[WN] Welk paard/pony western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:13

haha, nooit gedacht dat ik zo'n enorme discussie zou oprakelen hier met mijn (schijnbaar uitgesproken) mening!

tja, ik hou nu eenmaal van het vele bling bling, nepstaarten, babyolie-neuzen en super gefokte en getrainde paardjes ed.

nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan met een ander ras maar wel dat je daarmee nooit de top kan behalen aangezien de top aqha worldshow/ europeese ed is zoals ik het zie. (AQHA is immers de grondlegger van het westernrijden zoals wij het nu kennen)
binnen de wran misschien wel (en ja, ik heb in mijn tijd ook wel eens een vran nederlandse kampioenschappen gereden) maar dat is voor mij echt niet de top.

en laat ik 1 ding voorop stellen; ik heb ook niet het geld om een top getrainde quarter met alles erop en eraan te kopen hoor (ben flink aan het sparen om uberhaupt een ticket voor het paard te kunnen betalen) maar dat neemt niet weg dat ik vind dat je wel altijd ambities moet hebben.
mijne is om ooit (waarschijnlijk over een jaar of 30 ofzo) op een worldshow te kunnen rijden.

Berdien

Re: Welk paard/pony western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:43

Dat kan wel jóuw ambitie zijn, maar wie zegt dat de TS zulke ambities heeft? Met élk paard kun je western rijden, dat is allemaal helemaal niet zo spannend. Of je er tot de wereldtop mee komt? Dat misschien niet, maar dat hoeft toch ook niet? Voor veel mensen is het voldoende om leuk mee te kunnen draaien in regionale wedstrijden, en misschien het NK. Wat is daar mis mee? Ik vind je berichten lichtelijk denigrerend overkomen, dat als je niet op wereldniveau mee rijdt of geen supergefokte Quarter onder je kont hebt, je eigenlijk niet mee doet of zelfs geen western rijdt.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:05

Pienb schreef:
haha, nooit gedacht dat ik zo'n enorme discussie zou oprakelen hier met mijn (schijnbaar uitgesproken) mening!

tja, ik hou nu eenmaal van het vele bling bling, nepstaarten, babyolie-neuzen en super gefokte en getrainde paardjes ed.

nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan met een ander ras maar wel dat je daarmee nooit de top kan behalen aangezien de top aqha worldshow/ europeese ed is zoals ik het zie. (AQHA is immers de grondlegger van het westernrijden zoals wij het nu kennen)
binnen de wran misschien wel (en ja, ik heb in mijn tijd ook wel eens een vran nederlandse kampioenschappen gereden) maar dat is voor mij echt niet de top.

en laat ik 1 ding voorop stellen; ik heb ook niet het geld om een top getrainde quarter met alles erop en eraan te kopen hoor (ben flink aan het sparen om uberhaupt een ticket voor het paard te kunnen betalen) maar dat neemt niet weg dat ik vind dat je wel altijd ambities moet hebben.
mijne is om ooit (waarschijnlijk over een jaar of 30 ofzo) op een worldshow te kunnen rijden.

hoe kan het dan dat een fjord wereld kampioen team penning werd, en heeeeeeeel wat quarters en paints achter zich liet?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:11

Omdat dat geen erkende wedstrijd was.

En komop.... Teampenning....
(Haha, deze opmerking zal ook wel weer wat stof doen opwaaien)

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:39

Toch ook een belangerijk onderdeel in de westernsport hoor.
en inderdaad, is denigrerend voor de mensen die deze tak van de westernsport beoefenen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:07

Bedenk dat de wedstrijdoefeningen zijn uitgeschreven aan de hand van QPA's. Rekening houdend met de mogelijkheden en bouw van deze paarden.
Als jij met je niet QPA dit kan rijden dan is dat een extra prestatie. Maar bedenk je altijd wel dat je over het algemeen veel vraagt van je niet QPA om zich te conformeren aan deze oefeningen die vooral niet ras-typisch zijn.

