[WN] L2 Rookie ??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:18

Oei.....die heb ik net niet! Wel een hoeslaken!! :D

Anoniem

Re: L2 Rookie ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:21

Goed, serieuze vraag...
Mag je dan een cap EN een klappertjespistool dragen in de reining?
*trillipje*

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:21

alleen als je ook een sheriff ster op je borst spelt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:22

*wederom onder bureau*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:23

Pienb schreef:
16 starts als grootste op de grootste show in het grootste level vind ik niet echt vol....

Waar haal je dit vandaan :?
Dit is namelijk niet zo ;)
Vorig jaar op het NK waren er iets van 40 deelnemers in de L2 reining en meer dan 25 in de trail geloof ik ofzo. Pin me niet op de aantallen vast ;)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:23

Hahahahahahaha....nu kan ik ff niet meer hoor!!!!!
Sonja je bent echt geweldig!!!! _/-\o_

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:30

Romkabouter schreef:
Pienb schreef:
16 starts als grootste op de grootste show in het grootste level vind ik niet echt vol....

Waar haal je dit vandaan :?
Dit is namelijk niet zo ;)
Vorig jaar op het NK waren er iets van 40 deelnemers in de L2 reining en meer dan 25 in de trail geloof ik ofzo. Pin me niet op de aantallen vast ;)

heb dat ergens hie rop bokt gelezen als dat niet klopt: mijn excuses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:34

*snuft nog wat na*

*vervrouwt zich*
Goed, klaar nu.
Ik ga d'r wat van zeggen. Mag ik, want ik ben nog steeds lid (don't ask why)

Woehahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
:')
nee sorry lukt nog niet

(En nu is het wachten op een post van Jan die ons tot de orde roept en e.e.a. gaat proberen te verklaren om nog een wanhopige poging te doen om de club waar hij zich vierkant de paasei voor gewerkt heeft om serieus genomen te worden in de sport, nog enigszins als serieus over te laten komen... Sorry Jan, ik ben bang dat je moeite voor niks gaat zijn. Ze doen echt hun uiterste best om er een eigen feestje van te maken waarop de ooit serieuze en gemotiveerde WRANruiter zich niet meer thuisvoelt en de muziek niet meer begrijpt... ) |(

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:00

Ik als beginnende westernruiter{L4} heb ook even op mijn hoofd zitten krabben......
Druk bezette klas? Ik rij alleen hier in de buurt nog mijn wedstrijden, maar juist de lagere klassen zijn momenteel druk bezet. behalve dan op de SWRN, maar dat zal ook wel komen omdat dat op vrijdag was.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:32

OMG lees nietsvermoedend even bij en ligt naast de stoel. En met deze warmte valt het niet mee om er weer op te klimmen.
Snelt naar de winkel voor een klappertjespistool en een lasso. Want dan hoor je er echt bij. Had ik dat maar eerder geweten, had ik niet hoeven investeren in die dure lessen...

Over alle mensen die aangeven dat b a en o veel mooier is. Die discussie is al heel lang geden gevoerd.

Even een uittreksel:

Er zijn veel mensen in Nederland die zich erg aangetrokken voelen tot de rijstijl western. En nee, dan niet met een zadelmarktzadel en een klappertjespistool de zandpaden onveilig maken.. maar echt tot de rijstijl.

Er zijn ook veel mensen in Nederland die toevallig niet een qpa hebben gekocht. Dat ras aanschaffen ligt in Nederland niet direct voor de hand. Veel mensen beginnen immers met dressuur...

Dus er ontstond behoefte aan een vereniging voor alle rassen. Met onderdelen waar qpa's nu eenmaal beter in zijn vaak, maar ook met onderdelen waarbij het ras minder relevant is en de rijstijl/rijkunsten van de ruiter in die specifieke westernstijl meer zeggen over de plaatsing.

Zo is de Wran ontstaan en daar was ik altijd erg blij mee.
Veel van deze ruiters kopen helemaal geen qpa. Die zijn blij met hun eigen ras en lessen desondanks (vaak zeer serieus) om beter te worden in hun gekozen rijstijl. Toch was er een vereniging die vooral de amerikaanse regels had overgenomen. Regels waar de gemiddelde niet-qpa eigenaar geen boodschap aan had en die in nederland vaak ingewikkelde situaties opleverden.

