[WN] ik snap er echt niks meer van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:58

Anya schreef:
Miss_Fancy schreef:
Persoonlijk vind ik het gat tussen vrijwillig promoveren en verplicht promoveren ook erg groot. Als je het een beetje uitkient kun je dus jaren in een klasse blijven hangen, zonder dat je verplicht moet promoveren. Dit maakt de doorstroming ook niet ideaal. :D
Wat me bij wedstrijden opvalt is dat de L3 ontzettend groot is! ;)

Maakt niet uit want L1 en L2 wordt toch standaard bij elkaar gegooid.

neenee,niet waar al een paar wedstrijden gereden waar dit niet het geval was.

Anya

Re: ik snap er echt niks meer van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:11

Dat is mooi, maar het samenvoegen van klassen zou eigenlijk niet mogen kunnen.

Je laat de M ruiters toch ook niet tegen de Z ruiters starten.
Ik vind het een heel slechte zaak. En ook wellicht een reden waarom die L3 zo vol zit ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:12

@Rob_H: Goed dat het opgelost is :D

Adrienne schreef:
Sorry maar zo simpel is het niet. Het vergelijk wat door Chery wordt getrokken is met de NRHA klassen. Levels 1 t/m 5 is dan niet te vergelijken! Een (echt) beginnend western ruiter (zeg even level 5 tot 3) heeft ,grof gezegd, eigenlijk niks te zoeken op een NRHA wedstrijd.

Klopt, daarom is er in de Level 5 en 4 ook geen reining ;)

Adrienne schreef:
Juist omdat het vergelijk kwa level van de WRAN met de inschaling bij de andere verenigingen zo ver te zoeken is vind ik het hele level systeem van de WRAN waar-de-loos!

Hoezo is het ver te zoeken eigenlijk?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:30

Anya schreef:
Pienb schreef:
Dat ik dit topic gemist heb :-)
Dat is zo mooi aan de rassenshows en nrha/nsba: heb je al dat levelgedoe niet :+
Wat ik gewoon heeeeeel raar vind bij de wran is dat amateurs tegen ' pro's ' MOETEN starten (oftewel, pro's geen apart level hebben)
Verder vindik t prima dat er levels voor beginners zijn maar 3 levels voor beginners en 1 voor gevoorderden?

wat ik heel raar vind is dat een beginner die op het paard van de buurman start in de open moet starten tussen de pro's al rijdt ie op het niveau van een beginner. Om de enkele reden dat het zijn / haar eigen paard niet is.

Pien. De wran is niet ideaal. Maar laten we eerlijk zijn: sommige van die amerikaanse regeltjes raken ook kant nog wal. Je bent er hooguit al jaren aan gewend (in jouw geval). *D

Dat klopt zeker. Maar tegenwoordig hebben ze daar het leasen op gevonden dus er is een oplossing voor dit specifieke geval.
Vind het gewoon jammer dat de verschillen tussen wran en nrha/aqh/apha zo groot zijn geworden terwijl ze volgens mij hetzelfde doel hebben.

Kijk, als wran enkel als doel heeft leuke dagen te organsieren voor beginnen of recreatieruiters zou dat niet uitmaken (zie wrr in duitsland) maar dat is volgens mij niet het image wat ze willen.

Maar goed, het is nu eenmaal zo.

DD: i like my aqha-hokje.... :-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:39

Ach er is ook de EWU in Duitsland. Errug grote club. En laten de levels en regels nu redelijk lijken op die van de EWU ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:51

Sterker nog het WRAN levelsysteem is gebaseerd op het EWU systeem ;)

@Pien leasen en amateur mogen rijden bij de AQHA, zoek jij die regel even voor me op?
Maw tenzij de AQHA, APHA en de APHC iets in hun regelgeving veranderd hebben, kan je dat vergeten. Leasen en het hele verhaal eromheen is alleen voor het fokken. Als jij een paard uitbrengt op een rassenshow en het is niet van jou MOET je gewoon open starten en ben je proruiter. Je mag een paard van een ander alleen 1 tot 2 keer showen als je de intentie hebt het te kopen, en dat moet je speciaal aanvragen bij de betreffende vereniging.

