[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:51

@ storm
hoe het overkomt bij een potentiele kklant als ik zeg dat er geen vreemde of mij onbekende Da aan mijn paarden komt zal mij eerlijk gezegd worst wezen.
de paarden die ik bezit worden getraind door verschillende professionals. als die goed genoeg blijken te zijn om mee te kunnen in competitie worden ze meestal verkocht vooraleer ik ze wil verkopen want goede paarden verkopen nou eenmaal makkelijker want zijn gevraagd. paarden die owv fysische, psychische of wat voor reden ook nooit goede showpaarden zullen worden verkoop ik voor weinig want elke dag dat zij langer van mij zijn kost gewoon energie, maakt het afscheid moeilijker en kost geld. deze "opruimers" zijn dan wel minstens 6 tot 9 maanden in training geweest en goed aangereden dus in de meeste gevallen en voor de meeste mensen zijn dit koopjes of super-de-luxe-vol-automatische recreatie paarden.

quarterH

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:42

Dofuzz: ik denk dat je met deze opmerking weer een aantal mensen op hun teentjes trapt :-)
maar ik ben het met je eens en vind dat een goede visie en werkwijze. zo werkt het in het leven...

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:28

mij niet in ieder geval

zelfde denkwijze als dofuzz, groot gelijk zelfs!!

van mij hoeft een paard niet gekeurd te worden als ik een recreatie paard wil.

sportpaard is een ander verhaal

vind het juist goed dat er door dofuzz toch nog goede recreatiepaarden te koop komen die wel professionele training hebben gehad. en niet een die beleerd is als en door een huis tuin keuken meid/jongen die denkt dat ie dat wel kan en paard naar links gaat terwijl je rechts vraagt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:11

SantasRanch schreef:
van mij hoeft een paard niet gekeurd te worden als ik een recreatie paard wil..
Dus op een oneffen buitenpad denk je dat jouw paard geen goede benen nodig heeft ??

En 'professionele training' is leuk, maar er zijn er genoeg waarvan ik daarna geen paard meer hoef. "Verreden' door een Penny is de andere kant op schieten, maar er zijn genoeg amateurs die mijn paard zouden mogen inrijden.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:43

Ik heb 2 van mijn paarden laten keuren (1 toen ik haar verkocht en de ander voor de verzekering), en ze zijn beide (paint en quarter) goedgekeurd.

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:36

ik heb hier 2 kneuzen staan die iedere dag door bos. heide stenenpaden en over rotsen moeten, artrose en wel en lopen beide perfect en redden zich prima.

maar goed het is mijn eigen keus als ik een paard haal en ik doe geen keuring.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:23

DubbelDun schreef:
SantasRanch schreef:
Dus op een oneffen buitenpad denk je dat jouw paard geen goede benen nodig heeft ??

En 'professionele training' is leuk, maar er zijn er genoeg waarvan ik daarna geen paard meer hoef. "Verreden' door een Penny is de andere kant op schieten, maar er zijn genoeg amateurs die mijn paard zouden mogen inrijden.

zie je :-)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:48

Ik hoop voor je dat er een leuk paardje op je pad komt ;)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:03

DubbelDun schreef:
SantasRanch schreef:

Enz enz... Dit idee over een recreatiepaard lijkt dus ook op die omschrijvingen in advertenties: "geschikt als recreatiepaard"
Ik denk dan meteen al van; hoezo??
Een recreatiepaard dient ook gewoon goed te zijn. Dat ie mogelijk een gebrek of allergie of zelfs artrose oid heeft, is een keuze die je maakt of je daar mee verder wilt. Ik zeg altijd (voor mezelf): problemen komen zo wel op je pad, daar moet je niet mee beginnen..
Een recreatiequarter vraagt men ook al vlot 4500 euro voor.. en die dan niet laten keuren? Ik vind dat listig.
Er zijn ook recreatiequarters te koop van 2500/3000 euro, maar waar ligt dat dan aan he, die grote verschillen. En leeftijd lijkt ook al minder van belang.

Ik heb ook een recreatiepaard.. maar loop al ff te tobben met zijn hoeven. Dan kan je ook geen rondje bos maken...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:14

Vind je dat grote verschillen? Voor een betje echte showquarter betaal je snel 10.000 20.000 euro hoor en dan heb je nog geen absolute winnaar....
En j, die prijsverschillen hebben natuurlijk een reden... Je kan niet verwachten dat je voor 3000 dezelfde kwaliteit (op alle fronten) krijgt dan voor 15000 ja.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:21

Maar een paard van 15000 euro geeft geen garanties. Iedere gek kan dat geld vragen. Ongeacht of het een goed dier is of niet.
En een goedkoper paard kan net zo goed zijn dus.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:29

Needje schreef:
Maar een paard van 15000 euro geeft geen garanties. Iedere gek kan dat geld vragen. Ongeacht of het een goed dier is of niet.
En een goedkoper paard kan net zo goed zijn dus.

denk je dat echt? wat bedoel je dan met 'goed'?
qua benen en gezondheid kan dat inderdaad ja, maar daarop is de prijs ook niet gebaseerd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:38

