle koeien weg?
Dat lijkt me toch echt een 0 score

ik moet hier bij ons op de boerderij vaak genoeg een hek open zetten zonder het daarna weer te sluiten.
bijv. om de schapen meer weide te geven of als je de koeien uit het land wilt halen.
zo gek vind ik het niet dat je ook moet leren alleen een hek te openen.

dat van die koeien die weglopen als je het hek open laat das maar een 'grapje' hoor.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:58

Het past goed in het L5 nivo om hek niet te hoeven sluiten. L5 is echt een instap niveau, hek sluiten vind ik ook echt wel een moeilijkheidsgraad dus terecht dat dit niet mag in de L5.
Met het met de opmerking eens dat je je van tevoren moet verdiepen in het regelboek als je wranwedstrijden wilt rijden. Scheelt een hoop miscommunicatie en teleurstellingen die je kunt voorkomen.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:03

ja maar Crow om iemand gelijk een te dq te geven, vind ik een beetje ver gaan,. zou een min puntje niet een passendere penalty geweest zijn,..

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:13

Backup schreef:
Ja ik ben het ook eens met Pien
Ja tuurlijk regels zijn regels, daar hebben we ook allemaal respect voor toch ???????

En als dat inhoud dat je dan min punten krijgt omdat het niet feilloos gaat Well So be it !

Dat oefenen doe ik ook wel en als ze het thuis doet dan ga je er van uit dat ze het op de wedstrijd ook doet. Het was trouwens de eerste keer dat ze weigerde in Oosterwolde. De andere keren ging het wel goed. :D

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:22

Mmmm, blijkbaar zijn er bij jullie toch nog andere levels dan bij ons in Belgie. Laatst was er bij ons een wedstrijdje en in het laagste level was er ook een superhorsepattern waar zelfs galopwissels werden gevraagd (slalom tussen een 5tal kegels) - nou dit vond ik voor beginners wel knap lastig. Ik zou het met enkelvoudige wissels oplossen , maar het probleem van beginners is dat ze zelf de lat soms te hoog willen leggen of de gevraagde pattern niet kunnen vertalen naar hun eigen niveau en dat van hun paard. Ikzelf kan zeggen dat ik redelijk rijd, maar ik begin nu pas met wedstrijdjes omdat ik een "stresskonijn" ben en ik van mezelf weet dat ik knap alles kan verknallen door de zenuwen - eigenaardig aangezien ik voor trail in mijn examens altijd de hoogste resultaten behaal - terwijl ik binnenin zit te daveren van de zenuwen.Gelukkig kan ik veel oplossen door "afwerking" van mijn oefeningen - ik ben nogal perfectionistisch. Met reining kan ik mijn stress minder goed wegsteken :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:23

Citaat:

in de discussie werd gezegd dat trailopdrachten moesten passen bij de praktijk.
zelfs echte boeren/cowboys doen niet altijd het hek achter hun reet dicht. ik vind het dus én passen binnen het niveau van L5 én passen binnen de opdrachten waar trail voor bedoeld is.

en nogmaals voer je een opdracht niet goed uit dan is het gewoon fout.
stel je voor zeg dat ik het hek open zou moeten zetten om de schapen bij het drinkwater te kunnen laten. ik open het, maar ik sluit het daarna meteen weer. knap gedaan hoor maar mijn man/boer zou niet blij met mij zijn en ik zou de opdracht gewoon fout uitgevoerd hebben...want de schapen kunnen nog neit bij het drinkwater.

zo werkt het ook op de wedstrijd voer je, je opdracht fout uit wordt dat echt niet gewaardeerd hoe knap je het ook gedaan hebt!