Dus ja, het is uiteraard altijd mogelijk om met elk paard WN te rijden.
Maar er zijn er maar heel heel weinig die dezelfde prestaties op hoog niveau kunnen neerleggen omdat ze hun bouw en/of beweging niet mee hebben.
En je moet je dan altijd afvragen of je niet teveel van je paard vraagt.
Zolang je dat niet doet en jullie beide er lol in hebben en in staat zijn om de QPA's een poepie te laten ruiken; alleen maar gaaf 8-)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:10

er werd toch ook niet gevraagd met welk paard je op een worldshow in amerika western kan rijden?
En hoeveel nederlanders zijn er succesvol daar?
Kom op, even reëel, western rijden stelt hier toch weinig voor?! En een uitnodiging voor de worldshow heb ik ook al gehad, hoef je ook niet veel voor te kunnen. ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:17

een ding is duidelijk en hebben we allemaal hier gemeen: passie voor onze sport en de manier hoe we deze uitoefenen!
ieder op zijn manier.
anders zou je nooit zo'n discussies loskrijgen.

En dat is alleen maar goed.
deze discussie kunnen we nog eeuwig laten doorgaan en zullen we het nooit over eens worden.

en is maar goed ook, anders had de wran of de aqha niks meer te doen in nederland en het gaat al zo slecht met de economie :-).

hoe dan ook, ieder heeft zijn mening en mag die hebben.
Wat ik zeg is niet denegrerend bedoeld, ook ik ben met een niet-quarter begonnen maar voor mij was dit niet voldoende omdat ik aqha wilde rijden.
mensen die dat niet willen is prima, zolang je er maar happy mee bent.

Hiermee wil ik deze discussie eigenlijk sluiten aangezien we het nooit eens gaan worden en dat hoeft ook niet.

als ik serieus mensen heb beledigd: excuses daarvoor, dat is nooit de bedoeling.
beetje stof opwaaien, mijn mening uitten, opkomen voor mijn ras en sport prima. laten we de humor er een beetje in houden en dingen vooral niet te serieus opvatten.

toch nog even afsluiten met de woorden:
Quarter Horses Rule!!!

haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:46

Als WRAN niks voorstelt, waarom doet Jurgen Pouls dan mee met meerdere paarden?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:56

wie is dat?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:08

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:15

tabasco tari is een leuk paardje en loopt al eeuwig leuk in de reining. (is intussen dan ook al 15 jaar) dus of dat volledig zijn verdiensten weet ik niet.
ik kan ook niet terugvinden dat ik ooit heb geschreven dat de wran 'niks voorsteld' alleen dat je echt niet meot denken dat dat de top is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:20

Pienb schreef:
beetje vrije tijd en spelen is leuk met een ander ras maar als je voor het eche werk wilt gaan (en dan bedoel ik dus geen wran) heb je toch een goede quarter nodig....

Schrijf je dus wel ;)

En tja, wat is top.....

Volgens mij zijn die Quarterlui van de worldshows gewoon bang voor Haffies en laten ze ze daarom niet toe 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:23

hahaha ja klopt dat denk ik ook.
komop, dat je van je paardje houd en hem goed vind en zo allemaal prima en snap ik ook absoluut.
maar dit kun je gewoon niet serieus menen.
laten we wel realistisch wezen.
en nee, ook mijn quarter was niet goed genoeg voor de worldshow, maar ik ben wel realistisch genoeg om dat in te zien.
en 'echte werk' en 'niks voorsteld' is in mijn woordenboek nog steeds iets anders maar goed....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:31

Dat is allemaal leuk en aardig Pienb, en we weten nou wel dat je een Quarter nodig heb om worldshows te rijden.
Maar dat is níet de vraag van de TS. Die vraagt wel met welke rassen je de wedstrijden in kunt. Echter, de Néderlandse wedstrijden. En daar hoef je echt geen in Amerika gefokte QH van tienduizenden dollars voor te hebben.

