[WN] trainers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:52

Adrienne schreef:
Ik weet dat het moeilijk is een goede trainer te vinden , maar toch vind ik het ergens een beetje vreemd dat overstappende ruiters denken geen goed oordeel te kunnen vellen over wat nou goed en wat nou niet goed is.

Ik dacht dat het over beginnende ruiters in het algemeen ging. Dus mensen die pas met de hele (western)paardensport in aanraking komen. Die in beginsel nog niet zoveel verstand van paarden hebben en die ook nog de hele basis van het rijden moeten leren.

Niet iedereen heeft eerst dressuur gereden voor dat hij western gaat rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:57

Yep die bedoelden wij Knipoog

Maar Adrienne heeft iets met het woordje 'dressuur' Lachen

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:05

Volgens mij zou elke beginnende western ruiter er heel veel aan hebben om de bekende stallen langs te gaan. Kijken hoe de paarden erbij staan, kijken hoe er les wordt gegeven en kijken of de trainer als persoon goed bij je past. Doe daar gewoon even over. Je hoeft het allemaal niet in 1 week te weten. Ga nog eens terug om te kijken, en nog eens..... Praat met veel mensen op stal en vraag gerichte vragen.

Helaas storten velen zich in het avontuur zonder erover nagedacht te hebben.... waardoor je soms van een koude kermis thuis komt......

En volgens mij hebben we het over trainers al eens gehad.... ik blijf bij het standpunt wat ik vaker heb gezegd. Er zijn trainers die goed kunnen lesgeven maar die niet kunnen showen. Er zijn trainers die goed kunnen paarden trainen en showen maar die niet kunnen lesgeven. EN er zijn trainers die willen dat jij en je paard vlug vooruit gaan (geen bergen lesgeld vragen en je niet zo langzaam laten gaan dat ze nog jaren van je kunnen profiteren), die dus goed kunnen lesgeven en die ook nog eens goed kunnen showen.

Ze zijn wel degelijk te vinden, het is maar net wat je zelf zoekt en wilt.

Groetjes, Gisela

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:48

Tja, ik denk eigenlijk dat de meeste wel door schade en schande wijs zijn geworden.
Ik ben in de dressuur begonnen op een manege waar ik naderhand eigenlijk bijna niets geleerd heb wat betreft rijden. Maar goed, ik was 6, mijn ouders belde gewoon de eerste beste manege in de gouden gids.
Toen ik het daar echt zat was had ik het eigenlijk ook helemaal gehad met het dressuur rijden en ben western gaan rijden. Daar heb ik ook nooit bij andere maneges gekeken, gelukkig kwam ik nu heel wat beter terecht.

Maar ik denk dat het idd ook uitmaakt of je een eigen paard hebt of niet. Met een eigen paard wil je toch het beste voor je paard, en samen zoveel mogelijk vooruitgaan (tenminste ik wel Knipoog ). Dan ben je toch wat kritischer naar trainers. Voordat ik Sher had reed ik vooral voor mijn plezier, en vond ik het minder belangrijk om heel goed te rijden ofzo.

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:50

qhman, ik begin met hihi kan het niet laten omdat de meesten die mij op bokt kennen weten dat ik zelden op dit soort items inga, en wellicht is het voor hen die mij kennen bedoelt en verward hen die mij niet kennen!
in geen geval is dit bedoelt richting jou maar als je het nu als nog zo opvat kan ik daar niets aan doen.
verder zou je het serieus bedoelen waar ik 8 terug was toen jij begon??
ik geef maar antwoord in de verondestelling dat je het echt wil weten.
8 jaar terug was ik trainster op de eerste door de fnrs goed gekeurde western manege in nederland, gaf elke dag les, trainde en beleerde paarden voor de western sport.
Wellicht was de fnrs wel overtuigd van mijn kwaliteiten aangezien we toch hun erkenning kregen zonder dat ik een gedegen opleiding had gevolgt.
Ook ik weet wat je er voor moet doen om erkenning te krijgen en te BLIJVEN krijgen, maar daar ging je topic niet over.
En ja helaas is het zo dat je voor je fouten beslissingen de verantwoordelijkheid moet dragen, dat heb ik ook moeten doen.
net zoals bij die auto die je koopt en die wasmachine is het niet onverstandig om, om je heen te kijken voor je tot actie over gaat.
sil

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:36

Sugarmiss schreef:

En dan heb je natuurlijk ook nog mensen die én goed kunnen rijden én een paard goed aanvoelen (endus iets kunnen leren) én de techniek goed onder woorden kunne brengen ook.

