Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hij is helemaal niet dominant. Toen ik hem kocht, hij was toen 3 jaar, had hij ook nog niet gedekt. Met het dekken doen wij altijd een hengstenketting aan het halster en verder gebruiken we de ketting nooit. De ketting associeert hij dan met dekken en dan is hij wat manser. Maar altijd nog gewoon handelbaar. Dit doen we zowel bij natuurlijk dekken als bij K.I. Zodra er een gewoon halstertouw gebruikt wordt gedraagt hij zich weer keurig. Tijdens het dekseizoen wedstrijden rijden los ik op door een beetje Vicks in zijn neusgaten te smeren, zo ruikt hij de hengstige merries niet.
Ik geloof als ik een hengst zou hebben waarbij ik iedere seconden op mijn hoede zou moeten zijn, dat ik daar erg gestrest van zou raken. Dan denk ik dat ik toch zou laten ruinen. Tenslotte heb ik mijn paard toch als hoofdzaak voor mijn plezier.
Pipo"]
[quote="XoNo schreef:Pipo, ben ik met je eens, maar je paard zal bij jou ook kijken hoever hij kan gaan
Lijkt wel of zijn castratie een avarechts effect heeft
Maar wat jij zegt, met meteen hard de kop indrukken, dat doe ik met die van mij ook. Hij is best wel dominant geworden de laatste tijd, en heeft af en toe een harde hand nodig. Dus in dat opzicht vind ik een ruin niet anders dan een hengst of merrie.
. Uiteraard weet hij niet dat het zijn moeder is, maar in de training rij ik meestal met zijn moeder naast hem. Wanneer hij naar haar hinnikt of nog meer toenadering zoekt, klapt ze haar oren op niet mis te verstane wijze naar achteren. Hij heeft een heilig respect voor haar (zeker nadat hij onder de training eens een voorbeen naar zijn hoofd heeft gehad), dus een oude merrie als opvoedster is heel handig (tenzij ze hengstig is natuurlijk
).XoNo schreef:Tuurlijk, maar moet je een paard niet altijd in de gaten houden? Het blijven dieren met een eigen wil die kunnen schrikken. Ik ben onbewust altijd extra voorzichtig met hengsten, maar eigenlijk moet je altijd voorzichtig zijn.
vera schreef:Vooralsnog is Digger gewoon een droppie en een schoothond. Maar de pubertijd zal vast nog komen
Toen ik Bud kocht was het ook zo'n makkelijk paard. Hij is nu flink aan het puberen en probeert me constant uit. Opzich wel grappig natuurlijk, ik kan er soms wel om lachen (hij kijkt je dan altijd heeeeel uitdagend aan
), maar hij weet wel tot hier en niet verder. Helaas weet hij dat bij een hoop andere mensen nog niet, waardoor hij zich alleen bij het baasje gedraagt