[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:41

In de tijd dat we hier aan het uitmaken zijn wie het diervriendelijkst bezig is met z'n paard hadden we allang naar onze paarden kunnen gaan om ze lekker op onze eigen manier te verzorgen!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:47

lekker met modder gooien allemaal.

we doen allemaal ons best.. ik knoop mijn paard niet uren vast. ik rij met een bitje.. ja.. maar kijk wel om me heen naar wat voor bit ik gebruik.
ik moet de regels van het wedstrijdsecretariaat volgen ja.. dus op een gegeven moment moet er een schaar in, mocht ik verder willen komen in de sport. maar ik vraag wel voldoende begeleiding.

nee ik mishandel mijn paard niet, maar ze krijgt af en toe wel een dreun, doe ik dat niet dan heb ik de dreun te pakken.

maar blijf vooral je ogen sluiten voor het ene en gooi lekker door met modder naar de mensen die het anders dan jou doen.. (jou is iedereen die zich aangesproken voelt)

ik volg mijn eigen weg, de weg die mij het beste ligt. enne western beter dan engels? nee, niet persee.. ligt helemaal aan de ruiter!!!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:35

Paintless schreef:
lekker met modder gooien allemaal.

we doen allemaal ons best.. ik knoop mijn paard niet uren vast. ik rij met een bitje.. ja.. maar kijk wel om me heen naar wat voor bit ik gebruik.
ik moet de regels van het wedstrijdsecretariaat volgen ja.. dus op een gegeven moment moet er een schaar in, mocht ik verder willen komen in de sport. maar ik vraag wel voldoende begeleiding.

nee ik mishandel mijn paard niet, maar ze krijgt af en toe wel een dreun, doe ik dat niet dan heb ik de dreun te pakken.

maar blijf vooral je ogen sluiten voor het ene en gooi lekker door met modder naar de mensen die het anders dan jou doen.. (jou is iedereen die zich aangesproken voelt)

ik volg mijn eigen weg, de weg die mij het beste ligt. enne western beter dan engels? nee, niet persee.. ligt helemaal aan de ruiter!!!

wellicht bedoelde je mij ook maar ik had het niet beter kunnen zeggen dan jij nu. wellicht ben ik wat heftiger in mijn uitspraken :-)

en met gebruiksdier bedoel ik: zolang je erop rijd is het in mijn ogen een gebruiksdier, en volgens mij doen we dat allemaal wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:41

Sja als ik voor de wedtsrijdsport er een bitje moet inhangen waar ik niet achtersta ga ik andere doelen zoeken...

Maar we moeten niet overdrijven, er bestaan zat paarden die heel gelukkig meedraaien in de wedtsrijdsport.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:35

zolang ik goed en eerlijk leer met dat bit om te gaan, heb ik er geen problemen mee. anders kan ik net zo goed een hond nemen en daar leuke dingen mee doen, maar ik heb voor een paard gekozen omdat dat mij meer ligt.

en bij wedstrijden horen regels.. hoe dom en achterlijk soms ook.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:41

Invasie van de naturals geloof ik :\

Ksst! Go play with the applestick! Of carrotstick of wat dan ook :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:44

ow hebben we daar een naam voor? the naturals...
nou ik ga toch liever voor het less-natural en gooi er gewoon een bit in

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:46

Ik meen dat het hier gaat om paardvriendelijk rijden?

Natural blijft een niet de lading dekkende term, en al die sticks, tja ik heb ze niet en toch voel ik me hier aangesproken?

Naja ik ga wel hoor daaag! Maar wees vriendelijk voor je paard!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:58

romkabouter, je kent me beter dan dat en je weet ook wel dat ik geen natural ben.

maar goed. zolang ik me er maar goed bij voel, t is tenslotte mijn paard. wat een ander doet, kan ik hooguit mijn vraagtekens bij hebben, maar wie ben ik om te twijfelen aan zijn of haar trainingsmethode.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:08

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat er iemand is die roept dat bitloos ook helemaal niet zo vriendelijk is (zoals jij dus zegt PL) en meteen zie ik mensen op de kast vliegen :D

En als je dan het woord gebruiksdier gebruikt is het helemaal raak :+
Terwijl een paard dat toch echt is, het is maar wat je er in wilt lezen ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:13

gelukkig, begon al bang te worden dat ik de enige hier was die niet met mijn paard geitewollensokjes aan het breien is :-)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:27

oke ik snap je rom..

ik zit niet op de kast.. ik heb hoogtevrees, en breien kan ik niet :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:30

Ik heb ook nergens gezegd over wie het ging he ;)

Ik verbaas me altijd over de felheid waarmee sommige naturals zich verweren. (In het algemeen bedoeld dus, niet specifiek voor dit topic)

Ik moet ook vaak lachen om mensen die hun paard niet in de trailer krijgen en die dat dan proberen op de naturalmanier te doen (whatever that is)
En dan zie je paard kijken "ik ga lekker toch niet" :D
En het enige wat het paard verdient mag je niet geven want dat is snielug :D

Dit gaat verder helemaal nergens over hoor en het is zker ook offtopci ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:56

laura1986 schreef:
Ik meen dat het hier gaat om paardvriendelijk rijden?