Haha!

Ja,zo iemand zoek ik nu om les te geven!!(ha ha,iedereen denk ik wel,hier!!) Haha!
mooi weergegeven,sugarmiss.Ik denk dat je al het zinnige wat hierover gezegd kan worden nu gedaan is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 08:52

Sugarmiss schreef:
Yep die bedoelden wij Knipoog

Maar Adrienne heeft iets met het woordje 'dressuur' Lachen

Sorry hoor maar als het gaat over de beginnende ruiter in het algemeen. Wat doet dit vraagstuk dan hier?? Waarom geeft je dan zelf ook telkens het verschil aan? Zoals bv voor dressuur trainers is er een opleiding en het is een tricky vraagstuk?
Dat laatste begrijp ik trouwens niet goed. Leg dat eens wat beter uit sugarmiss. Wat is er tricky aan een vraag over trainers in het algemeen Verward Verward Verward

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 09:27

Sugarmiss schreef:
En dan heb je natuurlijk ook nog mensen die én goed kunnen rijden én een paard goed aanvoelen (endus iets kunnen leren) én de techniek goed onder woorden kunne brengen ook.
Haha!

Deze combinatie vind je vaak bij mensen die zelf met heel veel plezier (en vaak niet onverdienstelijk) hun paard(en) uitbrengen op wedstrijden. Die hebben vaak gouden tips en veel meer geduld om te begrijpen hoe een bep. paard en een bep. ruiter in mekaar steken om daar iets mee te kunnen doen. Da's mijn ervaring. Moet je alleen wel oppassen voor je amateurstatus Frusty want voor je het weet sta je gratis en voor niks uit puur enthousiasme iemand te helpen en gaat 1 of andere idioot je aangeven omdat je "les staat te geven" Frusty Frusty . Heb gemerkt dat heel veel mensen daar bang voor zijn als ze je proberen te helpen. Bizar.

Gelukkig heb ik overigens ook een "officiele" trainer (een pro, dus) gevonden, die deze eigenschappen ook bezit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 09:33

Vallerina"]
[quote="DunnitsMystery schreef:
Hmm wie gaat dat beoordelen.. is denk ik niet echt goed te beoordelen omdat je dan toch weer met persoonlijke meningen te maken heb.

Is dat zo? Als jij een kapot getrapt paard ziet staan, zullen er maar weinig idoten van mening zijn dat dat hoort!
[/quote]

Sluit me aan bij Sonja... Er zijn heeeeeel veel mensen die dat volkomen normaal vinden.... Huilen

Sterker nog, die zijn helemaal beledigd als je daar tegen bent.... je kan er een goeie ruzie om krijgen... Echt absurd gewoon... Frusty

Dus als je als beginnende westernruiter bij een bekende trainer komt die ooit heus wel wat gepresteerd heeft, wie ben jij dan om te zeggen dat dat niks is? blijkbaar zij er hele volksstammen die het er naar hun zin hebben, dus dan zal het wel goed zijn, is de algemene gang van zaken. En als je er dan eenmaal in zit, ben je niet anders gewend.

Voor mij echt volkomen onbegrijpelijk, maar het gebeurt nog steeds. En daar helpt geen diploma, ervaring, erkenning of wedstrijdprestaties aan, want dat is dan dus geen goede graadmeter.

