[WN] Hoe bedoel je "broke"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:55

dofuzz schreef:
volgens mijn maatje (o.a. ook AQHA en NSBA judge) kan enkel een "equipment failure that delays the completion of the class" leiden tot dq.
en voor diegenen die meteen moeten verkondigen dat deze klas bevolkt werd door producten van zware mishandeling, de druiven smaken weer zuur zeker? iemand die ooit dit soort paarden gereden heeft weet dat je ze dit nooit kunt laten doen als ze deze gangen niet natuurlijk aankunnen en dat deze paarden niets makkelijker vinden dan deze gangen. maar dit mag waarschijnlijk hier niet gezegd worden aangezien de gemiddelde fjord deze gangen niet aankan dus moeten pleasure gefokte qh's die ook maar niet meer doen.
midnightpsan, jij wint dan waarschijnlijk elke NSBA proef in west -europa en daarbuiten als dat het ultieme geheim is?

Kom op zeg.... dit beweegt als een kudde atactische zombies met hoefzweren.
Om dit als pleasure of plezierig om naar te kijken te vinden moet je of stoned of pervers zijn, dit heeft niet meer met een gezonde locomotie te maken.
Dat die mevrouw haar proef uit kan rijden,bien.
Voor de rest voor de liefhebber van een gezond bewegent paard,zum kotzen!!
Als mijn paarden zo gaan bewegen,bel ik de dierenarts.
Ben benieuwd trouwens als je op het hier getoonde clubje een doping test zou loslaten hoeveel er op spierverslappers lopen en hoeveel staarten er plat gespoten zijn.
Er lopen er ook een aantal bij die wel wat ruwvoer en een liter of 40 water kunnen gebruiken :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:56

Jaaaaaa op shows, maar je maakt mij toch niet wijs dat die paarden in de normale dagelijkse training niet in een normale draf getraind worden. Daar moeten ze sowieso vandaan komen, ook een getalenteerd en sportspecifiek paard heeft niet vanaf dag 1 de kracht en balans om dit (maar dan graag in taktzuivere vorm) aan te kunnen.

Toch zou ik best eens op zo'n paard willen rijden. Stomweg om te ervaren hoe dat is. En wat ik me afvraag; zoals betreffend paard dus bv voor het oog duidelijk zichtbaar op 1 been korter is he (daar zijn we het toch hopelijk wel over eens??), zou je dat nou niet voelen, in zo'n megalangzame jog?

O ja en Dofuzz... nou weet ik dat ik bovengemiddelde fjorden heb hoor ;) maar als ze zó lopen, dan bel ik m'n veearts :o

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:00

Sonja schreef:
Jaaaaaa op shows, maar je maakt mij toch niet wijs dat die paarden in de normale dagelijkse training niet in een normale draf getraind worden. Daar moeten ze sowieso vandaan komen, ook een getalenteerd en sportspecifiek paard heeft niet vanaf dag 1 de kracht en balans om dit (maar dan graag in taktzuivere vorm) aan te kunnen.

Toch zou ik best eens op zo'n paard willen rijden. Stomweg om te ervaren hoe dat is. En wat ik me afvraag; zoals betreffend paard dus bv voor het oog duidelijk zichtbaar op 1 been korter is he (daar zijn we het toch hopelijk wel over eens??), zou je dat nou niet voelen, in zo'n megalangzame jog?

Tuurlijk wel,beter zelfs omdat ze niet meer kunnen compenseren.
Heb het filmpje net nog een keer gekeken,word er weer onpasselijk van |(

Anoniem

Re: Hoe bedoel je "broke"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:01

Maar dan kan dat toch voor geen meter fijn rijden :?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:02

Mayflower schreef:
MidnightPSan schreef:
Ze moeten ze allemaal een DQ geven, een zee koe op het droge beweegt nog gracieuser.

hahaha, vind ik ook :j Come on, het ziet er toch niet uit! Ze lijken allemaal wel stokkreupel, ik vind het 3x niks :n

Het is overigens wel knap dat ze gewoon door rijdt alsof er niets aan de hand is, het paard doet ook net of er niets aan de hand is....of zou die al zo lam geslagen zijn dat ie het niet eens door heeft.... :\

Een break of gait is in principe geen DQ, maar je wordt, als het goed is, wel onder iedereen geplaatst die geen break of gait heeft gehad.

