[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:46

In mijn voorbeeld is dat bij de L5/L4 al niet van toepssing ; altijd op 2 handen. Ook bij de L1/L2 geldt het niet; altijd op één hand. Alleen bij de L3. Dat is een intermediate level voor mensen die bezig zijn de overstap van 2 naar 1 hand te maken. Geef ze ook op wedstrijdniveau de kans dat te 'oefenen'. Een paard wat op één hand gestart wordt, vervolgens opspeelt en op 2 handen overgepakt wordt, geldt alleen voor mensen die starten op een shank. Mensen die tijdens hun 2-handige start op een trensje overpakken op één hand omdat het lekker gaat zullen alleen maar positief opvallen.
Het is dus NIET de bedoeling dat men begint aan het onderdeel op een shank met 2 handen !!

En de jury moet gewoon naar het totaalplaatje blijven kijken, of dit nu op 2 handen of op één hand is.

Anoniem

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:48

Hoezo ALTIJD op 1 hand in de L1 en L2? Daar start je ook jonge paarden op 2 handen op bosal. Daar GAAT het nou net om....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:52

In dat geval wordt er altijd begonnen op 2 handen en kan er overgepakt worden op één hand. Alleen maar een positieve ontwikkeling dus. Als een ruiter met shank op één hand terugpakt naar 2 handen doet ie dat niet voor niets. Dit hoort niet bij een L1/L2-level en zal dus een DQ blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:54

Dan heb je oneerlijke concurrentie van mensen op een "oud" paard op bosal tov op een jong paard, omdat je dan dus van de jury verwacht dat deze het gaandeweg de wedstrijd op 1 hand overpakken hoger zal jureren.

Plus: jij ziet het dan als "fout" om van 1 hand terug te pakken naar 2 (op bosal, op shanks is het meteen DQ, duidelijk), maar HOE verwacht je dat de jury onthoudt wie al op 1 hand over was en nu terug is op 2? Want die moet dan lager geplaatst worden dan iemand die netjes constant op 2 handen rijdt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:11

Jij gaat er vanuit dat iemand op een seniorpaard startend op bosal beginnend op 2 handen gaandeweg over stapt op één hand hoger gejureerd zal worden ??

Over welk level hebben we het dan??
L1/L2 is starten op één hand OOK op bosal. Overpakken op 2 is DQ*
L3 begint op 2 handen en mag overstappen op één.
L4/L5 is altijd 2 handen.

*Een juniorpaard zal idd niet snel overgepakt worden op één hand, al is een paard wat L2/L1 uitgebracht wordt daar vaak wel eerder aan toe als in de L3.
Het gaat nog steeds om het totaalplaatje. De ruiter die wel overpakt neemt bewust een risiko en afhankelijk van het moment van overpakken (direkt na de start of gaandeweg) is er al voor een groot deel gejureerd, dus heeft het misschien al helemaal geen nut meer.

Vergeet niet dat de jury ook de startlijsten ziet met daarop de leeftijden van de paarden en hoevaak komen er in de L2/L1 20 paarden aan de start :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:23

Hier ook even een reactie van mij (waarschijnlijk intussen heel voorspelbaar voor sommigen).

Mijn punt is duidelijk: ik vind dat de wran zich aan de aqha/apha regels zou moeten houden om overstappen makkelijker te maken.
Ik krijg het idee (mede door dit soort brieven / topics) dar wran steeds minder met het officiele western te maken heeft maar meer een verbastering wordt van ' vrijetijdsruiters die strijden voor paardvriendelijk die een westernzadel leuk vinden en het leuk vinden een competitie te doen' de link naar western wordt steeds minder.
Als daar behoefte aan is, prima maar noem het dan geen western meer maar geef het beestje een andere naam.
Dan krijg je ook minder meningsverschillen tussen de mensen die de wran gebruiken als opstap of ' toevallig' geen qpa hebben en de mensen die gewoon leuk willen rijden zonder bitje op een paard van 13, zonder sporen, boomloos westernzadel enz enz.

Nogmaals, dat is prima maar geen western. ( De duitser heeft er een naam voor, ' wanderreiter' of ' freizeitreiten' )
Dit is schadelijker voor het western als sport.

Kapotte mondhoeken zou idd niet mogen, beter controleren dus. Maar om dat te gebruiken om weer de hele bitloo discussie te starten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:25

Jury heeft doorgaans geen startlijsten bij zich in de ring met leeftijden erop, en ik denk dat je die controle TIJDENS een te jureren rubriek ook niet van een jury kan en mag verwachten...

