[WN] Trainingsstal Madepolder? Advies nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:32

Ik oordeel niet over die stal. Maar ik ben bij verschillende stallen geweest en heb wel met verschillende trainers staan praten. Heb gezien wat ze thuis doen en in de inrijbak. Maar er zit ook heel veel verschil in wwat een klant wil.
Als een klant maar 1 maand training wil besteden en daar veel voor terugwil, moet een trainer zo goed en eerlijk zijn om te zeggen wat de beperkingen zullen zijn. Wil deze het toch klaarspelen in die ene maand, zal het er flink hard aan toe gaan. Dan vind ik het wel een fout van beiden.
Hoeveel tijd een paard nodig heeft weet je namelijk niet en een trainer moet daar eerlijk over zijn.
Kijk ook en overleg ook of een trainer zelf gaat rijden of dat het een stalhulp wordt en dan wel of niet onder begeleiding van de trainer.......Zeker als je er niet bij bent, heel belangrijk vind ik.
De meesten rijden er meerdere op een dag en rijden ook niet heel lang per paard. Is niet erg, maar als je denkt dat je de enige bent en veel wensen hebt of tijd wil, is dat bij de grote drukke stallen niet elke dag mogelijk.
Het zijn niet alleen de stallen of trainers met een oude reputatie........Zoals genoemd de na-apers zijn soms nog erger.......
Ook wordt er nog weleens gewisseld met trainers die ergens werken.
Goede verzorging is wel belangrijk natuurlijk. Er waren vroeger alleen andere eisen, dus als iemand nog oude gebouwen en stallen heeft ziet dat er anders uit, dan een modern gebouw van deze tijd. Net als de mogelijkheid voor buiten staan. Er zijn daarnaast ook zat mensen die zelf hun dure paarden niet in een groep willen of teveel buiten.
Als je net gaat kijken, geloof je al snel wat er tegen je gezegd wordt door een zgn goede trainer. Als je meer hebt gezien en meer mensen hebt gesproken krijg je meer je eigen mening en oog voor dingen. Dan kan je pas goed afwegen wat jij wel wilt of niet.
zat mensen die met een ''foute'' trainer meegaan in zijn ding, omdat ze niet anders weten.........

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:20

Sorry, ben zeker geen grote klant (eerder als engelse ruiter een vreemde eend in de bijt) maar trek wel mijn mond open..en met resultaat! Dus de animal farm-uitleg klopt maar tot een bepaalde hoogte....Een klant is klant, of deze nu 1 of 10 paarden heeft, aan wedstrijdport doet of het recreeert.....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:45

Vanes, ik bedoelde het inderdaad hoe Sonja het beter uitlegt :D.
Daarbij is het inderdaad zo dat een klant met een goed/potentieel paard, of een klant met geld gewoon veel meer te zeggen heeft dan een klant die een recreatiepaard in training zet. Of in ieder geval, er wordt beter naar geluisterd!
En we weten allemaal wel dat jij een retegoed paard hebt :).

OKHannes: Nu ga ik toch wat in mijn 'verleden' graaien. Als jij zegt dat er nu wel naar pensionklanten en/of recreatieklanten geluisterd wordt, ben ik alleen maar blij. Is in ieder geval een superverandering tov een paar jaar geleden! En dan spreek ik uit eigen ervaring...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:06

Yv_ schreef:
Daarbij is het inderdaad zo dat een klant met een goed/potentieel paard, of een klant met geld gewoon veel meer te zeggen heeft dan een klant die een recreatiepaard in training zet. Of in ieder geval, er wordt beter naar geluisterd!

Staat overigens los van de westernsport hoor. Zet je paard als welwillende recreant in training bij een dressuur- of springstal en je mag ook de volle mep afrekenen terwijl er alleen maar 5x in de week een stagiair op rond zit te trappelen, waarvan met een beetje mazzel 1x in een halfslachtig lesje door de eigenaar of trainer van de stal :D Been there, done that...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:07

Zo even 3 pagina's door gespit, wat een hoop verhalen zeg!
Ik ben het helemaal met veel van jullie eens wat betreft eigen ervaring. Daarom begin ik a.s. donderdag ook met een aantal manege lessen op manege paarden bij Madepolder. Zo leer ik zelf ook al een beetje voordat mijn paard ineens 'helemaal western' is om het maar even zo simpel te zeggen... :o