Je zal wel gewoon mazzel moeten hebben dat je bij een normaal iemand begint. En tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer, want de westerntrainers schieten als paddestoelen uit de grond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 09:55

Adrienne schreef:
Sorry hoor maar als het gaat over de beginnende ruiter in het algemeen. Wat doet dit vraagstuk dan hier?? Waarom geeft je dan zelf ook telkens het verschil aan? Zoals bv voor dressuur trainers is er een opleiding en het is een tricky vraagstuk?
Dat laatste begrijp ik trouwens niet goed. Leg dat eens wat beter uit sugarmiss. Wat is er tricky aan een vraag over trainers in het algemeen Verward Verward Verward

Het item staat hier omdat hier de beginnende western ruiter mee bedoeld wordt, dus niet iemand die al bekend is met het engelse rijden.
En wat 'tricky' aangaat even een quote uit een eerder geschreven stukje van mij van bld 1 als antwoord op iets van Qhman:
Citaat:
Dat bedoel ik ook met tricky. Voor je het weet verval je in een discussie dat iemand zegt dat die persoon goed is, terwijl de ander zegt dat die persoon juist niet deugt, want toen hij....blabla.
Zoveel mensen zoveel menigen. Je kunt hier op dit forum niet openlijk 'man en paard' noemen omdat je wellicht personen nodeloos 'beschadigd'.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 10:35

sugarmiss, op het moment dat ik dit onderwerp op de bokt plaatste, dacht ik, humm tricky onderwerp, ik dacht het zal mij benieuwen wat voor reaktie's hier op komen. ik moet je bekennen dat het me niet tegen valt, 75% van de mensen die reageren blijken, als je tussen de regels door leest, ook nog steeds op zoek te zijn, naar , wat is nou goed. natuurlijk denk ik ook dat ik bij de juiste trainer zit, en dat deze trainer het ons op de juiste manier leert. maar we zijn het ook eens met elkaar dat er een heleboel kaf onder het koren zit. hoe kunnen we nou met ze allen voorkomen dat mensen die instappen, het zelfde lot moeten onder gaan als van die 75% waar ik het over heb. het moet toch mogelijk zijn om de mensen die het goed doen een bepaalde erkening te geven, of moeten we het omdraaien, en de mensen die het niet goed doen op een zwarte lijst neer zetten. graag hoor ik hier wat meningen over. we kunnen dit toch ook gewoon doen onder het mom, het is in het belang van het paard.
tuurlijk is dit weer tricky, maar gezien het nivo wat mee doet, denk ik dat we weer een stapje dichter bij het belang van het paard komen. is het gek
als ik zeg, het moet afgelopen zijn met nep cowboys of gils die denken dat ze paarden kunnen trainen. ik ben voor een zwarte lijst zolang er geen goede erkenings methode is in nederland. Adrienne kan nu ook lezen hoe tricky dit onderwerp kan zijn. ik wil ook even terug komen op mij typ kunsten. sorry dat er soms taal v(fouten) in zitten Vallerina, ik doe mee terwijl ik tussen de bedrijven door werk. en niet altijd terug leest wat ik getikt heb. druk druk druk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 10:55

QHman je zult begrijpen dat ik (in mijn situatie Haha! ) niet akkoord kan gaan om hier op Bokt een zwarte lijst samen te stellen van trainers waarvan een aantal mensen (of een hoop) vinden dat ze slecht zijn.
Dit is laster en daaruit kunnen een hoop problemen ontstaan.
Eerder ben ik geneigd om goede trainers te promoten. Maar wie zegt mij dat die er wel van gediend zijn Verward

Daarom ben ik er een voorstander van om trainingsmethoden te bespreken. Willen mensen nav een onderwerp waarin iemand iets zegt meer info hebben over die bepaalde trainingsmethode (dus de naam van de trainer in kwestie), dan kan dat via PB.

Dat dit geen oplossing biedt voor het probleem waarin nieuwkomers zich geplaatst zien mag duidelijk zijn (helaas). Mond op mond reclame is dan nog de beste methode en blijkbaar in de prijzenkast kijken of er diverse data op de linten staan en niet alles van één show is Haha!