Zo is het in Nederland veel meer de gewoonte een bijrijder te hebben. Een bijrijder die direct in de open zou moeten starten vanwege de niet-eigen-paard-regel. Terwijl die bijrijder eigenlijk gewoon een beginner is. Dus zo kreeg je beginners in de open. Amateurs die allemaal A starten en dan direct doorreden naar de O-klasse waardoor ze eigenlijk allemaal twee proeven reden, op de verschillende onderdelen. In de wandelgang beschouwden mensen de B, A en O als niveau-klassen terwijl ze dat volgens de regels helemaal niet waren. De beginner op niet eigen paard moest tegen de A-ruiters die doorstarten in de O en tegen de professionals die ook O moesten starten. Een rare situatie.

Zo zijn indertijd de levels ontstaan. Overigens naar het model van de EWU. Een vereniging van enige maat in Duitsland voor alle rassen. In de praktijk zouden de regels getoetst worden aan de ervaringen. Die evaluatie zou eventueel leiden tot bijstellen. En dat gebeurt dus niet. In plaats daarvan worden zo af en toe eens wat nieuwe/gewijzigde regels over het hek gekieperd.

En kennelijk is dat goed. Want de leden protesteren niet.
Dan is het of niet erg genoeg, of niet interessant genoeg.

Waarvan akte.

Dus dan open je een topic op bokt.. schrijft je irritatie van je af en de westernsport gaat over tot de orde van de dag.

Behalve dan dat ik het oprecht jammer vindt dat ik een aantal mensen niet meer op wedstrijden aan de start zie verschijnen. Héél jammer...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:41

Zo Anya... dat is nog een heldere uitleg, ook voor deze leek.

Ook ik ben beginnende ruiter (L4). Ben bezig met western, zoals Anya hierboven zo mooi beschrijft.

Ik ga een poging wagen ook iets zinnigs erover te zeggen, want ik vond het ook wel een opmerkelijk bericht. Ik ga even uit van het standpunt: de overvolle L3-klasse.

In deze regio zie ik de L3 klasse voller en voller worden. Voor de echte fanatiekeling met getraind paard is dat geen probleem. Maar ik met mijn hobby-appaloosa zie het niet zo zitten om straks met 30 starts in de L3 de hele wedstrijd uit te gaan zitten (3 ronden pleasure straks en incl. finale dus 4 rondes?). En met z'n allen tegelijk inrijden in de 40x20 binnenbak waar ook nog de L4 aan het inrijden is? Ik schat dat straks de L3 alleen al een halve dag duurt. Hoewel ik bijna 25 punten heb, blijf ik liever nog even in de L4.
Maar om nu een Rooky uit te schrijven. Tja... dat zie ik ook niet als een oplossing. Ik kan me voorstellen dat ze een beetje bang zijn voor het grote aantal L3 ruiters dat binnen nu en een jaartje overstapt naar de L2, maar is dit dan een oplossing? Imo niet.
(BTW als ze dus aan het NK mee willen doen, dan heb je toch geen Rooky nodig? Met 25 punten mag je pas naar de Rooky, maar kun je ook gelijk door naar de L2 toch, of ben ik nu abuis? Zo goed ben ik nu ook weer niet op de hoogte van de regels.)

Maar ik merk dat in 3 jaar tijd het aantal starts hier in de regio zeer snel groeit. Western rijden is hot en zeker bij de WRAN waar ieder paard kan deelnemen is de drempel om te starten laag. Wat ook ik fijn vind, want zoals Anya al zo mooi omschreef: Quarters voor leuke prijzen hangen hier niet aan de boom. En zo kun je toch lekker een wedstrijdje rijden.
En het aantal wedstrijden in een jaar in de regio is beperkt. Als dit zo doorgaat, vraag ik me af hoe ze dat organisatorisch gaan doen op een wedstrijd. Beverwijk dit weekend had er al een flinke dobber aan om binnen een dag het hele programma af te draaien (pluimpje wel voor de strakke organisatie ;) ). Maar over een paar jaar zie ik ervan komen dat wedstrijden over twee dagen worden gereden. Of een vol=vol procedure. Ah, hier heb je dus al twee mogelijkheden voor de vollere klasses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:45

Ik word altijd dolgelukkig van grote klasses, waarin ik een eerste ronde en daarna ook nog eens een finale mag rijden... Prachtig toch juist???