Ik zal ook zeker een aantal keren bij trainingen van andere paarden kijken en meteen donderdag eens vragen wie er eventueel mijn paard zouden kunnen gaan trainen als ik inderdaad besluit om daar naartoe te gaan.
Ik hoop dat ik ongeveer vaste tijden zou kunnen afspreken zodat ik weet hoe laat ik er dan zou moeten zijn zodat ik er altijd bij kan zijn en in de gaten houden dat er ook echt alleen wordt gedaan wat ik vraag. (ga toch elke dag naar mijn paard dus dat maakt niet uit ;) )

Ik kom van een andere grote stal in Den Haag (dressuur en spring gericht) en ben daar zeker ook negatieve dingen tegen gekomen. (vb: aantal keren precies mijn paard overgeslagen met kuilgras bijvoorbeeld) :n
Maar omdat ik zelf dus nog niet echt bekend ben bij Madepolder na 1 bezoekje was ik gewoon benieuwd naar de ervaringen van andere mensen.
Heel erg bedankt allemaal voor de berichten en pb's, ik heb ook een aantal alternatieven toegestuurd gekregen dus daar zal ik ook eens naar kijken! :D

superpony

Re: Trainingsstal Madepolder? Advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:17

Op meerdere stallen kijken is altijd het beste. Je krijgt namelijk snel dat iemand goed praat waarom ze iets doen op een bepaalde manier en veel mensen dat aannemen, vanwege geen ervaring in western. er wordt snel gezegd, ja, dat is western of dat een ander het niet goed doet. Trainers zijn niet zo aardig altijd over elkaar....
Ik denk als je serieus bent en sterk in je schoenen staat op veel stallen goed kan trainen, als je maar bij je eigen grenzen stelt en kent. Verdien je soms ook weer respect mee, door hard je best te doen en jezelf te blijven.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:36

Ik zit het een beetje globaal door te lezen maar volgens mij mis ik iets :?

Het lijkt mij van de zotte dat je je paard ergens heenbrengt en dan moet HOPEN dat je paard goed behandeld wordt. Dat je wilt afspreken dat er op vaste tijden getraind wordt zodat je het IN DE GATEN kunt houden.
Dat je gaat AFWACHTEN of je paard vermagert omdat er niet voldoende gevoerd wordt.

Kies toch een stal waarvan je weet dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken!
Dat risico wil je toch nooit en te nimmer nemen als je dier je lief is?
:?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:40

Vera: dat weet je nooit zeker! Zoals we allemaal weten zijn de meeste trainer er pro mee bezig en i het dus hun broodwinning. Dan kun je er nooit 100 procent vanuit gaan....... Jammer maar that's life.....

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:41

Nee natuurlijk wil ik dat niet maar zoals je misschien ook al is opgevallen staan er veel verschillende verhalen, de een positief en de ander negatief. Vandaar ook dat ik dus eerst een tijdje ga lessen en gewoon af en toe bij trainingen ga kijken voordat ik echt besluit wat ik ga doen.
De meeste negatieve verhalen zijn namelijk van een hele tijd terug en het kan heel goed zijn dat het inmiddels een stuk beter gaat.
En volgens mij is het altijd het beste om er zelf bij te blijven toch? Op alle stallen lijkt me dat xD
Het enige wat dan nog beter zou zijn is aan huis trainen maar helaas zal het in mijn geval toch echt op een andere locatie moeten gebeuren.
Als ik nou een super trainer vindt die ook naar andere stallen gaat voor training en die toevallig in de buurt werkt waar mijn paard staat ja dan is voor mij de keuze snel gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:54

Ook ik kom al meer dan vier jaar elke maand op madepolder voor een strand/buitenrit.
Ik zie alleen maar mensen met hart voor hun paarden. ( ook "de engelsen" :D )

Dat negatieve gedoe over madepolder vindt ik echt heel jammer. Vaak is het van lang
geleden ( ja die verhalen ken ik ik allemaal) en van horen zeggen.