Helemaal mee eens! Ik snap de naam 'Pleasure' echt niet, pure klinklare onzin. Kan niet begrijpen dat je er als ruiter plezier aan kunt hebben en geloof evenmin dat de paarden er lol aan beleven... De hele tijd scheef en op de voorhand, zo een beest kan na een tijd niet meer normaal lopen. Wat een achterhaalde tak van de westernsport zeg. Een die aantoont dat de mens er wel degelijk toe in staat is een levend dier te reduceren tot een robot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:04

Knap dat ze toch gewoon doorrijdt! Dit is imo echte pleasure :j

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:05

Dit moet je gewoon niet WILLEN kunnen met je paard , ik heb vaker op you tube vol afschuw naar dit soort pleasure gekeken en ik zag weinig pleasure in de paarden ogen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:07

Sonja schreef:
Maar dan kan dat toch voor geen meter fijn rijden :?

Lekker belangrijk! Je meet je zelf gewoon een bevroren smile aan en doet alsof dit geweldig bewegende paarden zijn.
Ik geloof dat ik van de ene zijde naar de andere zijde van de arena al 4 keer op mijn horloge had gekeken. Een joint vooraf helpt denk ik, ik ga hard maaan.... :P :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:10

Ik ben en blijf een hobbieruiter. Als het niet leuk is of lekker rijdt dan haak ik af.
Maar ja, ik ben dan ook die debiel die haar prima painthorse verkocht omdat die z'n bakwerkjes niet leuk vond, ik daardoor geen lol meer had (ondanks dat 'ie "goed" begon te lopen), en wederom met een fjord aan kwam zetten... := Met als resultaat dat ik de lol in het rijden weer helemaal teruggevonden heb en zelfs weer plannen heb om lekker weer regelmatig Duitsland in te gaan rijden om te gaan trainen :j Als ik die paint had gehouden had ik sneller en meer lintjes kunnen winnen, maar had ik denk ik al niet meer gereden nu...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:11

Jeetje, nooit geweten dat dit pleasure zou moeten zijn.... :\
Word er gewoon misselijk van... arme paarden, die voorbenen :(:) :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:13

x_Marr schreef:

Wat fijn dat jij het dan niet hoeft te starten ;) :D

Zo word ik weer misselijk van al die in de krul lopende dressuurponys. Zijn wij allemaal weer blij :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:14

sonja tja, dat wordt niks met jou, je bent veels te soft ;)
dat half uurtje moet hij gewoon maar werken, t'is maar een paard :+

chum pleasure is voor mensen die eigenlijk te bang zijn om op een paard te zitten
het tempo moet zo laag blijven dat je zelfs niks mankeert als je in galop van je paard stapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:15

*grinnik* da's best een aardige omschrijving

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:18

spatter schreef:
sonja tja, dat wordt niks met jou, je bent veels te soft ;)
dat half uurtje moet hij gewoon maar werken, t'is maar een paard :+

chum pleasure is voor mensen die eigenlijk te bang zijn om op een paard te zitten
het tempo moet zo laag blijven dat je zelfs niks mankeert als je in galop van je paard stapt

:D

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:22

oh irma! waarom schop nou weer tegen de schenen :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:23

wie zijn schenen :? ik weet van niks O:)

Anoeska

Is het erg als ik zeg dat ik het niet begrijp. Geen aanval hoor, echt helemaal niet. Maar voor mij een tak van de paardensport waar ik nog helemaal niets mee heb. Is het doel inderdaad om zo langzaam mogelijk te gaan?

Air

Niels schreef:
x_Marr schreef:

Wat fijn dat jij het dan niet hoeft te starten ;) :D

Zo word ik weer misselijk van al die in de krul lopende dressuurponys. Zijn wij allemaal weer blij :D

Wie zegt dat ik dat niet word? :D

Nee welzijn van het paard staat bij mij toch echt bovenaan, en dat doe je niet met dit, en ook niet met je paard in de krul trekken ;)

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:25

:D leuk irma

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:30

Tja, ik zie ook liever een iets vlottere pleasure. Maar toch blijft dit paard goed met takt lopen, met name in de draf. De galop mag wat meer voorwaarts naar mijn mening. Ik rijd ook pleasure maar bij mij gaat het om rust, niet perse heel langzaam, loslaten en met kleine hulpen veel doen. En op een paardvriendelijke manier. Dus scheer nu niet alle pleasure ruiters over een kam, er is echt verschil!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:38

Uriah schreef:
Dit moet je gewoon niet WILLEN kunnen met je paard , ik heb vaker op you tube vol afschuw naar dit soort pleasure gekeken en ik zag weinig pleasure in de paarden ogen.

Laat ik dat zelfde nou bijna altijd bij een reiningproef die ik zie denken... heb je de ogen van díe paarden wel eens gezien? Ik ga tegenwoordig maar gewoon weg na het groomen voor de Halter, blijf niet eens meer kijken en al helemaal niet voor de reining.
Beetje vreemd dat een aantal ruiters hier dit 'niet aan kunnen zien' maar het gerag van de gemiddelde nederlandse reiningproef (en niet alléén de Nederlandse trouwens) heel normaal vinden.