Als die L3 inderdaad zo vol wordt, dan moet de WRAN misschien maar eens na gaan denken over het toestaan van wedstrijden voor L5 en L4 en wedstrijden voor L1,2 en 3, of over het uitschrijven van niet meer alle onderdelen.
Ehhhhh en dan bedoel ik bij ALLE organisatoren, en niet alleen bij degenen die more equal zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:45

Die vele mensen die nu in de L3 zitten moeten uiteindelijk ook over naar de L2, dus ik denk dat het 'overvolle' waarover gesproken wordt ten eerste enorm meevalt en als het al zo is, dan zal het niet van lange duur zijn denk ik.

Klopt dat je vanaf 25 punten een klasse hoger mag. Ik vind het dan ook de beste optie om de L3 ruiters met meer dan 25 punten die op het NK willen starten, gewoon verplicht overmoeten naar de L2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:46

Dat was eerst toch ook met beginners die zo graag NK wilden? Die gingen dan gewoon net voor het NK over naar de A.

Maar hoort een wat vollere L3 (op sommige plaatsen blijkbaar) niet gewoon bij de opstartfase van het levelsysteem? Dat reguleert zichzelf toch?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:50

Ik snap niet waar mensen zich druk om maken als er veel starts zijn, dat willen we toch juist allemaal?! :D
Ik heb 1 keer een NK gereden met een pleasureclass van ongeveer 30 starters (nee, niet allemaal in 1 keer :P), geweldig! Kijk, met 16 man in 1 bak kan prima, als men zich maar gedraagt en niet gaat afsnijden. Het is zeker op het randje en meer zou ook niet leuk meer zijn, maar opzich is het te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:52

Prachtig juist, met meer in de bak. Heb je eens écht de kans te laten zien dat je kunt showen. Want da's niet alleen "leuk voor het uitzicht"-op-je-paard-zitten, maar 'm ook op z'n voordeligst rijden en laten zien :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 14:53

Sonja schreef:
Ik word altijd dolgelukkig van grote klasses, waarin ik een eerste ronde en daarna ook nog eens een finale mag rijden... Prachtig toch juist???

Als die L3 inderdaad zo vol wordt, dan moet de WRAN misschien maar eens na gaan denken over het toestaan van wedstrijden voor L5 en L4 en wedstrijden voor L1,2 en 3, of over het uitschrijven van niet meer alle onderdelen.
Ehhhhh en dan bedoel ik bij ALLE organisatoren, en niet alleen bij degenen die more equal zijn.

En dat zou een mooie oplossing zijn.. dat vrijgeven.
Verder ben ik nog GEEN enkele wedstrijd tegengekomen in het lijstje van RobH met 30 starts in pakweg de pleasure en dus een overvolle bak. Ook niet in Beverwijk... En niet geheel toevallig wellicht.. Nee dat pad ga ik maar niet op :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:55

:)ddd :)ddd
*Anya en Sonja fluiten een gezellig deuntje*

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:56

Zoals ik al schreef: voor de betere, fanatieke ruiters moet het geen probleem zijn.
Maar ik ben beginnend en heb een redelijk groen paardje. Voor mij is zo'n drukte in de inrijdbak gewoon niet leuk meer. En echt niet iedereen kan zich gedragen, helaas, heb ik ondervonden. Dus niet iedereen zit te springen op overvolle klasses. Maar kan heel goed begrijpen dat anderen dat juist als een uitdaging zien.