Ik zie ook niemand beweren dat de WRAN de top is, en het NK het hoogst haalbare. Ik zie wél dat jij weinig open staat voor 'onze' argumenten, en maar het maar blijft hebben over worldshows etc.
Wat hier helemaal niet aan de orde is, en er dus vrij weinig toe doet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:41

Zie mijn gedeelte over ' meningen verschillen, iedereen zijn ding, deze discussie krijgt nooit een einde, niet mijn bedoeling mensen te kwetsen, laten we de humor inzien enz enz.

En ja, voor mij werkt het niet met een ander paard dan quarter/paint/app. Ik zou dat niet willen en dat is mijn mening en volgens mij was dat de orspeonkelijke vraag aangezien dit geen exacte wetenschap is.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:50

Berdien De TS heeft het helemaal niet over Nederlandse wedstrijden, althans, ik heb dat nergens terug kunnen vinden.

Het grootste nadeel van een niet-QPA vind ik liggen in het feit dat er maar beperkte startmogelijkheden zijn. Buiten de WRAN en DRHA heb je weinig keuze tenzij je een beetje mazzel hebt en je paard NSBA erkent is.

Rom Ik betwijfel of JP wel zo "WRAN" minded is....... ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:00

ik ben even teruggegaan naar de orspronkelijke vraagvan dit forum:

Kan je met een andere ras dan een quarter of paint ver komen in de western sport?

i rest my case....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:06

Citaat:
vroeg ik me af wie van jullie echt wedstrijden rijden in de western sport? en in welk onderdeel? (en met wat voor ras paard natuurlijk)

Maar ook niet over buitenlandse/Europese/worldshows ;)

Daarnaast heeft de TS een al een Tinker, en vraagt ze met welke rassen er hier op Bokt wedstrijden worden gereden.

Ver is subjectief, de één vind het NK een heel mooi (eind)doel, voor de anderen zijn de grote Europese shows nog niet groot/goed genoeg ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:16

Pannenkoek schreef:
Rom Ik betwijfel of JP wel zo "WRAN" minded is....... ;)

Vast niet, maar blijkbaar vind hij de NK titel belangrijk genoeg om met meerdere paarden te starten en loopt ie ook niet de kantjes er vanaf ;)

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:35

Rom Of-ie de kantjes eraf loopt kan ik niet bepalen........maar hij wordt veelal betaald door de eigenaren van de paarden om te starten. Ik vraag me wel af of ze 'm nog wel laten starten als er geen Trophy en NRHA-show gehouden wordt en ik heb 'm ook niet in de uitslagen zien staan van reguliere WRAN-shows. Trouwens, ik vind de WRAN NK-titel wat betreft de Reining nietszeggend.......

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:52

pannekoek: ik had het niet beter kunnen zeggen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:16

PK: Op het niveau waarom hij door de bak scheurt met de paarden is elke overbodige run er 1 teveel. Dus de NK titel van de wran zegt wel degelijk is in de ogen van hem of de betalende medemens.
Ik zou verder niet weten waarom de NK titel wran nietzseggend is, aangezien er dezelfde jury zit als de Trophy of NRHA? In ieder geval een jury die niet alleen wran gerechtigd is, maar ook "grote" shows mag doen. Dat ben ik dus ook zeker niet met je eens.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:40

aha!
dus er is wel degelijk een verschil tussen wran en 'grote' shows haha! (grapje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:48

Zeker op het Nederlandse niveau kan je prima meekomen met haflingers, fjorden, tinkers etc.
Maar als het echt je doel is om inderdaad het WK te rijden, dan moet ik PienB gelijk geven. Maar er zijn ook maar heel weinig quarters die op zo'n niveau kunnen starten.

Een quarter is van nature al soepeler en heeft betere gangen dan bijv mijn tinker. Is helemaal niet erg maar je moet niet de verwachting hebben dat je een WK kan rijden ermee.

De opmerking van Nadieh klopt niet heel erg, het was niet echt een WK te noemen vorig jaar. Waren maar een paar landen en ik ben benieuwd welke vereniging dat WK erkende.