Mensen, neem gewoon eens een kijkje, en oordeel zelf.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:17

Ik ken de stal wel. Het is niet altijd de schuld van de trainer als paarden hard aangepakt worden. 9 van de 10 keer zit daar een eigenaar achter die snel geld wil zien en dus druk op de trainer legt. Doet deze dat niet gaat de klant elders heen en dus geen inkomsten. Het is een nare maar al te grote waarheid.
Persoonlijk zou ik Jurgen nooit in de buurt van mijn paard laten komen, die vind ik echt onnodig hard maar er zijn daar anderen die weer wat rustiger zijn.
Kijk dus eerst eens rond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:22

Even een stukje gekwoot uit een post van een mede-Bokker.
Let wel het gaat hier niet om stal Madepolder, maar het is als voorbeeld hoe het er blijkbaar in westerland nog aan toe kán gaan.
Aan TS dus de schone taak om er lering uit te trekken en beducht te zijn op dingen die 'normaal' gevonden worden.
Citaat:
Ik moet het even kwijt omdat het niet uit mijn hoofd wil.
Gisteren kreeg ik een telefoontje van een mevr. Die wat meer info wilden hebben over het western rijden en het omscholen van een dressuur paard naar western en of dat mogelijk is/was.
Na een lang gesprek wat wel en niet mogelijk was, belde ze gisteravond terug of ze even langs mocht komen en op ons bedrijf te kijken.

We waren nog aan het rijden dus ze was van harte welkom om even langs te komen om de training te bekijken.
Na wat heen en weer te praten kwam ik er achter dat ze haar paard al bij een western trainer in training had gezet maar dat ze daar eigenlijk haar vraag tekens bij stelde want er gebeurde daar dingen wat ze eigenlijk niet met haar paard wilde.
Nou mijn mond viel letterlijk open, haar paard een wpn’r van 1.56m. had na het rijden met een westernzadel bij de gespen waar de singel zit aan beide kanten een vochtbult zitten en dus danig dat als je het aan raakt het paard een meter opzij springt.
Ja dat hoort zo als je voor het eerst een westernzadel oplegt, ze krijgen daar vanzelf eelt te zitten, was het antwoordt van de trainer.
Haar paard heeft moeite om stil en vast te staan tijdens het opzadelen, oplossing: we zetten hem 2 dagen vast aan een paal zonder drinken, dan leert hij het wel.
Ze mocht even rijden op een lespaard van de trainer, het meisje maakt een opmerking van: wat kijkt dat paard zuur? Antwoordt zo kijkt jou paard ook als we er mee klaar zijn…..????

Dit is nog maar een greep uit wat er gebeurt is.
Ik heb haar in alle eerlijkheid verteld dat ze haar paard daar zo snel mogelijk moet weg halen omdat dat soort van praktijken niet gewenst is in de westernsport.
Zelf overweegt ze nu om maar geen western te gaan rijden met haar paard want het is toch naar haar mening te grof naar paarden toe.
Ik heb haar laten zien dat het helemaal niet grof is en mag zijn naar paarden toe, en dat ze haar een heel verkeerd beeld hebben meegegeven van het western rijden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:23

@FindingJack: In eerste instantie respecteer ik je mening,.......maar nu ik zie waar jij je paard heen stuurt (WN foto's),weet ik even niet meer wat ik van je mening moet vinden! :D ;)

Ah, DD gooit nog even een balkje op het vuur! :P

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:07

Pienb schreef:
Vera: dat weet je nooit zeker! Zoals we allemaal weten zijn de meeste trainer er pro mee bezig en i het dus hun broodwinning. Dan kun je er nooit 100 procent vanuit gaan....... Jammer maar that's life.....

Ik ken wel iemand die prof is en waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken.
Als ik er niet vanuit zou durven te gaan dan zou ik mijn paard niet eens wegbrengen :n
Mij te makkelijk om te zeggen "That's life" .

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:16

Ik zou gewoon op een aantal stallen gaan kijken ;)
Ben er zelf ook geweest omdat ik een trainingsstal zocht, maar ik koos zelf liever voor een andere stal en ben bij Sarie in Bleiswijk terecht gekomen, hij heeft er 2 maanden daar gestaan en kreeg hem super terug. :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:24

Vera: ik vind het niet makkelijk om dat te denken maar realisitsch. Verwachten dat dit niet zo is vind ik eerder betje struisvogelpolitiek. Maar goed, maakt niet uit.

DD ik wordt zo moe van dit soort teksten..... Dit vind je ook bij de topsport in dressuur en springenen misschien wel erger.....
Ja, waar op korte tijd veel van paarden wordt gevraagd gaat het er wel eens harder aan toe dan sommigen willen.
De dingen in jou verhaal vind ik ook niet ok en zou ik niet toestaan.
Maar het eeuwige ' als de paarden worden aangepakt is het geen western' vind ik zo,n kul.
In de topsport is dit zo, ongeacht western, springen, dressuur enz.
Alleen bij de trainingen van anky kom je niet altijd.....