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 11:37

Sugarmiss, het hoeft van mij niet speciaal op de bokt, ik noem ook liever alleen de goede onder ons, maar we kunnen toch niet met z'n allen maar blijven toe zien, dat het ieder keer weer gebeurd. ik kom nog wel eens ergens. het is dat ik geleerd heb om zo nu en dan maar weg te lopen als ik weer wat zie, dat onze sport kan schaden. laatst zat ik te kijk naar een persoon waar van ik van een ander hoorde dat het een trainer was, die een paard aan het trainen was met, let wel het ijzerdraad wat om mijn tuin staat is dikker, een trens, waar het mond gedeelte bestond uit drie in elkaar gedraaide ijzerdraadjes. zijn uitleg op mijn vraag, heb je dit ding zelf gemaakt, was. nee nee in america trainen ze daar ook paarden mee en het wordt vooral gebruikt bij paarden die slecht reageren op het bit, toen zij ik hem dat ik dit paard waar hij nu op rijd ken, en dat ik hem bij een ander heb zien lopen op een bit, en toen had ik niet de indruk dat dit dier slecht reageerde. zijn woorden vergeet ik nooit meer, hij had vergeten een ander bit mee te nemen dus rij ik hier maar even op.
ik weet dat we geen namen mogen noemen maar als het aan mijn ligt staat hij met stip op nummer 1 bij een lijst die we in die geval maar noemen. DE DOMBO'S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:47

qhman schreef:
Sugarmiss, het hoeft van mij niet speciaal op de bokt, ik noem ook liever alleen de goede onder ons, maar we kunnen toch niet met z'n allen maar blijven toe zien, dat het ieder keer weer gebeurd. ik kom nog wel eens ergens. het is dat ik geleerd heb om zo nu en dan maar weg te lopen als ik weer wat zie, dat onze sport kan schaden.

Maar het is en blijft niet te doen om "goed" te definiëren. Ik was laatst op een (zeer) bekende westernstal en ben bijna gillend weggerend. De stallen, de blik van de paarden, het trainen.... Huilen Terwijl daar toch heeeeeeel veel klanten staan dus ik neem aan dat die het wel goed vinden en tevreden zijn.....

Edit: naam stal vragen heeft geen zin, zet ik absoluut niet op I-net.

rhynstoner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:03

ach als je de goeden moet opnoemen hou je weining over in nederland denk ik zo Huilen ik heb van veel trainers les gehad, en ik heb mn mening wel, maar van alle trainers waar ik les van heb gehad is al een verschrikkelijk verhaal geweest!, feit is van alle ``goede`` trainers in nederland (voor zover ik weet) is al een slecht verhaal geweest, dus ja van wie ga je dan uiteindelijk les nemen, ik denk toch dat het uit schade en schande wijs worden is. wat geloof ik bijna iedereen al gedaan heeft. ik dus ook helaas Verdrietig

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:06

Dé trainer bestaat denk ik niet, want we zijn allemaal mensen met allemaal wensen. Ik denk dat het goed is om bij verschillende mensen te trainen omdat je overal iets van kunt leren, al is het maar hoe je het NIET wilt.

Er is hier op Bokt iemand helemaal weg van zijn/haar trainer, ik ben bevoorrecht bijrijder te zijn van een paard dat door diegene getraind is en ik kan je zeggen: dat paard is voor het leven beschadigd en zij is niet de enige. Het kost mij moeite om te zwijgen als diegene die trainer ophemelt, maar ik bijt op dat moment mijn tong af met het idee: die weet (nog?) niet beter. Heeft het zin om iemand daarover te vertellen die het toch niet horen wil? Het lijkt mij niet, maar wat ik al zei: ook van de slechte kun je leren.

=^.,.^=

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 12:09

Sonja"]
[quote="qhman schreef:
Sugarmiss, het hoeft van mij niet speciaal op de bokt, ik noem ook liever alleen de goede onder ons, maar we kunnen toch niet met z'n allen maar blijven toe zien, dat het ieder keer weer gebeurd. ik kom nog wel eens ergens. het is dat ik geleerd heb om zo nu en dan maar weg te lopen als ik weer wat zie, dat onze sport kan schaden.

Maar het is en blijft niet te doen om "goed" te definiëren. Ik was laatst op een (zeer) bekende westernstal en ben bijna gillend weggerend. De stallen, de blik van de paarden, het trainen.... Huilen Terwijl daar toch heeeeeeel veel klanten staan dus ik neem aan dat die het wel goed vinden en tevreden zijn.....