In de "engelse" wereld kopen ze een krom peerd, toileteren ze m mooi en zetten m in de knotten en witte bandages op het internet voor schofterig geld. En mensen vallen er als een blok voor. Dus ik zie niet in waarom dat bij westernpaarden niet ook gebeurd.
Verder kan het zijn dat een dier bij mensen staat die de kwaliteit niet herkennen. Waardoor deze goedkoop weggaat.
En dan heb je nog een buts jonge paarden die duur als "zeer talentvol" verkocht worden, maar waar niemand nog van weet hoe die het ohz uiteindelijk zou gaan doen.
Ik heb het idee dat men zichzelf graag voor de gek houdt. Duur = goed in hun ogen. Als er ene paard goedkoper op staat komt men meteen met de vraag wat er mis mee zou zijn. Mensen laten zichzelf graag bedonderen. Die betalen liever 10.000 euro ipv 4500 euro, want "dan heb ik iig een goed paard" :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:41

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar de echte toppers gaan niet weg voor 10.000 euro. En met de rest kunnen jij en ik waarschijnlijk gewoon heel leuk mee meedraaien.
We hebben het niet over de Salinero's van de western. Dat is een stukje dat voor weinig mensen is weggelegd imo. In ieder geval niet voor een particulier die dit niet voor z'n beroep doet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:46

dan ken je het western nog niet helemaal goed genoeg denk ik...
de prijs van een quarter wordt bepaald door (volgens aqha!!):
- verdienste paard zelf 9dus earnings en/of aqha punten)
- verdienste van vader/moeder direct en daarna verder de lijn in, de papieren dus eigenlijk
- bouw en 'mind' (is ie relaxed, kan hij tegen stress, is ie lief ed)
- daarna komen zaken als kleur ed die vaak ook meespelen (voor hunter zijn zwarte of bruine gewild en 'in', verder zijn speciale kleurtjes zoals roan ed vaak ook geliefder en daarmee iets duurder) maar ditis dus duidelijk ondergeschikt.

dus een quarter met geen punten, en ouders zonder punten ed zal nooit voor een topprijs weggaan, ook niet als bouw ed wel goed zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:57

OK, duidelijk. Bedankt voor je uitleg.
Maar ik kijk vanuit mezelf. Dus als ruiter die het leuk vind om op wedstrijd te gaan, maar niet mn brood ermee hoef te verdienen. In dat geval maakt het dus niet uit of een paard bekende ouders heeft of punten. Want wie zegt dat ik met een paard dat dat niet heeft niet leuk mee kan draaien op de wedstrijden?

En dan komen we weer bij het keuringsverhaal. Deze moet gewoon OK zijn. Ongeacht de prijsklasse. Je kan in de lagere prijsklasse idd een gebrek tegenkomen, maar dan is het aan de koper om te bepalen of je dat wil. En aan de andere kant zijn er dus paarden die in een hogere prijsklasse vallen en niet eens de keuring doorkomen. Daar sta je dan met je punten en goeie ouders...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:03

@needje: en dat geldt dus voor 95% van de wedstrijdrijdende ruiters in NL :) en dan hebben we het nog niet eens over de recrea's die gewoon een Quarter een mooi ras vinden.

De resterende 5% die wél het niveau heeft om in het buitenland mee te kunnen komen die mogen van mij gerust investeren in dure veulens en super trainers.
En zo is er dus voor ieder met een beetje zoeken een Quarter te koop met de prijs en het niveau wat men zoekt :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:07

DubbelDun schreef:
@needje: en dat geldt dus voor 95% van de wedstrijdrijdende ruiters in NL :) en dan hebben we het nog niet eens over de recrea's die gewoon een Quarter een mooi ras vinden.

De resterende 5% die wél het niveau heeft om in het buitenland mee te kunnen komen die mogen van mij gerust investeren in dure veulens en super trainers.
En zo is er dus voor ieder met een beetje zoeken een Quarter te koop met de prijs en het niveau wat men zoekt :)

tja en met deze instelling in nederland vinden we het echt gek dat de sport niet groeit en beter wordt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:16

Tja, als jij iedereen gaat sponsoren voor een paard van 20K komen we er misschien ooit nog eens :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:18

in duitsland en italie hebben ze die sponsoring ook niet en toch is de sport daar groter..... (ook in verhouding he)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:27

Maar waarom moet t altijd om topsport draaien?
Dat is voor weinig mensen weggelegd imo. Buiten een goed paard moet je zelf ook goed zijn, EN geld hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:28

Misschien verhoudingsgewijs meer rijke mensen die het er voor over hebben :)

Kijk als iets niet 'leeft' zal het ook nooit groeien tot het niveau wat jij ambieert.
Zolang men hier de startgelden te hoog vind, de wedstrijden te ver weg en de wedstrijddagen te lang is er duidelijk nog geen draagvlak genoeg.
Dus zul je tevreden moeten zijn met wat er wel is en dat zijn shows waar mensen 'lol-met-hun-knol' hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:30

zou het dan toch aan de 'gierige hollander' liggen haha
mijn reactie was ook over andere topics waarin ook gemeld is dat de sport in algemeen maar niet groeit en groot genoeg wordt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:30

Het leeft misschien wel, maar is onbetaalbaar gemaakt ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:33

dat was het altijd al hoor