Maar misschien heb ik een ander beeld van theorie en praktijk, dat kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:36

@pienb: er is al onderling verschil tussen de AQHA-APHA-ApHC regels + dat veel mensen niet een ras hebben wat daar onder valt. Dus valt er van een makkelijker overstap al geen voordeel te behalen. Dus gelijkluidende regels is al geen haalbare kaart.

Dat veel WRAN-starters een ander idee hebben over wedstrijdmatigpaardrijden en topsport zoals jij dat graag ziet kan ik alleen maar toejuichen. ;)

Ik weet niet of je in Amerika wel eens 'de binnenlanden' bent ingetrokken, maar ook daar worden wedstrijden gehouden op een wat lager niveau als de Worldshow en ook daar zijn clubs die wedstrijden organiseren nét even anders.
Dus als het 'aan de bron' al gebeurd kun je het ons niet kwalijk nemen dat 'wij' dat ook doen :)

Ik denk dat de WRAN goed bezig is als er regels worden gemaakt die het wedstrijdrijden voor een groter publiek toegankelijk maakt met in het achterhoofd ook het welzijn voor het paard, geënt op wat wij in NL als normaal beschouwen.

Dat dit niet past in jouw beeld als topsport...soi.

@Sonja: waren er vroeger geen aparte klassen voor juniorpaarden ??
Of is dat afgeschaft wegens te weinig starters ??

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:40

* jos gaat roel snel sporen ombinden en een "echt " zadel voor hem kopen*
wordt hij dan toch eindelijk een echte westernruiter. 8-)

weet nu ineens ook het verschil tussen een score 70 en een 70+
de sporen en het zadel _O-
Laatst bijgewerkt door Jos op 05-05-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:45

Maar dan wel op een echte kwarter hoor Jos, niet op zo'n leuke WWK'er, daar zet je maar een WRANner op ofzo, kunnen ze ook een opstapje maken :=

Edit: verdomd NU weet ik wat ze met lesgeven aan minderbedeelden bedoelen _O- :')

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:49

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan zoooooooo niet wachten tot het moment dat Pienb ons gaat laten zien hoe je werkelijk moet westernrijden!! :))

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:50

@ Pien: Waarom heeft dit niks meer met western te maken? De hulpen en oefeningen blijven toch hetzelfde en we rijden toch met hetzelfde doel voor ogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:50

WB hou op schei uit, ik ben al weken bezig met het spandoek :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:56

Pienb, hoeveel WRAN shows heb je gezien???? Ik zie namelijk daar veel verschillende rassen, maar ook veel quarters, paints etc. Niet de minsten overigens.............Er rijden ook nog genoeg serieuze ruiters op die wedstrijden. Door dit soort opmerkingen haal je de WRAN onnodig onderuit, wat absoluut niet goed is voor de sport............De WRAN is ook juist voor iedereen en het zal je vernazen hoe je wordt weggereden door andere rassen, maar de sfeer vaak ook positief kan blijven.

Maar zobder quarter rij je geen western? Gelukkig dan maar..........Want sommigen rijden MET een quarter niet zoals ik ooit op mijn new Forest zou willen rijden. Dat vind Ik nou helemaal NIET kunnen rijden, hoe je het ook gaat noemen.........

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:57

O, ja, voel me niet aangesproken omdat ik al even geen quarter meer heb.........Puur alleen vanwege elke keer weer het kortzichtige. Heb namelijk genoeg kennissen met QPA's die ik erg aardig vind en zij mij ook. En zelfs mijn schattige ponietje erg leuk vinden...........Vooral in de western.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:08

Hallo allemaal,

Dit topic viel me op, en ik wilde even reageren als dat mag.

Ik zelf rij geen western, heb mij er ook niet in verdiept. Maar waar het mij om gaat is,

Ik rij DomaVaquera, dus de voorloper van de western, maar dan op zijn spaans. Sinds kort hebben we hier in Nederland ook wat competities, woa de dressuur, maar ook de opstakelparcours.

ieder paard wat meedoet aan die competitie wordt van tevoren geinspecteerd, men kijkt dus of het paard in goede conditie is, geen misbruikers sporen heeft.. dus aan mond, of van de sporen.
Mocht dat wel zo zijn, dan wordt de ruiter en dus ook paard gediskwalificeerd. Dit is een gebruik wat vanuit Spanje wordt toegepast, en dus hier in Nederland ook wordt overgenomen.