[/quote]

dus eigelijk zeg je, als die mensen daar allemaal tevreden zijn, dan vind ik het absoluut allemaal goed

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:12

qhman"]
[quote="Sonja"][quote="qhman schreef:

[/quote]

dus eigelijk zeg je, als die mensen daar allemaal tevreden zijn, dan vind ik het absoluut allemaal goed
[/quote]

Nou ja, ik zou zeggen dan vind ik het absoluut helemaal NIET goed, maar blijkbaar zijn er mensen die ermee kunnen leven (hoe is echt onbegrijpelijk)... Maar daarmee geef je aan hoe je goed moet definieren...
Wat de een walchelijk vind, vind de ander geweldig.... Wat is de maatstaaf??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:12

Nee Qhman, bepaald niet.... Kijk eens naar die huilende smiley... die is heeeeeeeeel erg verdrietig....
Ik rende ook bepaald niet gillend weg van vreugde....

Wat ik dus zeg, is dat GOED niet te omschrijven is. Wat ik zag, vond ik echt in- en intriest, terwijl de mensen die daar staan het blijkbaar WEL goed vinden....

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 12:16

farichta schreef:
Dé trainer bestaat denk ik niet, want we zijn allemaal mensen met allemaal wensen. Ik denk dat het goed is om bij verschillende mensen te trainen omdat je overal iets van kunt leren, al is het maar hoe je het NIET wilt.

Er is hier op Bokt iemand helemaal weg van zijn/haar trainer, ik ben bevoorrecht bijrijder te zijn van een paard dat door diegene getraind is en ik kan je zeggen: dat paard is voor het leven beschadigd en zij is niet de enige. Het kost mij moeite om te zwijgen als diegene die trainer ophemelt, maar ik bijt op dat moment mijn tong af met het idee: die weet (nog?) niet beter. Heeft het zin om iemand daarover te vertellen die het toch niet horen wil? Het lijkt mij niet, maar wat ik al zei: ook van de slechte kun je leren.

=^.,.^=

dus we laten de paarden maar voor het leven beschadigen, ik wil nog steeds me tong er niet voor af bijten. begrijp je dat ook van mij kant

rhynstoner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:18

ja mijn trainer zelf heeft zelfs gezegt, kijk in de rondte en bedenkt zelf wat het beste is voor jou en je paard, als je denkt dat ik het niet goed doe ( het is een goede vriend van me ook) dan zou ik zeker verder kijken )wat ik al lang en breed gedaan heb natuurlijk) Knipoog maar hij is voor mij goed.
ik denk dt het beste wat je kunt doen is rond kijken en kijkenw at het beste is voor jou en je paard! of niet? Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:18

Ik denk dat iedereen met dat dilemma zit. Ik zou ook wel eens tegen de klanten van die stal die ik bedoel willen schreeuwen dat ze eens ECHT naar hun paard moeten kijken. Dat ze er eens over na moeten denken WAAROM die beesten als zombies achterin hun (toen niet al te schone) stal staan etc etc. Maar die stal heeft een bekende naam, en ik ben een beginnend ponyhobbelaartje......

rhynstoner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:22

ja zelfs een beginnende pony hobbelaar ken weten wat het beste voor je paard is, en als je bakken vol met geld betaalt (wat je doet op zn ``bekende`` stal) dan zou ik het dus zekerzz niet pikken als mn paard in bijvoorbeeld een vieze stal staat! je moet niet denken aan de naam maar aan je paard zo heb ik het geleert tenminste! Cool tuurlijk is het misschien het beste als je ergens staat met begeleiding en waar je ondertussen veel kan leren. maar je paard gaat voor in mijn idee

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:26

rhynstoner schreef:
tuurlijk is het misschien het beste als je ergens staat met begeleiding en waar je ondertussen veel kan leren. maar je paard gaat voor in mijn idee

Hm, nou, als je op dat soort accomodaties nog wat kon leren, okee...maarre.... pfffff
(okee, dit helpt niet constructief mee)

Je staat verbaast van wat mensen normaal gaan vinden... dus nogmaals, een standaard is waarschijnlijk heel moeilijk tot niet vast te stellen....

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 12:26

Nou ja, ik zou zeggen dan vind ik het absoluut helemaal NIET goed, maar blijkbaar zijn er mensen die ermee kunnen leven (hoe is echt onbegrijpelijk)... Maar daarmee geef je aan hoe je goed moet definieren...
Wat de een walchelijk vind, vind de ander geweldig.... Wat is de maatstaaf??[/quote]

ik geloof dat we klem komen met dit onderwerp inderdaad wat is de maatstaaf.