[WN] Hoe draag jij je sporen? (WESTERN!!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zitten jou sporen?

Om de hak van mijn laars
26 (21%)
Los op het sporenrandje van mijn laars
63 (51%)
Nog anders (graag even toelichten)
3 (2%)
Ik draag geen sporen
30 (24%)

Totaal aantal stemmen: 122

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:09

volgens mij kun je behoorlijk hard inwerken als de spoor vast om je hak zit
dan moet je wel een heel keurig beengebruik hebben om te zorgen dat je de spoor alleen gebruikt wanneer je dat zelf wilt en ook nog de kracht heel goed kunnen doseren

ik draag ze dus zoals op de foto, nouja als ik sporen gebruik want ik rij al weer jaren zonder
verder liet ik ze gewoon aan mijn laarzen zitten als ik die uittrok
zo vast zaten die sporenriempjes ook weer niet, kwestie van de juiste spoor en vooral de juiste riempjes(brede)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:33

aangezien ik nogal klein van gestalte ben wil ik een spoor met een korte, low rise shank waarvan de,liefst heel brede band losjes om de hak van mijn laars hangt zodanig dat ik niet incidenteel mijn paard raak met de spoor. ik laat mijn sporen door mijn smid altijd een beetje aanpassen aan mijn laarzen zodanig dat de spoor (voor mij dan) perfect past. wieltjes die over de grond schuren worden bij mij alleen maar botter ipv scherper.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:00

spatter schreef:
volgens mij kun je behoorlijk hard inwerken als de spoor vast om je hak zit
dan moet je wel een heel keurig beengebruik hebben om te zorgen dat je de spoor alleen gebruikt wanneer je dat zelf wilt en ook nog de kracht heel goed kunnen doseren

ik draag ze dus zoals op de foto, nouja als ik sporen gebruik want ik rij al weer jaren zonder
verder liet ik ze gewoon aan mijn laarzen zitten als ik die uittrok
zo vast zaten die sporenriempjes ook weer niet, kwestie van de juiste spoor en vooral de juiste riempjes(brede)

Ik doe ze er dan ook niet af omdat het anders niet gaat maar ik vindt het gewoon zonde.
Ik poests ook na elk gebruik mijn laarzen en sporen.
(ik weet het heel erg maar na 2 jaar zijn ze nog wel als nieuw)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:11

ik denk dat het belangrijkste in de argumentatie wordt vergeten: om je spoor correct te gebruiken moet deze op het randje boven de hak (zoals op de foto) worden gedragen.
je sporen moeten voldoende los zitten, om bij gebruik ruimte te hebben om weg te rollen.
wanneer dat niet het geval is, loop je grote kans je paard te verwonden met je spoor. en dat is toch echt niet de bedoeling ervan.

dunnit

Re: Hoe draag jij je sporen? (WESTERN!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:54

iemand wel eens van die sporen gezien die je in de hak van je laars schroeft? Dus zonder riempje. Pat Parelli had zulke eens op een clinic in duitsland...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:24

hinta schreef:
ik denk dat het belangrijkste in de argumentatie wordt vergeten: om je spoor correct te gebruiken moet deze op het randje boven de hak (zoals op de foto) worden gedragen.
je sporen moeten voldoende los zitten, om bij gebruik ruimte te hebben om weg te rollen.
wanneer dat niet het geval is, loop je grote kans je paard te verwonden met je spoor. en dat is toch echt niet de bedoeling ervan.

precies, en als je spoor zelf breed en zwaar genoeg is en niet van die dunne lichte dingen hebt (meestal kinder of damesspoortjes die op engelse sporen lijken) dan valt ie vanzelf weer op zn plek en heb je geen last van ronddraaiende en wegdraaiende sporen (ook niet trouwens met een goede spoorriem die je spoor als vanzelf op de juiste plek houdt met zo´n breed wreefgedeelte), Als je dat dan nog wel hebt heb je uberhaupt verkeerd spoorgebruik want dan gebruik je teveel druk.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:40

dunnit schreef:
iemand wel eens van die sporen gezien die je in de hak van je laars schroeft? Dus zonder riempje. Pat Parelli had zulke eens op een clinic in duitsland...

Western sporen?? nooit van gehoord.
Ik ken ze wel als dresuur sporen.

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:20

Mijn sporen zitten ook rond de hak van mijn laars.
Mijn sporenriempjes zijn groot zodat ze laag hangen en de sporen zelf zijn vrij wijd dus ook daarrond zitten ze nog los en zodoende hangen ze dus op mijn hak. Als ik rijd hoor je ze schudden, lekker rijden op de beat van de draf/galop. 8-)

Ik doe ze aan als ik mijn paard heb opgezadeld en doe ze ook altijd meteen weer af als ik van mn paard stap.

Ik vind het overigens niet fijn als ze boven mijn hak zitten, want ik heb dan juist het idee dat ze harder inwerken.
Als ik dan mijn hakken omhoog trek prikken ze hard erin, dan worden ze door die rand van de hak tegengehouden.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:09

Ik doe het hetzelfde als op de foto. Op het sporenrandje.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 06:16

Nu heb ik ze gewoon op het sporenrandje. Bij mijn vorige paard had ik ze wel onderaan op mij hak zitten zodat ik, als hij weer eens gek ging doen, hem dan niet per ongeluk met mijn spoor prikte... (Automatisme om hakken dan op te trekken fout fout fout weet het) Maar dan moest ik de sporen pas omdoen als ik opstapte want zo laag kan je er bijna niet mee lopen

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:11

Het kan wel alleen het is zo zonde dat ze dat langs de grond scheuren en dat je wieltje telkes tegen de grond aan klakt

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:09

ik heb ze heel laag omdat ik de neiging heb om mijn hakken op te trekken en ik dan steeds prik met t spoor.
nu ik sinds kort mijn eigen rijdt, heb ik geen sporen om.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:59

Ik doe hetzelfde als malabrista, als ze hoger zitten zit ik ook continue m'n paard te prikken. Of ik rijd zonder spoor.