Nee, het gaat hier over westernrijden. ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:59

het topic is wat is BETER voor het paard, niet vriendelijker.
je kan ook een kind vriendelijk opvoeden zonder regels en richtlijnen (want dat zielig, een kind moet een kind zijn / paard moet een paard zijn) maar volgens mij is het voor de toekomst toch BETER ze gewoon op te voeden met regels en concequenties.
zo is dat ook bij paarden volgens mij....

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:05

Ik denk dat het geen reet uitmaakt welke tak van sport je beoefend met je paard. Als het maar op een eerlijke en juiste manier gebeurt.
Zelf heb ik ook de overstap gemaakt van engels naar western. Helaas door een blessure van mijn paard rijd ik nu weer engels met hem.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:06

mickydo schreef:
Helaas door een blessure van mijn paard rijd ik nu weer engels met hem.

huh :?
Dit snap ik niet :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:10

nee, ik ook niet. leg eens uit? waarom is het nu beter voor het paard om engels gereden te worden?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:13

Blijkbaar :D
In het begin van het topic was het nog andersom _O-

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:49

westernrijden is toch alleen dat wild-west-cowboy rijden met koeien en snel stoppen enzo? dat is niet goed voor de beentjes van het paard := |o

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:37

Romkabouter schreef:
mickydo schreef:
Helaas door een blessure van mijn paard rijd ik nu weer engels met hem.

huh :?
Dit snap ik niet :D

Ik mag nu pas weer langzaam opbouwen sinds begin februari
De reden dat ik nu weer engels rijd is dat hij dit beter kan dan het western wat we reden. Met western waren we beide nog druk bezig met lessen en zoeken en alle knoppen veranderen. De snelle wendingen , de kleine cirkels enz. dat kan hij nu gewoonweg niet. En het is minder belastend voor zijn voorhand. Ik ben niet western gaan rijden om enkelt met z'n zadel te gaan rijden. Wou daar echt in verder en dat zal met mijn paard in iedergeval voorlopig niet meer gaan. Daarom terug op de dressuur , langzaam opbouwen en hopen dat we uiteindelijk wat meer kunnen dan recreatief rijden en op b niveau in de bak. In de dressuur kan ik hem ook aan het werk houden zodat we niet alleen maar aan het rond sjokken zijn.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:38

Pienb schreef:
westernrijden is toch alleen dat wild-west-cowboy rijden met koeien en snel stoppen enzo? dat is niet goed voor de beentjes van het paard := |o

Western rijden is wel wat meer dan dat. Ik weet niet hoe je hier bij komt , maar dit is de grootste onzin die ik over westernrijden gehoord heb.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:40

Paintless schreef:
nee, ik ook niet. leg eens uit? waarom is het nu beter voor het paard om engels gereden te worden?

Dit gaat om mijn paard die weer engels bereden wordt. Voor hem is dit beter en staat verder los van het feit wat beter is voor een paard om te rijden waar dit topic over gaat.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:49

uhm Mickydo..... wel eens van sarcasme gehoord? check mn profiel of link dat zie je dat ik echt wel weet wat western is :-)
wat ik daarmee bedoelde is dat western juist meer is dan reining en cutting ed en als je paard dus misschien die snelle circels ed niet aankan dat echt niet einde van western is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:06

mickydo schreef:
Ik mag nu pas weer langzaam opbouwen sinds begin februari
De reden dat ik nu weer engels rijd is dat hij dit beter kan dan het western wat we reden. Met western waren we beide nog druk bezig met lessen en zoeken en alle knoppen veranderen. De snelle wendingen , de kleine cirkels enz. dat kan hij nu gewoonweg niet. En het is minder belastend voor zijn voorhand. Ik ben niet western gaan rijden om enkelt met z'n zadel te gaan rijden. Wou daar echt in verder en dat zal met mijn paard in iedergeval voorlopig niet meer gaan. Daarom terug op de dressuur , langzaam opbouwen en hopen dat we uiteindelijk wat meer kunnen dan recreatief rijden en op b niveau in de bak. In de dressuur kan ik hem ook aan het werk houden zodat we niet alleen maar aan het rond sjokken zijn.

Beste mickydo,
Western is NIET alleen maar snelle wendingen en kleine cirkels. Ga rustig met je paard trail, horsemanship of pleasure doen :)
Voor het opbouwen hoeft je echt niet de western in de steek te laten, dat is echt zonde!
En ook een westernpaard mag neit op de voorhand lopen ;)

Alle knoppen hoef je ook echt niet te veranderen :)

Echt, de western vaarwel zeggen omdat je aan het opbouwen bent is absoluut niet nodig. Kijk even wat er nog meer te doen valt in westernland behalve reining :j