[WN] Jurysport en pleasure gangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:02

Pienb schreef:
even een par opmerkingen:
anya: de ' verzameling' of ' van achteren rijden' zoals ze dat in de dressuur zien is anders dan bij western. bij western wordt er niet alleen gekeken naar ' stapt hij met achterbeen in de afdruk van voorbeen' .

Hé Pien.. Dat schrijf ik :j :P
Maar ik zal het nog even voor je herhalen.. Dus ik denk dat je iemand anders aan moet spreken ;)
Dit is namelijk mijn antwoord aan iemand die aangeeft dat er geen sprake is van achterhand gebruik ;)

Anya schreef:
Dan kom je bij de definitie 'achterhand' gebruik.
Als ik mijn dressuurbril opzet, dan zal ik eerder zeggen dat er geen sprake is van correct/voldoende achterhand gebruik. De definitie van Rom geldt echter in deze situatie. Niet de mate waarin een paard op de kont gaan zitten en tot meer oprichting komt. Die oprichting willen ze juist niet zien ;)

Wil je dat wel, dan moet je geen western gaan rijden ;)

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:24

Vera schreef:
Beste Jan,
Ik ben blij dat je telkens weer de moeite neemt om je mening te geven :j

Maar nogmaals, het topic gaat niet over kritiek op de jury van de WRAN.
Uiteraard zijn er altijd mensen die het niet laten kunnen om dit als aanleiding te gebruiken, zullen we dat naast ons neerleggen?

Ik zou heel graag willen weten hoe het te rijmen valt dat zo'n summiere omschrijving in het regelement een dergelijke visie kan geven.
Het is juist van groot belang dat de jury zich realiseert wat een impact een bepaalde uitspraak kan hebben.

Rob, nee ik zou mijn paard nooit willens en wetens stukrijden omdat de jury dit graag zo ziet, never.
Dan maar geen plaatsing....
Maar wat ik wel ongelofelijk vind is dat mensen het kennelijk ergens voor henzelf goed kunnen praten en het de normaalste zaak van de wereld vinden.... dat begrijp ik gewoon niet :n

1. Dank je Vera, ik kruip niet weg, ik strijd met open vizier :Y)
2. Soms vind ik dat we onszelf tekort doen door altijd maar de WRAN of zoals in dit geval het jurykorps aan te vallen. Ik wil mensen hierop wijzen in de hoop dat men iets langer gaat nadenken alvorens het toetsenbord wordt bestormd! *D
3. Mijn visie en de omschrijving in het regelboek zijn twee verschillende dingen die elkaar niet bijten. Mijn visie is nog een stuk uitgebreider dan ik hier heb beschreven.
Het regelboek is echter geen rijtechnisch educatief stuk. Het geeft slechts de regels aan die gebruikt moeten worden bij de sport die wij beoefenen. Als het is zoals jij schrijft zou dat betekenen dat het uit je hoofd kennen van het regelboek automatisch zou inhouden dat je ook een goede jury bent, maar dat moet ik tegenspreken.
4. Je tempo, teugelvoering etc. tijdens een pleasure aanpassen bij wat jij denkt dat de jury graag ziet vind ik wat anders dan je paard stukrijden. en wat is het verschil tussen dit aanpassen en je paard achter de rug van de jury even corrigeren? Dat doe je toch ook om je paard zo te showen als de jury graag ziet? Anders had je het wel in het zicht van de jury gedaan? 8-)

Anya

Re: Jurysport en pleasure gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:29

Jan dat laatste vind ik wel een verschil in zitten (hoewel ik niet bewust achter de rug van een jury corrigeer, haha daar ben ik altijd veel te zenuwachtig voor). Ik corrigeer als mijn paard op dat moment niet voldoet aan wat ik (binnen de beperkingen ruiter/paard) op dat moment meest ideale plaatje vindt.

Ik zal nooit bewust een paard anders rijden omdat ik heb gehoord of meegemaakt dat jury X juist bungelende teugels of juist niet wil zien.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:43

Anya schreef:
Ik zal nooit bewust een paard anders rijden omdat ik heb gehoord of meegemaakt dat jury X juist bungelende teugels of juist niet wil zien.

Waarom niet?
Wat is er mis met anticiperen?
Wij gaan nu ff Bob conditioneren :D ,ik hoop een onderbouwd antwoord te krijgen van wie dan ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:53

In mijn geval is het antwoord makkelijk Rob. Ik heb een KWPN-er. Dat wil zeggen dat pleasure voor mij altijd schipperen zal zijn tussen de noodzakelijke verzameling die een dergelijk paard nodig heeft om een jog of lope te kunnen verrichten (jog is een enorm zware oefening voor dergelijke paarden, terwijl ik op QPA's heb gezeten die deze gang van nature veel makkelijker aankunnen) én de gewenste lage halshouding.

Kortom: ik moet schipperen tussen oprichting nodig om de verzameling van jog en lope te kunnen vasthouden en gewenste lage halshouding (bij een paard met een hoge halsinplant en een ander bouw dan een qpa).