Zo kun je misbruik van bit en sporen voorkomen op het competitie terrein. Na een of twee keer zo gediskwalificeerd zijn, zal zo'n ruiter het toch wel uit zijn hoofd laten om in ieder geval op wedstrijd zijn paard niet te mishandelen.

De optoming bij de 'beginnerspaarden, is vrij en tweehandig, en bij de gevorderde paarden eenhandig en op stang. De dresuur en het opstakelparcours is behoorlijk pittig, en hierbij is de bedoeling dat het paard op minimale hulpen en zit gereden wordt. (western heeft het allemaal overgenomen..hahaha.. )

En natuurlijk heb je hierin ook uitzonderingen van idioten die niet goed met hun paarden omgaan. Maar het wordt in ieder geval bij een competitie niet geaccepteerd. Alle deelnemers moeten zich in het begin opstellen, waarop een jury, ruiter en paard controleerd.

Misschien zou dit ook voor de Western een goed initiatief zijn..Om misbruik van paarden te voorkomen...(zou ook bij de engelse dressuur mogen gebeuren wat mij betreft.)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:17

Hoezo vooroordelen?
Waar in mijn tekst heb ik gezegt dat het alleen met qpa kan?
ik wil jullie serieus vragen het nog eens te lezen zonder bevooroordeelde bril op.

Ik heb niks tegen wran voor niet qpa's.
Zeg ook niet dat het niet western is.

Maar alle officiele verenigingen (aqha, apha, aphc, nrha, nsba) hebben bepaalde basisregels (zoals de bit - leeftijd regels) die overal gelijk zijn.
Als je die in nederland ook overboord gaat gooien waar is het einde dan nog?
Wat maakt de wedstrijden danconcreet western en niet iets anders?
Het zadel moet een knop hebben? De diciplines zijn erop gebaseerd?

Ik heb in dit topic niks gezegt over worldshow, quarters zijn beter, het kan niet met een niet-qpa of wat jullie er nog meer bijhalen.

Lastig he, een post objectief lezen als je een beeld van iemand hebt?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:22

@Pienb: ga nou eerst eens op een WRAN show kijken voordat je er over oordeelt!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:24

Wranglerbutt schreef:
@Pienb: ga nou eerst eens op een WRAN show kijken voordat je er over oordeelt!

Ik mag aannemen dat Pien nooit WRAN gaat starten......

Er mag best wat beter gecontroleerd worden op bitten en mondhoeken.... Ik heb er op wedstrijden ook wel eens gezien , met kapottte mond hoeken.

Ik ga even het topic doorlezen en daarna kijken of ik nog wat nuttigs kan zeggen. :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:27

Wat heeft dat te maken met het FEIT over regels?
Het is een feit dat de andere verenigingen bepaalde regels hebben
Het is ook een feit dat de wran bepaalde regels anders heeft (of men dit wilt)
Daarover heb ik een mening.
Heeft niks te maken met 1 of 300 shows zien/voelen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:33

Ik ben het gedeeltelijk eens met PienB.De aqha etc. moet blijven zoals het is.
Maar ik vind wel dat de wran mag aanpassen.Ik ben terug gekomen van de gedachte dat de wran de springplank naar de Amerikaanse vereningen is.(gezien de huidige ontwikkelingen).
In principe is het vrijlaten van de bitkeuze ,met daaraan hangend 1 of 2 handig rijden,een goede optie.
het voordeel van het rijden met 2 handen op een ouder paard tov 1 handig zie ik totaal niet.en is er dus ook niet 8-)
Maar het lost niets op,behalve dan dat de onzekerheid van ruiters er niet meer is.
Maar eerlijk gezegt zie ik in die onzekerheid het probleem.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:38

Kan het misschien zijn dat het ook een klein beetje met nalatigheid te maken heeft van de ringstewards??? Niet om iemand tegen het been te stoten, maar die moeten toch ook een beetje alles in de gaten houden...wat niet gemakkelijk is op een grote show!
Ik heb 2 ruiters in Oosterwolde zien inrijden in de buitenbak.. okay wel geen bebloede mondhoeken, maar als er een opzichter geweest was of een jurylid zou er zeker weten wat van gezegd zijn.. wij als toeschouwers hebben geen recht van spreken..
Ik denk wel dat het nut heeft om een brief te schrijven, dus een goed idee van Jos!!!
Ik hoop dat je gehoor op je mailtje krijgt.