Nee, een paard hoort niet kreupel of kort te lopen, ook in de Pleasure niet en ja, dat zou je moeten voelen (en zál ze waarschijnlijk ook wel voelen). Maar blijkbaar is't paard niet kreupel en mag het lopen dús loopt ze. Dat zegt alles over deze ruiter maar niets over Western Pleasure an sich in mijn ogen.

Goede pleasure komt volledig vanuit de achterhand en er is dus niks mis met die voorbenen bij een goed gereden pleasure paard. En nee, een pleasurepaard wordt tijdens trainen niet continu in dit soort gangen gereden. Heel weinig juist zelfs. De gemiddelde WP trainer rijdt z'n paard tijdens trainen normaal voorwaards en is vooral bezig met achterhand sterk maken, rug sterk maken, buigen en activeren. De langzame gangen worden hoogstens aan't eind van een trainingssessie even 'getest' langs de rail. Ik heb het voorrecht gehad op een volledig getrained WP paard te mogen rijden en als je zo'n jog gevoeld hebt wéét je dat daar niks mis mee is. De souplesse en kracht die je dan voelt kán namelijk gewoon niet bereikt worden met een kreupel of zwak paard. Helaas proberen - ook in amerika - nog steeds mensen WP te rijden met paarden die er net het talent niet voor hebben. En dán krijg je kreupele paarden en zwakke gangen... want ze kúnnen het gewoon net niet. En nee, dán moet je dat inderdaad niet willen. Net zo min dat je een paard wat niet kan springen niet over een hindernis moet willen jagen...

Overigens moet ik er dan gelijk wel bij zeggen dat het extreem langzame van mij ook niet hoeft, zoals hier al eerder opgemerkt werd, toen het paard briddleless liep was hij nét wat voorwaardser en liep hij in mijn ogen ook mooier. Het stappen wat je aan't begin ziet vind ik net zo min fraai of wenselijk. Maar dat is wat anders dan zeggen dat het welzijn van deze paarden in het geding is.
Rotte appels heb je in elke mand en in elke tak van paardensport lopen mensen die het met 'truukjes', foefjes en vals spelen moeten doen (de voorbeelden daarvan zijn dagelijks op 't voorpaginanieuws te lezen momenteel), maar dat wil niet zeggen dat de sport an sich niet deugt of dat alle deelnemers in die tak van sport niet deugen.
Laatst bijgewerkt door Francis op 02-07-09 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:57

Als een paard werkelijk "normaal" stap, jog en lope doet, ziet het er toch echt anders uit dan stokkreupel lijkend ploeteren.
Daarmee sluit ik ook niet uit dat er heus paarden zullen zijn die zich anders voortbewegen dan hier getoond. Dat was oorspronkelijk ook zo.

Ook in Amerika zelf is er al tig jaar een stevige discussie over wat toelaatbaar is wat dit betreft omdat het allemaal té werd. (bekende peanut rollers), dat was niet gebeurd/nodig als het (allemaal altijd) zo normaal en natuurlijk was.

Net als in elke tak zijn er mensen die een eigen draai er aan geven en die extremen worden helaas veel te vaak beloond, waardoor het erger wordt.

Dat zie je dus ook bij de Amerikaanse gangen paarden, met de ondergezette blokken etc, waar nu ook een movement gaande is om weer terug te gaan naar natuurlijk en daar ook aparte wedstrijden voor zijn.
Maar het is erg dat men het waardeert als paarden zo zwoegend gaan. Ik snáp dat gewoon niet, hoe je dat mooi kunt vinden. In welke tak van sport dan ook. Of dat nou dressuur is, springen of western.
De fierheid van een paard mag nooit verloren gaan voor de glorie!
(Hm dat klinkt dan weer oudbollig, maar goed, het is wel zo).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:00

Lusitana @ dank je.
dit scheelt mij een hoop schrijven,jij verwoord wat ik wou neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:03

Ik vind het trouwens best opvallend dat er nu opeens door allemaal Engelse ruiters wordt gereageerd. Nooit zie je ze op het westernforum, behalve als er wat af te zeiken valt. (gewoon een constatering).

Een kwestie van smaak is het wel, maarja duizenden mensen die dit wel mooi vinden :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:04

Niels schreef:
Ik vind het trouwens best opvallend dat er nu opeens door allemaal Engelse ruiters wordt gereageerd. Nooit zie je ze op het westernforum, behalve als er wat af te zeiken valt. (gewoon een constatering).

Een kwestie van smaak is het wel, maarja duizenden mensen die dit wel mooi vinden :j

beter kijken dan niels........
ik rij meerdere stijlen.