En daarom is het levelsysteem van de WRAN zo slecht nog niet. Het geeft een ruiter die geen eigen paard heeft ook een gelegenheid tot starten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:04

rina schreef:
Sterker nog het WRAN levelsysteem is gebaseerd op het EWU systeem ;)

@Pien leasen en amateur mogen rijden bij de AQHA, zoek jij die regel even voor me op?
Maw tenzij de AQHA, APHA en de APHC iets in hun regelgeving veranderd hebben, kan je dat vergeten. Leasen en het hele verhaal eromheen is alleen voor het fokken. Als jij een paard uitbrengt op een rassenshow en het is niet van jou MOET je gewoon open starten en ben je proruiter. Je mag een paard van een ander alleen 1 tot 2 keer showen als je de intentie hebt het te kopen, en dat moet je speciaal aanvragen bij de betreffende vereniging.

En daarom is het levelsysteem van de WRAN zo slecht nog niet. Het geeft een ruiter die geen eigen paard heeft ook een gelegenheid tot starten.

nee hoor, kijk maar na. heb laaatst al eens een quote hier geplaatst.
je kan een paard leasen voor fokken OF showwing
combinatie van beide mag niet.
je mag een quarter leasen en deze showen in novice amateur en novice youth. zoek maar op aqha site onder leasing (ben er ook pas sinds kort achter hoor :-))

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:17

Misschien kunnen jullie me dan ook hier mee helpen. :o
Als mijn nichtje, die bijrijder is van mijn paard, wedstrijden wil gaan rijden in de toekomst, moet zij dan starten in de open klasses (meisje is 16 jaar en heeft nog nooit een wedstrijd gereden).
Maar hoe zit het dan in het level systeem van de Wran? Begin je dan wel in level 5 of moet je gelijk naar L1?
Kan het even niet meer volgen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:20

nichtje is niet eerste lijn dus zou dan open moeten zijn ja....
met bijrijders houden ze geen rekening in amerika, daar ben jij als eigenaar de bijrijder en je trainer rijd je paard de rest van de tijd :-)

wran mag ze dan wel starten maar vergeet niet dat als ze dan binnen 5 (?) jaar ooit zou willen showen bij bv aqha ze nog altijd als open moet starten...(status gaat pas terug naar amateur nadat je 4 of 5 jaar ook weer als amateur hebt gereden)

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:27

OK, dat houdt dus in alleen maar Wran starten. Moet wel verantwoordelijk blijven. ;)
Dank voor het antwoord. Heb nog een beetje moeite met alle regeltjes en allemaal anders voor Wran en rassenshows.
Veel wedstrijden rijden dan leren we het vanzelf. :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:34

precies, daarom vind ik: allemaal dezelfde regels :-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:43

Pienb schreef:
precies, daarom vind ik: allemaal dezelfde regels :-)

waarom? Ik heb geen last van de rassenregels ;) En het zijn regels die zijn gemaakt voor een ander land, andere omstandigheden. Een land met vrijwel geen bijrijders bijvoorbeeld. Terwijl dat hier heel vaak voorkomt.
als je lid bent van twee sportclubs met tegengestelde regels, dan moet je zelf even die regels in de gaten houden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:45

jij niet nee :-)
voetbal heeft toch ook dezelfde regels wereldwijd?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:00

Ja maar aangezien dat voor de paardensport toch al niet geldt: niet in de westernsport en niet in dressuur/mennen.. zie ik je punt niet. Alleen de FEI heeft gelijke regels, maar dat is internationaal en ook nog eens top ;)

Maar als je direct over de grens dressuur start zijn de regels anders. Als je direct over de grens western start zijn de regel (enigszins) anders. Behalve bij de rassenshows. Moeten ze lekker doen. Er zijn ook speciale regels voor wedstrijden met Friezen en ik mag ook niet meedoen met een shetje-race ;) :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:09

Misschien maar kwpn-wedstrijden gaan uitschrijven? :-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:14

Nee, volkomen onzin volgens mij.
Maar dat is denk ik ook direct het verschil. Ik ben al vanaf dat ik ooit ben begonnen met paardrijden gewend dat alle rassen tegen elkaar rijden. Dus KWPN, Friezen, Oldenburgers, Quarters, whatever. Het enige onderscheid dat gemaakt werd is naar maat. Pony-maten tegen pony maten, en naar niveau. Ruiters van gelijk niveau tegen ruiters van gelijk niveau.

Dus ik heb geen enkel probleem met wedstrijden van alle rassen. Hooguit liggen de balkjes van de trail wel ernstig op ponymaat voor mij :D :D

Dus ik zal de laatste zijn die vindt dat er KWPN-wedstrijden moeten komen. Het betekent hooguit dat ik niet erg ver kom in de reining. Maar dat is een eigen keus. Als ik met een quarter dressuur zou starten zou ik het moeilijk hebben met de gewenste uitgestrekte gangen ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:20

Ja dat klopt.