En uiteraard hoort dit bij de opstartfase en zullen de L2 en L1 ook vanzelf vollopen door de doorstroming, maar hier lopen ook de L5 en L4 voller. Imo wordt de hele westernsport populairder. Ik verwacht dat de wedstrijd te vol zullen raken. Maar om dan alleen maar L4 en L5-wedstrijden en ergens anders weer alleen L3, L2 en L1-wedstrijden uit te schrijven, is ook geen oplossing. Er zijn al zo weinig wedstrijden om te rijden. Dan halveert het helemaal. Of je moet op een locatie vaker een wedstrijd organiseren: 2 keer een lagere klasse en 2 keer een hogere klasse per jaar bijvoorbeeld.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:56

Anya schreef:
En dat zou een mooie oplossing zijn.. dat vrijgeven.
Verder ben ik nog GEEN enkele wedstrijd tegengekomen in het lijstje van RobH met 30 starts in pakweg de pleasure en dus een overvolle bak. Ook niet in Beverwijk... En niet geheel toevallig wellicht.. Nee dat pad ga ik maar niet op :x

Ik verwacht dit de komende jaren wel. Staat ook niet dat het nu al zo is. In Beverwijk waren circa 24 starts in de L3, geloof ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 14:58

Duke schreef:
Zoals ik al schreef: voor de betere, fanatieke ruiters moet het geen probleem zijn.
Maar ik ben beginnend en heb een redelijk groen paardje. Voor mij is zo'n drukte in de inrijdbak gewoon niet leuk meer. En echt niet iedereen kan zich gedragen, helaas, heb ik ondervonden. Dus niet iedereen zit te springen op overvolle klasses. Maar kan heel goed begrijpen dat anderen dat juist als een uitdaging zien.

En uiteraard hoort dit bij de opstartfase en zullen de L2 en L1 ook vanzelf vollopen door de doorstroming, maar hier lopen ook de L5 en L4 voller. Imo wordt de hele westernsport populairder. Ik verwacht dat de wedstrijd te vol zullen raken. Maar om dan alleen maar L4 en L5-wedstrijden en ergens anders weer alleen L3, L2 en L1-wedstrijden uit te schrijven, is ook geen oplossing. Er zijn al zo weinig wedstrijden om te rijden. Dan halveert het helemaal. Of je moet op een locatie vaker een wedstrijd organiseren: 2 keer een lagere klasse en 2 keer een hogere klasse per jaar bijvoorbeeld.

Die klassen mag je splitsen. En dat rookie gebeuren.. das alleen voor het nk.. dat lost de overvolle klassen (die ik niet zie) niet op. Das prachtig zand in de ogen strooien. Want voor jou en je groene paard verandert met dat rookie gedoe helemaal niks. Want met een groen paard hoor jij niet op het NK. Ook niet in de rookie L2 of whatever.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:00

Ik weet dat die hele Rooky voor mij nog een ver van mijn bed show is, maar ik wilde meer inhaken op het hele vollere klasse gebeuren.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:02

Maar... als aaaaaaaaaallllllllll die L3 ruiters naar de L2 gaan, en dan aaaaaaaalllllllllllllll die L2 ruiters naar de L1. Dan zit op een gegeven moment de L1 ook bomvol. :')

Of ontstaat er op tijd vergrijzing? :=

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:02

Het probleem is volgens mij dat aan de ene kant een L4 ruiter al snel vind over te kunnen naar de L3 (wat voor een bepaalde groep een beetje een tegenvaller kan zijn) en een L3 ruiter heel onzeker is over de overstap naar de L2.
Als ik de regels van de L2 Rookie goed heb begrepen is dat niet de oplossing. Volgens mij zijn er maar 2 A-wedstrijden het NK en de Summershow dus bij alle andere wedstrijden start je gewoon weer L3. En op de 2 A-wedstrijden is het level alleen open voor L3 ruiters met meer dan 25 punten. Dus is het geen test van je eigen kunnen in een L2 veld maar een "onderlinge competitie" van de betere L3 ruiters die elkaar op de C-wedstrijden ook tegen komen. Enige voordeel is dat je in wedstrijd verband voor jezelf kan kijken of je een L2 pattern kan rijden maar dan kan je je afvragen of dit getest moet worden op een NK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:05

Duke schreef:

Daarom pleiten "we" al jaren voor meer oefenwedstrijden, die NIET aan bepaalde regels omtrent accommodatie en uit te schrijven onderdelen voldoen bijvoorbeeld...