Dus ik zal mijn rijden niet aanpassen aan wat afzonderlijke jury's willen zien. Hooguit word ik al dan niet steeds beter in het schipperen met de bouw van mijn paard en het gewenste plaatje in de pleasure (in algemene zin dus).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:55

Rob_H schreef:
[Wij gaan nu ff Bob conditioneren :D

gaatie nu op de rem voor een rood stoplicht dan?
Of begint hij te kwijlen bij het zien van een worteltje :P :+

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:25

Anya: Ze hebben het over het verschil van jureren met bijv een lange of kortere teugel! En niet de mate van oprichting of snelheid, als je maar constant kan blijven dan ;)
Jij zou dan ook moeten kunnen rijden aan een lange teugel maar dan met oprichting, het schipperen blijft het bij iedereen dan gelijk imo..áls ik mijn Quarter verzameld wil laten lopen moet ik net zo veel moeite doen als jij om constant te blijven met alles :j

Áls ik mee zou doen op enig nivo zou ik zeker mijn paard zo rijden zoals de jury het wil zien trouwens :))

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:30

Oh ja.. dat snap ik.. Maar daar is het antwoord ook simpel. Ik kan heel prima rijden met bungelende teugels en meer oprichting. Dat is haar natuurlijke gang. Maar dat is niet het gewenste plaatje qua halshouding in de pleasure. Dus daar schipper ik.

Hele lange bungelende teugels is voor mij geen optie, die zijn niet mooi bij mijn paard (ze heeft nogal een veer in de koten) dan krijg je dus teugels die heel heftig heen en weer zwaaien. Ziet er niet rustig uit. Dus ook dat zou ik niet aanpassen aan de jury.

Eerlijk gezegd: ik doe altijd mijn best beter te leren rijden. En in de loop der jaren leer je ook bij (o.a. dat je nooit genoeg leert ;)) en ik toon wat ik op dat moment kan. Volgens wat ik denk dat goed is. En daar moeten ze het maar mee doen. En met de punten die ik daarvoor krijg, moet ik het maar doen :D :)

Wat ik i.i.g. nooit zal doen is mijn paard bewust lager instellen dan dat ik verantwoord vind omdat het verhaal gaat de een specifieke jury graag 'pindarollers' ziet. Dan verliest ze de achterhand. En zo WIL ik niet rijden ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:53

Ach, ik zeg eerlijk dat ik mijn paard niet als peanutrollers rijd, maar als een bepaalde jury dat graag wil zien, dan ga ik best 5 minuutjes peanutrollen hoor :j Ik wil gewoon graag winnen en van die 5 minuten gaat mijn paard of training niet naar de knoppen :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:09

XoNo schreef:
Ach, ik zeg eerlijk dat ik mijn paard niet als peanutrollers rijd, maar als een bepaalde jury dat graag wil zien, dan ga ik best 5 minuutjes peanutrollen hoor :j Ik wil gewoon graag winnen en van die 5 minuten gaat mijn paard of training niet naar de knoppen :)

Nee hoor daar gaan ze niet stuk van.. Dan moet je uren en uren pindarollen. Maar die keus is jouw goed recht.
Ik maak een andere, maar zal er mensen niet om veroordelen of zo.
En ik gun iedereen een extra strikje :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:11

Ach, het is ook altijd proberen hoor :D Het is niet zo dat ik allerlei knopjes in kan drukken waardoor het paard 10cm lager loopt of ineens een stuk langerzamer loopt :P Dat zou wel makkelijk zijn ;) Maargoed, ik doe er dan zeker mijn best voor!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:41

Jij vind het denk ik ook belangrijker :j
Ik vind wedstrijden niet echt leuk, en ik startte al nauwelijks. Wilde net opschrijven dat ik toch niet start, maar laat ik nu net een stukje showkleding hebben gekocht. Dus wie weet.. :D haha

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:17

Pienb schreef:
als je dat niet wilt: tja, dan moet je misschien geen onderdelen rijden war een jury bepaald. (algemene opmerking, op niemand persoonlijk!)

Je bedoelt springen :D
Goed idee :D

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:38

XoNo schreef:
Ach, het is ook altijd proberen hoor :D Het is niet zo dat ik allerlei knopjes in kan drukken waardoor het paard 10cm lager loopt of ineens een stuk langerzamer loopt :P Dat zou wel makkelijk zijn ;) Maargoed, ik doe er dan zeker mijn best voor!

Dat bedoel ik :D Je doet er je best voor en neemt het mee in je training.
En als dat zandhappen of dat constante met losse treugel dan lukt dan doe je dat gewoon die 5 min. en inderdaad voor dat lintje.
En die knopjes kun je trainen,of ze altijd werken zoals je wil is een utopie.Maar het maakt de training wel weer leuker.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:38

Op mijn paard zitten alle knopjes, het is alleen zo jammer dat ik er meer dan 10 tegelijk moet indrukken om het juiste resultaat te krijgen :\

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:41

Ja, dan houd je geen vingers over om je teugels mee vast te houden _O-

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:41

Oh nee bij Bob zijn het er maar 5.Helaas wel elke dag in een andere (en alleen voor hem bekende) volgorde.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:43

Romkabouter schreef:
Op mijn paard zitten alle knopjes, het is alleen zo jammer dat ik er meer dan 10 tegelijk moet indrukken om het juiste resultaat te krijgen :\

Als je aan je vingers niet genoeg hebt gebruik je toch gewoon je tenen. := :D

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:28

mijn paard heeft een kinderslot op der knopjes heb ik het idee :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:29

Niks mis met een kinderslot 8-) :D

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:22

ghehe :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:39

Dat zouden ze met alle kinderen moeten doen :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:57

Een kinderslot bedoelje?
Ik heb de voorkeur voor een tuigje :j Opbinden is ook een optie ;)
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-05-09 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:05

Geen optie maar een pre of eigenlijk een must 8-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:46

en vanaf welke leeftijd zullen we ze loslaten? :P

mijn paard is net een (knop)accordeon
er zitten zoveel knopjes op aan beide kanten dat ik moeite heb om de juiste combinaties te vinden

ik reed dan wel reining, maar hield ook wel rekening met wat de jury wilde zien