Ik ben trouwens een enorme voorstander net zoals velen voor meer toezicht in inrijbakken en buitenbakken!!
Ik heb op het NK iemand gezien... zal geen namen noemen, maar die was niet zo tevreden met zijn plaatsing in de Halter..
groom liep braaf mee, toen zei meneer blijf jij maar even hier, want wat ik nu ga doen wil jij echt niet zien en hij lachte....
zulke lui......... hoop poen en nog groter ego :r
volgende keer loop ik erachter aan om foto`s te maken, hoor of zie ik weer zoiets, in de hoop mensen wakker te schudden, nee idd geen leuke promotie voor de westernsport :(

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:46

Sammy_Jo schreef:
Niels schreef:
Maar een bosal zou al een goed idee zijn!

In verkeerde handen kan het ook de neusrug breken.
Ben zelf wel een voorstander van de sidepull maar, ook daar moet je mee om kunnen gaan.

Een bosal de neusrug breken ??? Wat ga jij er dan aanhangen ? Een tractor ?
Ik denk dat dit een broodje-aap verhaal is. Met een hackamore met lange scharen wordt het wel gezegd, ja, maar een bosal heeft geen hefboomwerking als een hackamore.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je met een bosal in de verkeerde handen heel wat schade kunt aanrichten, maar dan eerder in de zin van : opengeschaafde huid. In het slechtste geval een buil. De neusrug breken zou je nog niet kunnen met een bosal, al moest je het willen. :+
Ik twijfel er trouwens aan of het met een hackamore wel zou gaan. Ik ken iig geen enkel concreet geval.
En een hack is heel wat strenger en scherper dan een bosal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:48

@Smax: een jury heeft geen ingrijpmogelijkheid over de inrijbak. Die houdt zich bezig met de wedstrijdbak.
De doorman heeft weer een eigen taak, al zou die makkelijk voor een controlefunktie kunnen worden ingezet.
De ringsteward zou een goede optie zijn, waarbij ik me afvraag of die er ook bij inrijdbak (standaard) is.

Verder denk ik niet dat het nalatigheid is , eerder zich 'verschuilen' achter de regels dat dingen gemeld moeten worden op het secretariaat, waar een bedrag moet worden betaald om het in behandeling te nemen.

Het verleden heeft geleerd dat het niet makkelijk is om mensen te krijgen met een kontrolerende én ingrijpende funktie. Dat zet veel kwaad bloed en het westernwereldje is te klein daarvoor.
Misschien een optie om hier een DB'er voor in te huren 8-)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:59

Trouwens nog even toevoegen dat een sidepull met rawhide neusriem ook alweer een stuk scherper is dan een goede bosal.
Je "trekt" als het ware rechtstreeks op de neus, terwijl een bosal dient om te "sturen" via de wangen van het paard. Aan een bosal wordt al per definitie niet getrokken, wel "getikt" (ik weet zo-even niet hoe ik het anders moet uitleggen)

Voor deze keer ben ik het wel eens met Pienb. :D Men moet zich schikken naar de regels van het aqha/apha. Daar ligt de grondslag van het westernrijden. Als iedereen begint met eigen regeltjes, is het hek van de dam en dan krijg je iets als de hengstenkeuringen in het BWP. Een hengst met optie 'dressuur", of 'springen' of 'eventing'. Nog even en we krijgen hengsten met optie 'wandelen'.

Iemand die niet kan rijden zonder de mondhoeken van zijn paard open te rijten, hoort niet op een paard in de wedstrijdring. Het is aan de jury om daartegen op te treden. Diezelfde mensen zouden ook aan een touwhalster gaan hangen tot er builen op de neus staan, dus door bitloos toe te laten los je dit niet op.

Ik herhaal wat ik al -tig keer heb gezegd en geschreven : een optoming is zo scherp als de handen die het bedienen.
En een goed gereden paard, dat afbuigt op het gewicht van het bit, zonder dat er echt contact is, is een lust voor het oog. Men zou beter naar dat niveau streven in plaats van de heerlijkheid van het bit-boom-ijzer-stal en-wat-dan-nog-allemaal-loos te gaan prediken. :Z