Volgens mij zit dat verschil in het level, niet in western/engels

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:05

@PienB; het verschil zit hem in de principes en de begaandheid met een levend dier.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:36

en dát ben ik dus nog steeds niet met je eens. maar goed, dat zal ook zo blijven en we kunnen elkaar niet overtuigen dus dat is ok.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:40

Waar komt al die rook toch vandaan?zou er ergens een vuurtje zijn...

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:44

Als iedereen hier even zijn mening gaat zitten ventileren, zal ik de mijne ook nog even geven. Mijn persoonlijke mening: Na jaren merk ik nog steeds dat het geheugen van bokkers hen niet in de steek laat. Zelfs dingen van 'horen zeggen' blijven hangen en worden na een aantal jaren des te meer aangenomen als de keiharde waarheid. Het zijn altijd dezelfde stallen waarop dezelfde mensen fel reageren, en er worden altijd dezelfde argumenten aangevoerd.
Ik ben van mening dat je pas de topicstarter van dienst kunt zijn als je ervaringen uit de eerste hand hebt. Laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen in dit topic komen daadwerkelijk geregeld bij de desbetreffende stal over de vloer, hoeveel mensen hebben de trainingen goed bekeken, hoeveel mensen hebben les gehad op deze locatie of hun paard hier in training gezet? Of zijn de laatste paar stappen al niet eens gezet, omdat ze afgeschrikt werden door alle verhalen die na jaren nog de ronde blijven doen en in leven worden gehouden door iedere keer weer te worden opgerakeld?
Ik heb geen connecties met deze stal, maar word er persoonlijk een beetje moe van dat mensen zo kortzichtig zijn dat wordt verwacht dat na hun bezoek aan een stal de boel net zo door is blijven draaien als toen zij er waren... en dus de tijd stil is blijven staan. Hoeveel recente bevindingen worden nou eigenlijk opgenoemd? Tweede kansen worden blijkbaar sowieso niet meer gegund... maar het lijkt me ook niet als een cassiere bij een AH bijvoorbeeld een keer bot tegen je heeft gedaan, je daarna nooit meer naar die plek terugkeert. Misschien een hele scheve vergelijking, maar is het niet verstandig de TS gewoon op haar eigen gevoel af te laten gaan? Indirect wordt haar nu door de een na de ander afgeraden de stal ook maar in haar hoofd te halen, en dat terwijl ze zelf nog niet eens een mening heeft kunnen vormen. Dat dan vervolgens de gequote tekst van DD, afkomstig van een medebokker, in dit topic opduikt, dat de stal alleen maar een bittere bijsmaak geeft maar in feite niets van doen heeft met dit topic of de stal en dus niets zinnigs toevoegt, kan de stal onbewust alleen maar extra schade toebrengen. Blijkbaar wordt door een paar mensen hier zo laagdunkend over de kunde en kennis van de personen achter Madepolder gedacht dat dit er bij moet worden gehaald? En dat terwijl het over een compleet andere stal gaat? Net alsof de stal die onderwerp vormt van dit topic nog zou kunnen bestaan wanneer dergelijke excessen zouden plaatsvinden! Zonde dat het weer die kant op moet gaan...
Laatst bijgewerkt door flashyjac op 22-06-09 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:49

CherokeeChum schreef:
Waar komt al die rook toch vandaan?zou er ergens een vuurtje zijn...

_O-

Sorry. :')

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:56

Vanes: wat begrijp je niet?
Willem is echt een heel andere trainer dan bv een Jurgen.
Ik loop al een aantal jaartjes mee en heb genoeg gezien.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:59

Gera, mooi gezegt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:27

Is het niet zo dat de mensen die ergens WEL staan positief zijn, omdat zij achter de werkwijze van een trainer en stal staan? En de mensen die er niks mee kunnen alleen het slechte meenemen en de buitenwereld in brengen?
Dat hou je echt overal hoor, dus idd altijd zelf bij zoveel mogelijk kijken en bij jezelf blijven.
Tijden veranderen en je leeft nu, dus kijk nu hoe het ergens is en oordeel voor jezelf en jouw paard. je kan ook nog altijd ergens weg gaan als het niet bevalt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:01

FindingJack schreef:
Vanes: wat begrijp je niet?
Willem is echt een heel andere trainer dan bv een Jurgen.
Ik loop al een aantal jaartjes mee en heb genoeg gezien.

Oh Ja? Het verschil voor mij tussen die twee ,is dat de 1 een doener is en de ander een praatjesmaker,....maar daar mag je zelf achter komen met al je ervaring!