Maaruh.... Mijn vroegere merrie had een echte uitgestrekte drraf daar zeggen veel warmbloeden ' u ' tegen.
Echt vol vanuit die schouder, was super.
Maarja, ze stond dan ook als quarter ook ingeschreven in het ' rheinlander' stamboek misschien heeft dat wat ermee te maken mentaal haha.
(Maar we gaan nu way off topic)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:26

Ja hoor, er zijn absoluut quarters die het wel kunnen :j

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:53

inderdaad ik was onduidelijk. Beginners (NRHA Belgium) en green-as-grass (DRHA) zijn niet NRHA approved, enkel affiliate approved maar toch blijven die regels hetzelfde.

de "Rookie Pro" is enkel toegankelijk voor OPEN ruiters die minder dan 5000$ (ben hier niet absoluut zeker van) lifetime earnings hebben. in deze klasse zijn nonpro's niet toegelaten zodanig dat "jonge" assistent trainers die pas beginnen met showen een klas hebben waarin ze het niet op moeten nemen tegen de Cira Baecks en Mandy McCutcheons van deze wereld die in bv lim. of interm. open komen schoolen.

daarom is het NRHA systeem zo'n succes. de eligibility van elk lid is door iedereen wereldwijd op internet te raadplegen, is over de hele wereld dezelfde, worden geen uitzonderingen gemaakt, is eenvoudig en heeft voor elk nivo (4 in open en 4 in nonpro) een klasse. alles wat met NRHA of FEI reining regels te maken heeft is over de hele wereld uniform.

en als de regel die zegt dat ik als amateur of nonpro op mijn eigen paard hoor te rijden onzin is, wat drijft mij dan om in een eigen paard te investeren en uiteindelijk de sport in stand te houden?? aangezien ik bv Wimpys Little Step niet kan betalen zou ik hem toch kunnen showen in de amteur?? dat is mi het einde van de sport!!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:00

Helemaal mee eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:07

Pienb schreef:
met bijrijders houden ze geen rekening in amerika, daar ben jij als eigenaar de bijrijder en je trainer rijd je paard de rest van de tijd :-)
Erg kort door de bocht en geldt alleen voor hot-shot paarden en dito trainers :)
Ik denk dat 80% van de amerikanen gewoon op zijn eigen paard rijdt, trained en start.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:08

Dofuzz moet je toch lekker doen. Dit werkt voor jou. Dit werkt voor veel mensen die reining starten op een qpa. En als die heel happy zijn met zo'n organisatie dan is dat toch goed :j

Maar er zijn ook mensen die het niet kunnen vinden bij die organisatie (bijvoorbeeld omdat ze geen reiner hebben, niet willen reinen, of (ja dat kan ook nog en geldt voor mij) liever een ander ras rijden en wel van de westernstijl van rijden houden. En die gaan naar een andere organisatie. Met andere regels.

Daar heb jij toch geen last van?
Blijf lekker je ding doen. Laat die andere mensen ook lekker hun ding doen en de bij hun passende organisatie kiezen.

Dat is echt het einde van de wereld of de sport niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:11

Ik vergelijk het met autorijden in het buitenland; je auto blijft gelijk (mits geen huur :+ ), de weg blijft een weg, maar de borden zijn net even iets anders.
In NL weet je wat ze bedoelen (mag ik hopen) en dus zul je je in het buitenland vooraf even moeten inlezen om bekend te raken met 'dingen die anders zijn'.
Kun of wil je dat niet dan heb je in het buitenland niets achter het stuur te zoeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:15

When in Rome... ;)
Maar ja, dit is Nederland :D
dus dan wordt het al gauw.. when in Holland... ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:17

DubbelDun schreef:
Pienb schreef:
Erg kort door de bocht en geldt alleen voor hot-shot paarden en dito trainers :)
Ik denk dat 80% van de amerikanen gewoon op zijn eigen paard rijdt, trained en start.

Ja dat dacht ik ook voor ik er nu 3 weken was en het echte leven beter meekreeg...
Van de amateuren die aqha starten heeft 90 procent een trainen die continu erbij betrokken is.
Het is daar ' normaal' dat je trainer bepaald wat er met je paard gebeurd mbt dierenarts, hoefsmid, training enz. Jij mag alleen betalen.
Denk maar niet dat je ' zomaar' je paard uit de stal kan trekken en gaan rijden hoor... Dat mag niet van meneer de trainer.
Rare situatie maar zo gaat het! (Is ook niet raar daar dat je verhuisd om dichter bij je trainer te wonen :-))

En volgens mij hebben we het hier over de tournooiruiters.
(Kijk de rancher ed heb je gelijk)